Uppkörning för BE kort

X

Xeline

När man kör upp för BE kort så måste man dels ha en bil med manuell låda, dels så måste släpets totalvikt (?) överskrida bilens tjänstevikt. Så långt är ju allt gott och väl. Men det är ruskigt svårt att hitta en bil som får dra tillräckligt mycket och som inte är automat.

ÄR det någon här som tagit BE kort och har lite ideer om vilka bilar, släp som man kan använda vid uppkörning ? Jag har hittat några VOlvo 740 som har manuell låda, men som väger 1500 - då är det skitsvårt att hitta tunga släp. Har man en lättare bil (som tex min egen) så får den inte dra tyngre än tjänstevikten. Usch - tänk att det svåraste med att ta BE kortet tycks vara att få fatt på ett uppkörningsekipage.
 
Koppla på den en hästtransport boogi, blir troligen BE.
Drar själv med 740. går med B på min transport, men med boogi blir det nog BE behörighet som gäller.
Mim 740 får dra ett släp med en totalvikt på max 1370 för att det ska gå med B kort.
Den får dra max 1600 dvs ett släp med totalvikten 1370-1600 kräver BE behörighet.
Eller har jag snurrat till det nu? Det var det du frågade eller?!
 
Golf III t.ex. Min 93:a 1,6 l får dra 1200 på B och 1275 på BE

Ford Sierra Kombi -88 har jag för mig får dra 1250 på B o 1375 på BE, Toyata Camry sent 80-tal har ungefär samma gränser.

Tänk på att du inte behöver ha en hästtransport för uppkörningen. Det räcker med ett vanligt släp.
 
Saab 9-5 (98:a) har en tjänstevikt på 1590 kg och får dra 1480 kg på b-kort och 1800 kg på be.

Tunga släp lär väl inte vara särskilt svårt att få tag på (Vad ska du isåfall ha be-kort ill?)? Stallägarna har en som har totalvikt på 2200 kg (det är vad som står på transporten iaf, vad de typat det som vet jag ej), men den vikten är det ju svårt att hitta bil till åt andra hållet istället.
 
Min Peugeot 307 får dra 1300 med B-kort och 1300 med BE. Skillnaden är ju att jag med BE-kortet får hänga på ett släp med högre totalvikt men inte lasta det fullt (jag kan ju hänga på ett med en totalvikt på 1900 men bara lasta så det väger max 1300). Med B-kort får inte släpets totalvikt överskrida 1300 oavsett om det är tomt eller lastat.
Men det kan vara jobbigt att hitta ett uppkörningsekipage när man väl ska ha det, jag vet!
Mitt problem var att hitta ett BE-ekipage där det gick att säkra lasten i släpet. Så jag gick till en bilskola, körde en lektion där och körde sedan upp genom dem. Blev inte dyrt och var mkt smidigt att slippa fixa allt själv.

Lycka till!
 
Manuell???
Jag körde upp med körskola och hade då en volkwagen sharan med automatlåda.

// Selma
 
Tänkte bara korrigera lite (utan pekpinnar :)).

Släpet måste vid uppkörningen vara täckt och det måste vara korrekt lastat med halv maxlast.

Själv har jag ringt runt till alla bilskolor i Malmö för att hitta en som har ett ekipage som tillåter att jag kör upp med enkelaxlat släp. Efter ett par timmars intensivt letande har jag nu funnit det jag söker, nu ska jag bara lyckas få ett par körlektioner med funktionsgenomgång - sedan hoppas jag saken är biff!

Innan jag hittade körskolan försökte jag desperat snegla på alla Golf jag kom förbi, i hopp om att de hade drag. Då hade jag kunnat ta antingen mitt eget släp eller låna exets täckta släp. Men det var alltså värre med det.

Lycka till i ditt letande och med din uppkörning.

P.S Till den som körde upp med automatlåda: ditt körkort har då villkor automat.
 
Bästa och lättaste är att hyra av bilskolan tycker jag...
Då vet man att både bil och släp ska vara fit for fight. Har hört om folk som kommit till uppkörningen och ekipaget har blivit underkänt (oftast bromsarna på släpet) och därför har uppkörningen gått åt pipan.
Så även om det kostar endel så ska jag göra det.
Har uppkörning om en månad :crazy: :)
Får hoppas det går bra. Har lyckats pricka in så det är på Storsjöyran veckan, när det är packat med folk överallt.. Så har jag otur kanske jag lyckas plocka med mig nån i en kurva ;) :cool:
 
Men men ??? Om du är elev på bilskolan så får du väl låna ett tungt ekipage av dom??? Så är det i alla fall här...
Körskolan håller med tungt ekipage som dessutom garanterat är OK.
 
Ja, det är ju precis det jag säger. Men eftersom jag inte vill köra upp med tvåaxlat släp har det tagit en del tid att hitta en körskola som har ett ekipage jag vill ha. Jag har skrivit upp som privatist och övningskört privat.

Som privatist är det lätt hänt att lasta fel och bli kuggad på det, kör man upp med körskolans ekipage är allt lastat och klart.
 
Ifall du bor och kör upp i stockholm skulle jag kunna tänka mig att eventuellt låna ut (och köra till uppkörningen) ekipaget.

Mitt ekipage är ett BE!!!!! Men manuell låda och enaxlat släp. Dock får du fixa lastningen själv. För det var svårast efter att ha hitta kombinationen.
 
Ifall du har eget släp som passar i vikt med min bil så får du självklart använda den, så kommer jag med en bra dragbil :cool:
 
Så här står det på vägverkets hemsida:

Du ska själv tillhandahålla dragfordonet, som ska vara en personbil med totalvikt på högst 3 500 kg eller en lätt lastbil. Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim. Den får inte vara utrustad med automatisk frikopplingsanordning. Den får inte heller ha automatisk växellåda, såvida du inte har körkort med behörighet B med villkor automat.

Synd, hade gärna kört upp med min automatare...
 
Hyr ett släp då? Finns ju ;)

Annars så skulle jag köra en lektion på bilskolan som börjar på G och finns i Solna vid Ö&B och sedan hyra/låna deras ekipage.
 
Är du verkligen säker på detta ? Att du får dra ett tyngre släp men lasta det halvfullt, dessa uppgifter har jag aldrig fått utan en kompis till mig åkte på olovlig körning efter att ha dragit ett 1500 släp efter sin bil som med BE fick dra max 1400kg i släpet fanns endast en soffa så lastvikten var inte stor. Kompisen har BE-kort så det blir ju precis som du sa att man fick göra men som sagt för henne slutade det som olovlig körning och prick på kk
 
Är du verkligen säker på detta ? Att du får dra ett tyngre släp men lasta det halvfullt, dessa uppgifter har jag aldrig fått utan en kompis till mig åkte på olovlig körning efter att ha dragit ett 1500 släp efter sin bil som med BE fick dra max 1400kg i släpet fanns endast en soffa så lastvikten var inte stor. Kompisen har BE-kort så det blir ju precis som du sa att man fick göra men som sagt för henne slutade det som olovlig körning och prick på kk

Det kan inte stämma. Var det inte så att hon INTE hade BE då? Däremot kan ju bötesfällningen vara felaktig och då är det bara för henne att överklaga. Polisen har inte alltid reglerna helt klart för sig.

Här kan du kolla behörigheterna.

Och JA jag har * BE C* DE. Mig veterligen är det enda jag eventuellt kan åka på, i viktväg med släp på personbil och buss, överlast.
 
P.S Till den som körde upp med automatlåda: ditt körkort har då villkor automat

Då måste det ha blivit någe konstigt, för jag har inget tillägg om automat. Har ett helt vanligt BE-körkort.

// Selma
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 161
Senast: super
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 402
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp