Bukefalos 28 år!

Uppkörning för BE kort

Jag säger bara ÖVERKLAGA! Jag vet att jag har rätt och det är tyvärr många poliser som inte har någon koll, synd att de ska hamna som trafikpoliser om de inte kan vad som gäller för behörigheterna.
Hoppas det allt finns dokumenterat för hennes del och att det inte var så länge sen. Hade jag råkat ut för det där hade det nog slutat med böter för våld mot tjänsteman eller liknande. :o

Har man BE kan man inte åka dit för olovlig körning, bara överlast såvida bilen inte har högre totalvikt än 3500kg för då behöver man C-kort (lastbil).
 
Var det länge sen du körde upp? I början på 90-talet har jag för mig att man fick köra upp med automat utan att få villkor automat.
 
Man får vist köra så med BE. Det är likom vitsen med BE. Så polisen måste ha gjort fel.
Det är bruttovikten som gäller.
Jag tycker att hon ska överklaga till länsstyrelsen.
 
Hyr ett täckt släp!!
När min man körde upp i våras så var det frågan om det var godkänt att köra ett släp som var registrerat som djurtransport lastat med annat en just djur. Kolla vad som gäller. De som körde upp med körskolan före hade hyrda släp från typ Statoil. Säkert lättare att lasta rätt än en hästtransport. Vi använde bildäck som inte var helt lätt att få till bra :crazy:
 
Hur gick uppkörningen nu under yran??? hoppas den gick bra iaf :)

Har du lust att delge vad du var tvungen att göra (tex funktionsprov)? och om det var svårt att få tider för uppkörning?
 
Hej! :)

Jo det gick kalasbra! Fick världens trevligaste gubbe att köra upp med. Han gjorde verkligen allt för att man inte skulle bli nervös.

Jag fick vänta lite mer än en månad på uppkörningsprov efter jag klarat teorin. Och under den tiden tycker man ju att jag borde ha övat backning osv :o vilket jag inte gjorde. Eller jo, lite grann 2 dagar innan :D

Först fick jag kolla hela ekipaget om det var okej med lysen, tuta, däck, förankring av lasten, bromsar på släpet (parkering och färdbroms) vindrutetorkare + spolare och styr och broms servon. Som tur är så behöver man inte säga vad man gör, utan det är bara att gå runt och säga aha, okej osv :D
Som funktions beskrivning fick jag berätta vad jag fick dra med släpet (med hjälp av bil och släps registreringspapper) och vad det var som gjorde just det här ekipaget till tungt släp. Lite grann om kultrycket, och hur bilens maxlast påverkades av kultrycket.

Sen var det dags att köra manövringsbanan, och det gick superbra och snabbt.
Sen var det dags att ge sig ut i trafiken. Lyckades få 2 motorstopp :o men det gjorde inget.

Hittade iallafall min drömbil, den jag körde upp med. En Audi allroad Quattro... Kände inte ens att jag hade ett släp där bak. Hur underbar som helst att köra :love:

Så det är dags att hitta en rik karl som kan köpa en sån åt mig. Tror dom går på ca 450 000 nya :eek:

Det nya körkortet fick jag efter 2 dar, så där var det himla snabba ryck.
:banana: :banana: så det blev partaj hela yran veckan sen :banana: :banana:
 
då säger jag bara ett jätte stort GRATTISSSS till dig :bow: :banana: :bow:!!!!!
jag ska precis lämna in mina papper(hälsa/syn mm) och börjar gruva mig rejält inför funktionsfrågorn :(
+ teorin förståss... ursh blähä gosh.. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: Mia_R
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 164
Senast: super
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 421
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 460
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp