Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!
Men om man klarar uppridningen, är det en bekräftelse på att man kan då? Det borde ju vara det. Men jag har hört att de flesta som rider upp klarar det.
Mycket riktigt har det varit så hittills, men från och med i år så skall det bli hårdare. Några blev ”kuggade” i förra veckan hörde jag…
Klart att det är svårt att utrycka i skrift vad tillräckligt förberedd betyder. Men rider man snabbjobb kontinuerligt tillsammans med rutinerade licensierade ryttare och dessa tycker att man är färdig så är man nog det.
Att cantra stilish ensam på banan på en snäll häst kan ju alla med lite ridvana, att gå fort är ju nästan lättare eftersom du inte behöver hålla hästen på samma sätt som en canter med förutbestämt tempo. Kruxet är ju att vara 3st+, att rida rakt, tempobedömma, vara följsam och inte bli trött osv... Det finns massa ryttare som rider snyggt i träning, men inte lämpar sig för lopp.
Ett bra sätta att testa sin tempobedömning är att rida flera i ett jobb, börja x antal meter efter varandra, bestämma en punkt där ni skall mötas, öka i hand och gå inte förens vid en punkt minst 100m från vart ni möts…
När du rider upp så får man hoppas att tränaren som skickat ryttaren har förhört sig om att denne verkligen är färdig för både ryttaren, hästens och alla medtävlares skull. Precis som Annika säger så är det en högrisksport vi sysslar med. Det går inte att testa alla moment, men genom en följehäst, eller typ ”master” så går det numera att se så att ryttaren kan kontrollera tempo, spårbyte och startboxarna. När du rider upp så kommer du inte att rida ett jobb utan du kommer gå en god canter i hand på en häst i tävlingskondition, det är inte meningen att det skall gå fort utan att det skall se kontrolerat och säkert ut.
Riskmoment som är vanliga är när hästarna kan galoppera upp för nära och trampa upp i bakbenen i framförvarande. Ryttaren gör hastiga sidoförflyttningar utan att se en häst som förflyttar sig snabbt bakifrån, häst och ryttare är trötta så att ryttaren inte orkar hjälpa hästen och den vinglar in i medtävlare/rail osv...