Uppridning för amatörryttarlicens!

J

Jezzy_flyer

Hej!
Jag ska rida upp för amatörryttarlicens snart är det tänkt. Så med den här tråden vill jag i första hand veta om det är någon annan i Täby-området som har planerat att rida upp inom en snart framtid? Eller om det är någon som har en häst som kan gå ett jobb från startboxar, man måste ju rida med minst ett annat ekipage för att det ska klassificeras som uppridning.

Sen är det ju alltid bra att få tips från er som ridit löp:) Har hoppat ur startboxar ett par gånger, tillsammans med en annan också, men är väl inte jätte rutinerad om man säger så:smirk:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Ah men du kan väl ridas upp med nån som är klar redan, egentligen är väl det bäst/meningen eller nån som är väldans van. Kanske nån annan från dit stall.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Det är just det.. tränaren jag rider hos har bara min häst i träning och det är bara jag som rider där:smirk: Men det skulle ju vara skönt o rida med någon som är van... ryttare är nog inte så svårt att få tag på, värre med en häst som kan gå jobb från startboxar..
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Ah men om du hittar nån ryttare som jobbar hos nån tränare som har hållt på längen, så borde dem kanske inte har några svårigheter att hitta nån häst som dem kan rida, annars kan du ju fråga uppridning"centralen" hehe ;) som jagt kallar det, om inte de kan hjälpa dig.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Hej ni som funderar på att rida upp. Det kommer att arrangeras amatörryttarlicenskurs på Täby Galopp, antingen sista helgen i februari, eller etta helgen i mars. :banana: Kursen innehåller fyspass, reglementes undervisning, genomgång av utrustning, Plastic pass och avslutas med uppridning från startboxarna i mindre fält tillsammans med licensierad ryttare. Dessa kurser kommer att vara obligatoriska och arrangeras ett begränsat antal ggr på huvudbanorna.

För att få vara med förutsätts att man har, tillgång till en startad häst i full träning och i tävlingskondition, stor vana av att rida på banan, vana vid startboxarna. Osv.

Kul va!
 
Vad Kul jessy att du snart ska rida upp!!
Vad kul det låter med amatörkursen på täby!! Jag skulle vilja vara med! Men man måste ju fixa en häst då.... men det var ju några veckor kvar!
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Kursen verkar jätte bra med nu blev det ju jobbigt. Hade tänkt rida upp om ett par veckor, och om jag klarar det så har jag och min tränare hittat ett passande löp i mitten av februari.. men det är ju innan kursen! Men det skulle vara jätte kul att gå den.:crazy:
Så nu vet jag inte hur jag ska göra, har fixat sällskap så jag behöver inte gå den för att få sällskap men det skulle ju vara bra att rida upp med fler än en och få lite bra tips innan.
Måste fundera på det där.. hur många platser är det på kursen?
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Jag rekommenderar dig att vänta, det borde ligga i ditt och din tränares intresse. Speciellt efter som du har haft så många frågor kring rutiner mm. Kanske du skall passa på att be din tränare kontakta någon tränare som denne känner för att kanske fixa så att du kan rida några extra canterturer/snabbjobb på banan på hästar som du inte känner sedan tidigare. Bra för din erfarenhet och en kanon chans att rida med ryttare som redan är aktiva, för vist rider du mest på landet? Absolut inget fel med det, tvärt om, men några lördagar ”på banan” kan ge dig massor. Inte minst kontakter så att du kan få ritter även från andra tränare när det väl blir aktuellt! Jag har en blivande amatörtjej som jag ”lämnat på banan” för att hon parallellt med ridandet på landet, skall skaffa sig rutin i ”riktig” galopp atmosfär.

Jag vet att du har långt, men precis som amatörtränarna måste ta sig tid för praktik innan kursen, så borde även amatörryttarna. Även om det inte är obligatoriskt så rekommenderar jag det!

Minns att du skrev någon stans att du kände dig lite osäker på startboxarna, när du sätter dig för att rida upp bör du känna dig säker eftersom det är meningen att det är sista anhalten innan lopp. Från och med i år (inte bara från och med 1a mars) så har ribban höjts och bara de som är färdiga för att rida lopp kommer att godkännas. Vilket egentliggen bara är bra för ryttarna som rider upp, det är roligare att rida sitt första lopp och verkliggen behärska det. Även om det tar några månader längre tid.

Jag vet att det redan är två personer som skall gå kursen, deras tränare väljer att vänta med dem, den ena har gått på BRS +jobbat ett år i england+ett år i sverige, den andra har ridit fullblod i 4-5 år och ridit i startboxarna i mint 3. Så går du kursen är du i gott sällskap!

Kursen gör inte minst att du kommer att få hjälp med inläsning av reglementet mm, bara det är något som jag önskar att jag hade fått hjälp med när jag började…

Hopas att du väntar!
Ses!
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Angående mina frågor kring rutiner så har jag fått en hel del svar och ingeting av det som sagts har varit nytt. Allting har jag redan vetat, bara det att ingen satt sig ner och gått igenom dem med mig, utan jag har lärt mig dem själv. Ville bara få bekräftat att jag visste vad som gällde.
Men ja, jag har funderat på att åka till täby på lördagar och lov och så, har varit o ridit lite hos Henke Engblom, men eftersom det bara är jag som rider hästarna här hemma så fungerar det inte alltid att bara låta dem stå. Senaste gången fick de stå fyra dagar för att jag var borta:crazy:
Vet inte om jag känner mig jätte osäker med boxarna, men visst, jag har inte så mycket rutin och har bara hoppat ur ett par gånger. Men de gångerna har gått bra, det jag menade i det inlägget var att jag ville ha lite tips eller råd om saker man kanske inte har tänkt på.

Men det var bra att du påpekade det, så fick man lite att tänka på.

Upptäckte just att kursen krockade med att jag ska åka Tjejvasan (skidor) den helgen! Annars hade jag nästan bestämt mig för att vänta och gå den om det passade hästen. Jag får se hur jag gör nu..
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Det var definitivt inte meningen att avskräcka någon, men jag rekommenderar verkligen att man tar sig tid att förbereda sig. Jag är "uppvuxen" inom träning på landet och där får man en väldigt bra grund, vilken ibland kan vara svår att få på banan. Men min åsikt är att inför löpridning, precis som för unghästar, behöver man komma in på banan för att om inte annat förstå alvaret i löp deltagandet. Majoriteten av ryttarna i loppen har en tränare, en ägare och flertalet spelare att svara inför, så även om det står amatör på licensen så är det på alvar och inte en kul grej man gör för att det verkar kul eller spännande.

Tyvärr så har det funnits "söndagsåkare" som ridit sin egen häst för skojs skull och tagit väldigt illa upp när de fåt ordentliga tillsägelser från tex Roffe under genomgången. Förhoppningen genom att höja kraven för licensen är att dessa redan innan de rider sinna första lopp skall förstå allvaret och situationen de andra ryttarna sitter i.

Hur mycket vi än gör detta för att det är kul så måste det finas förståelse för allvarel. Ibland kan jag tycka att alvaret och vita löpbyxor känns långt borta när man vadar genom lerig skog i skymningen på väg för att cantra (oftast i långa byglar, massa reflexer och stor sadel) på någon av "tränings fälten".

Men om du har två (?) hästar att rida, kan du inte ta med dem någon helg (fredag-mån tex), be Täby eller Jägers att få låna två gästboxar och på det sättet kunna rida både dem och hos en tränare på banan?? Hade ju varit perfekt under jullovet, men nu är det ju lite sent tyvärr…
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Jag förstår verkligen vad du menar och om jag hade kunnat så hade jag sett till att åka till en proffstränare på banan så ofta jag kunde. Men det var ju riktigt smart att de ta med, i alla fall en häst. Har jag faktiskt aldrig tänkt på!:)

Hur mycket vi än gör detta för att det är kul så måste det finas förståelse för allvarel. Ibland kan jag tycka att alvaret och vita löpbyxor känns långt borta när man vadar genom lerig skog i skymningen på väg för att cantra (oftast i långa byglar, massa reflexer och stor sadel) på någon av "tränings fälten".

Oja, det där känner man igen!!
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Jag har spenderat massor av timmar i lervällingen... Men sommaren kommer, o guu så fint det är då istället!!! Eller när snön kommer… *önskar*

Men det där med att ta med hästarna är kanon, gjorde jag nästan varje lov när jag gick i skolan under det glada *host* 90-talet… Och jag minns att det var jätte kul att ”leva galopp liv” :)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Tycker kurserna verkar vara en riktigt bra idé!! :idea: Blir själv sugen på att gå en trots att jag har dagslicensen och reglementet inläst! Skulle vara kul att få lite fler tips och idéer och träffa lite folk.. :)

Det där med att rida hemma känner jag också igen, samt att man oftast rider en eller två hästar hela tiden. De känner man utan och innan men är ju inte säkert att samma saker funkar på andra hästar.. Just att rida lite fler hästar skulle vara lärorikt!
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Jag har spenderat massor av timmar i lervällingen... Men sommaren kommer, o guu så fint det är då istället!!! Eller när snön kommer… *önskar*

Men det där med att ta med hästarna är kanon, gjorde jag nästan varje lov när jag gick i skolan under det glada *host* 90-talet… Och jag minns att det var jätte kul att ”leva galopp liv” :)

Vill också ha snö!!!!!! Är såå tråkigt att bara sitta i ridhuset större delen av tiden.. Galoppbanan är inte att tänka på såvida man inte vill testa hur d är att rida i sankmark... :crazy:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Håller helt med Ninni. Det är många nya amatörryttare som kommer ut och rider löp utan att vara tillräckligt förberedda. Det är många saker att hålla reda på och när amatörlöpen nu ofta ingår i bland annat lunch-galoppen och V5:or så gäller det att vi visar upp amatörlöpen på bästa sätt.

Det finns också en säkerhetsaspekt när ryttarna är för orutinerade, det är en högrisksport vi håller på med och då ska man vara ordentligt förberedd innan man debuterar.

Ninnis förslag att tillbringa lördagarna på Täby och rida ut för någon tränare är något jag personligen anser att man bör göra. Det är stor skillnad att cantra på fälten hemma mot att rida snabbjobb i sällskap på banan på nya okänd hästar. Men den rutinen man skaffar sig i träning behöver man när man ska rida löp!

/Annika (som själv började i leran)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Måste bara fråga vad ni anser som ordentligt förberedda? Är ju alltid svårt att uttrycka så här i skrift och så, men om ni skulle försöka... :crazy:

Vad finns det för "måsten" osv?

Blir nästan lite osäker på mig själv när man pratar om det såhär... :crazy:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Ja, jag vet. Det är jätte svårt att bedömma hur mycket man kan. Jag känner mig säker när jag rider och min tränare tycker ju att jag kan rida upp, men som ni säger så rider man oftast samma hästar och största delen av det i skogen eller på fälten. Det är bara snabbjobben som görs på Täby.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Men om man klarar uppridningen, är det en bekräftelse på att man kan då? Det borde ju vara det. Men jag har hört att de flesta som rider upp klarar det.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Men om man klarar uppridningen, är det en bekräftelse på att man kan då? Det borde ju vara det. Men jag har hört att de flesta som rider upp klarar det.

Mycket riktigt har det varit så hittills, men från och med i år så skall det bli hårdare. Några blev ”kuggade” i förra veckan hörde jag…

Klart att det är svårt att utrycka i skrift vad tillräckligt förberedd betyder. Men rider man snabbjobb kontinuerligt tillsammans med rutinerade licensierade ryttare och dessa tycker att man är färdig så är man nog det.

Att cantra stilish ensam på banan på en snäll häst kan ju alla med lite ridvana, att gå fort är ju nästan lättare eftersom du inte behöver hålla hästen på samma sätt som en canter med förutbestämt tempo. Kruxet är ju att vara 3st+, att rida rakt, tempobedömma, vara följsam och inte bli trött osv... Det finns massa ryttare som rider snyggt i träning, men inte lämpar sig för lopp.

Ett bra sätta att testa sin tempobedömning är att rida flera i ett jobb, börja x antal meter efter varandra, bestämma en punkt där ni skall mötas, öka i hand och gå inte förens vid en punkt minst 100m från vart ni möts…

När du rider upp så får man hoppas att tränaren som skickat ryttaren har förhört sig om att denne verkligen är färdig för både ryttaren, hästens och alla medtävlares skull. Precis som Annika säger så är det en högrisksport vi sysslar med. Det går inte att testa alla moment, men genom en följehäst, eller typ ”master” så går det numera att se så att ryttaren kan kontrollera tempo, spårbyte och startboxarna. När du rider upp så kommer du inte att rida ett jobb utan du kommer gå en god canter i hand på en häst i tävlingskondition, det är inte meningen att det skall gå fort utan att det skall se kontrolerat och säkert ut.

Riskmoment som är vanliga är när hästarna kan galoppera upp för nära och trampa upp i bakbenen i framförvarande. Ryttaren gör hastiga sidoförflyttningar utan att se en häst som förflyttar sig snabbt bakifrån, häst och ryttare är trötta så att ryttaren inte orkar hjälpa hästen och den vinglar in i medtävlare/rail osv...
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Det är ju alla sånna grejer som du nämner som borde vara väldig svårt att kontrollera med en uppridning och samtidigt är det ju svåret att rida ett "uppridningslöp" om man inte är klar för det, kan ju hände vad som helst då. Det är nog svårt det där, och att veta vart man ska dra gränsen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 880
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 509
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 433
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp