Uppridning för amatörryttarlicens!

Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Men det är tusen gånger enklare att rida ett provlöp med kanske 5 hästar än att ge sig ut på vinterbanorna (som tex idag) och inte se ett smack efter 100 m för glasögona är igen korkade och samtidigt som man gnuggar frenetiskt för att inte använda alla extra paren på bortre långsidan hålla koll på 14 andra hästar... Det blev en väldigt lång mening...

Det jag tycker har brustit på många nya ryttare är deras kondition. Blir man trött tappar man lätt focus och hästarna börjar drifta sidledes utan att ryttaren ens märker det. Jag tycker dessutom att det är självklart att man orkar rida med korta läder och inte rider med hoppläder eller till och med nästan med dressyrläder.

Det bästa sättet att vara ordentligt förberred är att regelbundet rida tillsammans med jockeys i träning. Innan jag red mitt första löp så red jag ut på Täby varje dag före skolan under ett års tid och jag drillades hårt av dem jag red med. Bland annat tränade jag på att fånga stigbyglarna när jag cantrade (det händer att man tappar en eller bygla byglarna i löp), byta glasögon, piskhand, spår m.m i farten. Jag kände mig väl förbered när jag red mina första löp.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Tack för svaren båda två! Tycker också jag känner mig ganska väl förberedd, men är ju svårt att säga också. Litar dock på att varken Tommy eller Sussie hade släppt ut mig om de inte trodde jag skulle klara av det! Det jag vet är att jag måste träna på att byta glasögon.... :crazy: Mina lyckas alltid fastna i skärmen eller trilla ner runt halsen... :angel:

Har ridit snabbjobb och canterjobb inne på Jägers regelbundet nu under två års tid och känner att jag har kontroll och hinner med saker. Betydligt stor skillnad jämfört de första gångerna jag red.

Korta läder och orken har jag inga problem med, så jag hoppas det kommer gå bra när jag får rida! Längtar sååååå!!!!!!!! :crazy:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Det är ju alla sånna grejer som du nämner som borde vara väldig svårt att kontrollera med en uppridning och samtidigt är det ju svåret att rida ett "uppridningslöp" om man inte är klar för det, kan ju hände vad som helst då. Det är nog svårt det där, och att veta vart man ska dra gränsen.

Du kommer att få ”ridorder” innan du rider ditt ”provlopp”. Tex så kommer inte de godkännas som inte kan hålla sin häst, inte håller rakt spår, sackar efter eller håller den position de blivit anvisade osv. Det gäller att klara olika moment under resans gång, inte minst inte rida över PA… Men också helhetsintrycket bedöms. Reglementet säger att du som ryttare är skyldig att tillvarata din hästs chanser, så uppridningen är till för att testa så att du kan det när det väl blir lopp. Att rida en bra finish är långt ifrån allt och ingen kommer att kräva det av dig under dina första lopp. Det är dock viktigare att kunna ge hästen en bra resa i loppet och det är något som inte minst spelarna kommer att förutsätta.

En viktig sak som är skillnaden mellan att gå kursen eller att rida upp innan är att blir du godkänd på kursen så får du din licens i handen. Rider du upp innan får du bara dagslicens. Sedan vet jag faktiskt inte hur det funkar eftersom dagslicenserna upphör att gälla 1a mars…. Vad händer tex om du inte blir godkänd i ditt etta lopp…. Hmmm… Måste jag kolla upp!
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Det jag vet är att jag måste träna på att byta glasögon.... :crazy: Mina lyckas alltid fastna i skärmen eller trilla ner runt halsen... :angel:


Du vet att det är meningen att de smutsiga glasögonen brukar dras ner för att hänga kring halsen när de är använda…. :crazy: Lite dåligt läge att i loppen försöka få upp dem på hjälmen igen lixom….
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Du vet att det är meningen att de smutsiga glasögonen brukar dras ner för att hänga kring halsen när de är använda…. Lite dåligt läge att i loppen försöka få upp dem på hjälmen igen lixom….

Haha ja, men mina problem är när jag ska ha ner dem... :crazy: :o Fast å andra sidan kan man ju ha dem på sig redan från början så..

En viktig sak som är skillnaden mellan att gå kursen eller att rida upp innan är att blir du godkänd på kursen så får du din licens i handen. Rider du upp innan får du bara dagslicens. Sedan vet jag faktiskt inte hur det funkar eftersom dagslicenserna upphör att gälla 1a mars…. Vad händer tex om du inte blir godkänd i ditt etta lopp…. Hmmm… Måste jag kolla upp!

Oj! :eek: Det får du jättegärna kolla upp... Försvinner den även om man har fått den en gång? :crazy:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Haha ja, men mina problem är när jag ska ha ner dem... :crazy: :o Fast å andra sidan kan man ju ha dem på sig redan från början så..

Passa på att släppa båda tyglarna o0ch ta ner dem med båda händerna när startboxpersonalen leder in dig mot startboxarna...
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Sedan vet jag faktiskt inte hur det funkar eftersom dagslicenserna upphör att gälla 1a mars…. Vad händer tex om du inte blir godkänd i ditt etta lopp…. Hmmm… Måste jag kolla upp!

Ja det skulle vara väldigt bra att veta! Är ju som sagt borta under kursen nu i vår och jag antar att nästa inte kommer gå förrens i höst:crazy: Det är mycket liten chans att jag ska ha möjlighet att åka till göteborg eller jägersro för att gå den kursen också.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Japp precis, man kan ju ha flera utanpå varandra så man bara behöver dra ner dem sen.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Det gäller att klara olika moment under resans gång, inte minst inte rida över PA…

Off topic... Rida över PA? Är det var jag tror du menar eller missuppfattar jag allt?! :angel: ;)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Off topic... Rida över PA? Är det var jag tror du menar eller missuppfattar jag allt?! :angel: ;)

Hahaha, fråga honom i morgon om vad han tyckte om sin senaste dust med de som red upp för amtörlicens...Ingen bra idee att rida över dem som skall godkänna dig *tipsa* ;) bättre att muta med lussebullar utan russin! :d
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Hahaha, fråga honom i morgon om vad han tyckte om sin senaste dust med de som red upp för amtörlicens...Ingen bra idee att rida över dem som skall godkänna dig *tipsa* ;) bättre att muta med lussebullar utan russin! :d

Hahaha okej, det låter ju bra... :smirk: Stackars PA, det är inte lätt att vara championjockey. ;)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Hahaha okej, det låter ju bra... :smirk: Stackars PA, det är inte lätt att vara championjockey. ;)

Hahaha, näää, det är inte ens lätt att vara campion på Jägersro, där de tycks ha spolat championtiteln o väljer en favorit bland sinna skånestationerade jockeys o titulerar denne "årets jockey" (se isola). någon sa att PA inte ens var nominerad, *känner sig liiite elak* är inte det lite patetiskt? Samma rykte sa att varken PA(champ. jo. jä) eller Ivan(champ.lär. jä) ens var bjudna på deras fest där vanligtvis championsen hyllas... Det är helt enkelt jävligt jobbigt att vara stationerad i stockholm just nu. Men ett rykte är ett rykte :crazy: kanske inte det minsta sant... *ninni har nollkoll eftersom hon sitter hemma med gips* (vilket iofs skall av till helgen)

Helt of topic, hahaha
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Mailade Helena G. och frågade hur det gick med de som redan har fått sin dagslicens den 1 mars.. Skriver svaret här sen!

*håller tummarna* :crazy:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Fått svar från Helena G!

Har man redan fått sin dagslicens kommer man inte tvingas att gå någon kurs. Dagslicensen kommer då att bytas ut till en permanent licens när man ska rida. :bump:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

men byts den ut till permanent efter de 3 första "prövo" gångerna eller direkt på första löpet ?
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Som jag fattade det direkt vid första löpet (efter den 1 mars). Innan den första mars är det ju samma regler som gäller nu.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Från och med 1a mars måste man gå en licenskurs för att över huvud taget få en licens. När man har gjort det får man betala full licensavgift för att få en riktig licens. Dagslicenserna upphör så det finns ingen ”prövotid” kvar. Däremot när man väl har fått licensen bör man ju passa sig så att man får behålla den… :) Precis som med ett körkort får man ju inte missköta sig så att man får det indraget… ;) (ninni kör extremt laglydigt, till många bilisters förtret.. :devil: Heheheh)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Nej precis! Haha ja laglydiga bilister är sååå irriternade enligt vissa! :devil: *mouhahaha*
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Haha, fast i löp är det väl snarare risk för indragen licens om man rider för långsamt!:o
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Haha, fast i löp är det väl snarare risk för indragen licens om man rider för långsamt!:o

Mnjaa... Oftast så rider man inte över så många om man ligger stensist, så häldre har jag dig *ironisk* vinglande låångt bakom mig, än framför benen på mig om du förstår... ;) Ingen drar in din licens för at du rider en opreparerad häst som inte är i löpmessigt skick. Den som skall oroasig för licensen då är tränaren...
:crazy:

*ninni njuter av att köra 30 på 30 väg* Mooohahahahah! :devil: Men hatar bilister som kör 60 på 70 väg....:mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 880
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 509
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 434
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2023 -den andra
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp