Uppridning för amatörryttarlicens!

Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Joo, ska man vingla och hålla på är det nog bäst att man håller sig på avstånd:smirk: Men man kanske tycker att det går för fort o pullar upp hästen mitt under loppet:idea: Med tanke på att hålla hastighets begränsningarna tänkte jag;)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

hihi är man rädd för fart och ska rida löp får man nog tänka om, eller så får man rida 2800m på vinterbana... =)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Haha, det låter som en bra idé! Man får tacka nej till alla ritter på sprint- och miledistans;)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Om man då har ridit upp..men har inte ridit något löp än.. kommer då mitt gå över till licens, fast ja inte har ridit ngt löp? el kommer jag behöva gå den helgkursen?:confused:
Någon som vet hur det ligger till?
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Efter det första löpet efter 1:a mars som du rider så byts licensen ut. Men i det löpet så rider du fortfarande på dagslicens.

Krånglig mening att förklara, hoppas du fattar! Du behöver alltså inte gå helgkursen i alla fall;)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Se mitt tidigare inlägg, jag är i samma sits och nej, vi tvingas inte gå den helgkursen utan vår dagslicens blir permanent när vi startanmäls efter den 1 mars och så måste vi betala in årsavgiften för en permanent licens..
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Efter det första löpet efter 1:a mars som du rider så byts licensen ut. Men i det löpet så rider du fortfarande på dagslicens.

Krånglig mening att förklara, hoppas du fattar! Du behöver alltså inte gå helgkursen i alla fall;)

Hmm... Jag hade förstott det så att alla dagslicenser upphörde 1a mars och "förvandlades" till licenser? Dvs Skall man rida 1a mars måste man ha betalt in full licens (1250kr), vare sig man har "använt upp sinna" dagslicens tillfällen eller ej... Menb helt klart kan jag ha missupfattat det...

Skall be Helena skriva en insändare på galoppsport.se om detta, bäst för både tränare och ryttare!
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Se mitt tidigare inlägg, jag är i samma sits och nej, vi tvingas inte gå den helgkursen utan vår dagslicens blir permanent när vi startanmäls efter den 1 mars och så måste vi betala in årsavgiften för en permanent licens..

Oj, e jag blind eller... *ironisk* det var typ så jag oxå menade...
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

LÄgger in svaret jag fick från Helena. Men jag tolkade det iaf som jag skrev ovan!


Hej!
Ni som redan har skickat in er godkända uppridning+läkarintyg kommer inte att tvingas att gå någon kurs. Däremot är det några som redan anmält sig i alla fall och vill vara med på kursen utan att rida upp, vilket ni gärna får göra. När du ska rida kommer vi att lägga in din licens för hela året direkt.
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

okej, då vet jag de..tack så mycket!:bow:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Hmm... Jag hade förstott det så att alla dagslicenser upphörde 1a mars och "förvandlades" till licenser? Dvs Skall man rida 1a mars måste man ha betalt in full licens (1250kr), vare sig man har "använt upp sinna" dagslicens tillfällen eller ej... Menb helt klart kan jag ha missupfattat det...

Jaha, så kanske det var.. då måste man alltså betala innan första löpet efter 1a mars..
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Obs! Licenskursen för amatörryttare flyttad till helgen 3-4 Mars!

På grund av att Plastic Wonder skall till Skandinavium, så har licenskursen senare lagts till första helgen i mars. Upplägget kommer dock att vara det samma.
läs mer:
http://www.unggalopp.nu/articleView.aspx?articleid=312
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Ok då ska jag iväg och åka skidor, haha fast är iaf i närheten de första timmarna på lördagmorgon.. *off topic*

Får se om jag kanske går den på Jägers, hade varit kul, inga datum för den än?
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Ok, nu blir jag förvirrad! :confused:

Jag fick svaret att vi på dagslicens inte behövde gå helgkursen, medans Neni_ fått svaret att vi behöver.. :crazy:

Ninni du som är lite insatt, vet du hur det ligger till en gång för alla? ;) Alltså om man har sin dagslicens, men inte kommer att rida innan den 1 mars, vad gäller???? :confused:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Ok, nu blir jag förvirrad! :confused:

Jag fick svaret att vi på dagslicens inte behövde gå helgkursen, medans Neni_ fått svaret att vi behöver.. :crazy:

Ninni du som är lite insatt, vet du hur det ligger till en gång för alla? ;) Alltså om man har sin dagslicens, men inte kommer att rida innan den 1 mars, vad gäller???? :confused:

Har du använt din dagslicens? Dvs ridit lopp ännu?

Jag har inte heller fattat... Men tror att har man använt sin dagslicens (om än bara en gång) skall man inte behöva rida upp igen efter som man då blivit godkänd både i uppridning+av en skiljedomstol. Dagslicenserna upphör dock 1amars, så skall man rida lopp efter det skall man ha betalt in licensavgiften även om man bara ridit ett lopp på dagslicens.

Eventuellt kan jag tänka mig att det skulle kunna vara så att om man inte ridit lopp (fast att man ridit upp) så kanske det är så att att du måste rida upp igen på en kurs...
Jag vet inte, men hoppas att det kan vara så!

Inte för att vara elak eller något, utan för allas säkerhet. För har du ridit upp för ett bra tag sedan utan att använda din licens funkar de tre ”prov loppen” innan din licens som extra test tillfällen där skiljedomstolen godkänner och kontrollerar dig. Men har de aldrig sätt dig så har du inte blivit godkänd och borde inte kunna få ut en fullvärdig licens… Typ…

Det enda jag kan rekommendera är att prata med Helena Gärtner, jag bad henne för en tid sedan att skriva utförligt om vad det är som gäller, men vet inte om det fortfarande är luddig info på galoppsport.se?

Hade jag fått bestämma så hade alla utan fullvärdig licens den 1a mars, tvingats gå kursen för att sätta en fast gräns, antingen har man licens eller inte. Jag tycker också att skiljedomstolen skulle kunna döma licensierade ryttare vid upprepade förseelser till att gå kursen för att få rida upp igen, tills de gått kursen skall de ha ridförbud. Det om något hade kunna sätta press på ryttarna, för vissa situationer har verkligen varit farliga. Men det är svårt att komma åt en redan licensierad ryttare (tycks det som), avstängningar känns inte så mycket när det bara är ett lopp i veckan.

Återigen inte för att vara elak, utan för mångas egna bästa, man måste kunna ta vara på både sig själv och andra där ute. Och flera incidenter under de senaste året har visat att den generella kunskapsnivån på ryttarna har sjunkigt. Skiljedomstolen i Skåne berättade för mig på Kriteriedagen att det var under all kritik och tyckte att amatörryttarklubben borde ta tag i det. Detta är inte bara Amatörrytarklubbens ensak, utan snarare licenskomitens. Vilken nu har infört kurskravet vilket är kanon. Så hoppas att man kan övertala även licensierade ryttare att gå kurserna…

Skulle det vara så att du måste gå kursen så är det inte katastrof, se det som en kul grej i stället!! Tror att kurserna kommer bli jätte roliga, träffa personer med samma intresse, få tips, kunna ställa alla frågor man har och faktiskt kunna få lite hjälp när det gäller hur man packar sin sadel, lugnar hästen i startboxarna, knep för att rida hästar som ogillar sprut osv…
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Tack för svaret! :bow:

Nej infon på galoppsport är bara att man ska gå en kurs, hittar inget om dagslicenser...

Har ju inte ridit än tyvärr... :( Skulle ridit 17 dec, men var så många anmälda så hästen kom inte med. Inga träningsförhållanden alls här nere nu så hästarna kommer antagligen inte starta innan april och säsongen på Jägers drar igång igen, alltså lär jag inte rida något innan den 1 mars, eftersom det ju är i princip omöjligt att få ritt som okänd.

Förstår tanken på att man måste gå en kurs.. Känns dock bara lite trist, läkarintyget plus kursavgiften osv blir ju en del pengar att punga ut med igen.. Hade väl ändå egentligen planer på att gå kursen, men var inte helt säker och hade väl hoppats på att få rida innan dess. Är ju nackdelen med att vara hos en liten tränare.. :crazy:

Är för tillfället bara så himla trött på hela baletten, häst med skum hälta, längtar efter att få rida och känns så jäkla långt bort allting... *suck* :(

Ursäkta gnället... :crazy:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Men behöver du nytt läkarintyg? De gäller i två år.... Och kursavgiften är inte så svindlande, det är ju licensen som kostar! *ryser*

Hoppas att du får ordning på din häst bara! Kursen i skåne kommer att vara så snart som möjligt, helst innan premiären. Måste bara få lite klarteckan från folk så skall den planeras in... =)
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Ok, det behöver man kanske inte då :) Nej kursavgiften ska jag nog kunna punga ut, den har jag ju haft funderingar på att gå ändå..

Ja usch är trött på henne nu, fattar inte hur hon lyckas med allt.. Har tom lyckats skrapa sig med en söm på MAGEN... *skakar på huvudet* :angel: och döda en padd och tugga på två lindor på typ 40 minuter... :rofl:

Ok, hoppas verkligen jag får en häst med till den om jag nu blir tvungen att rida upp igen...

Tack för att du tar dig tid att svara! :bow:
 
Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!

Nån som ska gå kursen på Jägers? Jag är EXTREMT sugen, MEN det är högskoleprovet på lördagen.. :crazy: Vet vad jag vill, men också vad jag borde... Hmm har fram tills torsdag på att bestämma mig! :confused:

Hur ser dagsprogrammen ut föresten, man kanske kan göra något halvdant och hinna med både och.. :confused:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 880
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 509
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 433
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp