Uppsägning/hyra av stall osv HJÄLP

Det finns ju många scenarion som passar in här. T ex kan det röra sig om familjen som inte längre ska ha bo själva på gården utan istället ska hyra ut. Vuxna dottern vill inte flytta sina hästar.

Det kan finnas en uppsjö omständigheter som gör det vanskligt att uttala sig tvärsäkert. Men oavsett vilket är en sak säkert. Om TS inte är önskad i stallet, är det en tidsfråga innan det är tid att flytta. Det kan ta längre tid, det kan ta kortare tid. Men det kommer att sluta med att ts får se sig om efter ny stallplats. Det går inte att tvinga sig kvar.

Nu kommer våren och sommaren, kanske går det att mellanlada på bete, tänker jag.
 
Men det är ju en annan fråga. Problemet är ju att visa att hen hyrt i tre år. Den frågan om svart/vitt är ju inte avgörande för det. Kollar ni era hyresvärdar om de betalar in moms?

Du skrev att bara hyresvärden kan veta om det är svart eller vitt. Jag svarade att Skatteverket också vet.

Själv är jag ordförande i föreningen som hyr ut box till mig och har därmed koll.

Kommer för övrigt aldrig att hyra boxplats utan avtal och kvitton igen.
 
Du skrev att bara hyresvärden kan veta om det är svart eller vitt. Jag svarade att Skatteverket också vet.

Själv är jag ordförande i föreningen som hyr ut box till mig och har därmed koll.

Kommer för övrigt aldrig att hyra boxplats utan avtal och kvitton igen.
Ja jag förstår vad du skriver, men det löser ju inte ts problem.
 
Och Skatteverket? Uthyrning av stallplatser är ALLTID momspliktigt oavsett organisationsform och oavsett vem som sköter stallet och hästarna. Ingen moms inbetald = svart uthyrning.
Förlåt knapplån. Men är det så? Jag har ett stall där alla med häst där sätter in en peng som ska täcka kostnaderna för stallet (jag+resten, 7 boxar totalt). Dvs ingen vinst. Blir det pengar över köper vi hinder eller något annat vi vill ha.
På en fråga till skatteverket så måste jag ha en tydlig affärside och vinstdrivande syfte för att driva det som ett företag, alltså skulle jag inte det enligt den jag pratade med - gör vi fel?
 
Förlåt knapplån. Men är det så? Jag har ett stall där alla med häst där sätter in en peng som ska täcka kostnaderna för stallet (jag+resten, 7 boxar totalt). Dvs ingen vinst. Blir det pengar över köper vi hinder eller något annat vi vill ha.
På en fråga till skatteverket så måste jag ha en tydlig affärside och vinstdrivande syfte för att driva det som ett företag, alltså skulle jag inte det enligt den jag pratade med - gör vi fel?

Vi bildade en icke vinstdrivande förening för att slippa hålla på med moms och skatt, men vi fick besked från Skatteverket (frågade två olika) att det var verksamheten som styrde och att uthyrning av stallplatser alltid var momspliktigt. Se §3 kap3 mervärdesskattlagen där det står att upplåtelse av byggnader för djurhållning alltid är skattepliktig.
 
Tycker frågan är jätte konstig !!!!
Hade du tänkt stå där för alltid ??
Du hyr ju bara ?
Klart man flyttat om man blir uppsagd ??
Du låter ju som en hemsk hyresgäst som ska klamra sig fast.
Du är väl ingen parasit heller ??
Är väl bara börja leta nytt ställe ?
Är ju rätt årstid nu med betet på g.
 
Liknande kan hända mig (pappa dör eller blir tvungen att sälja gården om jag har inte råd att köpa).

Det första jag skulle göra är att fort som tusan leta reda på mark att arrendera och skaffat flyttbar ligghall och box(ar).
Anledningen till fort är att det tar en stund att bygga upp staket och fixa fram ligghall och box.
 
Frågan är väl också ganska mycket när "snart" är. Vill fastighetsägaren hyra ut från 1 april förstår jag att det är svårt, och då är det knappast läge att släppa på bete ens i södra Sverige.

Jag skulle väl tycka att 2 månader kan vara rimligt om man inte har kontrakt, men har inget att stödja det på.
 
Men det är ju en annan fråga. Problemet är ju att visa att hen hyrt i tre år. Den frågan om svart/vitt är ju inte avgörande för det. Kollar ni era hyresvärdar om de betalar in moms?
Det köper ju oavsett bara lite mer tid, TS kommer ju inte att kunna tvinga sig kvar längre än uppsägningstiden oavsett.
Och om det är en anhörig, vill man dra denne t rätten för att få stå kvar några månader extra?
 
Pga de är en anhörig till mig. Vi har inte pratat någonting om uppsägningstid.
Jag sköter stallet helt själv, inga tjänster ingår.
Du har antagligen ett lokalhyresavtal.
I det läget så gäller 9 månaders uppsägningstid och rätt till skadestånd om du får problem med uppsägningen.
Uppsägningen måste vara skriftlig och det är mycket noggranna regler för hur den skall gå till för att vara giltig.
Om du nyttjar stallet och har bevis för att du har betalat för det så är det lätt att visa att där finns ett muntligt kontrakt,
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 239
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 033
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp