Uppsägning/hyra av stall osv HJÄLP

lividivi

Trådstartare
Hej!
Jag står idag i ett stall som jag hyr (endast muntligt kontrakt).
Ägaren till gården ska evt hyra ut de snart, och hen hävdar då att jag måste ut då, eftersom hon ska hyra ut hela gården. Stallplatser är typ omöjligt här, och har flera hästar - svårt att få plats någonstans. Det har jag förklarat. Det jag undrar är om mina hästar kan bli utkastade om hon hittar någon som hyr gården snart? Förklara gärna vad som gäller rent juridiskt.
 
Hej!
Jag står idag i ett stall som jag hyr (endast muntligt kontrakt).
Ägaren till gården ska evt hyra ut de snart, och hen hävdar då att jag måste ut då, eftersom hon ska hyra ut hela gården. Stallplatser är typ omöjligt här, och har flera hästar - svårt att få plats någonstans. Det har jag förklarat. Det jag undrar är om mina hästar kan bli utkastade om hon hittar någon som hyr gården snart? Förklara gärna vad som gäller rent juridiskt.

Vad har ni för kontrakt muntligt då? Vad är sagt muntligt om uppsägningstid? Hur du stallet eller ingår det tjänster också? Sköter du ALLT själv?

Jag blir alltid lika förvånad att man inte väljer att ha skriftliga, tydliga överenskommelser om sånt som är viktigt.
 
Vad har ni för kontrakt muntligt då? Vad är sagt muntligt om uppsägningstid? Hur du stallet eller ingår det tjänster också? Sköter du ALLT själv?

Jag blir alltid lika förvånad att man inte väljer att ha skriftliga, tydliga överenskommelser om sånt som är viktigt.
Pga de är en anhörig till mig. Vi har inte pratat någonting om uppsägningstid.
Jag sköter stallet helt själv, inga tjänster ingår.
 
Pga de är en anhörig till mig. Vi har inte pratat någonting om uppsägningstid.
Jag sköter stallet helt själv, inga tjänster ingår.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du anser inte att det är viktigt för att det är anhörig till dig? Vikten av stallet verkar ju vara stor för dig, oavsett vem som äger stället?

Möjligen kan du hävda arrende, hur länge har du haft stallet? Men i slutänden ska det ju prövas rättsligt om du vill hävda din rätt, och då blir det hyrasnämnden eller arrendenämnden. Men då behöver du hjälp att reda ut vad som rent juridiskt gäller och det gör man knappast på en anonym site på nätet.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du anser inte att det är viktigt för att det är anhörig till dig? Vikten av stallet verkar ju vara stor för dig, oavsett vem som äger stället?

Möjligen kan du hävda arrende, hur länge har du haft stallet? Men i slutänden ska det ju prövas rättsligt om du vill hävda din rätt, och då blir det hyrasnämnden eller arrendenämnden. Men då behöver du hjälp att reda ut vad som rent juridiskt gäller och det gör man knappast på en anonym site på nätet.
Är medveten om att det är klumpigt gjort.
Jag har haft stallet i 3 år ca. Hävda arrende, vad innebär de?
 
Är medveten om att det är klumpigt gjort.
Jag har haft stallet i 3 år ca. Hävda arrende, vad innebär de?

Jag förstår fortfarande ingenting. Är det inte viktigt med avtal för att det är anhörig?

Läs på om arrendeavtal. Du kan hävda att du arrenderar stallet, och med det kommer bl a 9 månaders uppsägning och en del andra förutsättningar. MEN i slutänden kommer du ju ändå att få hantera att du inte kan stå kvar, och frågan är om det kanske inte är både bättre och billigare (det kostar mycket pengar att driva rättssak) att komma överens om ett utflyttningsdatum.
 
Jag förstår fortfarande ingenting. Är det inte viktigt med avtal för att det är anhörig?

Läs på om arrendeavtal. Du kan hävda att du arrenderar stallet, och med det kommer bl a 9 månaders uppsägning och en del andra förutsättningar. MEN i slutänden kommer du ju ändå att få hantera att du inte kan stå kvar, och frågan är om det kanske inte är både bättre och billigare (det kostar mycket pengar att driva rättssak) att komma överens om ett utflyttningsdatum.
Som jag skrev, självklart är de viktigt med avtal. Men klumpigt gjort skrev vi inget skriftligt.

Men vad händer om hon fixar nya hyresgäster, kan hon göra det,vad händer med mina hästar om hon hyr ut gården till en annan?
 
Har man hyrt en lokal så länge som du har gjort brukar uppsägningstiden vara nio månader. Muntliga avtal har samma rättsvärde som ett skriftligt avtal, men det ör alltid svårt att bevisa vad ni kommit överens om.

Hyr hon ut till någon annan som ska flytta in under din uppsägningstid gör hon fel men du får svårigheter med att bevisa det.
 
Har man hyrt en lokal så länge som du har gjort brukar uppsägningstiden vara nio månader. Muntliga avtal har samma rättsvärde som ett skriftligt avtal, men det ör alltid svårt att bevisa vad ni kommit överens om.

Hyr hon ut till någon annan som ska flytta in under din uppsägningstid gör hon fel men du får svårigheter med att bevisa det.
Men vad händer om hon hyr ut till andra? Blir mina hästar utkastade?
Så hon kan inte hyra ut till någon annan ? Rent juridiskt
 
Men vad händer om hon fixar nya hyresgäster, kan hon göra det,vad händer med mina hästar om hon hyr ut gården till en annan?

Först: dina hästar, ditt ansvar. Det handlar BARA om hur lång uppsägningstid du har, för du kommer ju att åka ut.

Blir nog svårt att hyra ut om du ockuperar stallet, men då kan ägaren stämma dig och ta Kronofogden till hjälp för vräkningen.
 
Hej!
Jag står idag i ett stall som jag hyr (endast muntligt kontrakt).
Ägaren till gården ska evt hyra ut de snart, och hen hävdar då att jag måste ut då, eftersom hon ska hyra ut hela gården. Stallplatser är typ omöjligt här, och har flera hästar - svårt att få plats någonstans. Det har jag förklarat. Det jag undrar är om mina hästar kan bli utkastade om hon hittar någon som hyr gården snart? Förklara gärna vad som gäller rent juridiskt.

Om de ska hyra ut hela gården, har de nog rätt att säga upp ert avtal.
I det här fallet verkar det som om du i och med att ha blivit meddelad nu, har blivit muntligt uppsagd i god tid.
Utifrån hur du skriver, låter det ju inte som om de har någon som är på väg in omgående och då har du ju tid på tid att leta upp annan uppstallning.
 
Eftersom det inte går att få alla fakta här, så är mitt råd att du hör med någon som är kunnig på hyreslagstiftning.
För det här kan beroende på hyra och vad som igår falla in under både hyreslagstiftningen för lokal och arrendelagstiftningen.
Blir det enligt hyreslagstiftningen kan det till ock med vara så att du har vad som kallas besittningsrätt. Vilket innebär att det inte går att säga upp dig hur som helst.

Ett annat alternativ kan ju vara att du hyr hela gården själv. Finns det mer stall än det du hyr kan det ju att ta emot andras hästar om det nu är dåligt med stallplats i området.
 
Och Skatteverket? Uthyrning av stallplatser är ALLTID momspliktigt oavsett organisationsform och oavsett vem som sköter stallet och hästarna. Ingen moms inbetald = svart uthyrning.
Men det är ju en annan fråga. Problemet är ju att visa att hen hyrt i tre år. Den frågan om svart/vitt är ju inte avgörande för det. Kollar ni era hyresvärdar om de betalar in moms?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 240
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 033
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Tokiga annonser och svar
  • Möhippa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp