Uppsägning/hyra av stall osv HJÄLP

Blir nog svårt att hyra ut om du ockuperar stallet, men då kan ägaren stämma dig och ta Kronofogden till hjälp för vräkningen.
Det där kan ta en oändligt lång tid och först så måste man göra en korrekt uppsägning.
Annars så sitter hyresgästen kvar.
Den T-shirten har jag just tagit av mig.
 
Blir det enligt hyreslagstiftningen kan det till ock med vara så att du har vad som kallas besittningsrätt. Vilket innebär att det inte går att säga upp dig hur som helst.
Jo den är bara indirekt vid lokalhyra.
Det innebär att man måste flytta men har rätt till skadestånd om man lider ekonomisk skada av att bli uppsagd och driver den frågan på rätt sätt.
 
Men kan ni inte komma överens om lämpligt utflyttningsdatum då? Det bör både du och stallägaren tjäna på. Stallägaren för att det finns ett datum då denne har stallet tomt att hyra ut, du för att du vet att du är tryggt kvar under den tiden.

Hur l långt tid behöver du/anser du rimlig?
 
Men kan ni inte komma överens om lämpligt utflyttningsdatum då? Det bör både du och stallägaren tjäna på. Stallägaren för att det finns ett datum då denne har stallet tomt att hyra ut, du för att du vet att du är tryggt kvar under den tiden.

Hur l långt tid behöver du/anser du rimlig?
Det är omöjligt att svara på, för mig, helst 1 år men det är ju orimligt. Så himla dåligt med stallplatser här, dessutom att få 3 boxar i samma stall. Men tills sommar/höst borde allt ha löst sig och den tiden tycker jag heller inte är orimligt. ?
 
Det är omöjligt att svara på, för mig, helst 1 år men det är ju orimligt. Så himla dåligt med stallplatser här, dessutom att få 3 boxar i samma stall. Men tills sommar/höst borde allt ha löst sig och den tiden tycker jag heller inte är orimligt. ?

Vad menar du då i månader? 6 månader är rätt lång uppsägningstid tycker jag. Tre månader ligger väl på gränsen eftersom ni inte har något avtalat, anser jag.

Att du har flera hästar än som egentligen går att hantera vad gäller stallplatser är ju krasst sett inte stallägarens bekymmer.
 
Lagen säger 9 månader för lokal.
Och det borde väl räcka?

Vi vet oerhört lite om situationen, och jag kan nog tycka att för någon som är så ointresserad att man inte ens muntligt avtalat om någon uppsägning, känns det frikostigt med 6 månader. Inte minst om man sitter som hyresvärd.

Det är en del värt som hyresgäst att slippa ta ärendet vidare också.
 
Vi vet oerhört lite om situationen, och jag kan nog tycka att för någon som är så ointresserad att man inte ens muntligt avtalat om någon uppsägning, känns det frikostigt med 6 månader. Inte minst om man sitter som hyresvärd.

Det är en del värt som hyresgäst att slippa ta ärendet vidare också.

Finns ett rätt aktuellt fall i samma frågeställning på Hippson. Läs gärna där... Uppsägningen måste, även vid muntligt avtal, ske skriftligt för att vara giltig. Och lång uppsägningstid var det, ja.
 
Jag tror dock att svaret där är fel.
Lägenhetsarrende handlar om upplåtelse av mark.
http://www.arrendenamnden.se/Lagenhetsarrende/

Tror inte vi tänker på samma sak.
Enligt den frågeställning som beskrivits på hippson, var avtalet om inhyrning muntlig. Och för att en uppsägelse ska vara giltig, måste uppsägelsen vara skriftlig.

Men vi kan ha läst olika fråga-svar.
Eller menar du att felet är att juristen i fråga klassar stallhyran som "lägenhetsarrende"?
För texten/definitionen av lägenhetsarrende verkar ju inte stämma så väl med "varan" stallplats.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 242
Senast: skogaliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 038
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp