Bukefalos 28 år!

ursäkta en dum fråga

Seabaz

Trådstartare
Ursäkta en dum fråga. Jag funderar på att köpa en sele och vill då ha en med empathy-brösta till min lille ponny.

Sitter och kollar på Dr...O.. och det ser ju fint ut tills det slår mig; sitter inte bröstan fast i däckeln? (Förutom under magen)?

Nu vet jag ju att pållen ska dra med draglinorna men ändå, hänga på vagnen där och inget som stabiliserar framåt? Ligger den kvar där i det läget gjorden även på en smal/vältränad/slimmad ponny? :angel:

Eller ser jag bara fel på bilderna?
 
Sv: ursäkta en dum fråga

Nu förstår jag kanske din fråga fel, men bröstan sitter ju inte fast i däckeln på en vanlig bröstsele med standardbrösta heller... Om man inte har en s.k "Skitsele" där hela selen är i en del. Hästen drar ju med linorna som sitter fast i bröstan och sen bromsar den med bakselen som sitter fast i skaklarna. Skaklarna är upphängda i däckeln som, om selen är rätt tillpassad, inte ska ha mer spelrum fram och tillbaka än vad som tillåts mellan läget då hästen är i drag och tills bakselen tar i om vagnen rullar framåt. Lite luddigt förklarat kanske men hoppas du förstår :)
 
Sv: ursäkta en dum fråga

Här är en bild på vår ena nordsvensk men Zilcos Empathy brösta:



30645346.jpg


Ingen bra bild men det finns några fler:


http://www.pixbox.se/alb1171789

Och är i tävling:
33056370.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: ursäkta en dum fråga

Ja, en "riktig" bröstsele ska ha lös brösta o baksele. Detta förhindrar att bröstan följer vagnens rörelser och ligger och bränner hästen. Det blir mycket bekvämare även för den som sitter i vagnen eftersom den inte "jazzar" fram och tillbaks i takt med hästens rörelser.
Den sele du länkar till är ingen bra modell utan en s.k "skitsele"...
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 393
Senast: Lager
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 127
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 955
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 178
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp