Bukefalos 28 år!

Uställningsblåbär...

norrland65

Trådstartare
Vi har en valp på 4,5 månader. Så långt allt väl.

Men nu vill uppfödaren så gärna att vi ska vara med på en utställning tidigt i höst, en inofficiell utställning. Låter kul, men ahhh, vi är blåbär på hund och vet inte alls vad det innebär med utställning.

Vi har masssor med frågor:

Vad måste vi träna på innan utsällningen?
Hur förbereder man inför, dvs pälsvård m.m. Är en tibetansk terrier.
Hur går själva utställning till? Vad bedömer de?
Klasser?

Hjälp! :):p

Norrland
 
Sv: Uställningsblåbär...

Det finns en bok som heter "Handling : att visa sin hund på utställning" och som är skriven av Mia Sandgren som förklarar hela utställningstjohejet riktigt bra och ger bra tips på vad man kan träna på en stor del av träningsdelen i boken är vigd åt just valp. Finns antagligen att låna på biblioteket om man inte vill köpa den.

Det jag kan tycka är viktigast är att man tränar med andra hundar så att hunden vänjer sig vid att ha andra hundar framför och bakom sig. jag har inte den träningsmöjligheten och min hund blir väldigt exalterad över sällskapet :grin:

Tandvisning är bra att öva på och om man har en hund som ska upp på ett bord får man träna på det med. Inte alla hundar som gillar de där borden
 
Sv: Uställningsblåbär...

Hej!
Precis som apocalypsen skriver är det jättebra att träna ihop med andra hundar, kolla upp olika närliggande brukshundsklubbar och liknande efter "ringträning", detta innebär kort och gott att träna inför utställningsringen. Det du kan träna själv är "stå-kommandot", hunden ska helst stå blickstilla under hela bedömningen (självklart, du har ju en valp, så det är inte något man kna förvänta sig att den klarar, men den bör kunna stå still 20-30 sek i stöten.) Jag tränade in det under lek på min då 3 månaders valp. Stå stilla i några sekunder med alla ben i backen, och då kastas leksaken. Tog 5 minuter innan hon fattade (ska väl tillägga att det är det enda kommandot som verkligen sitter hos henne :D ) Bordsträning: bara sätt upp vovven på närmsta bord (efter att hunden fattat vad "stå" är), ge kommandot "stå" (eller vad du nu valt som ord) och belöna med godis, lek eller verbalt beröm, vilket som passar din hund, och så ner på golvet igen.
Och så bör hunden kunna gå någotsånär snyggt bredvid dig i koppel. Som valp får de ju hoppa och studsa lite grann, men domaren måste kunna bedömma rörelserna i "trav".
Och, inte att förglömma, den ovan nämnda tandtitten.
Lycka till! (och får du problem får du gärna höra av dig, bor du i närheten så kan vi säkert lösa det "in person")
 
Sv: Uställningsblåbär...

En sak som är bra att lära hunden är att den ska stå när folk känner över hunden. o även att folk kollar på hundens tänder. Ang trimning prata med uppfödaren de brukar hjälpa till med sådant dom första gångerna eller ofta alltid. Bor uppfödaren långt bort borde denne kunna rekomendera vart du kan trimma din hund. Gå inte till en vanlig hundtrim de kan oftast bara vardagstrimma. Har ingen aning om ifall man trimmar en sådan men uppfödaren kan svara på dessa frågor.

Hur en utställning går till

http://www.hundsport.se/ring_rapport/utst_sa_gar_det_till_mapp/index_utst_sa_gar_det_till.html
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 041
Senast: Fraegd
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 280
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 186
Senast: Angel
·
B
Hundavel & Ras Hej! har några frågor angående utställning. Nu har ju min "lilla" kille blivit hela fyra månader så den 30/5 är det dags för den...
Svar
3
· Visningar
720
Senast: Galathea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp