Bukefalos 28 år!

Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Har i Portland omradet, liksom de flesta storstader med mycket trafik, har vi dubbelfiligt pa utfarten till motorvagar med stop-ljus innan man kor ut. De fungerar exact som i trafikverkets lilla video om hur man vaver och slapper en bil i taget med lagom mellanrum. trafiken pa motorvagen ror sig i lagom fart for att svalja varannan bil och aven ytterfil/filer gar i ungefar samma hastighet och fungerar att "vava in" i. Det innebar ocksa att vavning pa andra stallen fungerar precis sa. Har lar man sig vad som fungerar bast vare sig man vill eller inte.:D

For nagra ar sedan korde jag ett par kompisar i Sverige och vi hamnade just i "vav fragan" da jag inte visste att det var vagarbete langre fram och en av dem var sa upprord att jag inte gick in och la mig i "svang filen" som var den enda som skulle finnas kvar ... atminstone en kilometer langre fram. :crazy: Alla tre var overtygade att jag gjorde fel ... och jag forsokte ifragasatta HUR jag skulle veta innan det ens fanns skyltar da jag ju inte bodde dar ... och VARFOR i sa fall "vav skylten" satt dar den gjorde?

Jag haller med @prallan om trafiken i Florida, den ar ganska laskig. Mest tror jag for att de som bor dar ar i majoritet sa gamla att de inte borde kora och de som besoker ofta kommer fran en hala i ingenstans dar de ser tre bilar i veckan.:cautious: Och sedan runt dar jag bodde fylls det pa med "Bike week" motorcyklar som "cruise" och tittar pa omgivningarna:banghead:, eller "Spring break" ungdommar som har nya korkort och inte har en aning om trafikregler:eek:
Det ar en annorlunda kor-utbildning att kora i Florida.:angel:
Det mest optimala vid sammanvävning är att trafiken i båda filerna flyter på och kör varannan in i luckorna, lite dragkedjeprincipen. Däremot funkar tyvärr inte den principen, många kör om i den filen som senare kommer försvinna och tränger sig in, vilket gör att trafiken i båda filerna stannar upp istället för att det kunde flutit på lugnt och stilla.

Är det inte kö i båda filerna utan bara den ena, kan jag tycka det är fel att köra förbi hela kön bara för att komma in längre fram, vet till och med bilar i kön som blivit förbannade och sen inte släppt in den omkörande bilen. Det gäller att läsa av situationen. Jag försöker ligga i en fil och hålla mig till den, många kryssar även mellan filerna för att ena filen går fortare, de gör också att trafiken stannar upp. Mycket som påverkar, som de inte tänker på gör det, bara de kommer fram så kvittar resten.
 
Har du inte läst första inlägget? Jag har citerat det ett par gånger dessutom. Jag rekommenderar att du läser det.
Jag har nog tagit för givit att det handlade om lägre hastigheter där. Vilket avstånd som är lämpligt skiljer sig ju tämligen markant om man pratar 50 km/h jämfört med 110.
 
Det mest optimala vid sammanvävning är att trafiken i båda filerna flyter på och kör varannan in i luckorna, lite dragkedjeprincipen. Däremot funkar tyvärr inte den principen, många kör om i den filen som senare kommer försvinna och tränger sig in, vilket gör att trafiken i båda filerna stannar upp istället för att det kunde flutit på lugnt och stilla.

Är det inte kö i båda filerna utan bara den ena, kan jag tycka det är fel att köra förbi hela kön bara för att komma in längre fram, vet till och med bilar i kön som blivit förbannade och sen inte släppt in den omkörande bilen. Det gäller att läsa av situationen. Jag försöker ligga i en fil och hålla mig till den, många kryssar även mellan filerna för att ena filen går fortare, de gör också att trafiken stannar upp. Mycket som påverkar, som de inte tänker på gör det, bara de kommer fram så kvittar resten.

Exakt min erfarenhet. Dragkedjeprincipen är bra i tanken, men eftersom ytterst få bryr sig så blir den mer hindrande än gör att det flyter.
 
Har i Portland omradet, liksom de flesta storstader med mycket trafik, har vi dubbelfiligt pa utfarten till motorvagar med stop-ljus innan man kor ut. De fungerar exact som i trafikverkets lilla video om hur man vaver och slapper en bil i taget med lagom mellanrum. trafiken pa motorvagen ror sig i lagom fart for att svalja varannan bil och aven ytterfil/filer gar i ungefar samma hastighet och fungerar att "vava in" i. Det innebar ocksa att vavning pa andra stallen fungerar precis sa. Har lar man sig vad som fungerar bast vare sig man vill eller inte.:D

For nagra ar sedan korde jag ett par kompisar i Sverige och vi hamnade just i "vav fragan" da jag inte visste att det var vagarbete langre fram och en av dem var sa upprord att jag inte gick in och la mig i "svang filen" som var den enda som skulle finnas kvar ... atminstone en kilometer langre fram. :crazy: Alla tre var overtygade att jag gjorde fel ... och jag forsokte ifragasatta HUR jag skulle veta innan det ens fanns skyltar da jag ju inte bodde dar ... och VARFOR i sa fall "vav skylten" satt dar den gjorde?

Jag haller med @prallan om trafiken i Florida, den ar ganska laskig. Mest tror jag for att de som bor dar ar i majoritet sa gamla att de inte borde kora och de som besoker ofta kommer fran en hala i ingenstans dar de ser tre bilar i veckan.:cautious: Och sedan runt dar jag bodde fylls det pa med "Bike week" motorcyklar som "cruise" och tittar pa omgivningarna:banghead:, eller "Spring break" ungdommar som har nya korkort och inte har en aning om trafikregler:eek:
Det ar en annorlunda kor-utbildning att kora i Florida.:angel:

Appropa att "vava" i trafiken sa ar det inga problem har att ha en 6 filig motorvag med en innfart pa hoger sida ... och 400 meter langre bort en utfart pa vanster sida. Forsta gangen jag korde pa ett sadant stalle i Washington DC holl jag pa att kissa pa mig, men trafiken flyter och alla hjalps at for att man ska komma dit man blinkar.
 
Det mest optimala vid sammanvävning är att trafiken i båda filerna flyter på och kör varannan in i luckorna, lite dragkedjeprincipen. Däremot funkar tyvärr inte den principen, många kör om i den filen som senare kommer försvinna och tränger sig in, vilket gör att trafiken i båda filerna stannar upp istället för att det kunde flutit på lugnt och stilla.

Är det inte kö i båda filerna utan bara den ena, kan jag tycka det är fel att köra förbi hela kön bara för att komma in längre fram, vet till och med bilar i kön som blivit förbannade och sen inte släppt in den omkörande bilen. Det gäller att läsa av situationen. Jag försöker ligga i en fil och hålla mig till den, många kryssar även mellan filerna för att ena filen går fortare, de gör också att trafiken stannar upp. Mycket som påverkar, som de inte tänker på gör det, bara de kommer fram så kvittar resten.

Fast det ÄR inte fel att använda den tomma filen. Bägge filer SKA (enligt Trafikverket) användas fram till hindret.

Det som gör det ineffektivt är att många svenskar tycker att man ska köa och blir sura över de som kör rätt och därför skapar problem genom att inte låta det flyta på vid sammanvävningen.

Det som är mest effektivt är att skapa två lika långa köer.
 
Fast det ÄR inte fel att använda den tomma filen. Bägge filer SKA (enligt Trafikverket) användas fram till hindret.

Det som gör det ineffektivt är att många svenskar tycker att man ska köa och blir sura över de som kör rätt och därför skapar problem genom att inte låta det flyta på vid sammanvävningen.

Det som är mest effektivt är att skapa två lika långa köer.
Kan tycka det är fel är inte detsamma som att det är fel förstås men. :angel:
 
Absolut!

Problemet med vävning är ju dock de som tycker att det är fel och därför försvårar.

(Menar inte att du gör så!)
Det jag syftade på när jag skrev att det inte funkar, har inget att göra med att folk tycker det är fel, snarare att de vill fram till varje pris. Det baserar jag på det jag sett under åren.

Sen det jag menade när jag skrev mitt "kan tycka det är fel" är när det knappt är någon kö alls i nån av filerna, att i det läget då köra om "bara för att komma före", det är det jag tycker känns fel, sen ska man köra om i den andra filen kan man åtminstone se till att det sker snyggt, inte t ex köra om för att sedan fult smita in framför någon annan.

Ett exempel på det är att hastigheten är nedsatt till 70km/h, de bilarna som ligger i högerfilen (för i exemplet är det vänsterfilen som försvinner) håller hastigheten, knappt någon kö och då kommer det en som har bråttom och susar förbi fort som attan i den andra filen.... vägarbete längre fram, riktigt bra respekt för de som jobbar på vägen...... eller inte....
 
Absolut!

Problemet med vävning är ju dock de som tycker att det är fel och därför försvårar.

(Menar inte att du gör så!)

Problemet är absolut inte alltid de som ligger i ena filen och vägrar släppa in. Problemet är också de som tränger sig in och ställer sig på snedden rakt över filen de ska in i. Och om man som jag kör tungt fordon så är det inte en i taget, utan flera stycken som till varje pris ska in framför just mig. Så det är lika illa med viljan och förståelsen i den filen som ska vävas in i den andra.
Påfarter är ett typexempel. Det finns flera hål att gå in i, men eftersom alla ska längst fram så kör alla längst fram i påfartsfilen där de fastnar på rad. Eftersom dessa nu fått stanna helt, så måste också bilisterna på motorvägen stanna helt för att ge de på påfarten en chans. Och om en stannar och ska släppa ut första bilen, så tar bil 2 chansen och tränger sig in i samma hål som den första. Så var det slut på den "varannan-bil-varianten".

Det råkar liksom finnas folk som har en annan erfarenhet än dig eftersom trafiken funkar olika i olika städer.
 
Problemet är absolut inte alltid de som ligger i ena filen och vägrar släppa in. Problemet är också de som tränger sig in och ställer sig på snedden rakt över filen de ska in i. Och om man som jag kör tungt fordon så är det inte en i taget, utan flera stycken som till varje pris ska in framför just mig. Så det är lika illa med viljan och förståelsen i den filen som ska vävas in i den andra.
Påfarter är ett typexempel. Det finns flera hål att gå in i, men eftersom alla ska längst fram så kör alla längst fram i påfartsfilen där de fastnar på rad. Eftersom dessa nu fått stanna helt, så måste också bilisterna på motorvägen stanna helt för att ge de på påfarten en chans. Och om en stannar och ska släppa ut första bilen, så tar bil 2 chansen och tränger sig in i samma hål som den första. Så var det slut på den "varannan-bil-varianten".

Det råkar liksom finnas folk som har en annan erfarenhet än dig eftersom trafiken funkar olika i olika städer.

Det är rätt ofta som olika tidningar lyfter frågan, går ut med information om att man ska använda bägge filer fram till hindret och som också tar upp att vi i Sverige ofta tycker att man ska köa i en fil men att det är fel. Så problemet är nog mer utbrett än mina erfarenheter. Googlar man vävning kommer det upp hur mycket som helst (märkte jag när jag ett tag sen ville kolla upp vad som faktiskt gällde).

Men eftersom du lyfter olika delar av Sverige- jag kör i många olika delar av Sverige och upplever att folk ska uppfostra de som kör rätt i många olika delar av Sverige.


Därmed inte sagt att det inte finns rövhattar i trafiken.
 
Problemet är absolut inte alltid de som ligger i ena filen och vägrar släppa in. Problemet är också de som tränger sig in och ställer sig på snedden rakt över filen de ska in i. Och om man som jag kör tungt fordon så är det inte en i taget, utan flera stycken som till varje pris ska in framför just mig. Så det är lika illa med viljan och förståelsen i den filen som ska vävas in i den andra.
Påfarter är ett typexempel. Det finns flera hål att gå in i, men eftersom alla ska längst fram så kör alla längst fram i påfartsfilen där de fastnar på rad. Eftersom dessa nu fått stanna helt, så måste också bilisterna på motorvägen stanna helt för att ge de på påfarten en chans. Och om en stannar och ska släppa ut första bilen, så tar bil 2 chansen och tränger sig in i samma hål som den första. Så var det slut på den "varannan-bil-varianten".

Det råkar liksom finnas folk som har en annan erfarenhet än dig eftersom trafiken funkar olika i olika städer.
Oh, ja, vadå att det bara är en som ska in i luckan, alla på en gång. Det är så sjukt att man ska behöva "tränga" sig själv för att de inte kan samsas och få sammanvävningen att flyta på som det är tänk, en från varannan fil.

Ugh, jag hatar påfarter och folk som tror att jag som redan är på vägen ska flytta mig, speciellt när jag kör lastbilen. Ja, jag kan flytta mig om det är fritt i den andra filen, nej jag kommer inte bromsa när du kör en personbil och har lättare att accelerera än vad jag har. Det är många som prompt ska in framför lastbilen, när man kan lägga sig bakom och köra om istället.

Kommer jag som lastbil på påfarten försöker jag så gott det går få upp farten, sen anpassar jag mig till dom som är på vägen och går in bakom.

Det är återigen det där samspelet/hänsynen, det är så svårt att förklara men på nått sätt fungerar det om man använder sunt förnuft och hänsyn i trafiken. Fler borde dock göra det....:angel:

Jag råkade ut för en rätt intressant sak när jag skulle av från motorvägen i Göteborg, det var mitt i morgonrusningen, min avfart är en kombinerad på/avfart. Jag ville av, folk ville på, de som ville på var dock snälla och släppte in mig, för då blev det ju plats för dom att smita in i sedan.
Jag tackade med blinkersen för att de släppte in mig, däremot kom det en blådåre i bussfilen och körde om alla, höll på att krocka med idioten, jisses amalia, hade inte en chans att se den. :banghead: inget hände tack och lov mer än lite pulshöjande...
 
Angående att uppfostra andra bilister när en kör så har jag i vår och sommar fler gånger än jag kan räkna sett bilister men framförallt lastbilschaffisar som ska uppfostra andra (mig inkluderad) vid olika vägarbeten där två filer blir till en. Problemet är bara att uppfostrarna har fel, och håller därmed på att preja och köra in i de som kör rätt.

Dvs, de som kör rätt kör enligt den hör filmen. Uppfostrarna gör, förutom att preja och svära, precis så som filmen visar att en inte ska göra.

Kanske för att det ganska ofta bildas en stor grupp av folk som ska ”köra om” l ytterfil för att sen tvärt kasta sig in i höger fält. Vi har iofs sällan vävning på e4an utan folk kör i avstängda filer (utan hinder) så de spm ligger i höger fil kan fastna där i en timme.
 
Kanske för att det ganska ofta bildas en stor grupp av folk som ska ”köra om” l ytterfil för att sen tvärt kasta sig in i höger fält. Vi har iofs sällan vävning på e4an utan folk kör i avstängda filer (utan hinder) så de spm ligger i höger fil kan fastna där i en timme.
Fast det handlar inte om att använda filen för att köra om. Det handlar om att bägge filer Ska användas fram till hindret. Om detta gjordes på rätt sätt skulle det inte kännas som att de som använder filen som försvinner försöker fuska sig fram i kön.

Sen på tex E4 och andra håll där röda x ovanför vägbanorna inte följs, är det såklart ett problem, men har inget med att folk inte kan reglerna kring när körfält går ihop att göra.
 
Fast det handlar inte om att använda filen för att köra om. Det handlar om att bägge filer Ska användas fram till hindret. Om detta gjordes på rätt sätt skulle det inte kännas som att de som använder filen som försvinner försöker fuska sig fram i kön.
Tyvärr lär aldrig det hända här med tanke på vår trafikkultur som verkar bestå av egoismen i första hand innan hänsynen. Tycker det är tråkig utveckling om jag ska vara ärlig. :down:
 
Tyvärr lär aldrig det hända här med tanke på vår trafikkultur som verkar bestå av egoismen i första hand innan hänsynen. Tycker det är tråkig utveckling om jag ska vara ärlig. :down:

Håller med om egoismen men inte i förhållande till det du citerat? Är det egoistiskt att för få använder bägge körfält?
 
Fast jag som bara kor i Sverige ett par veckor i taget med flera ars mellanrum tycker att Svenskar generellt kor mycket aggressivt. Faktum ar att manga Svenskar, vanliga och tillmotesgaende personer, blir som forbytta bakom ratten. De blir plotsligt sma poliser som "minsann" ska uppfostra andra trafikanter. Det ar ofta rent beklammande och valdigt konstigt det hela.
Jag känner faktiskt en person vars körskolelärare lärde denne att vara polis och preja sig fram när man enligt högerregeln har rätt och allt vad det var. Det var FRUKTANSVÄRT läskigt att åka med personen innan jag lyckades nå fram att det inte riktigt funkar. Bara en tidsfråga innan man smäller, om man nu inte har djävulskt bra koll men det har man ju knappast första tiden med körkort.
 
Håller med om egoismen men inte i förhållande till det du citerat? Är det egoistiskt att för få använder bägge körfält?
När jag skriver om egoistiskt menar jag mer i allmänhet i trafiken. Egoismen visar sig på många olika ställen. I sammanvävnings samband kan det vara att inte släppa fram, att försöka tränga sig före osv. Gör man rätt och visar hänsyn, då är det inte egoism.
Den egoismen jag ser tydligast i trafiken är den "jag måste fram först till varje pris"... den blir allt vanligare och det händer en hel del olyckor på grund av den också. :down:
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 412
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
730
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 473
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
885
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp