Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Förutom att man sällan kör i 50 km i timmen utanför samhällen om det inte är uselt väder och då se man ingenting eller kö och då kan man inte flytta sig.
Eller är turist, pensionär, ovan vid grusvägar, osäker på vart man ska eller kör lågfartsfordon. Jag tycker man stöter på sånt ofta, men det beror ju förmodligen på vart man kör.
 
Vad spelar det för roll om jag kör ADR eller ej? 🤔
Min erfarenhet (efter närmare 50 000 mil västsvensk motorväg de senaste 15 åren) är att det i princip bara är ett och annat ADR-ekipage som håller 80, medan långt över 99% av alla övriga tunga släpekipage ligger på spärren i 90-92 km/h. Vilket i sig inte är särskilt problematiskt imho. :)
 
Min erfarenhet (efter närmare 50 000 mil västsvensk motorväg de senaste 15 åren) är att det i princip bara är ett och annat ADR-ekipage som håller 80, medan långt över 99% av alla övriga tunga släpekipage ligger på spärren i 90-92 km/h. Vilket i sig inte är särskilt problematiskt imho.
Du åker på fel vägar. ;)
Däremot det jag ser är 99% av alla trailar kör i 90km/h på motorväg, även om de bara får köra i 80km/h de också.

Bara lastbil utan släp eller trailerdragare utan trailer får köra 90km/h på motorväg/motortrafikled lagligt.

Vet några svenska åkerier som 99% håller 90 km/h men sina bil och släp ekipage.

Har många kollegor som är som mig, vi vill inte köra olagligt och riskera böter, bli av med körkortet. Sen har det väl hänt att det rullat på i en och en annan nedförsbacke någon gång ibland. :angel:
 
Eller är turist, pensionär, ovan vid grusvägar, osäker på vart man ska eller kör lågfartsfordon. Jag tycker man stöter på sånt ofta, men det beror ju förmodligen på vart man kör.
Jag kom på en jag glömde - husvagnarna. 😱😱😱

Sen även en och en annan hästtransport, som kör provocerande långsamt, jag har haft häst själv och kört, så jag är nog mer förstående. Men jag förstår dom som tröttnar, tyvärr. Läst lite här och var där de som kör hästtransport kräver att andra trafikanter ska visa hänsyn. Javisst, det kan dom göra, men hänsyn gäller fortfarande åt båda håll oavsett.

När jag körde min häst försökte jag underlätta för dom som låg bakom och ville om, inte lika smidigt som utan häst, men det gick. Istället för sura miner var det många som blev glada istället. Det handlar återigen om att ge och ta i trafiken - dvs hänsynen.

Sen finns det såklart dom som aldrig kommer bli nöjda oavsett men sådana finns det jämt. 😅🙈
 
Senast ändrad:
Jag kom på en jag glömde - husvagnarna. 😱😱😱

Sen även en och en annan hästtransport, som kör provocerande långsamt, jag har haft häst själv och kört, så jag är nog mer förstående. Men jag förstår dom som tröttnar, tyvärr. Läst lite här och var där de som kör hästtransport kräver att andra trafikanter ska visa hänsyn. Javisst, det kan dom göra, men hänsyn gäller fortfarande åt båda håll oavsett.

När jag körde min häst försökte jag underlätta för dom som låg bakom och ville om, inte lika smidigt som utan häst, men det gick. Istället för sura miner var det många som blev glada istället. Det handlar återigen om att ge och ta i trafiken - dvs hänsynen.

Sen finns det såklart dom som aldrig kommer bli nöjda oavsett men sådana finns det jämt. 😅🙈
Man ska inte öka hastigheter eller riskera hästens trivsel i transporten för att andra inte har tålamod. Man får förutsätta att dom som kör hästtransporten kör i den takten dom känner deras häst är bekväm med. Att köra åt sidan och släppa fram var och varannan blir obekvämt för hästen. Dom får vänta tills det finns möjlighet att köra om helt enkelt tycker jag. Det är en annan sak med husvagnar då dom inte behöver störas av att man kör åt sidan hela tiden.
 
Man ska inte öka hastigheter eller riskera hästens trivsel i transporten för att andra inte har tålamod. Man får förutsätta att dom som kör hästtransporten kör i den takten dom känner deras häst är bekväm med. Att köra åt sidan och släppa fram var och varannan blir obekvämt för hästen. Dom får vänta tills det finns möjlighet att köra om helt enkelt tycker jag. Det är en annan sak med husvagnar då dom inte behöver störas av att man kör åt sidan hela tiden.
Det brukar räcka med att släppa på gasen för att underlätta omkörning, tycker jag iaf :)
 
Eller är turist, pensionär, ovan vid grusvägar, osäker på vart man ska eller kör lågfartsfordon. Jag tycker man stöter på sånt ofta, men det beror ju förmodligen på vart man kör.
Eller så kör dom bara utefter förutsättningarna, jag vet många grusvägar där det är 70 och massor av krön och skog och där det går åt skogen om man möter någon i den hastigheten. Jag är van vid det mesta och kör ändå inte fortare än 50 på dom flesta grusvägar, för att inte tala om att majoriteten av grusvägar är så dåliga och jag vill inte riskera min bil.
 
Det brukar räcka med att släppa på gasen för att underlätta omkörning, tycker jag iaf :)
Beror ju på vad det är för väg, är det en vanlig landsväg så visst kan man släppa lite på gasen så någon kommer om ifall det är ett kortare omkörningstillfälle.

Sen om det är provocerande ifall en hästtransport ligger för långsam fart, vad innebär det då kanske runt 50(?) på en landsväg, isåfall så är det svårt att släppa på gasen utan att mer eller mindre stanna.

Det som är provocerande det är när någon ligger mitt i vägen och inte vill hålla sig på höger sida, det kan jag också tycka är irriterande. Håller man till höger så har iallafall alla en chans att köra om ifall dom vill.
 
Man ska inte öka hastigheter eller riskera hästens trivsel i transporten för att andra inte har tålamod. Man får förutsätta att dom som kör hästtransporten kör i den takten dom känner deras häst är bekväm med. Att köra åt sidan och släppa fram var och varannan blir obekvämt för hästen. Dom får vänta tills det finns möjlighet att köra om helt enkelt tycker jag. Det är en annan sak med husvagnar då dom inte behöver störas av att man kör åt sidan hela tiden.
Var någonstans har jag skrivit att man ska öka farten eller riskera hästens trivsel? Svaret är ingenstans, nu får jag känslan att du kände att jag trampade dig på tårna och måste försvara dig.
Att visa hänsyn betyder inte att man ökar farten, det betyder att man samspelar i trafiken på det sättet som går. När jag körde hästtransport själv, kunde det vara att bara släppa foten från gaspedalen och lägga mig lite längre åt höger för att underlätta omkörningar, bara det underlättare och hästen påverkades inte. Det behöver inte vara något stort och kraftigt, även små saker räknas också. :)
 
Eller så kör dom bara utefter förutsättningarna, jag vet många grusvägar där det är 70 och massor av krön och skog och där det går åt skogen om man möter någon i den hastigheten. Jag är van vid det mesta och kör ändå inte fortare än 50 på dom flesta grusvägar, för att inte tala om att majoriteten av grusvägar är så dåliga och jag vill inte riskera min bil.
Ja, grusvägar kan ju se ut lite hur som helst. Allt från vägar där 30 är lämpligt till vägar där 70 funkar utmärkt. Det jag syftar på är såklart de som kör betydligt långsammare än vad normaltrafiken gör, t. ex 20-30 där lokalbefolkningen kör 60-70. Och som sagt, det är helt ok för min del så länge man kör åt sidan och släpper förbi när man blir upphunnen.
 
Fast det ÄR inte fel att använda den tomma filen. Bägge filer SKA (enligt Trafikverket) användas fram till hindret.

Det som gör det ineffektivt är att många svenskar tycker att man ska köa och blir sura över de som kör rätt och därför skapar problem genom att inte låta det flyta på vid sammanvävningen.

Det som är mest effektivt är att skapa två lika långa köer.

Det är säkert rättvisast, men om det gör att det är större kapacitet att passera är tveksamt. Jag tycket sammanvävning funkar helt okej i Stockholmstrakten, praktiserar det (vid rondell dock) tämligen ofta. Och vid tillfälliga avspärrningar tycker jag det fungerar så bra det kan häromkring. Folk hjälps åt och släpper in och fram utan problem.
 
Eller är turist, pensionär, ovan vid grusvägar, osäker på vart man ska eller kör lågfartsfordon. Jag tycker man stöter på sånt ofta, men det beror ju förmodligen på vart man kör.
På vilket vis hjälper det att köra upp i häcken på traktorer och turister? Mer än att boosta ens eget ego att man kan jävlas med folk och stressa dem? Är det mer laglift för att det är en 70-väg och man stressar en turist?
 
Jag låg väl i 110, hade en liten Fiat Panda. Gubben körde om, och la sig i 100.. Om och om igen så det slutade med att jag la mig i max tillåtna på 130 med min lilla bil, måttligt roligt...
Jag hade sällskap med en ful gröngul bil. Lyckades efter 5 omkörningar ta mig förbi och lämna den bakom mig. Någon timme senare tog jag rast och gissa vilken bil som jag strax efter körde ikapp!!
 
På vilket vis hjälper det att köra upp i häcken på traktorer och turister? Mer än att boosta ens eget ego att man kan jävlas med folk och stressa dem? Är det mer laglift för att det är en 70-väg och man stressar en turist?
Har någon sagt att man ska köra upp i häcken och jävlas?
Jag har hela tiden pratat om att köra närmare för att markera att man vill om. Att avisera sina avsikter i trafiken ser jag nog som raka motsatsen till att jävlas faktiskt. Många (ffa traktorförare) kör åt sidan och släpper förbi när de inser att de har en bil bakom. Har jag själv bil bakom när jag av någon anledning (häst i släp, vill optimera ecodrivingen, njuta av landskapet..) vill köra långsammare än övrig trafik försöker jag självklart att hålla ut och sakta ner lite när det är bra omkörningssträckor.
 
Har någon sagt att man ska köra upp i häcken och jävlas?
Jag har hela tiden pratat om att köra närmare för att markera att man vill om. Att avisera sina avsikter i trafiken ser jag nog som raka motsatsen till att jävlas faktiskt. Många (ffa traktorförare) kör åt sidan och släpper förbi när de inser att de har en bil bakom. Har jag själv bil bakom när jag av någon anledning (häst i släp, vill optimera ecodrivingen, njuta av landskapet..) vill köra långsammare än övrig trafik försöker jag självklart att hålla ut och sakta ner lite när det är bra omkörningssträckor.
Och jag har diskuterat utifrån första inlägget, vill du inte diskutera det så föreslår jag att du inte drar upp det.
 
Och jag har diskuterat utifrån första inlägget, vill du inte diskutera det så föreslår jag att du inte drar upp det.
I första inlägget står att @SaraMara har extra säkerhetsmarginaler om det framgår att det finns barn eller djur i bilen framför. Jag ser inte alls hur man kan få det till att ligga i häcken för att jävlas i 110 km/h.

Men visst, vi kan nog anse det färdigdiskuterat.
 
I första inlägget står att @SaraMara har extra säkerhetsmarginaler om det framgår att det finns barn eller djur i bilen framför. Jag ser inte alls hur man kan få det till att ligga i häcken för att jävlas i 110 km/h.

Men visst, vi kan nog anse det färdigdiskuterat.
Jag ser ingen annan anledning att lägga sig i häcken på någon (alltså nära) när man inte är i stan eller håller på med kökörning annat än att provocera folk att göra vad man vill (=jävlas). Jag talar om avstånd som är så låga att man kan se skyltar och sedan närma sig ännu mer om det är fritt fram. Helt enligt inlägget.
 
Så du är en av de "idioterna" som kör upp i häcken på folk för att visa att du har mer rätt till vägen och dessutom utsätter folk för fara. Tänk om man behöver tvärnita?

(Hugger en knapp i högen, så inget särskilt mot dig Lobelia)

Min bil, står sedan en månad tillbaka på verkstad med pajat oljetråg, pga av en sådan stressnisse i skåpbil.... som varvade bakom, tutade och blinkade med hellyse på smal grusväg där jag för allt i världen försökte finna avfart för att släppa om skåpbilen, då ordinarie stora riksväg är drabbad av asfaltering och vägarbete i övrigt.

Tyvärr är grusvägen som sagt, smal, och extremt kurvig och med räcke bredvid sjö, på ena sidan och klippvägg på andra sidan och man har därmed inte många millimeter att vinka på vid möte. Pga ovanstående problem med andra vägen, så var det många inklusive tyngre trafik som hittat "gen/extravägen", så denna väg är på sina ställen som en nyplöjd åker - vilket jag inte visste när jag valde den (gammal välkänd väg sedan ungdomsåren). När jag lyckades komma åt sidan, så var det en sten som var för stor som skrapade upp oljetråget när jag kunde åka "upp på vägen" igen och såg skåpbilen studsa fram långt bort i ett dammoln...

Jag ringer varannan dag till försäkringsbolaget, jag är inte orolig då jag har helförsäkring och varannan dag till verkstaden. Men ingen verkar ha hört av den andre... :p Så för närvarande puttrar jag runt med permobil i 16 km i timmen i stället. Lätt varmt, när man har 1.5 mil enkel resa till jobbet, det blir ett par vätskepauser.

Så jag hoppas verkligen att stresskadade bukefalister, tänker efter... före, innan de tappar tålamodet/huvudet bakom ratten.

Ha en fin dag, sök skugga då och då, samt drick mycket vätska.

/Ingela
 
Jag ser ingen annan anledning att lägga sig i häcken på någon (alltså nära) när man inte är i stan eller håller på med kökörning annat än att provocera folk att göra vad man vill (=jävlas). Jag talar om avstånd som är så låga att man kan se skyltar och sedan närma sig ännu mer om det är fritt fram. Helt enligt inlägget.
Tyckte egentligen diskussionen gick så på tomgång att det var roligare att vara ute och jaga ihjäl göteborgsbilister, men måste ändå inflika: ser ni så dåligt att ni inte på typ 100 meters håll (eller vad du nu ovan nämnde för avstånd) känner igen och kan läsa av de där typiska gula "baby/dog/annat - on board-skyltarna" i typ laglig motorvägsfart? Det skulle jag anse trafikfarligt om något... Tydligt att vi utgår från olika förutsättningar i den här diskussionen, jag som har fullgod syn och inga övriga hinder vad avser varseblivning har inga som helst problem att notera en sådan skylt, eller "hästar" eller liknande på betydligt större avstånd än så.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 169
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 132
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp