Bukefalos 28 år!

Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Jag har nog tagit för givit att det handlade om lägre hastigheter där. Vilket avstånd som är lämpligt skiljer sig ju tämligen markant om man pratar 50 km/h jämfört med 110.
Jag tar för givet att det är körning utanför stadstrafik, att få någon att flytta sig för att man kör nära i stan är tämligen döfött. Ingen skulle förstå piken ändå då man kör mycket närmre pga trängsel och lägre hastigheter. Beteendet är däremot vanligt framförallt på motortvägar. Ganska logiskt att anta att någon menar de platser där det kan ge effekt och är vanligt och inte där ingen skulle reagera i vilket fall som helst.
 
Jag tar för givet att det är körning utanför stadstrafik, att få någon att flytta sig för att man kör nära i stan är tämligen döfött. Ingen skulle förstå piken ändå då man kör mycket närmre pga trängsel och lägre hastigheter. Beteendet är däremot vanligt framförallt på motortvägar. Ganska logiskt att anta att någon menar de platser där det kan ge effekt och är vanligt och inte där ingen skulle reagera i vilket fall som helst.
Oh ja, det är definitivt vanligt på motorvägar. Många som verkar stressade och blinkar med helljuset på bilen framför, för att de vill att den ska flytta på sig.
 
Oh ja, det är definitivt vanligt på motorvägar. Många som verkar stressade och blinkar med helljuset på bilen framför, för att de vill att den ska flytta på sig.
Jag upplever det framförallt från de som kör långt över hastighetsgränsen, de verkar anse att omkörningsfilen är deras och att andra ska ge fan i den så de kan köra i 150 eller så. Att andra vill ha en jämn och smidig körning och liksom de kör om flera bilar på raken och först kör in till höger där det finns plats utan att tränga sig in är inte acceptabelt verkar de som och inte heller att man inte kör i häcken på framförvarande bil utan håller rimligt avstånd. De ska om till varje pris även om de bara vinner en köplats. Då kan de ju börja med att försöka stressa nästa....
 
När man sätter farthållaren på 110 på en längre sträcka i lite trafik är det intressant att se hur många gånger man får köra om en bil som alltid reagerar med att öka rejält och köra om igen, för att sedan minuten senare i högerfilen sakta ned igen. Mitt rekord är 7 gånger i Skåne på en relativt kort sträcka mellan Helsingborg och Malmö.
 
När man sätter farthållaren på 110 på en längre sträcka i lite trafik är det intressant att se hur många gånger man får köra om en bil som alltid reagerar med att öka rejält och köra om igen, för att sedan minuten senare i högerfilen sakta ned igen. Mitt rekord är 7 gånger i Skåne på en relativt kort sträcka mellan Helsingborg och Malmö.
VARENDA DAG minst 10 ggr. Hatar såna männsikor. Kör dagligen mellan Ängelholm Ö -Malmö C så man känner ju igen vissa bilar som också pendlar varje dag och det är iaf tre som jag kör om ett flertal gånger för att dem ska komma några minuter senare och dra om mig igen :meh:
 
Jag tar för givet att det är körning utanför stadstrafik, att få någon att flytta sig för att man kör nära i stan är tämligen döfött. Ingen skulle förstå piken ändå då man kör mycket närmre pga trängsel och lägre hastigheter. Beteendet är däremot vanligt framförallt på motortvägar. Ganska logiskt att anta att någon menar de platser där det kan ge effekt och är vanligt och inte där ingen skulle reagera i vilket fall som helst.
Fast det finns MÅNGA mil vägar utanför städerna som inte är motorväg. Typ 60 - 80-vägar med gles trafik där folk ibland kör 40 - 50. Senare har motorvägskörning upptagit en stor del av diskussionen, men jag har inte alls uppfattat det som att läsa finstilta dekaler skulle göras i 110.

Men det är ju också lite intressant att se hur olika situationer man föreställer sig beroende på vilken typ av trafik man själv är van vid.
 
Fast det finns MÅNGA mil vägar utanför städerna som inte är motorväg. Typ 60 - 80-vägar med gles trafik där folk ibland kör 40 - 50. Senare har motorvägskörning upptagit en stor del av diskussionen, men jag har inte alls uppfattat det som att läsa finstilta dekaler skulle göras i 110.

Men det är ju också lite intressant att se hur olika situationer man föreställer sig beroende på vilken typ av trafik man själv är van vid.
Jag är van vid både stadstrafik, landsvägar och motorvägar. Det är bara motorvägar som jag ser beteendet att få folk att flytta sig genom att köra nära i någon större utsträckning. Och det är bara i stadstrafik man kommer nära nog för att läsa för att sedan avgöra om man ska köra närmre eller inte utifrån texten utan att man redan är för nära och inte håller på rimligt avstånd.
 
När man sätter farthållaren på 110 på en längre sträcka i lite trafik är det intressant att se hur många gånger man får köra om en bil som alltid reagerar med att öka rejält och köra om igen, för att sedan minuten senare i högerfilen sakta ned igen. Mitt rekord är 7 gånger i Skåne på en relativt kort sträcka mellan Helsingborg och Malmö.
Det där har jag råkat ut för på motorvägen när jag körde lastbil med släp, vilket innebär att jag bara får ligga i 80km/h, även om lastbilen gör 90km/h och det är 110-väg.
Kom ikapp en personbil som låg och såsade, körde förstås om den när det var fritt bakåt (dvs inga bilar som skulle reta sig på att jag blockerar omkörningafilen)... det slutade att jag körde om samma bil 3 gånger innan den gav upp.
Ändå låg jag på ständig farthållare 80 km/h och accelererade ej. Var måttligt road just då. 🙄😒
 
Jag upplever det framförallt från de som kör långt över hastighetsgränsen, de verkar anse att omkörningsfilen är deras och att andra ska ge fan i den så de kan köra i 150 eller så. Att andra vill ha en jämn och smidig körning och liksom de kör om flera bilar på raken och först kör in till höger där det finns plats utan att tränga sig in är inte acceptabelt verkar de som och inte heller att man inte kör i häcken på framförvarande bil utan håller rimligt avstånd. De ska om till varje pris även om de bara vinner en köplats. Då kan de ju börja med att försöka stressa nästa....
För några år sedan var det en stressad bilist som körde om en hel kö på en 90-väg, bilen som körde om hamnade senare i diket. En av bilarna som hade blivit omkörd hade stannat och frågat något i still med ”jasså det var hit du hade så bråttom till”. Karma har en tendens att ha ett finger med i spelet, av någon anledning.
 
Jag är inte särskilt noga utan kör ofta en aning för snabbt om jag ska långt och ändå hittar jag få som på en flerfilig motorväg stoppar upp i vänster körfält, men desto fler som anser att folk kör för långsamt.

Jag kör E45 och E6 varje dag Surte (Göteborg) och Kungsbacka, en sträcka om ca 4 mil. Och VARJE dag, flera gånger, ligger folk i vänster körfält i lägre hastighet än tillåtet och högerfilen är tom.
Senast igår låg jag i vänster för att köra om en husbil strax söder om Ullevi. Framför mig och husbilen var det tomt. Då plötsligt blinkar husbilen vänster och svänger ut i mitt körfält. Det finns inga avfarter eller annan anledning till att göra den manövern. Sedan låg han där till Mölndal. Och han är tyvärr inte unik.
Jag är absolut ingen aggressiv förare. Jag vill helst hålla mig ur vägen från andra eftersom jag inte litar på andras körförmåga alls. Kommer någon närmare mig bakifrån (vi pratar kanske hundra meter) så flyttar jag mig till höger så snart jag kan om jag råkar befinna mig i vänsterfilen. Jag har MINST lika mycket uppsikt bakåt som framåt på motorvägen och anser mig ha god koll på vilka som ligger runt mig.

Nu är det inte min uppgift att fostra andra, så jag resonerar som så att vill någon köra för fort eller göra farliga manövrar så flyttar jag mig så personen får göra som den vill.
 
Jag är van vid både stadstrafik, landsvägar och motorvägar. Det är bara motorvägar som jag ser beteendet att få folk att flytta sig genom att köra nära i någon större utsträckning. Och det är bara i stadstrafik man kommer nära nog för att läsa för att sedan avgöra om man ska köra närmre eller inte utifrån texten utan att man redan är för nära och inte håller på rimligt avstånd.
Då har vi olika erfarenheter helt enkelt. Jag stöter nog dagligen på folk som markerar att de vill köra om genom att lägga sig nära, på landsväg. Dekaler ser jag väldigt sällan, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara mer svårlästa i 50 km/h utanför en stad än i.
 
Jag kör E45 och E6 varje dag Surte (Göteborg) och Kungsbacka, en sträcka om ca 4 mil. Och VARJE dag, flera gånger, ligger folk i vänster körfält i lägre hastighet än tillåtet och högerfilen är tom.
Senast igår låg jag i vänster för att köra om en husbil strax söder om Ullevi. Framför mig och husbilen var det tomt. Då plötsligt blinkar husbilen vänster och svänger ut i mitt körfält. Det finns inga avfarter eller annan anledning till att göra den manövern. Sedan låg han där till Mölndal. Och han är tyvärr inte unik.
Jag är absolut ingen aggressiv förare. Jag vill helst hålla mig ur vägen från andra eftersom jag inte litar på andras körförmåga alls. Kommer någon närmare mig bakifrån (vi pratar kanske hundra meter) så flyttar jag mig till höger så snart jag kan om jag råkar befinna mig i vänsterfilen. Jag har MINST lika mycket uppsikt bakåt som framåt på motorvägen och anser mig ha god koll på vilka som ligger runt mig.

Nu är det inte min uppgift att fostra andra, så jag resonerar som så att vill någon köra för fort eller göra farliga manövrar så flyttar jag mig så personen får göra som den vill.

Jag kör inte i de trakterna så där har jag ingen erfarenhet där, jag kan bara utgå från min erfarenhet och där är det sällsynt att folk kör under hastighetsbegränsningen i vänster körfällt när det är tomt i höger.
Jag har hela tiden diskuterat utifrån utgångspunkten köra nära (nära så man kan observera klistermärken om att det finns hund i bilen) och då rör det sig inte om när folk håller sig på långt avstånd. Det var det jag reagerade på och kommenterade.
Jag tror inte någon anser det korrekt i något avseende att plötsligt svänga in framför någon annan utan att göra tecken i god tid. Jag kan inte direkt se det som relevant i frågan om att köra nära för att få folk att flytta på sig.
När någon närmar sig mig bakifrån i vänster körfält så är det antingen när det är kökörning, en utfart där jag ger plats eller omkörning som gäller för mig, jag har alltså fullt legitimt annars ligger jag inte där. Jag flyttar mig helt utan uppmaning från någon till höger när det finns en lucka - är det så att min relativa hastighet till den bil jag kör om är låg gasar jag på lite men det har jag gjort långt innan någon kommer upp i baken på mig. Jag antar att du inte menar att du kastar dig undan snabbast möjligt utan konsekvenser för andra utan väntar tills det finns plats.
 
Då har vi olika erfarenheter helt enkelt. Jag stöter nog dagligen på folk som markerar att de vill köra om genom att lägga sig nära, på landsväg. Dekaler ser jag väldigt sällan, men jag kan inte tänka mig att de skulle vara mer svårlästa i 50 km/h utanför en stad än i.

Förutom att man sällan kör i 50 km i timmen utanför samhällen om det inte är uselt väder och då se man ingenting eller kö och då kan man inte flytta sig.
 
När man sätter farthållaren på 110 på en längre sträcka i lite trafik är det intressant att se hur många gånger man får köra om en bil som alltid reagerar med att öka rejält och köra om igen, för att sedan minuten senare i högerfilen sakta ned igen. Mitt rekord är 7 gånger i Skåne på en relativt kort sträcka mellan Helsingborg och Malmö.
Jag kör mestadels runt Storstockholm men även runt Sverige och Europa, men det du beskriver har jag faktiskt peppar peppar bara upplevt en enda gång, i Italien på motorvägen. Jag är lika chockad idag när jag tänker på gubbens beteende. Det kan ju inte vara alla hästar hemma hos dessa personer.....
 
Fast det ÄR inte fel att använda den tomma filen. Bägge filer SKA (enligt Trafikverket) användas fram till hindret.

Det som gör det ineffektivt är att många svenskar tycker att man ska köa och blir sura över de som kör rätt och därför skapar problem genom att inte låta det flyta på vid sammanvävningen.

Det som är mest effektivt är att skapa två lika långa köer.

Jamen eller hur!! SÅ. JÄVLA. SVENSKT. beteende!Snacka om att skapa långa avgasutsläppande köer och hindra flytet i trafiken :rage::rage::rage:
 
Förutom att man sällan kör i 50 km i timmen utanför samhällen om det inte är uselt väder och då se man ingenting eller kö och då kan man inte flytta sig.
Då har du inta hamnat bakom en traktor på landsväg som du ej kan köra om, det hör jag. 🙄 Här kryllar det av dom. Vissa är fövisso snälla och släpper förbi. 😅👍🏻
 
Jag kör mestadels runt Storstockholm men även runt Sverige och Europa, men det du beskriver har jag faktiskt peppar peppar bara upplevt en enda gång, i Italien på motorvägen. Jag är lika chockad idag när jag tänker på gubbens beteende. Det kan ju inte vara alla hästar hemma hos dessa personer.....
Jag låg väl i 110, hade en liten Fiat Panda. Gubben körde om, och la sig i 100.. Om och om igen så det slutade med att jag la mig i max tillåtna på 130 med min lilla bil, måttligt roligt...
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 301
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
721
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 293
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp