Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Va? Jag använder svordomar och sarkasm konstant utan att vara förbannad, även IRL.
Jag med. Men jag skrev "radar upp" svordomar.

Men jag orkar verkligen inte ta ett sidospår om huruvida folk på buke brukar gå i taket eller inte i trafiktrådar. Var och en får väl läsa trådarna och bilda sig en uppfattning.
 
Eller så har du en heltokig avståndsbedömning.
Det kan jag lova att jag inte har. Blev tvungen att göra ett praktiskt test och mätte via kartappen upp avståndet till ett hus mittemot (150 m enligt "Kartor", avrundar nedåt till 100). På detta avstånd ser jag vit text mot en botten av ofärgat glas på en port. Inte VAD det står, utan ATT det står något. Dock observerat från över markplan, kanske spelar betraktningsvinkeln in? För att säkerställa att jag inte är Fru Hököga kallade jag in två kollegor som fick göra samma test och också noterade texten.
Mvh Saker man kan roa sig med istället för att fika en fredag i juli
 
I min gamla körkortsbok står att man kan använda ljustutan för att uppmärksamma framförvarande för att man vill köra om.

Det fick jag lära mig också. När vi övade mörkerkörning var vi 2 bilar som körde om varandra och använde ljustuta.
Jag använder ljustuta om jag känner att den framför inte har koll. Framförallt när jag kör i bussfilen. För tvärtom vad vissa tror, så är det många som inte har koll.
 
Om
Klart du gör, det gör alla. Samma med att köra om på höger, det gör alla. Kör någon i vänsterfilen under hastighetsgränsen så kommer jag inte sakta ner för att inte köra om från högerfilen. Har kört om polisbilar på högersidan utan reaktion så. Bättre att trafiken flyter på än att man ska sakta ner för att bilen till vänster gjort det, det blir farligt och skapar irritation.

Om alla filer är fulla med bilar tror jag man får köra om på insidan som i - hela den filen rör sig snabbare. Det händer hyfsat ofta i Stockholm, dvs alla 3-4 filer har bilar som ligger så tätt att filbyte är omständligt, och det är en annan sak än att köra om på insidan.

Jag saktar btw definitivt ned och lägger mig bakom i vänsterfilen om jag ska om. Kör inte om på insidan. Men det är mest mittfilskörarare som det händer med och då kan man ju gå ut i högerfil.
 
Om


Om alla filer är fulla med bilar tror jag man får köra om på insidan som i - hela den filen rör sig snabbare. Det händer hyfsat ofta i Stockholm, dvs alla 3-4 filer har bilar som ligger så tätt att filbyte är omständligt, och det är en annan sak än att köra om på insidan.

Jag saktar btw definitivt ned och lägger mig bakom i vänsterfilen om jag ska om. Kör inte om på insidan. Men det är mest mittfilskörarare som det händer med och då kan man ju gå ut i högerfil.

Jag tycker mittfilskörning är rätt smidigt. Upplever att det blir mindre störningar vid påfarter då. Samt att jag kan använda högerfilen som inofficiell bussfil :angel:
 
Jag tycker mittfilskörning är rätt smidigt. Upplever att det blir mindre störningar vid påfarter då. Samt att jag kan använda högerfilen som inofficiell bussfil :angel:
Kanske men jag hänger helst inte där om det inte är då mycket trafik att det inte märks. De bötfäller för det. Så om det är sen kväll så kan det bli fånigheter som att ligga i högerfil, komma ifatt, göra två filbyten till vänsterfil, köra om och göra två byten tillbaka igen.

Kan förstå att bussarna gillar. De är så stora så vågar glida om på insidan med, även utan full trafik. Jag håller mig helst borta från högerfilen vid påfarter dock.
 
Kanske men jag hänger helst inte där om det inte är då mycket trafik att det inte märks. De bötfäller för det. Så om det är sen kväll så kan det bli fånigheter som att ligga i högerfil, komma ifatt, göra två filbyten till vänsterfil, köra om och göra två byten tillbaka igen.

Kan förstå att bussarna gillar. De är så stora så vågar glida om på insidan med, även utan full trafik. Jag håller mig helst borta från högerfilen vid påfarter dock.

Jag kör bara där om det behövs, dvs vid köer. Annars kör jag in i den fil som passar bäst för ändamålet. Jag tycker högerfilen är jobbig vid påfarter, skönt att slippa bry sig om vad bilen som ska på pysslar med. Men jag mittfilskör bara på 70-väg, om det inte krävs nått annat.
 
Tyckte egentligen diskussionen gick så på tomgång att det var roligare att vara ute och jaga ihjäl göteborgsbilister, men måste ändå inflika: ser ni så dåligt att ni inte på typ 100 meters håll (eller vad du nu ovan nämnde för avstånd) känner igen och kan läsa av de där typiska gula "baby/dog/annat - on board-skyltarna" i typ laglig motorvägsfart? Det skulle jag anse trafikfarligt om något... Tydligt att vi utgår från olika förutsättningar i den här diskussionen, jag som har fullgod syn och inga övriga hinder vad avser varseblivning har inga som helst problem att notera en sådan skylt, eller "hästar" eller liknande på betydligt större avstånd än så.

Tog körkort för 3 år sedan (har perfekt syn) och körläraren sa att om man kan läsa reg-numret på bilen framför på motorväg ligger man för nära... de gula skyltarna har inte större text.
 
Tog körkort för 3 år sedan (har perfekt syn) och körläraren sa att om man kan läsa reg-numret på bilen framför på motorväg ligger man för nära... de gula skyltarna har inte större text.
Det där kan omöjligt stämma. Regskyltarna är väldigt lättlästa. På motorväg kör jag typ 4-6 sekunders regeln istället om jag inte kör efter 3 sekundersregeln.

Kan en lastbil och släp med 60tons totalvikt som kör i 80km/h stanna på 4 sekunder (från tvärnit till stillastående), då ska en personbil banne mig kunna stanna något liknande i högre hastighet, som dessutom är lättare.
 
Roligast är ju när de blinkar IN i rondellen men inte ut..
Som att man skulle vara osäker på vart de ska på vägen in men inte ut.:confused:
Tsk bäst var förra veckan när jag tror en bilist ska ur rondellen och kör in. Han tutar som sjutton och jag tänker att jag måste varit världens dummaste o skäms. Varför trodde jag han skulle ut? Han kan ju inte ha blinkat.. Då gör han det igen blinkar höger in i rondellen tills han ska ut (rakt fram) och blinkar vänster 😶. Inte då konstigt jag trodde han skulle höger...
 
J
Jag kör bara där om det behövs, dvs vid köer. Annars kör jag in i den fil som passar bäst för ändamålet. Jag tycker högerfilen är jobbig vid påfarter, skönt att slippa bry sig om vad bilen som ska på pysslar med. Men jag mittfilskör bara på 70-väg, om det inte krävs nått annat.
Jag tänker E4 Stockholm 01 på natten. Trafik men inte tja trafik. Den enda bil du ser är den du kommer ifatt som ligger i mittfilen av 3-4 filer. 😃. Den tiden hänger jag gärna i högerfil iom att jag vet att de kört driver mot mittfilsförare o jag har roligare saker att göra med pengarna 😆

All övrig tid spelar det liksom ingen större roll vart man är det är bilar överallt ändå och jag brukar ligga näst längst eller längst till vänster.
 
Däremot en blinkkod som får bilen 4-5 sekunder framför att förstå att den bör flytta sig, det har jag aldrig stött på.
.

Då har du inte sett ngn på väg försenad till Arlanda... du ser blinken innan bilen, dunstar in i lucka och ser bakljusen, eller än troligare bromsljusen..
 
Bara för därför såg jag för första gången de här skyltarna baby on board...troligtvis för att jag nu visste om dom. Men dom är ju pyttesmå . Jag såg vad det stod för att jag var i en kö, dvs 3 meter.. Men 100 meter vilket skämt 🤣🤣 Alltså nä jag har inte världens bästa syn , är ju trots allt 51 och ja många av oss är faktiskt i den åldern .. Hur ska vi förväntas se detta. 🤔
 
http://se.fabesafe.com/baby-on-board/51607220.html
Typ såna här. Skylten är 12x12cm.
Lycka till med att avgöra vad som står där på när man kör på motorvägen, om man nu inte ligger upp i röven på den andra bilen...

Men man håller inte 100m avstånd på motorvägen? Jag har aldrig funderat på om jag läser de på motorvägen men ser inga problem med det. Man kanske ser det när man kör om? Jag noterar en väldans massa saker när jag kör, det betyder inte att man ligger i rumpan på nån?
 
Men man håller inte 100m avstånd på motorvägen? Jag har aldrig funderat på om jag läser de på motorvägen men ser inga problem med det. Man kanske ser det när man kör om? Jag noterar en väldans massa saker när jag kör, det betyder inte att man ligger i rumpan på nån?

Nu handlade det om att använda märket (eller snarare någon markering att det finns en hund (eller flera) i bilen för att avgöra om man ska köra närmre.

100 m är på ett ungefär avståndet om man håller sig till 3-sekretessregeln på motorvägen. För att vara mer exakt kör man 90 km i timmen är det 75 meter och kör man i 120 km i timmen är det 100 meter. De som ofta kör om folk på motorvägen torde ligga närmre 120 km i timmen än 90 då man snarare är den som blir omkörd om man kör i 90 km i timmen.
 
Tsk bäst var förra veckan när jag tror en bilist ska ur rondellen och kör in. Han tutar som sjutton och jag tänker att jag måste varit världens dummaste o skäms. Varför trodde jag han skulle ut? Han kan ju inte ha blinkat.. Då gör han det igen blinkar höger in i rondellen tills han ska ut (rakt fram) och blinkar vänster 😶. Inte då konstigt jag trodde han skulle höger...
Jag har sett folk som blinkar vänster när de kör in i rondellen, för att sen köra ut rakt fram.

Sen har jag även varit med om de som tror att det är högerregeln i rondellen när de ska in, trots att det är fritt från vänster så väntar de pga bilar från höger... 🙄😫

Eller varför inte de som behöver ha hela rondellen fri innan de vågar köra. Funkar såå bra i rusning t ex....
 
Nu handlade det om att använda märket (eller snarare någon markering att det finns en hund (eller flera) i bilen för att avgöra om man ska köra närmre.

100 m är på ett ungefär avståndet om man håller sig till 3-sekretessregeln på motorvägen. För att vara mer exakt kör man 90 km i timmen är det 75 meter och kör man i 120 km i timmen är det 100 meter. De som ofta kör om folk på motorvägen torde ligga närmre 120 km i timmen än 90 då man snarare är den som blir omkörd om man kör i 90 km i timmen.
Fast det där sistnämnda behöver inte vara sant. Ligger jag i 110 på mätarn i bilen, är den verkliga hastigheten någonstans runt 100. Det skiljer sig från bil till bil hur ”fel” mätaren slår.
Det är väl för att garantera att man aldrig kör för fort eller något. Själv hade jag velat ha det som i lastbilen, den hastighet som visas är den jag kör i.
 
Nu handlade det om att använda märket (eller snarare någon markering att det finns en hund (eller flera) i bilen för att avgöra om man ska köra närmre.

100 m är på ett ungefär avståndet om man håller sig till 3-sekretessregeln på motorvägen. För att vara mer exakt kör man 90
Det här citerar du

Det här skriver jag:
Nu handlade det om att använda märket (eller snarare någon markering att det finns en hund (eller flera) i bilen för att avgöra om man ska köra närmre.

100 m är på ett ungefär avståndet om man håller sig till 3-sekretessregeln på motorvägen. För att vara mer exakt kör man 90 km i timmen är det 75 meter och kör man i 120 km i timmen är det 100 meter. De som ofta kör om folk på motorvägen torde ligga närmre 120 km i timmen än 90 då man snarare är den som blir omkörd om man kör i 90 km i timmen.

Fast det där sistnämnda behöver inte vara sant. Ligger jag i 110 på mätarn i bilen, är den verkliga hastigheten någonstans runt 100. Det skiljer sig från bil till bil hur ”fel” mätaren slår.
Det är väl för att garantera att man aldrig kör för fort eller något. Själv hade jag velat ha det som i lastbilen, den hastighet som visas är den jag kör i.
Tala om fulcitat det fetade har du klippt bort. Vänligen klipp inte citat mitt i meningen. Och med tanke på att det är ett kort stycke så är det rimligt att citera hela och inte välja ut halva meningar för att det ska passa dig bättre.


Och det stämmer exakt det jag skriver, jag talar givetvis om vilken hastighet jag kör i, inte den mätaren visar. Alla är är väl medvetna om att mätaren visar i underkant och de flesta är medvetna om hur mycket, extremt lätt att kolla med GPS i synnerhet som många varnar om man kör för snabbt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 941
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp