Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Tyckte egentligen diskussionen gick så på tomgång att det var roligare att vara ute och jaga ihjäl göteborgsbilister, men måste ändå inflika: ser ni så dåligt att ni inte på typ 100 meters håll (eller vad du nu ovan nämnde för avstånd) känner igen och kan läsa av de där typiska gula "baby/dog/annat - on board-skyltarna" i typ laglig motorvägsfart? Det skulle jag anse trafikfarligt om något... Tydligt att vi utgår från olika förutsättningar i den här diskussionen, jag som har fullgod syn och inga övriga hinder vad avser varseblivning har inga som helst problem att notera en sådan skylt, eller "hästar" eller liknande på betydligt större avstånd än så.

Vad fint att du försöker måla upp andra som farliga trafikanter när du själv är en.
 
Vad fint att du försöker måla upp andra som farliga trafikanter när du själv är en.
Fin logi. För att DU bestämt att jag är trafikfarlig (det är jag alltså inte, och oaktat hur många gånger du skriver det så blir det inte sanning ändå, det vore alltså trevligt med en "anser jag" eller liknande i dina inlägg även om jag misstänker att det är att ha för stora förväntningar på argumentationsteknik) så har jag inte rätt att anse att det är oansvarigt att köra bil om man har så dålig syn/uppsikt att man inte noterar gula skyltar annat än genom att "köra upp i häcken" på någon. De synkontroller jag gjort inför körkort har krävt betydligt mer än så.
 
så har jag inte rätt att anse att det är oansvarigt att köra bil om man har så dålig syn/uppsikt att man inte noterar gula skyltar annat än genom att "köra upp i häcken" på någon. De synkontroller jag gjort inför körkort har krävt betydligt mer än så.

ser ni så dåligt att ni inte på typ 100 meters håll (eller vad du nu ovan nämnde för avstånd) känner igen och kan läsa av de där typiska gula "baby/dog/annat - on board-skyltarna" i typ laglig motorvägsfart? Det skulle jag anse trafikfarligt om något... Tydligt att vi utgår från olika förutsättningar i den här diskussionen, jag som har fullgod syn och inga övriga hinder

På 100 meter så är det omöjligt att veta vad som står på ev gul liten dekal och de flesta ser inte en sån på så långt håll ens om de inte specifikt söker efter en sån med blicken. Så bra syn har ingen att man klarar av att vara observant på sin körning, andra trafikanter och dessutom uppfatta små gula dekaler och vad som står på dem på såna avstånd, hur fullgod syn man än har. och vem lägger ens fokus på att spana efter små gula dekaler på andra bilar när man är ute och kör i trafiken :confused:
 
På 100 meter så är det omöjligt att veta vad som står på ev gul liten dekal och de flesta ser inte en sån på så långt håll ens om de inte specifikt söker efter en sån med blicken. Så bra syn har ingen att man klarar av att vara observant på sin körning, andra trafikanter och dessutom uppfatta små gula dekaler och vad som står på dem på såna avstånd, hur fullgod syn man än har. och vem lägger ens fokus på att spana efter små gula dekaler på andra bilar när man är ute och kör i trafiken :confused:
Ja. Dom dekalerna Jag tänker på med "baby" är ju oftast typ cirka15x15cm så texten är ju väldigt liten.

Kan man läsa den texten på 100meter samtidigt som man kör i motorvägsfart är man nog övermänniska.

Jag har ändå riktigt bra syn men inte em chans att jag kan avgöra om det står hund/ baby/ gasflaskor
 
På 100 meter så är det omöjligt att veta vad som står på ev gul liten dekal och de flesta ser inte en sån på så långt håll ens om de inte specifikt söker efter en sån med blicken. Så bra syn har ingen att man klarar av att vara observant på sin körning, andra trafikanter och dessutom uppfatta små gula dekaler och vad som står på dem på såna avstånd, hur fullgod syn man än har. och vem lägger ens fokus på att spana efter små gula dekaler på andra bilar när man är ute och kör i trafiken :confused:
Alltså, om man inte ser en gul fyrkantig ruta mot mörk bakgrund så undrar jag alltså, det trodde jag var självklart om man ska få framföra fordon utan visuella hjälpmedel. Om det sedan står Barn/Baby/Children/Hund/Dog/Katt eller Arg Pensionär på skylten är ju tämligen irrelevant för frågeställningen som mynnade i ur om de gav någon reaktion och/eller hänsyn för dem som är bakom. I vart fall jag noterar gula skyltar på normalt köravstånd (antagligen längre än så, men har aldrig reflekterat över det). Likaså med LGF-skyltar, de syns på väldigt långt håll, vilket möjliggör att man kan planera sin körning. De är förvisso större än de flesta gula "barn ombord-skyltar" jag sett, men inte så enormt mycket större att det avgör.
 
Hjärnan (hos de flesta) har en mkt bra förmåga att snabbt känna igen symboler, även om de är diffusa.
 
Alltså, om man inte ser en gul fyrkantig ruta mot mörk bakgrund så undrar jag alltså, det trodde jag var självklart om man ska få framföra fordon utan visuella hjälpmedel. Om det sedan står Barn/Baby/Children/Hund/Dog/Katt eller Arg Pensionär på skylten är ju tämligen irrelevant för frågeställningen som mynnade i ur om de gav någon reaktion och/eller hänsyn för dem som är bakom. I vart fall jag noterar gula skyltar på normalt köravstånd (antagligen längre än så, men har aldrig reflekterat över det). Likaså med LGF-skyltar, de syns på väldigt långt håll, vilket möjliggör att man kan planera sin körning. De är förvisso större än de flesta gula "barn ombord-skyltar" jag sett, men inte så enormt mycket större att det avgör.
Lgf skylten är ju enorm i jämförelse.
Alltså jag tror helt enkelt inte på att du kan läsa 5cm stor text på 100meter. Visst man ser skylten men den kan lika gärna varna för gasflaskor eller något.
 
Alltså, om man inte ser en gul fyrkantig ruta mot mörk bakgrund så undrar jag alltså, det trodde jag var självklart om man ska få framföra fordon utan visuella hjälpmedel. Om det sedan står Barn/Baby/Children/Hund/Dog/Katt eller Arg Pensionär på skylten är ju tämligen irrelevant för frågeställningen som mynnade i ur om de gav någon reaktion och/eller hänsyn för dem som är bakom. I vart fall jag noterar gula skyltar på normalt köravstånd (antagligen längre än så, men har aldrig reflekterat över det). Likaså med LGF-skyltar, de syns på väldigt långt håll, vilket möjliggör att man kan planera sin körning. De är förvisso större än de flesta gula "barn ombord-skyltar" jag sett, men inte så enormt mycket större att det avgör.

Jag tror du, precis som många andra underskattar hur långt bort 100 meter faktiskt är, men okej "örnöga", här finns en gul skylt i dekalstorlek uppsatt mot en lite mörkare bakgrund exakt 100 meter bort. Ser du den inte med lätthet, så undrar jag var ditt fokus är vid bilköring där du enligt egen utsago direkt ser dem på såna avstånd..

37845982_2322560304428089_6933719125906685952_n.jpg
 
Likaså med LGF-skyltar, de syns på väldigt långt håll, vilket möjliggör att man kan planera sin körning. De är förvisso större än de flesta gula "barn ombord-skyltar" jag sett, men inte så enormt mycket större att det avgör.

LGF skyltar är ju 40-45 cm stora, menar du att dom här baby skyltarna är ungefär lika stora? Sätter man dom på sin bakruta tar det ju upp nästan hela rutan på moderna bilar :confused:
 
LGF skyltar är ju 40-45 cm stora, menar du att dom här baby skyltarna är ungefär lika stora? Sätter man dom på sin bakruta tar det ju upp nästan hela rutan på moderna bilar :confused:
De BoB jag har sett har varit 10x10-15x15. Om jag satt och spanade på dem på 100 meters avstånd skulle jag ha problem. Eller rättare sagt mina medtrafikanter skulle förmodligen ha det - med min körning.
 
Fin logi. För att DU bestämt att jag är trafikfarlig (det är jag alltså inte, och oaktat hur många gånger du skriver det så blir det inte sanning ändå, det vore alltså trevligt med en "anser jag" eller liknande i dina inlägg även om jag misstänker att det är att ha för stora förväntningar på argumentationsteknik) så har jag inte rätt att anse att det är oansvarigt att köra bil om man har så dålig syn/uppsikt att man inte noterar gula skyltar annat än genom att "köra upp i häcken" på någon. De synkontroller jag gjort inför körkort har krävt betydligt mer än så.

Jag lämnar ditt påstående om eventuella örnögon därhän, men det råder ju minst sagt konsensus kring den metod du använder för att få "människor att flytta på sig" som du beskrev i början av tråden. Det är inte en säker metod.
 
Alltså, om man inte ser en gul fyrkantig ruta mot mörk bakgrund så undrar jag alltså, det trodde jag var självklart om man ska få framföra fordon utan visuella hjälpmedel. Om det sedan står Barn/Baby/Children/Hund/Dog/Katt eller Arg Pensionär på skylten är ju tämligen irrelevant för frågeställningen som mynnade i ur om de gav någon reaktion och/eller hänsyn för dem som är bakom. I vart fall jag noterar gula skyltar på normalt köravstånd (antagligen längre än så, men har aldrig reflekterat över det). Likaså med LGF-skyltar, de syns på väldigt långt håll, vilket möjliggör att man kan planera sin körning. De är förvisso större än de flesta gula "barn ombord-skyltar" jag sett, men inte så enormt mycket större att det avgör.

Du har inte tagit fel på 20 meter och 100 meter?
 
Jag blir lite häpen över att folk inte kan kontrollera sin road rage ens i en tråd på internet. Eller man kanske ska hoppas att det är där de får utlopp för den så att de kör lugnt och inte är lättkränkta ute på vägen.
Inte ens du! Utgå inte för att någon annan är mer rasande än du själv är ;)
 
Jag lämnar ditt påstående om eventuella örnögon därhän, men det råder ju minst sagt konsensus kring den metod du använder för att få "människor att flytta på sig" som du beskrev i början av tråden. Det är inte en säker metod.
Nej. Konsensus råder icke. Uppenbarligen.
 
http://se.fabesafe.com/baby-on-board/51607220.html
Typ såna här. Skylten är 12x12cm.
Lycka till med att avgöra vad som står där på när man kör på motorvägen, om man nu inte ligger upp i röven på den andra bilen...
Ser ni inte dem på det avståndet? Som sagt var, den psykologiska effekten av den gula skylten är ju det som ökar uppmärksamheten, oavsett om det står "häst"/"lantbruksdjur" (de skyltarna är dock större, iaf mina) eller baby. För mig känns det helt orimligt.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 169
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
712
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 132
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
875
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp