Utbruten: Hur kör ni egentligen?

Den här tråden visar på varför olyckor sker.
Folk överskattar grovt sin egna förmåga.
Eller kör bil trots att de inte borde. Om man nu inte bara hävdar att man inte kan notera en gul skylt på 100 meters håll utan att vara en trafikfara, för den goda argumentationens skull.
 
Själv skulle jag aldrig tänka att jag kör säkrare om jag ser en skylt om barn. I såna fall slulle jag allvarligt behöva fundera på hur jag kör.
 
Inte ens du! Utgå inte för att någon annan är mer rasande än du själv är ;)
Jag kan bli förbannad i stunden när jag kör, gormar Jävla idiot för mig själv - och sen går det över. Men jag har aldrig riktigt förstått laddningen i trafiktrådar på buke, folk går i taket så jäkla snabbt.
 
Haha... självklart spana efter en liten gul dekal på en bil när man kan spana efter andra bilar, vilt eller gående?
Vem spanar? Jag noterar hela tiden saker om fordon, vägskyltar, eventuella hinder osv. Som van förare registreras en massa information som undermedvetet leder till reaktioner. Ett blått blinkande ljus i backspegeln registreras tex på oerhört långt avstånd trots att jag inte "spanar" efter det (vilket gör att jag blir tokig på vissa infartsskyltar till städer t.ex. som är för blå/vita i sin ton och som gör att jag hajar till och får pulspåslag i onödan) eftersom det är så starkt inprogrammerat att då förflytta sig "ur spår". Precis som att jag noterar när någon kör en likadan bil som jag i förbifarten, utan att spana efter likadana bilar, eller omedvetet släpper på gasen när jag kör förbi en plats där jag någon gång sett vilt. Omedvetna reaktioner som styrs av det jag ser och som registreras helt utan aktivt spanande. Är det så ovanligt? Att aktivt sitta och spana i bilen låter farligt för mig, jag vet själv hur mycket sämre jag är som bilförare när jag aktivt letar (t.ex. letar efter en avtagsväg) eftersom för stor del av min koncentration riktas åt ett håll.
 
Eller går inte i taket alls utan gillar att diskutera. Det går inte att se om någon ä förbannad via text, bara gissa.
Det håller jag inte med om. När folk blir överdrivet sarkastiska mot varann, radar upp svordomar eller missbrukar :rage: behöver jag inte gissa, den personen ÄR förbannad.
 
Det håller jag inte med om. När folk blir överdrivet sarkastiska mot varann, radar upp svordomar eller missbrukar :rage: behöver jag inte gissa, den personen ÄR förbannad.

Va? Jag använder svordomar och sarkasm konstant utan att vara förbannad, även IRL.
 
Det håller jag inte med om. När folk blir överdrivet sarkastiska mot varann, radar upp svordomar eller missbrukar :rage: behöver jag inte gissa, den personen ÄR förbannad.
Eller så är det deras normaltillstånd eller vill att du ska tro det. Du behöver känna en person väl för att kunna ens gissa. Sen är det ingen som svurit i tråden här vad jag kan minnas.
 
Vem spanar? Jag noterar hela tiden saker om fordon, vägskyltar, eventuella hinder osv. Som van förare registreras en massa information som undermedvetet leder till reaktioner. Ett blått blinkande ljus i backspegeln registreras tex på oerhört långt avstånd trots att jag inte "spanar" efter det (vilket gör att jag blir tokig på vissa infartsskyltar till städer t.ex. som är för blå/vita i sin ton och som gör att jag hajar till och får pulspåslag i onödan) eftersom det är så starkt inprogrammerat att då förflytta sig "ur spår". Precis som att jag noterar när någon kör en likadan bil som jag i förbifarten, utan att spana efter likadana bilar, eller omedvetet släpper på gasen när jag kör förbi en plats där jag någon gång sett vilt. Omedvetna reaktioner som styrs av det jag ser och som registreras helt utan aktivt spanande. Är det så ovanligt? Att aktivt sitta och spana i bilen låter farligt för mig, jag vet själv hur mycket sämre jag är som bilförare när jag aktivt letar (t.ex. letar efter en avtagsväg) eftersom för stor del av min koncentration riktas åt ett håll.


Taget från optikerförbundets hemsida http://optikerforbundet.se/publik/synen-visus/


"Synskärpa 1,0 är det värde som vanligen kallas ”normal syn”. Det är den synskärpa de flesta personer kan uppnå (lite förenklat innebär detta att man kan läsa en normal bilnummerplåt på ca 50 meters avstånd). "


Och du anser dig kunna läsa text som är mindre på betydligt längre avstånd, frågan är om det ens är möjligt med det mänskliga ögat att se dekal och form.
 
Eller så är det deras normaltillstånd eller vill att du ska tro det. Du behöver känna en person väl för att kunna ens gissa. Sen är det ingen som svurit i tråden här vad jag kan minnas.

Jag har! Mitt första inlägg i tråden, och säkert något inlägg till. :p
Observera, utan att vara förbannad.
 
Taget från optikerförbundets hemsida http://optikerforbundet.se/publik/synen-visus/


"Synskärpa 1,0 är det värde som vanligen kallas ”normal syn”. Det är den synskärpa de flesta personer kan uppnå (lite förenklat innebär detta att man kan läsa en normal bilnummerplåt på ca 50 meters avstånd). "


Och du anser dig kunna läsa text som är mindre på betydligt längre avstånd, frågan är om det ens är möjligt med det mänskliga ögat att se dekal och form.
Hittade mer intressant


SVENSK STANDARD 030011
Enligt Svensk Standard 030011 skall en person med normal syn kunna se en 10 centimeter hög textstorlek/symbol vid 20 meters läsavstånd. Detta innebär maximalt läsavstånd för tecknet eller symbolens storlek 0,5% av 20 meter blir minsta höjd 10cm.

Nedanstående tabell visar på vilket avstånd en person med normal syn kan läsa olika texters höjd.

svensk-standard.jpg


Källa http://www.cupola.se/lasavstand.aspx


Så fortsätter man tabellen, så behövs det en text på en halv meters textstorlek för att normalsvensken för att läsa på 100 meters avstånd.
 
Taget från optikerförbundets hemsida http://optikerforbundet.se/publik/synen-visus/


"Synskärpa 1,0 är det värde som vanligen kallas ”normal syn”. Det är den synskärpa de flesta personer kan uppnå (lite förenklat innebär detta att man kan läsa en normal bilnummerplåt på ca 50 meters avstånd). "


Och du anser dig kunna läsa text som är mindre på betydligt längre avstånd, frågan är om det ens är möjligt med det mänskliga ögat att se dekal och form.
Så tröttsamt det är att argumentera mot saker som jag inte ens sagt. Vi talade om den psykologiska effekten av skyltarna. En gul ruta med text på signalerar att jag ska vara uppmärksam på något särskilt enligt den logik min hjärna tränat upp genom åren med bilkörning, och som uppenbarligen är gängse metodik med skyltar i trafik för att påkalla extra uppmärksamhet. Att då inte kunna läsa av en sådan skylt på normalt avstånd är märkligt.
Men jag kanske har örnsyn, sitter just nu och tittar på en parkerad volvo mitt på torget utanför mitt fönster där jag lätt kan läsa av skylten trots betydligt längre avstånd än 50 meter, men då sitter jag ju andra sidan still. Det hade jag inte haft tid att fokusera blicken på under färd.
 
Så tröttsamt det är att argumentera mot saker som jag inte ens sagt. Vi talade om den psykologiska effekten av skyltarna. En gul ruta med text på signalerar att jag ska vara uppmärksam på något särskilt enligt den logik min hjärna tränat upp genom åren med bilkörning, och som uppenbarligen är gängse metodik med skyltar i trafik för att påkalla extra uppmärksamhet. Att då inte kunna läsa av en sådan skylt på normalt avstånd är märkligt.
Men jag kanske har örnsyn, sitter just nu och tittar på en parkerad volvo mitt på torget utanför mitt fönster där jag lätt kan läsa av skylten trots betydligt längre avstånd än 50 meter, men då sitter jag ju andra sidan still. Det hade jag inte haft tid att fokusera blicken på under färd.
Det krävs att man kan se den gula rutan, vilket är högst tveksamt på 100 meter för normalpersonen.
 
Hittade mer intressant


SVENSK STANDARD 030011
Enligt Svensk Standard 030011 skall en person med normal syn kunna se en 10 centimeter hög textstorlek/symbol vid 20 meters läsavstånd. Detta innebär maximalt läsavstånd för tecknet eller symbolens storlek 0,5% av 20 meter blir minsta höjd 10cm.

Nedanstående tabell visar på vilket avstånd en person med normal syn kan läsa olika texters höjd.

svensk-standard.jpg


Källa http://www.cupola.se/lasavstand.aspx


Så fortsätter man tabellen, så behövs det en text på en halv meters textstorlek för att normalsvensken för att läsa på 100 meters avstånd.
Oj, ja då har jag nog bättre syn än jag trott. Jag har helt enkelt utgått ifrån helt fel premisser uppenbarligen i den diskussionen, har aldrig hört eller tänkt på att jag skulle se bättre än vad gemene man gör.
 
Jag tänkte på den är tråden igår när jag körde i en lång "kö", det var husbilar och husvagnar som gjorde att den bildades men det gick i 80-90 på 90-väg så jag tyckte det var helt ok. Den bakom mig tyckte tydligen inte det så den låg hur nära som helst hela tiden. Sen körde den om mig (över heldragen linje...) och fortsatte så med en bil åt gången då och då. Efter 40 min såg jag den fortfarande långt fram i raden, så 40 mins stresskörande hade inte gett särskilt mycket resultat :banghead:. Jag fattar verkligen inte vitsen, jättemånga kör ju så. Liksom varför?!
 
Det krävs att man kan se den gula rutan, vilket är högst tveksamt på 100 meter för normalpersonen.
Ja, jag har helt enkelt mätt andra efter mig själv, det är uppenbart. Inte konstigt att jag kunde se en svullen kota på gammelhästen från parkeringen när han gick i hagen...
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 993
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 939
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp