Utbruten tråd: wffs - testa?

Klosterhof Medingen har testat sina hingstar.
Följande är fria:
De Niro, Borsalino, Danone, Donovan, Dostojewski, Escalito, Ehrengold, Kaiser Milton, Q-Sieben, Abendtanz och Karajan.
Bärare är Quatensprung e.Quando-Quando - Donnerhall - Lauries Crusador xx .

Det där sätter huvudbry i huvudet på mig... O_o
Flertalet hästar med DH som morfar har ju visat sig vara bärare (inkl. den där Quatensprung), vilket fått mig att börja tro att DH möjligen kan vara bärare. Samtidigt så har ju De Niro DH som far samt Danone och Dostojewski honom som farfar, men är inte bärare.
*Spånar bara* Antingen är inte DH bärare, även om det i viss mån pekar åt det hållet, eller så nedärvs det lättare om det kommer från mödernet? Vad vet jag?
 
Det där sätter huvudbry i huvudet på mig... O_o
Flertalet hästar med DH som morfar har ju visat sig vara bärare (inkl. den där Quatensprung), vilket fått mig att börja tro att DH möjligen kan vara bärare. Samtidigt så har ju De Niro DH som far samt Danone och Dostojewski honom som farfar, men är inte bärare.
*Spånar bara* Antingen är inte DH bärare, även om det i viss mån pekar åt det hållet, eller så nedärvs det lättare om det kommer från mödernet? Vad vet jag?
Det finns något som heter slump. Mitt sto är efter en CA bärande hingst. Hon är bärare och så är typ alla hennes testade syskon. Rent matematiskt ska bara 50% få den felaktiga genen men matematik och praktik är inte alltid samma sak i sådana här sammanhang. Dessutom är det ytterst få av hingstens avkommor som är testade så att dra någon slutsats alls från det minimala urvalet blir lite konstigt. Därmed inte sagt att hingsten i fråga måste vara bärare.
 
Det där sätter huvudbry i huvudet på mig... O_o
Flertalet hästar med DH som morfar har ju visat sig vara bärare (inkl. den där Quatensprung), vilket fått mig att börja tro att DH möjligen kan vara bärare. Samtidigt så har ju De Niro DH som far samt Danone och Dostojewski honom som farfar, men är inte bärare.
*Spånar bara* Antingen är inte DH bärare, även om det i viss mån pekar åt det hållet, eller så nedärvs det lättare om det kommer från mödernet? Vad vet jag?
Tänk efter en gång till. Bärare har anlaget i enkel uppsättning, vilket innebär att bara hälften av spermierna bär på anlaget. Så teoretiskt sett borde hälften av avkommorna ärva anlaget.
Om det vore så enkelt som att alla avkommorna ärvde anlaget så skulle bärarna vara lättare att spåra...
 
Det där sätter huvudbry i huvudet på mig... O_o
Flertalet hästar med DH som morfar har ju visat sig vara bärare (inkl. den där Quatensprung), vilket fått mig att börja tro att DH möjligen kan vara bärare. Samtidigt så har ju De Niro DH som far samt Danone och Dostojewski honom som farfar, men är inte bärare.
*Spånar bara* Antingen är inte DH bärare, även om det i viss mån pekar åt det hållet, eller så nedärvs det lättare om det kommer från mödernet? Vad vet jag?

För att man ska kunna dra statistiska slutsatser så som du gör så måste man ha betydligt fler avkommor än någon hingst någonsin fått. D.v.s. flera tusen avkommor (om inte mer, är ingen statistikexpert). Innan man har det så kan man inte dra några såna statistiska slutsatser.
 
För att man ska kunna dra statistiska slutsatser så som du gör så måste man ha betydligt fler avkommor än någon hingst någonsin fått. D.v.s. flera tusen avkommor (om inte mer, är ingen statistikexpert). Innan man har det så kan man inte dra några såna statistiska slutsatser.
Framförallt måste mer än en handfull vara testade.
Just DH har väl rätt många avkommor. Jag kollade och det finns någonstans mellan 100 och 200 i ASVH. Antalet i Tyskland lär väl vara betydligt högre kan jag tänka mig. Om man testar alla de och om han nu är bärare, vilket vi ju inte vet, så borde över hälften vara bärare då vissa ärvt genen från stoet. Men sen var det ju det där med slumpen :D
 
DH har 954 avkommor registrerade i Hannoveraner Verband. Han var ju godkänd i alla tyska avelsförbund (förutom Trakehner ;) )
Hos HorseTelex finns 1160 avkommor från en mängd olika förbund med, de är inte lika korrekta som avelsförbundens siffror, men ger en hyfsad översikt över spridningen i olika förbund, fast de täcker främst KWPN. Antalet avkommor är säkerligen ännu större. För tidigt att säga att han är bärare, men om så skulle vara så kommer anlaget från någonstans längre bak.

DH verkade i en tid då betäckningssiffrorna var ganska måttliga. Har tittat på antalet avkommor efter de hingstar som har konstaterats vara bärare och de har tillsammans ca 2600 avkommor bara hos HorseTelex, oräknat årgång 2018.
T.ex. har Everdale över 500 avkommor födda 2013-17.
 
Verkar ha blivit något fel med något av KWPNs tester:

Helgstrands Jovian är testad positiv, både far Apache och mor är nu testade negativa! Med tanke på att Apache nu har 3 avkommor som är bärare + att Apacher mor ska också vara bärare så känns det som att hans resultat är fel. Nya test är inskickade.
 
Verkar ha blivit något fel med något av KWPNs tester:

Helgstrands Jovian är testad positiv, både far Apache och mor är nu testade negativa! Med tanke på att Apache nu har 3 avkommor som är bärare + att Apacher mor ska också vara bärare så känns det som att hans resultat är fel. Nya test är inskickade.
KWPN har väl använt ett eget testlab/egen metod. Är nu detta fel lär andra också få testa om!
KWPN har annars varit seriösa men tyska förbunden kan ju nu hävda att se där, testerna är inte pålitliga.
 
KWPN har väl använt ett eget testlab/egen metod. Är nu detta fel lär andra också få testa om!
KWPN har annars varit seriösa men tyska förbunden kan ju nu hävda att se där, testerna är inte pålitliga.

Ja, det lär ju bli diskussioner speciellt med tanke på att KWPNs lab inte har licens...

Jag som själv har läst en kurs med laborationer inom molekylärgenetik vet ju hur mycket som kan gå fel i en PCR-reaktion :angel:, men självklart har ett professionellt lab med erfaren personal och beprövade metoder betydligt lägre felprocent än en grupp studenter i ett skollab.
 
Ja, det lär ju bli diskussioner speciellt med tanke på att KWPNs lab inte har licens...

Jag som själv har läst en kurs med laborationer inom molekylärgenetik vet ju hur mycket som kan gå fel i en PCR-reaktion :angel:, men självklart har ett professionellt lab med erfaren personal och beprövade metoder betydligt lägre felprocent än en grupp studenter i ett skollab.

Jag citerar Ridsports artikel:
"KWPN har reagerat på uppgifterna och har meddelat att nya tester ska tas på båda Jovians föräldrar. När det gäller Apache användes ett gammalt prov och om detta visade sig ge felaktigt resultat kommer alla tester som har gjorts med gamla prover göras om."

Alla test har en viss felprocent, dels vad det gäller testet själv, men också möjligheten att prover förväxlas. Om vi säger att testet har 99.5% säkerhet så betyder det att 1 prov av 200 kommer att få ett felaktigt resultat i någon riktning.
Enligt Paardenkrant, 2 maj 2018, verkar det som Laboklin testet är tillgängligt i Nederländerna men inte säkert vilket lab KWPN använde. Kostnad för Laboklin sades vara 103.00 euro enligt samma artikel.
Mycket pengar att tjäna här!
 
Jag betalade 40 euro eller snarare drygt 400 sek till Laboklin för test gjort runt 20 juni och på fakturan varnade de för prishöjning 1 juli. Inkomstbringande ja, de hade tom skaffat svenskt postgiro och fakturerade i sek.
 
Såg precis detta på FB:
”Nu finns ett testat sto efter Donnerhall positivt för WFFS där mamma är testad negativ. Trist men bekräftar vad jag befarade innan. Kanske en förklaring till varför dressyr-stammarna verkar överrepresenterade på bärarsidan.”

Men vet inte vem människan eller stoet är så ska väl inte tas för säkert..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 659
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 237
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 014
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 901
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp