Utbruten tråd: wffs - testa?

Jag tycker inte det är konstigt om det finns olika sätt en bindvävssjukdom kan ta sig uttryck, det finns ju olika typer av bindväv. Jag vet inte hur mycket wffs skiljer sig från människovarianten, men Ehler-Danlos har ett flertal undertyper. Att man inte går in på alla undertyper eller mer ovanliga symptom i en sammanfattande beskrivning är rimligt i mina ögon. Däremot kan man presentera fallen bättre i sin artikel.
 
Jag tycker inte det är konstigt om det finns olika sätt en bindvävssjukdom kan ta sig uttryck, det finns ju olika typer av bindväv. Jag vet inte hur mycket wffs skiljer sig från människovarianten, men Ehler-Danlos har ett flertal undertyper. Att man inte går in på alla undertyper eller mer ovanliga symptom i en sammanfattande beskrivning är rimligt i mina ögon. Däremot kan man presentera fallen bättre i sin artikel.

Varför har man intresse i att publicera rent spekulativa artiklar där inget av de vanliga symptomen beskrivs ha uppträtt, speciellt när inga tester tagits utan det är ren hörsägen? "Fallet" är troligtvis inget fall, utan endast ett sätt för tidningen att få fler klick på ett ämne som är hett just nu.
 
Jag borde nog ha saxat in vad det var jag kommenterade, och det var just Ridsports geggande i "att hon förmodligen drabbats tidigare" samt en beskrivning av en fölunge vars symptom inte alls stämmer med sjukdomen som gjorde mig rent ut sagt förbannad (på dem). Vem spär på allas farhågor om mörkertal kring syndromet? Jo, just sådana artiklar! Bara genom att föreslå i en (ofta bra tidning) att flera obekräftade gamla fall (som inte kan bevisas) KAN vara WFFS gör att många får intrycket "Det här kan vara mycket vanligare än man först trodde :nailbiting: Tänk om de flesta kastningar och dödfödda föl är WFFS? Man tar ju sällan prover, så det kan mycket väl vara så?!"

Det tycker jag är otroligt dålig journalistik.

Tidningen Ridsport är väl sällan imponerande, speciellt när det gäller kontroversiella ämnen?
 
Tidningen Ridsport är väl sällan imponerande, speciellt när det gäller kontroversiella ämnen?

Fast de skrev t ex om mannen som dokumentären Hästgården handlar om när han blev åtalad för några år sedan, i en tid då ingen vågade göra det för han hotade den som gjorde det.
Däremot håller jag med om den aktuella kritiken.
 
Åh, tack! :bow:
Fortfarande lite roligt dock att jag träffat "de friska 20%", trots att flera av de, H.H inkluderat, har vitiligo t.om.! :eek::D
Jag har nog aldrig träffat en skimmel över tio år som inte haft melanom. Oftast börjar det med knutor under svansen som inte syns vid första anblick och har man tur stannar det där tills hästen är gammal nog att dö av någonting annat men personligen så drar jag mig faktiskt lite för att skaffa skimmel just pga melanom.

För att återgå till ämnet så tycker jag det är lite underligt att WFFS varit såpas okänt som det varit innan med tanke på hur många hingstar som är bärare. Måste vara så att de flesta fostren kastas. Vore intressant att veta om det finns andra gener som kan påverka också. Tex så verkar ju de föl som föds inte vara lika drabbade över hela kroppen.
 
Senast ändrad:
Varför har man intresse i att publicera rent spekulativa artiklar där inget av de vanliga symptomen beskrivs ha uppträtt, speciellt när inga tester tagits utan det är ren hörsägen? "Fallet" är troligtvis inget fall, utan endast ett sätt för tidningen att få fler klick på ett ämne som är hett just nu.
Fast jag läste om just WFFS att det behöver inte vara att huden lossnar. Det kan ha detta med att lederna inte bär. Det omnämnda fallet i ridsport är det som jag förstod konstaterat att både moder och fader är bärare så risken finns att det är som man tror. Naturligtvis ska vi inte spekulera men tittar man blodsmässigt p¨å bärare så får man gå långt tillbaka för att få en gemensam nämnare och i så fall är det länge sedan mutationen skedde och då bör detta vara ganska spritt. Tyvärr är inte tyskland intresserade av att testa. Blodslingerna kommer därifrån
 
Ja fast de är ju EXTREMT få.

Jag är nära vän med de som fick WFFS-fölet som uppmärksammats i media och tro mig, efter att ha hört deras historia live (de är rutinerade och luttrade uppfödare, som inte hetsar upp sig i onödan), så vill jag verkligen betona att om det så föds ett enda föl med WFFS till, så är det ett föl för mkt. Hennes historia och det lidandet det fölet fick gå igenom innan det avlivades, hoppas jag aldrig upprepas igen...
 
Jag är nära vän med de som fick WFFS-fölet som uppmärksammats i media och tro mig, efter att ha hört deras historia live (de är rutinerade och luttrade uppfödare, som inte hetsar upp sig i onödan), så vill jag verkligen betona att om det så föds ett enda föl med WFFS till, så är det ett föl för mkt. Hennes historia och det lidandet det fölet fick gå igenom innan det avlivades, hoppas jag aldrig upprepas igen...

Jag förstår det såklart och beklagar. Men jag tycker ändå inte det finns anledning att bli hysterisk om man seminerat otestade ston med otestade hingstar. Och ÄVEN om nån av de hingstar jag använt i år visar sig vara bärare tänker jag inte spruta bort några dräktigheter. För att vara riktigt krass (nu gäller det att huka sig) så får man vara jäkligt snabb med avlivning om det nu mot alla odds skulle hända. Jag är eg alltid beredd på det och allra mest i fölningstider.
 
Jag förstår det såklart och beklagar. Men jag tycker ändå inte det finns anledning att bli hysterisk om man seminerat otestade ston med otestade hingstar. Och ÄVEN om nån av de hingstar jag använt i år visar sig vara bärare tänker jag inte spruta bort några dräktigheter. För att vara riktigt krass (nu gäller det att huka sig) så får man vara jäkligt snabb med avlivning om det nu mot alla odds skulle hända. Jag är eg alltid beredd på det och allra mest i fölningstider.
Men det är det väl ingen som sagt. Det som sagts är att har man inte betäckt än så bör man findera både en, två och tre gånger på om man ska betäcka sitt otestade sto med en otestad hingst.
Har man redan betäckt så är det ju under gamla kunskaper, väljer man att göra det nu så faller det under de nya.
 
Men det är det väl ingen som sagt. Det som sagts är att har man inte betäckt än så bör man findera både en, två och tre gånger på om man ska betäcka sitt otestade sto med en otestad hingst.
Har man redan betäckt så är det ju under gamla kunskaper, väljer man att göra det nu så faller det under de nya.

Jag kommer seminera med fler otestade hingstar i år, så...
 
2 nya WFFS-fria enligt Katrinelunds hemsida publicerat idag
Floriscount og Tailormade Temptation er testet N/N
------------------------------------------------------------------------------------
Hingsten Ventador är bärare (Vigo D'Arsouilles x Lux Z ) enligt Gestüt Westfalenhof.
Alla övriga hingstar där är fria
Amiro Z
Baron
Belissimo M
Bossanova
Dantano
Desario
Sezarion
Sweet Hero
Vancouver D‘Auvray
 
Senast ändrad:
Jag är ju en av de med ett litet antal doser kvar på Bernstein, det går att skicka ett använt strå till USA men då är det inte säkert att de får fram korrekta uppgifter.
Vet inte om vi använder ngn semin i år eller hur vi ska göra.. Testa, använda på ponny eller hur det blir.

Jag har inte hört att det har varit många kastningar efter honom eller ngt annat märkligt. Bocelli och Zafferano är iaf fria så inget som antyder att det är bärare från mödernet. I år låter jag betäcka två ston, ena stoet är 23 år gammalt och har aldrig kastat /resorberat vad jag vet, hon semineras med Bernstein eller med en icke bärare. Ett ev stoföl sparas och testas.
Det andra stoet är på andra sidan landet och får jag till det så tänkte jag att seminveterinären kan kråka ett test annars blir det nästa år. Hon är betäckt med en ickebärare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 645
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 889
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp