Utbruten tråd: wffs - testa?

Jag är ju en av de med ett litet antal doser kvar på Bernstein, det går att skicka ett använt strå till USA men då är det inte säkert att de får fram korrekta uppgifter.
Vet inte om vi använder ngn semin i år eller hur vi ska göra.. Testa, använda på ponny eller hur det blir.

Jag har inte hört att det har varit många kastningar efter honom eller ngt annat märkligt. Bocelli och Zafferano är iaf fria så inget som antyder att det är bärare från mödernet. I år låter jag betäcka två ston, ena stoet är 23 år gammalt och har aldrig kastat /resorberat vad jag vet, hon semineras med Bernstein eller med en icke bärare. Ett ev stoföl sparas och testas.
Det andra stoet är på andra sidan landet och får jag till det så tänkte jag att seminveterinären kan kråka ett test annars blir det nästa år. Hon är betäckt med en ickebärare.

Går det inte att regga i nåt förbund som inte kräver testning? Har dålig koll på dressyrpållarna.
 
just det @Gabby_Ossi De Niro står som grön på din lista, är han testad?

@athena skulle nog kanske gå iom att han är Elit hos SWB, får lösa licens hos dansk palomino annars :D Vore dock synd om jag inte kan regga de sista hos SWB.. ja ja vi får se om det går att lösa med provtagning annars.
 
@athena skulle nog kanske gå iom att han är Elit hos SWB, får lösa licens hos dansk palomino annars :D Vore dock synd om jag inte kan regga de sista hos SWB.. ja ja vi får se om det går att lösa med provtagning annars.[/QUOTE]

Man tycker att de skulle gå att söka dispens hos SWB om man använder ett fritestat sto och lovar att testa avkomman.
 
I samband med 30-dagarskontrollen på mitt sto så tog jag ett tagelprov för att kolla WFFS. Nu tog jag det själv eftersom jag är ID-kontrollant så det var klart i påsen och jag hade skrivit i formuläret som skulle skickas med men jag bad veterinären skicka in det så det skulle bli officiellt. Men nu fick jag en räkning på både dräktighetskollen och "tagit tagelprov" där tagelprovet kostade 650:- + moms. Hoppas att det är inklusive avgiften till Laboklin för annars tycker jag att det är rejält dyrt för att lägga provet i ett brev och frankera det.... För övrigt så anser jag att man borde kolla bärarhingstarnas levandeföl procent. Det måste väl vara intressant att se om det är färre födda föl på dem. Hur det gick med dräktigheten och provet? Jättebra - dräktigheten var positiv och WFFS provet var negativt :D
 
I samband med 30-dagarskontrollen på mitt sto så tog jag ett tagelprov för att kolla WFFS. Nu tog jag det själv eftersom jag är ID-kontrollant så det var klart i påsen och jag hade skrivit i formuläret som skulle skickas med men jag bad veterinären skicka in det så det skulle bli officiellt. Men nu fick jag en räkning på både dräktighetskollen och "tagit tagelprov" där tagelprovet kostade 650:- + moms. Hoppas att det är inklusive avgiften till Laboklin för annars tycker jag att det är rejält dyrt för att lägga provet i ett brev och frankera det.... För övrigt så anser jag att man borde kolla bärarhingstarnas levandeföl procent. Det måste väl vara intressant att se om det är färre födda föl på dem. Hur det gick med dräktigheten och provet? Jättebra - dräktigheten var positiv och WFFS provet var negativt :D

Ang. dräktighet vet jag att vissa positiva hingstar såsom Firenze har genom åren över lag haft god dräktighetsprocent, likaså Skovens Rafael. Någon på FB hade gjort en jämförelse på en bärare, och två icke-bärare när det kom till både DR%, kastningar och levande föl, och Skovens Rafael låg då lika gott till över lag som två konstaterade icke-bärare.
 
Ang. dräktighet vet jag att vissa positiva hingstar såsom Firenze har genom åren över lag haft god dräktighetsprocent, likaså Skovens Rafael. Någon på FB hade gjort en jämförelse på en bärare, och två icke-bärare när det kom till både DR%, kastningar och levande föl, och Skovens Rafael låg då lika gott till över lag som två konstaterade icke-bärare.
Då undrar man ju lite över hur många bärare det finns totalt och hur stor sannolikhet det är att både hingst och sto är bärare. I och med att det tydligen är otroligt sällan - jag har aldrig hört talas om det tidigare och har haft häst i 40 år - som det föds föl med denna sjukdom så har i alla fall jag trott att det i så fall är en lägre procent levande föl efter dessa hingstar som är bärare. Eller har det inte uppmärksammats tidigare när fölungar har haft konstiga symptom och dött ganska snabbt?
 
Då undrar man ju lite över hur många bärare det finns totalt och hur stor sannolikhet det är att både hingst och sto är bärare. I och med att det tydligen är otroligt sällan - jag har aldrig hört talas om det tidigare och har haft häst i 40 år - som det föds föl med denna sjukdom så har i alla fall jag trott att det i så fall är en lägre procent levande föl efter dessa hingstar som är bärare. Eller har det inte uppmärksammats tidigare när fölungar har haft konstiga symptom och dött ganska snabbt?
frågan är väl i vilka linjer anlaget finns och det lär ju framtiden utvisa...
Det skulle ju teoretiskt sett kunna vara så att dessa linjer historiskt sett varit väldigt lågt representerade i Sverige och då är ju sannolikheten nästan mikroskopisk att två anlagsbärare både råkar paras ihop och dessutom båda lämnar vidare sitt anlag så att avkomman blir drabbad.
 
frågan är väl i vilka linjer anlaget finns och det lär ju framtiden utvisa...
Det skulle ju teoretiskt sett kunna vara så att dessa linjer historiskt sett varit väldigt lågt representerade i Sverige och då är ju sannolikheten nästan mikroskopisk att två anlagsbärare både råkar paras ihop och dessutom båda lämnar vidare sitt anlag så att avkomman blir drabbad.
Åtminstone om t.ex. D-linjen skulle vara bärare (inte otroligt) så är ju detta resonemang väldigt troligt.
 
Då undrar man ju lite över hur många bärare det finns totalt och hur stor sannolikhet det är att både hingst och sto är bärare. I och med att det tydligen är otroligt sällan - jag har aldrig hört talas om det tidigare och har haft häst i 40 år - som det föds föl med denna sjukdom så har i alla fall jag trott att det i så fall är en lägre procent levande föl efter dessa hingstar som är bärare. Eller har det inte uppmärksammats tidigare när fölungar har haft konstiga symptom och dött ganska snabbt?

Det verkar ju som att majoriteten av de drabbade fölen kastas (alltså inte föds levande), och de är det väl sällan man kollar upp speciellt noga? Eller?
 
Åtminstone om t.ex. D-linjen skulle vara bärare (inte otroligt) så är ju detta resonemang väldigt troligt
Det verkar ju som att majoriteten av de drabbade fölen kastas (alltså inte föds levande), och de är det väl sällan man kollar upp speciellt noga? Eller?
Det är inte på nåt sätt begränsat till d-linjen (hingstlinjen) utan finns bärare i alla linjer och stamböcker, även stängda. Det tyder på att mutationen är riktigt gammal. Den har väl levt ett stillsamt liv fram tills vi för ca 20 år sen började avla internationellt. Några mkt använda hingstar är troligen bärare (och ja Donnerhall känns misstänkt, via sitt möderne snarare än hingstlinjen men det finns fler) och kan ha gjort att det nu är mkt mer spritt. Läs lägesrapport på SWBs hemsida, mkt tydligt att man tar detta på allvar.
 
Hur länge har man hållit på med inseminering istället för naturlig betäckning? Kan det vara en anledning till att det ökat? D.v.s. med inseminering kan en hingst få många fler avkommor än vad han kunde när det bara var naturlig betäckning som gällde. Eller är inseminering så gammalt att det inte kan vara en faktor?
 
Hur länge har man hållit på med inseminering istället för naturlig betäckning? Kan det vara en anledning till att det ökat? D.v.s. med inseminering kan en hingst få många fler avkommor än vad han kunde när det bara var naturlig betäckning som gällde. Eller är inseminering så gammalt att det inte kan vara en faktor?

Fast innan seminen fanns det ju hingstar som betäckte 150 ston per år naturligt så det gick ju att få många avkommor redan då. Tänker på Utrillo, Lansiär, Nepal m fl.

Man började med inseminering för 30 år sedan. Mitt sto född 1990 är tillverkad så, hennes far Ceylon var en av de allra första seminhingstarna i Sverige.
 
Fast innan seminen fanns det ju hingstar som betäckte 150 ston per år naturligt så det gick ju att få många avkommor redan då. Tänker på Utrillo, Lansiär, Nepal m fl.

Man började med inseminering för 30 år sedan. Mitt sto född 1990 är tillverkad så, hennes far Ceylon var en av de allra första seminhingstarna i Sverige.

Ok, så antalet avkommor/hingst för de mest populära hingstarna har inte ökat? Då föll min teori :-)

150 ston per år med naturlig betäckning! Oj!!
 
Ok, så antalet avkommor/hingst för de mest populära hingstarna har inte ökat? Då föll min teori :-)

150 ston per år med naturlig betäckning! Oj!!
Fast det behöver väll den inte göra ändå de hingstarna kan ju faktiskt varit fria i Sverige ?
Och sen kommit in med eller fortare spridning med tanke på hur seminen ökat .
 
Det verkar ju som att majoriteten av de drabbade fölen kastas (alltså inte föds levande), och de är det väl sällan man kollar upp speciellt noga? Eller?
Jag tänkte mest att det borde finnas en diskrepans mellan dräktigheter och levande föl men det är klart att om stoet kastar/resorberar innan dräktigheten är inrapporterad så ser man ju inte det.
 
Fast innan seminen fanns det ju hingstar som betäckte 150 ston per år naturligt så det gick ju att få många avkommor redan då. Tänker på Utrillo, Lansiär, Nepal m fl.

Man började med inseminering för 30 år sedan. Mitt sto född 1990 är tillverkad så, hennes far Ceylon var en av de allra första seminhingstarna i Sverige.
Jag har varit med om att åka till hingsstation där den mest populära hingsten då, Hertigen, ett tag betäckte 7 sto om dagen. De började klockan 5 på morgonen och slutade vid 12 på natten..... Då är man tacksam att seminen kom för det var inte rättvist vare sig mot hingsten eller mot stoägarna. Det sades också att man fick locka honom med små mörkbruna ston för han gillade inte fuxston.
 
Jag har varit med om att åka till hingsstation där den mest populära hingsten då, Hertigen, ett tag betäckte 7 sto om dagen. De började klockan 5 på morgonen och slutade vid 12 på natten..... Då är man tacksam att seminen kom för det var inte rättvist vare sig mot hingsten eller mot stoägarna. Det sades också att man fick locka honom med små mörkbruna ston för han gillade inte fuxston.
Stackars hingstar!

Jag vet när jag hade 5 ston/dag förra säsongen, det märktes på hingsten att han inte var road. Han hoppade upp o gjorde sin grejj, men det märktes att han var grinig, och sista stoet för dagen bet han alldeles för hårt i nacken så efter det fick han betäcka med nosgrimma. Tur att det bara var en kort period, annars hade han nog slutat betäcka ston han inte gillade gissar jag...
 
Ok, så antalet avkommor/hingst för de mest populära hingstarna har inte ökat? Då föll min teori :-)

150 ston per år med naturlig betäckning! Oj!!

Jag har för mig att Lansiär 377 hade uppåt 170 ston ett år. -73 hade han 131 ston, Nepal 390 hade 128, Vagabond 433 hade 140, Cyrano 457 hade110 för att ta några exempel.
 
Klosterhof Medingen har testat sina hingstar.
Följande är fria:
De Niro, Borsalino, Danone, Donovan, Dostojewski, Escalito, Ehrengold, Kaiser Milton, Q-Sieben, Abendtanz och Karajan.
Bärare är Quatensprung e.Quando-Quando - Donnerhall - Lauries Crusador xx .
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 649
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 895
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp