Utbruten: Tråden om amning.

Vi kom hem från BB i måndags kväll, efter PKU provet. Hon hade på 2 dygn gått ned 195 g, så en liten 2540 g tjej kom vi hem med.

Tyvärr verkar inte min mjölk rinna till :cry: Hon har tuttat, tuttat och tuttat och jag har försökt pumpa, pumpa, pumpa, allt för att få igång mjölken men igår på 3:e dygnet så hände nada, pumpade jag så får jag ut på sin höjd några droppar. Och bebis har klart varit väldigt missnöjd, tuggat frenetiskt på händerna, varit skrikig och knappt sovit sedan hon kom och igårkväll efter att ha pratat med BVC kom vi fram till att vi skulle ge henne ersättning så hon inte blir slö, men ändå fortsätta låta henne tutta och pumpa på för att stimulera mjölken. Och vilken skillnad på bebis, plötsligt väldigt glad, tillfredsställd, och sover!

Fortsätter pumpa och bebis tuttar ibland, men det händer idag på dygn 4 inte ett smack, så jag är verkligen en usel mjölkko :down::(
Jag som så gärna vill amma.....

Någon annan vars mjölk kommit igång sent?
Hoppar in från annan tråd. Hör du att bebis klunkar och sväljer när hon ammar? Och innan du började med ersättning, kissade bebisen ordentligt (flera kissblöjor/dag?) Isf får hon i sig mjölk!
 
Pumpade precis och då kom det nån tsk, och det fick hon innan hon åt sin ersättning, tänker att lite är bättre än inget nu :grin:

Dem var väldigt bra på BB gällande amningen, dem hjälpte mer än gärna till och amningen där gick bra! Hon tar bra grepp och suger bra, och väl länge.
Nu när hon får ersättning är hon klart lite mindre intresserad av brösten, så det blir lite mindre tuttande. Men jag pumpar på för att hålla igång det.
Jag får helt enkelt kämpa på och hoppas jag också kan bli mjölkko.
Men huvudsaken är att bebis mår bra och växer, det blir väl förhoppningsvis människa av henne med även om hon skulle behöva växa upp på ersättning...
Känner mig mest bara besviken på mina tuttar :(:(:(
Har du provat handmjölka? Går ibland lättare än att pumpa.
Det kan ta ett tag för mjölken att rinna till. Ge inte upp än (om du orkar fortsätta förstås, finns inget rätt eller fel).
Rekommenderar amningshjälpen på fb.
Sidan babybaby.se har mycket bra tips, både i text och film.

Och du, det är inte ditt fel på nåt vis!
 
Tack för alla svar.
Har provat handmjölka, men det kommer bara väldigt, väldigt lite, nån halv tsk tillsammans från båda brösten.

Sväljer och klunkar gör hon inte när hon ammar, någon gång sväljer hon, men det är kanske 1-2 ggr på en hel amning.
Hon har kissat nån blöja per dag bara, men nån mängd är svårt att säga, då hon skiter typ jämnt, det är indikatorn på blöjan vi kollat efter.
Hon kissade idag när hon blev vägd av sköterskan från BVC, och det var koncentrerat det som kom ut. Och hon hade gått ned 20 g till sedan vägningen inför hemgång från BB i måndags.
 
@Cilla89a Skickar lite pepp från en Vintertrådare! Jag fick delamma mitt barn från tredje dygnet pga stor viktnedgång, och komplettera med ersättning på kopp först, sen flaska.

Det är jättebra att hon har bra grepp och suger bra! Min kotte fick aldrig ordentligt grepp och orkade inte suga i sig tillräckligt med amningsnapp, vilket försvårade. Vet att det är supersvårt i början att ha tålamod och vänta på att mjölken ska rinna till, jag blev själv väldigt stressad av att sitta och amma i flera timmar tex, men det måste ju till för att bebis ska kunna ”beställa” mjölk. Man får försöka ladda med gott att äta och en bra serie att långtitta på ;)

Jag fick sluta amma efter 6 veckor eftersom bebis ratade bröstet för flaskan, så om amningen är viktig för dig skulle jag rekommendera att testa tillmatningsset. Eller ge i kopp. (Vi använde som sagt flaska, först Medela Calma som jag tyckte funkade bra och tom. förbättrade vår bebis sugteknik. Men alla flaskor innebär risk för att bebis ska rata bröstet, vilket kan vara bra att tänka på.)

Slutligen, jag var mycket mer ledsen än jag trodde jag skulle vara när bebis inte ville amma längre, men i slutändan blev det himla bra. Min sambo har kunnat vara lika delaktig som jag att mata bebis vilket varit skönt för avlastningen och super för deras relation.
Nu har han levt på bara ersättning i drygt 3,5 månad och är glad och växer som en häst. Och även om han helst är i full gång hela tiden finns det gott om tid för mysiga stunder trots att han inte ammar längre. Så om det skulle gå den vägen är det inget fel alls, varken på dig eller bebis, och det kommer bli bra oavsett! :heart
 
Jag är nästan fullfjädrad mjölkko :banana:
Har verkligen kämpat som en galning med amning och pumpning för att få igång tuttarna och nog har det tagit fart!
Hon är dock inte alltid helt nöjd med bara tuttarna så det blir ersättning efter amning några gånger per dygn.

Var hos BVC idag, födelsevikt 2735 g, 48 timmar gammal 2540 g, idag 10 dygn gammal 2855 g :banana:

Ska fortsätta som vi gör nu, och fortsätter hon lägga på sig bra kanske vi kan lägga ifrån ersättningen helt sen :bow:
Kom igen tuttisar!!! :D
 
Vi är snart uppe i 17 månader med amning och det har varit en berg- och dalbana där jag ibland fått panik för jag känner mig låst.

Men det är ändå värt det för mig i slutändan :) Har ingen aning om hur länge vi fortsätter, trodde väl att vi skulle ha slutat för längesedan.
Med första barnet ammade jag tills hon var ca 2,5 år. Hade väl aldrig trott att vi skulle hålla på så länge, men det bara flöt på. Dottern ville fortsätta, men av någon anledning som jag inte minns valde jag att avsluta. Jag har säkert skrivit anledningen i någon föräldratråd här. :D Nattamningen minns jag däremot varför jag avslutade, och det var ju för att få sova ostört.
 
Igår fick pappan mata med nappflaska så jag fick tid att plocka bär osv. Tyckte bebis tog sämre grepp sej igår kväll och i morse. Nu tar han bra grepp igen. Antingen var det tuttförvirring eller pga magknip.

Har ni råkat ut för tuttförvirring? Tycker alla varnar för det men läser eller hör inte om många som det faktiskt sker för. Har flera personer i min omgivning just nu som både ammar och ger flaska utan problem.
 
Igår fick pappan mata med nappflaska så jag fick tid att plocka bär osv. Tyckte bebis tog sämre grepp sej igår kväll och i morse. Nu tar han bra grepp igen. Antingen var det tuttförvirring eller pga magknip.

Har ni råkat ut för tuttförvirring? Tycker alla varnar för det men läser eller hör inte om många som det faktiskt sker för. Har flera personer i min omgivning just nu som både ammar och ger flaska utan problem.
Vi fick det.
Det gick jättebra att delamma och flaskmata så länge vi använde en viss flaska, Medela Calma. Sen vid 6 veckors ålder bestämde vi oss för att testa en annan typ av flaska eftersom han svalde så mycket luft. Han började krångla ordentligt med amningen dagen efter, kastade sig från bröstet och skrek och spände sig. Först kvällstid när han hade mycket kvällsoro, sen fler och fler gånger på dagarna och tillslut även på natten. Inom ca en vecka var det slutammat.

Tror flera saker spelade in, flaskbytet var en. Att vi använde amningsnapp och fick svagare flöde/jag hade lite mjölk spelade säkert in, och att utvecklingssprång 2 började samtidigt hjälpte garanterat inte.

Min son är 5,5 månad nu och har varit extremt svårmatad på ena eller andra sättet i alla utvecklingssprången, andra bebisar påverkas kanske inte alls, så det är ju jätteolika. Innan flaskbytet trodde jag det där med tuttförvirring var gravt överdrivet och absolut inte skulle hända oss... :grin:
 
Vi är snart uppe i 17 månader med amning och det har varit en berg- och dalbana där jag ibland fått panik för jag känner mig låst.

Men det är ändå värt det för mig i slutändan :) Har ingen aning om hur länge vi fortsätter, trodde väl att vi skulle ha slutat för längesedan.
Härligt! Precis så var det för oss också, tiden bara gick. När hon fyllde 2 kände jag mig färdig och fick till ett smidigt avslut, men i efterhand hade jag gärna fortsatt ett tag till. Nu verkar det bli runt 3,5 år mellan barnen, och dotterns amning är ju avslutad sedan ett år, men jag smygdrömmer lite om tandemamning av två syskon, tycker det verkar superhäftigt.
 
Vi fick det.
Det gick jättebra att delamma och flaskmata så länge vi använde en viss flaska, Medela Calma. Sen vid 6 veckors ålder bestämde vi oss för att testa en annan typ av flaska eftersom han svalde så mycket luft. Han började krångla ordentligt med amningen dagen efter, kastade sig från bröstet och skrek och spände sig. Först kvällstid när han hade mycket kvällsoro, sen fler och fler gånger på dagarna och tillslut även på natten. Inom ca en vecka var det slutammat.

Tror flera saker spelade in, flaskbytet var en. Att vi använde amningsnapp och fick svagare flöde/jag hade lite mjölk spelade säkert in, och att utvecklingssprång 2 började samtidigt hjälpte garanterat inte.

Min son är 5,5 månad nu och har varit extremt svårmatad på ena eller andra sättet i alla utvecklingssprången, andra bebisar påverkas kanske inte alls, så det är ju jätteolika. Innan flaskbytet trodde jag det där med tuttförvirring var gravt överdrivet och absolut inte skulle hända oss... :grin:
Jag kan ingenting om flöden och olika nappar men blev nyfiken. Kan du förklara mer hur flaskans utformning kan ha påverkat? :)
 
Angående flaskmatning och tuttförvirring kan det vara bra att kika på paced bottlefeeding om en vill ge flaska och behålla amningen. Det gör att det blir mer likt flödet från bröstet till skillnad från flaskmatning som annars lätt blir att en häller i bebisen maten.
Ofta är det just att det blir så mycket lättare att dricka i flaska som gör att bebisarna sedan ratar bröstet till förmån för flaskan som är en starkt bidragande orsak till tuttförivrringen :)
 
Jag kan ingenting om flöden och olika nappar men blev nyfiken. Kan du förklara mer hur flaskans utformning kan ha påverkat? :)
Just Calma ska ha en speciell funktion i nappen, tror jag. Dvs bebisen behöver suga liknande som vid amning för att det öht ska rinna något. Andra flaskor rinner/droppar det bara den vänds uppochner, och då behöver ju bebisen tex inte suga igång flödet på samma sätt eller anstränga sig riktigt lika mycket. Så har jag förstått det iallafall :)

Calma marknadsförs såvitt jag vet just som en flaska som ska motverka tuttförvirring, men det är ju verkligen ingen garanti att använda den. Den funkade bra för oss i den aspekten, medan andra bebisar funkar med andra :)
 
Just Calma ska ha en speciell funktion i nappen, tror jag. Dvs bebisen behöver suga liknande som vid amning för att det öht ska rinna något. Andra flaskor rinner/droppar det bara den vänds uppochner, och då behöver ju bebisen tex inte suga igång flödet på samma sätt eller anstränga sig riktigt lika mycket. Så har jag förstått det iallafall :)

Calma marknadsförs såvitt jag vet just som en flaska som ska motverka tuttförvirring, men det är ju verkligen ingen garanti att använda den. Den funkade bra för oss i den aspekten, medan andra bebisar funkar med andra :)
Tack!
Jag har för avsikt att försöka få båda att funka vid ev framtida barn så det här är jättebra info!
Jag har hört det där argumentet annars många gånger när jag pratat med föräldrar om att kombinera bröst/flaska, flera gånger har jag hört att det är riskabelt för då kommer inte barnet ta bröstet sen. Låter ju väldigt rimligt att barnet föredrar den enkla vägen om det är stor skillnad :)
 
Just Calma ska ha en speciell funktion i nappen, tror jag. Dvs bebisen behöver suga liknande som vid amning för att det öht ska rinna något. Andra flaskor rinner/droppar det bara den vänds uppochner, och då behöver ju bebisen tex inte suga igång flödet på samma sätt eller anstränga sig riktigt lika mycket. Så har jag förstått det iallafall :)

Calma marknadsförs såvitt jag vet just som en flaska som ska motverka tuttförvirring, men det är ju verkligen ingen garanti att använda den. Den funkade bra för oss i den aspekten, medan andra bebisar funkar med andra :)
De ska väl vara så att bebisen behöver få ett vakuum som vid amningen om jag förstått det rätt :)
Men som du säger ingen garanti för problemfritt flaskmatande i kombination med amning.
 
Ni som fått hitintills ammar ni, eller ger ersättning och hur ter det sig över dygnet? Och hur har det utvecklats mer åldern?

Använder era napp?

Vi är kvar på BB till PUK? provet gjorts i em, och jag känner mig så låst och chockad.
Hon vill sedan igår vid 18 tiden igår ett dygn gammal endast amma, det är verkligen det enda som duger, amma, amma, amma. På BB säger dem att det är normalt osv vilket det säkert är med, men jag känner mig så otroligt låst, är det liksom såhär det ska vara nu? Eller kommer det lugna sig?
Det finns ju inget min sambo kan göra med henne överhuvudtaget..

Min son är nu 5,5 månad och vi ammar till mestadels. Man ska ju inte säga helammar om dom får i sig något annat än bröstmjölk och han smakar då och då lite av vår mat men får i sig all sin näring från amningen.

För oss har amningen fungerat så himla bra. Vi använde amningsnapp dom första 4 månaderna då mina bröstvårtor inte var så hårda/utsugna, men sen plockade han en dag av den och körde på utan. :o Vi har inte haft någon period då han "suttit fast" vid brösten utan han har ammat ungefär varannan timme från start. Nu ammar han varannan-var tredje timme.

När dom är så små måste dom få amma hela tiden för att stimulera mjölkproduktionen. Det kommer komma fler perioder som denna, men dom går oftast över och det lugnar sig. Sen kommer det en ny ökningsperiod. och så vill dom amma massor, sen lugnar det sig ett tag och sådär håller det på. :) Försök att bara bulla upp med dricka och mat (här är mannen till enorm hjälp!) och ladda med bra serier och försök att njuta. Dom stunder som bebis är nöjd utan bröstet eller när man ska byta blöjan kan ju mannen med fördel ta henne. :)
 
Tack!
Jag har för avsikt att försöka få båda att funka vid ev framtida barn så det här är jättebra info!
Jag har hört det där argumentet annars många gånger när jag pratat med föräldrar om att kombinera bröst/flaska, flera gånger har jag hört att det är riskabelt för då kommer inte barnet ta bröstet sen. Låter ju väldigt rimligt att barnet föredrar den enkla vägen om det är stor skillnad :)
Delvis KL och en chans att sprida information till övriga som hittar tråden, typ :D
Ett tips är att läsa på innan:)
Jag tyckte jag gjorde det men gud vad lite jag visste om amning:nailbiting:
Trots snart åtta månaders problemfri amning med sonen så har jag fortsatt läsa på och lärt mig massor om mjölkproduktion och ökningsfaser mm. Den generella kunskapsnivån om amning är skrämmande låg, även inom vården, vilket jag tycker är otroligt sorgligt.
Tips är Amningshjälpen, sagogrynet och babybaby :up:

Även denna bild är bra att ha med sig:
E9961179-2730-4C30-8AB8-6261407C3CBD.png
 
Igår fick pappan mata med nappflaska så jag fick tid att plocka bär osv. Tyckte bebis tog sämre grepp sej igår kväll och i morse. Nu tar han bra grepp igen. Antingen var det tuttförvirring eller pga magknip.

Har ni råkat ut för tuttförvirring? Tycker alla varnar för det men läser eller hör inte om många som det faktiskt sker för. Har flera personer i min omgivning just nu som både ammar och ger flaska utan problem.

Ja, efter att han tagit napp första gången bara gallskrek han vid bröstet. Efter det har han inte velat ha napp mer och lika glad är jag för det för vi har inget behov av den. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 457
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 165
Senast: inverterad
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 678
Senast: Gry
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp