Utbruten: Tråden om amning.

Delvis KL och en chans att sprida information till övriga som hittar tråden, typ :D
Ett tips är att läsa på innan:)
Jag tyckte jag gjorde det men gud vad lite jag visste om amning:nailbiting:
Trots snart åtta månaders problemfri amning med sonen så har jag fortsatt läsa på och lärt mig massor om mjölkproduktion och ökningsfaser mm. Den generella kunskapsnivån om amning är skrämmande låg, även inom vården, vilket jag tycker är otroligt sorgligt.
Tips är Amningshjälpen, sagogrynet och babybaby :up:

Även denna bild är bra att ha med sig:
Visa bifogad fil 17103
Håller helt med, jag läste massor på bla babybaby innan vi slutade amma. Vården berättade inför förlossningen mest att amning är det bästa, och gick igenom hur bebisen söker bröstet som alldeles nyfödd. Det pratades inget, och då menar jag verkligen inget, om de problem som kan uppstå.
 
Ammar sonen på 2,5 år samtidigt som vi väntar syskon i oktober i år.
Amning är verkligen ett samspel som förändras över tid. När de är små och pyttiga är det amma jämt som gäller. Sen lugnar det ner sig lite och runt ett år tar det fart igen (sonen ammade nästan mer då än när han var nyfödd). Nu har det lugnat ner sig igen och han ammar mest när det är dags att sova eller när han behöver lite mammagos av någon anledning.

Jag hade önskat att vården är mer påläst om amning generellt. Det är alltid förvånade ögonbryn när man söker vård och ber dem kontrollera om medicin man får är kompatibel med amningen. Det har också hänt att man fått helt knasiga råd gällande vad som är normal amning (vadå 3-4 timmar emellan när de är spädisar?!). Bästa för mig har varit att gå på magkänsla och läsa på. Det finns en bok som heter "Amning i vardagen" skriven av Marit Olander som jag kan rekommendera om man vill fördjupa sig.
 
Min unge har varken tagit napp eller flaska i övrigt. Visst hade han tagit flaska förr eller senare om han blivit tillräckligt hungrig men så viktigt kändes det inte.

När vi började med annan mat och vatten var sugrörsmugg det som fungerade bäst. Pipmugg fattade han först på förskolan.
 
Jag helammade i 8 månader. Bebis tog varken flaska eller napp och vi hade stora problem med förstoppning när vi började introducera mat så fick backa med det. Mellan 8 och 10 månader så delammade jag och vi gav mat vid sidan av. Vid 10 månader hade hon fått så mycket tänder och bet mig då hade håriga sår. Då gav jag tvärt upp och slutade på en natt. Gick förvånansvärt lätt att sluta.

Jag gillade aldrig att amma utan gjorde det mest för att "man ska" göra det. Jag kände mig som en mjölkko, var låst och fick aldrig sova ut. Önskar så att hon tagit flaska så jag kunde ge ersättning/pumpa men hon tog inte flaska fören vi började med välling. Det hade underlättat mitt liv och det bästa som hände var när jag sluta. Får jag ett till barn kommer jag inte ens introducera bröstet utan köra på flaska på en gång.
 
Jag ammade i två år, hade barnet i sjal och kunde alltså göra annat samtidigt om det behövdes. Men jag var helt förberedd på att bebis skulle vara fastklistrad vid mig och upplevde inte att det var så jobbigt. Perioderna med konstant tuttande är ju inte så långa egentligen.

Pumpade även så att pappan kunde mata när barnet blev lite större. Ett tips är att pumpa samtidigt som man ammar, det ger ett helt annat flöde och dessutom sparar man tid.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 433
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 157
Senast: inverterad
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 662
Senast: Gry
·
Gravid - 1år dottern är 5 dagar, amningen funkade inte alls på bb..Så fort hon blev lagd till bröstet så blev hon arg, fick inget tag om patten och...
2
Svar
20
· Visningar
2 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp