Utbruten: Vad dricker ni för vin och vad är ni villiga att betala?

Jadå, jag tror mest att jag råkat köpa "dåliga" USA-viner när jag varit på resa i landet och huggit nåt på nån hylla i en matvarubutik. Framförallt några förfärliga rose´ som jag inte kunde dricka alls. Men jag drömmer ju om en vinresa i norra Californien...... Har tillbringat nån månad i Lodi, varifrån Gnarly Head kommer, men då var jag inte intresserad av vin.....

Jag dricker inte sota viner om det inte ar nagot mycket speciellt ... Roda viner dricker jag allt. Jag ar lite "petig" med torra lite "tunna" Pinot Noir, men det finns mycket bra sadana ocksa ... och hur mycket lite torra vita viner som helst ... men jag dricker inte de som ar riktigt sota. Alls. Jag ar inte sarskilt fortjust i saft eller lask heller. :cautious:

Tyvärr så har jag inte det! Och jag bor nog i en för liten stad, Skellefteå har nog inte många som styr upp vinprovning, vet av ett ställe, men har nog ingen som vill följa med.. :cautious: hästfolk har inte råd med sånt :rofl:

Och har i "vin land" flyter det mycket vin runt "hastfolk". Nar jag var ute och tavlade i Dressyr i Syd ostra USA sa flodade vinet sa fort man ridit klart. :p
 
Jag köper nästan bara europeiska viner, av lite oklara skäl. Men det framstår som lite onödigt att frakta vin mellan världsdelarna, med tanke på vikten. Vin är ju så sett till största delen vatten. Och så har jag någon sorts känsla av att vin främst är en europeisk produkt, typ europeiskt kulturarv.

Fast det är ingen sträng princip. Ekologiska viner har ju tex ofta varit chilenska, och ibland vill jag köpa just ekologiskt vin. Och så köper jag sydafrikanskt vin ibland, typ för att fira att man numera inte bojkottar Sydafrika eller nåt.

Men USA, Nya Zeeland och Australien känns det väldigt långsökt att köpa vin från, tycker jag.

(När jag är i tex USA, dricker jag så klart amerikanskt (usanskt?) vin, men det är jag ju oftast inte.)
 
Idag dricker jag en utmärkt NZ pinot noir. Jättemycket smak, och passar nog dem som normalt tycker att pinot är för tunt och surt
0B2FC9F2-06CF-42C9-AB78-BDFCFC2D7956.png
 
Jag gillar verkligen vin - och vill lära mig mer! Hur lär jag mig mer, utan att det blir "tung" läsning? Alltså finns det någon lättsam bok? Gärna med tips på bra sorter osv? I min värld finns det rött, vitt, rosé och så har jag faktiskt lite mer koll på skillnaden på olika mousserande viner.
Fått för mig att du pluggar vid umu? Om jag inte drömt ihop det så är Mat och vin, en kvällskurs på restauranghögskolan där, en fin start om en har lite tid att lägga ner tycker jag :up:
 
Jag köper nästan bara europeiska viner, av lite oklara skäl. Men det framstår som lite onödigt att frakta vin mellan världsdelarna, med tanke på vikten. Vin är ju så sett till största delen vatten. Och så har jag någon sorts känsla av att vin främst är en europeisk produkt, typ europeiskt kulturarv.

Fast det är ingen sträng princip. Ekologiska viner har ju tex ofta varit chilenska, och ibland vill jag köpa just ekologiskt vin. Och så köper jag sydafrikanskt vin ibland, typ för att fira att man numera inte bojkottar Sydafrika eller nåt.

Men USA, Nya Zeeland och Australien känns det väldigt långsökt att köpa vin från, tycker jag.

(När jag är i tex USA, dricker jag så klart amerikanskt (usanskt?) vin, men det är jag ju oftast inte.)
Nya Zeeländarna är jätteduktiga på vin! Tycker ibland att franska viner är lite överprissatta.
 
Fått för mig att du pluggar vid umu? Om jag inte drömt ihop det så är Mat och vin, en kvällskurs på restauranghögskolan där, en fin start om en har lite tid att lägga ner tycker jag :up:
Kul! Pendlar dock från Skellefteå, så det hade varit nice att lösa något på bussen dit:p
 
Nya Zeeländarna är jätteduktiga på vin! Tycker ibland att franska viner är lite överprissatta.
Ja, franska dricker jag sällan. Mest pga familjens spanska gren :p

Det är inte för att jag egentligen tror att tex nyazeeländska viner är sämre som jag inte köper dem så ofta, utan det är mer en diffus känsla av att gå över ån efter vatten som hejdar mig.
 
Är jag helt ställd inför valet av vin, går jag på hur etiketten ser ut! Där finns OTROLIGT vackra vinetiketter, googla på beautiful wine labels och häpna! wine-bottle-label-designs-14-best-wine-labels-images-on-pinterest.jpg
wine-bottle-label-designs-14-best-wine-labels-images-on-pinterest.jpg
 
Ja, franska dricker jag sällan. Mest pga familjens spanska gren :p

Det är inte för att jag egentligen tror att tex nyazeeländska viner är sämre som jag inte köper dem så ofta, utan det är mer en diffus känsla av att gå över ån efter vatten som hejdar mig.
Det är inte att gå över vatten :). En NZ sauvignon blanc smakar så annorlunda en fransk att det faktiskt hade kunnat vara en annan druva. För att ta ett exempel.
 
Det är inte att gå över vatten :). En NZ sauvignon blanc smakar så annorlunda en fransk att det faktiskt hade kunnat vara en annan druva. För att ta ett exempel.
För att utveckla lite nu när jag har någon minut över; en fransk sb anser jag vara riktigt frisk. Om jag skulle välja ett ord så är det krispig, och ganska stram. En NZ dito är betydligt blommigare, nästan åt det parfymerade hållet. Inte söt, inte några toner av melon eller så. Men generösare.
 
För att utveckla lite nu när jag har någon minut över; en fransk sb anser jag vara riktigt frisk. Om jag skulle välja ett ord så är det krispig, och ganska stram. En NZ dito är betydligt blommigare, nästan åt det parfymerade hållet. Inte söt, inte några toner av melon eller så. Men generösare.
Och jag tycker att sb från NZ har "hårda" syror, den typiska sb-karaktären blir nästan överdriven.
 
Jag köper mest bara ekologiska viner, särskilt efter att min syster berättade hur det såg ut på vingården hon bodde granne med på Sicilien ett tag. En liten gubbe som åkte runt på en liten traktor i ett blått moln av bekämpningsmedel :yuck: Och sen är jag dålig på att variera mig också. Samt att jag går mycket på etiketter :D Skulle gärna lära mig mer dock! Har en bekant som importerar och håller i provningar, så det borde rimligtvis inte vara en omöjlighet. Vin är gott!
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 750
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 671
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 644
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp