Utekatt som attackerar på promenader

Nu har det hänt flera gånger.
Jag och min hund promenerar i ett villaområde. Någonstans i detta villaområde bor denna katt (tror jag), som beter sig aggressivt.
Katten ligger och lurar i buskarna och flyger på min hund när vi kommer upp jämsides. Jag hinner inte se katten innan då buskarna är täta och numera fyllda av löv. Min hund visar aldrig intresse för katter och har inte någon jaktinstinkt. Utan denna katt har flera gånger flugit på min hund helt oprovocerat.
Ibland har den till och med kommit ut ur busken när vi har gått förbi, fräser och reser ragg och springer efter oss. Jag har vid dessa tillfällen försökt skrämma bort katten så att den ska sluta förfölja oss men den är inte ett dugg rädd. Den stannar då upp, fortfarande med rest ragg och väntar på att jag ska vända mig om igen så att den kan fortsätta följa efter och fräsa.

Min hund har blivit helt nojig och ser skrämmande katter i alla buskar numera och jag själv tycker också att denna katt är obehaglig. Den har flera gånger klöst min hund så illa att det har börjat blöda.
Vad kan man göra??? Får ägarna verkligen ha en sådan aggressiv katt springandes ute vind för våg? Vet ju i och för sig inte vilka ägarna är eller exakt vilket hus katten tillhör då den sitter i olika buskar runt om kvarteret, så det går ju inte heller att bara undvika en buske..

Har ni varit med om något liknande? Vad jag kan göra??

Sprayflaska/vattenpistol med citronvatten
 
Så om en utekatt blir fet eller foderallergisk antar du att man gör katten till innekatt eller avlivar den? Självklart finns det många utekatter som går på någon slags diet. Och det är oerhört besvärligt när någon granne bestämmer sig för att mata katten då. Man ska av många skäl ge tusan i att mata andras katter.

Om katten attackerar en hund och hundägaren matar katten för att få den att sluta attackera hunden så ska man som kattägare bara vara tyst och tacka att hundägaren inte gör nåt ännu värre. Bäst är ju om man inte släpper ut aggressiva katter. De borde inte få gå ute lösa.
 
Om grannen's kattelande inte slutar retas med mina hundar snart lar hon bli hundmat. I kvall kom hon in i huset ... det var tur att det var Rottisen hon gav sig pa, reaktionsformagan ar, mycket obetydligt men dock, langre an pa mallen. Katten han, med nod och nappe undan ... igen.
Mina hundar kan inte vara ute pa var tomt utan att jag ar precis dar och foljer dem med blicken, har man inte stangt alla dorrar och fonster tar sig kattf*n in i huset, tursamt nog har de inte ens rivit ner nagot betydande nar hon attakerar och de forsvarar sig. och annu mer tur ar att kraket fortfarande lever.
Otur ar att Tate som gillat katter och aldrig jagat dem innan nu formodligen ar en kattjagare ... atminstone sa lange den har finns har. 😡
 
Om grannen's kattelande inte slutar retas med mina hundar snart lar hon bli hundmat. I kvall kom hon in i huset ... det var tur att det var Rottisen hon gav sig pa, reaktionsformagan ar, mycket obetydligt men dock, langre an pa mallen. Katten han, med nod och nappe undan ... igen.
Mina hundar kan inte vara ute pa var tomt utan att jag ar precis dar och foljer dem med blicken, har man inte stangt alla dorrar och fonster tar sig kattf*n in i huset, tursamt nog har de inte ens rivit ner nagot betydande nar hon attakerar och de forsvarar sig. och annu mer tur ar att kraket fortfarande lever.
Otur ar att Tate som gillat katter och aldrig jagat dem innan nu formodligen ar en kattjagare ... atminstone sa lange den har finns har. 😡

Fy fan vad arg jag hade varit! Har du pratat med polisen om vad du kan göra åt katten? Jag hade ringt alla instanser som skulle kunna ge råd eller hjälpa!
 
Om katten attackerar en hund och hundägaren matar katten för att få den att sluta attackera hunden så ska man som kattägare bara vara tyst och tacka att hundägaren inte gör nåt ännu värre. Bäst är ju om man inte släpper ut aggressiva katter. De borde inte få gå ute lösa.

Mitt svar var riktades till just den generella kommentaren att en utekatt inte kan gå på diet.

Sedan tror jag inte att mat kommer fungera avledande på en katt som rusar ut och attackerar från buskar. Då behöver man hitta katten innan hela flight-fight-systemet har dragit igång.
 
Mitt svar var riktades till just den generella kommentaren att en utekatt inte kan gå på diet.

Sedan tror jag inte att mat kommer fungera avledande på en katt som rusar ut och attackerar från buskar. Då behöver man hitta katten innan hela flight-fight-systemet har dragit igång.

Det tror ju inte jag heller. Men att hundägaren i det läget skulle ge katten fel mat är ett av kattägarens minsta bekymmer.

Till sist kan katten stöta på en hund som skadar den/dödar den. Eller en hundägare som gör det.
 
En allmän fundering ang störande utekatter, gäller även revirkatter som skriker halva nätterna och katter som ränner runt på ens mark, vad skulle polisen göra ifall man fångade in en sån katt och lämnade den hos just polisen?
 
Men: ”Vid hantering av katter bör särskild hänsyn tas till att katter regelmässigt strövar fritt utan att anses som bortsprungna.”

Jag vet inte vad @Sporthorse menar med revirkatter, men katterna i hennes exempel behöver ju inte vara bortsprungna.

Man kan alltid hävda att man aldrig sett till någon ägare, att man har koll på hushållen i närheten och katten iaf inte verkar höra hemma i området.

Det bör ju även tas i beaktande att katter överges, det är nog inte polisen främmande inför.
 
En allmän fundering ang störande utekatter, gäller även revirkatter som skriker halva nätterna och katter som ränner runt på ens mark, vad skulle polisen göra ifall man fångade in en sån katt och lämnade den hos just polisen?
Det utreds huruvida katten är bortsprungen eller övergiven. Eftersom katter ofta strövar fritt brukar de falla in på bortsprungna om inte annat anges.

Är katten bortsprungen men inte anses ha ett högre värde (t.ex. raskatt) blir upphittaren ombedd att släppa ut den på samma plats igen. Katter av lägre värde tas inte om hand av polisen om de inte anses vara övergivna, och då tar Länsstyrelsen vid.

Framkommer det att katten inte är bortsprungen utan har en ägare/någon som tar hand om den, blir upphittaren ombedd att släppa ut katten på samma plats igen.

Är katten de facto bortsprungen och ägaren hittas, får denne hämta ut katten.
 
Fy fan vad arg jag hade varit! Har du pratat med polisen om vad du kan göra åt katten? Jag hade ringt alla instanser som skulle kunna ge råd eller hjälpa!

Det blir samtal med grannarna i dag forst och om de inte ar beredda att ha katten inne atminstone vissa tider, till "animal control" i dag. Formodligen far jag lana en bur att fanga den i och lamna den till Animal Control.

Det tror ju inte jag heller. Men att hundägaren i det läget skulle ge katten fel mat är ett av kattägarens minsta bekymmer.

Till sist kan katten stöta på en hund som skadar den/dödar den. Eller en hundägare som gör det.

Helt klart. Att inte en av mina hundar "klippt" katten ar ett under ... och nar den borjar komma in i huset (det ar sommar, jag gillar att ha dorrarna oppna) blir det klart nara att jag "klipper" den aldeles sjalv. 😡
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 187
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 957
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·
Katthälsa Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att...
Svar
13
· Visningar
4 864
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp