Utesluten från kalas

Sv: Utesluten från kalas

Som vuxen måste man vara förebild och visa sina barn hur man ska vara mot ens medmänniskor. Man bjuder inte alla utom en eller två. Barns konflikter i denna ålder är inte värre än att man kan hjälpa dem att reda ut dem, inte underblåsa dem genom uteslutning.

Eller hur!
Det här gäller ju inte bara själva kalaset, även om det är ledsamt nog för min kille, utan om vad man signalerar till barnen om konflikthantering, empati, solidaritet osv. Sånt här lär ju barnen att det är ok att sålla och utesluta :(

Jag har bjudit alla inom samma ålderskategori och predikat hårt att man inte utelämnar någon.
På en liten plats kan ett kalas ställa till bråk och mobbing i både barn och föräldrakategorierna.

Så har jag alltid gjort också, och alla andra jag känner. Hittills. trodde det var självklart för alla, men tydligen inte.
 
Sv: Utesluten från kalas

Det som jag signalerade med "Demolatorn" var dels att man inte skall ta hem "Demolatorer" och dels att om man beter sig som en "Demolator" så blir man utesluten.
Precis som att skadegörelse i den vuxna världen straffar sig.
 
Sv: Utesluten från kalas

Jo. Det där låter ju som ett riktigt extremfall.
Det viktiga är väl att man är tydlig i ett sånt läge, och verkligen talar om VARFÖR man inte vill bjuda det barnet. Kanske med tillägg att h*n är välkommen igen när h*n kan uppföra sig som folk.
 
Sv: Utesluten från kalas

Nej det lät inte alls kul, riktigt otrevligt.
jag hade förstått om det gällde ett stökigt barn, eller ett barn som kanske hamnat i konflikt med födelsedagsbarnet så de inte är kompisar, men inte annars.
Man bjuder annars inte alla utom en, inte om det gäller barn, de kan få men för livet av sånt:(
 
Sv: Utesluten från kalas

Jag tycker att dagis och skolor skall ha en policy att man inte delar ut inbjudningskort där.
Så har det varit på alla dagis och skolor som mina barn gått på, såvida inte ALLA fått inbjudan.

Till Kosmostantens son skickar jag lite extra styrka. Fy farao vad taskigt att inte få bli bjuden när de andra blev det. Men det är bara att försöka vara storsint och bjuda ALLA när det blir din tur att fylla år.
 
Sv: Utesluten från kalas

Förstår att din kille blev ledsen, speciellt som födelsedagsbarnet dessutom retas om det!!

Jag kan dock förstå dilemmat när man ska ha barnkalas, ibland kan man inte bjuda alla. När min dotter nyligen hade kalas fick hon bjuda 7 st och hon ville bjuda de hon leker mest med på dagis, 5 st (av 21 barn) och 2 andra kompisar.

Jag försökte styra valet av kompisar en aning så att ingen skulle bli utanför....

Med tanke på det ni har diskuterat om väldigt stökiga barn så måste jag nog tycka lite synd om det barnet. Det behöver ju faktiskt inte bero på att man inte har blivit uppfostrad att man är stökig, det finns ju en mängd andra förklaringar.

Om jag skulle bjuda ett barn som jag vet kommer demolera mitt hem så skulle jag prata med föräldrarna och sedan be dem stanna kvar på kalaset och styra upp sitt barn.
 
Sv: Utesluten från kalas

Nej, jag tycker inte heller att man bjuder alla utom en. Men sen tänker jag på födelsedagsbarnet. Tänk om det är så att han inte VILL ha med den uteslutna pojken. Att han blåvägrar! Vad gör man som förälder då? Säger att - Du måste ha med den pojken, annars blir det inget kalas. Vet inte vad som är värst. Att vara den som inte blir bjuden, eller att ha kalas och vara tvingad att ha med nån man inte vill ha med. Bara en fundering... :confused:
 
Sv: Utesluten från kalas

Tycker så oändligt synd om min snart-sexåring.
Denna vanligtvis så glada kille var ledsen idag när jag hämtade från dagis. Varför? Jo, alla barnen i hans grupp var bjudna på ett kalas på lördag UTOM HAN! :mad:

Det är ett litet dagis med få ungar...i min sons åldersgrupp är de bara fyra, tre killar och en tjej. Killen som skulle ha kalaset är ett år yngre, och han hade bjudit de andra tre sexåringarna samt alla femåringarna. Min kille berättade att de andra fått fina inbjudningar med Cars-bilar, och att kalaskillen särskilt sagt till honom att han inte skulle få någon :(

Jag känner inte killen ifråga, eller hans föräldrar, och har inte den blekaste varför de valt att göra så här. Min son är glad, snäll och allmänt omtyckt på dagis...han är absolut ingen stöddig eller taskig typ. Vi bor i en liten håla där typ 'alla känner alla', men den här familjen är nog nyinflyttad.

Vad säger ni, varför gör man så här? Vad tycker ni?
Är det ok som förälder att låta barnet välja och vraka bland kompisarna, bjuda alla utom en?
Jag har aldrig varit med om det förr..ALLA kalas mina barn varit på har antingen varit för hela gruppen, eller bara några få...det är liksom självklart att man gör så. Trodde jag.
Samma sak i dotterns klass. Endel får komma dock inte alla. Fattar inte att inte föräldrarna har mera koll.
 
Sv: Utesluten från kalas

Undrar om det barnet eller barnets föräldrer också hånskrattade :smirk:

Det gjorde de inte.
Men de förstod även om de blev ledsna.
Problemet var ju inte nytt för dem.
Mina barn var rädda för det barnet och då så ville jag inte köra över dem.

Det var tråkigt men man måste få välja bort vissa människor ur sitt liv även om man är barn.
 
Sv: Utesluten från kalas

Jag kan förstå att din lille kille är ledsen:(

Men faktum är att alla har rätt att bjuda vem de vill, bjudningarna hade ju skickats med posten, då säger man till sitt barn att inte prata om kalaset på dagis om inte alla är bjudna.

Min dotter råkade ut för en liknande sak när hon fyllde fyra, dagiset hade inge policy om att inbjudningar inte fick lämnas på dagis (det här var länge sedan, för 12 år sedan) men någon i personalen hade tagit bort inbjudningarna:eek: utan att säga något:( min dotter satt där på sin födelsedag och väntade och ingen kom:cry: ringde upp några stycken och de hade inte fått någon inbjudan...

Vi hade bjudit de i samma ålder och några yngre/äldre, litet dagis så det blev alla utom de på småbarns avdelningen.
 
Sv: Utesluten från kalas

men någon i personalen hade tagit bort inbjudningarna:eek: utan att säga något:( min dotter satt där på sin födelsedag och väntade och ingen kom:cry: ringde upp några stycken och de hade inte fått någon inbjudan...

.


tyfusan vilket sätt! :mad:
TS stackars, stackars din son :( jag vet hur han känner sig...jag var den som aldrig fick komma med på kalas...att de alla andra gå iväg till ngn på kalas efter skolan...fyy! jag minns än idag hur ont det gjorde! :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Utesluten från kalas

Nej, jag tycker inte heller att man bjuder alla utom en. Men sen tänker jag på födelsedagsbarnet. Tänk om det är så att han inte VILL ha med den uteslutna pojken. Att han blåvägrar! Vad gör man som förälder då? Säger att - Du måste ha med den pojken, annars blir det inget kalas. Vet inte vad som är värst. Att vara den som inte blir bjuden, eller att ha kalas och vara tvingad att ha med nån man inte vill ha med. Bara en fundering... :confused:


Det finns ett bra sätt att gå förbi det problemet: då kommer man överens om att göra ett litet kalas, eller att man gör ett där man blandar släktingar och kompisar. Då bjuder man bara in barnets allra närmaste vänner från dagiset. Det har barn lättare att förstå: att bara två får komma för att de är de närmaste kompisarna.

Det är mycket svårare att ta in att alla andra får komma (inkl de som inte leker så mycket med födelsedagsbarnet i vanliga fall) utom man själv.
 
Sv: Utesluten från kalas

Men det vill vi ju också att våra barn skall kunna.
Att de skall kunna välja sina vänner och inte hamna i "dåligt sällskap".
Det är en svår balansgång att gå.


Men det är ändå skillnad.
Att välja bort dåligt sällskap till vardags är en sak, att bjuda in alla utom en eller två av en grupp som i vanliga fall håller ihop (skolklass eller dagis) är en annan.

Då är det bättre att göra som jag förklarade ovan, att man gör ett mindre kalas och verkligen bara bjuder de som barnet leker med. Det är en sak att välja sina vänner noga, en annan att aktivt utesluta de som inte "passar en" på bekostnad av dessa barn. Jag lovar att det inte alltid handlar om demolition-kids from hell, utan ofta barn som redan har det jobbigt och som inte kan rå för det utan snarare skulle behöva en utsträckt hand och vuxna som hjälper barnen att nå varandra.
 
Sv: Utesluten från kalas

Men det är ändå skillnad.
Att välja bort dåligt sällskap till vardags är en sak, att bjuda in alla utom en eller två av en grupp som i vanliga fall håller ihop (skolklass eller dagis) är en annan.

Då är det bättre att göra som jag förklarade ovan, att man gör ett mindre kalas och verkligen bara bjuder de som barnet leker med. Det är en sak att välja sina vänner noga, en annan att aktivt utesluta de som inte "passar en" på bekostnad av dessa barn. Jag lovar att det inte alltid handlar om demolition-kids from hell, utan ofta barn som redan har det jobbigt och som inte kan rå för det utan snarare skulle behöva en utsträckt hand och vuxna som hjälper barnen att nå varandra.

Håller med fullt och fast! :bow:
har själv bjudit ett barn som har svårt att interagera med de andra barnen och min pojke var till och med liiite rädd för honom. Då såg jag kalaset som ett perfekt tillfälle att få dem att leka ihop och ville ABSOLUT inte utesluta den grabben bara för att han är vild.
 
Sv: Utesluten från kalas

ring och prata med föräldrarna om det finns någon speciell anledning till att just han inte blev bjuden. Ring alltså inte och skrik på dem, utan ring och fråga för att du kanske är orolig för att din son gjort något mot deras son eller liknande för att han inte skulle få bli bjuden.
möjligheten finns ju att föräldrarna gjort ett misstag, eller att dom inte visste om att han var den enda som inte blev bjuden, det finns jätte många alternativ och i vilket fall som helst så är det nog himla bra för dig som förälder att få reda på den.

Ring med dem och hör, det hade jag gjort, för jag tror inte någon förälder medvetet mobbar ett 6 årigt barn sådär.
 
Sv: Utesluten från kalas

Men det är ändå skillnad.
Att välja bort dåligt sällskap till vardags är en sak, att bjuda in alla utom en eller två av en grupp som i vanliga fall håller ihop (skolklass eller dagis) är en annan.

Då är det bättre att göra som jag förklarade ovan, att man gör ett mindre kalas och verkligen bara bjuder de som barnet leker med. Det är en sak att välja sina vänner noga, en annan att aktivt utesluta de som inte "passar en" på bekostnad av dessa barn. Jag lovar att det inte alltid handlar om demolition-kids from hell, utan ofta barn som redan har det jobbigt och som inte kan rå för det utan snarare skulle behöva en utsträckt hand och vuxna som hjälper barnen att nå varandra.

:bow: Åååh vad skönt att det fanns ngn mer som reagerade på att det var okej att utesluta ngn bara för att det fanns ett mönster som inte
gillades.


Apollo 13 skrev:
för jag tror inte någon förälder medvetet mobbar ett 6 årigt barn sådär

Säg inte det, det finns. Det har jag läst mig till.
 
Sv: Utesluten från kalas

Är du säker på att det är föräldrarna som har valt bort din son i det här fallet?

Det finns ingen möjlighet att det kan ha varit den lille skadeglade juvelen själv som smugglat bort inbjudningskortet?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 977
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 164
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp