Utesluten från kalas

Sv: Utesluten från kalas

Det kanske vore en idé att ta upp frågan på ett föräldramöte och försöka få alla att inse hur galet det kan bli.
 
Sv: Utesluten från kalas

När mina barn var små och gick på dagis gjorde vi som så att vi bjöd hem hela dagiset (föräldrarkoperativ) en vanlig vardag vid lunch så fick de äta hos oss (korv m bröd som ex) och därefter tårta eller glass. Därefter lek. Dagiset hade med en present från alla så ingen behövde känna att de inte gett något. Varför behöver det vara så märkvärdigt..?
 
Sv: Utesluten från kalas

Jag tycker det du och yogurt76 skriver verkar vettigt... Kalas är annars ett till stressmoment som tydligt visar "klass-skillnader" och så vidare... Vill man ha ett jättekalas och slå på stort kanske man kan ha det endast för familj, släkt och ett fåtal bästisar.
 
Sv: Utesluten från kalas

vilken kompis din kille har! :love: prata med kompisens föräldrar och ta med pojkarna och åk och bada eller ut och grilla korv samma dag som kalaset istället :idea: då får dom en upplevelse och kompisen får belöning för att han är en sån bra kompis! :idea:

tänk om man själv hade haft en sådan vän i 6-12 års ålder.. :( fast hos oss hade vi iallafall en strikt plicy, har man kalas och bjuder många ur klassen så bjuder man alla, man lämnar inte en tjej eller en kille utanför.. och det har fungerat bra, de flesta föräldrar har varit mycket bra på kalasen och sett till att alla barn är med och har roligt.. dom föräldrar som inte är sympatiska har inte haft några kalas :smirk: ..
 
Sv: Utesluten från kalas

Ja, han är en jättego kille :love: vi gör rätt mkt sånt ändå eftersom vi föräldrar umgås en del (kompisens föräldrar=stallägare där jag har min häst) De fick iaf leka ihop den dan kalaset var.

Här har vi ju också haft en sån 'policy', eller snarare outtalad regel...trodde vi iaf. Får väl hoppas att detta var en engångsföreteelse.
 
Sv: Utesluten från kalas

Det där är ju också en viktig fråga. Ibland känns det lite som om mammorna (ja, härute är det iaf nästan uteslutande mammor som fixar kalas) tävlar i vem som har det roligaste/finaste/mest påkostade kalaset...vilket lätt skapar prestationsångest :crazy:

Hellre ett enklare kalas där 'alla' kan få vara med, än ett påkostat där vissa utesluts. Tycker jag iaf.
 
Sv: Utesluten från kalas

Nu har jag pratat med min pojkes bästis föräldrar. Det barnet är bjudet, men vill inte gå utan min pojke :love: så hans föräldrar ska ringa och meddela detta, samt höra sig för lite om varför det blev så här. Nöjer mig med det så länge.

Tycker att du är FEG som "nöjer" dig med detta. Det är ditt barn det handlar om, det var ditt barn som blev ledsen och du som blev upprörd (fullt förståeligt).

Varför låter du fegt någon annan ta din konflikt?

Är det inte bättre att med egna öron få höra vad det hela handlade om egentligen? Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att det föreligger någon form av missförstånd.

Jag hade inte kunnat släppa detta innan jag fick en förklaring i alla fall och det vore ju verkligen trist om det hände igen dessutom.
 
Sv: Utesluten från kalas

Tycker att du är FEG som "nöjer" dig med detta. Det är ditt barn det handlar om, det var ditt barn som blev ledsen och du som blev upprörd (fullt förståeligt).

Varför låter du fegt någon annan ta din konflikt?

Är det inte bättre att med egna öron få höra vad det hela handlade om egentligen? Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att det föreligger någon form av missförstånd.

Jag hade inte kunnat släppa detta innan jag fick en förklaring i alla fall och det vore ju verkligen trist om det hände igen dessutom.


Nu skulle jag kanske inte gå riktigt lika långt, men jag skulle definitivt velat veta exakt vad det är som gjort denna situation. Bara för att kunna kväva ev andra situationer i sin linda. Det kommer fler kalas som kommer kunna ge samma verkningar.
 
Sv: Utesluten från kalas

Du har fel. Jag är inte feg. Speciellt inte vad gäller att göra bästa möjliga för mina ungar. Men resonerar uppenbarligen inte likadant som du.
 
Sv: Utesluten från kalas

Du har fel. Jag är inte feg. Speciellt inte vad gäller att göra bästa möjliga för mina ungar. Men resonerar uppenbarligen inte likadant som du.

Nä...DET har vi redan konstaterat; att du inte resonerar som jag. Intressantare vore att får veta HUR du resonerar i just detta fallet.

VARFÖR vill du inte själv ringa till berörda föräldrar?
 
Sv: Utesluten från kalas

Nä...DET har vi redan konstaterat; att du inte resonerar som jag. Intressantare vore att får veta HUR du resonerar i just detta fallet.

VARFÖR vill du inte själv ringa till berörda föräldrar?

Det är kanske inte så jättekul att bli det barn i gruppen vars folkilskna mamma ringer och skäller ut andra föräldrar?

;)
 
Sv: Utesluten från kalas

Haha...just DET skulle nog inte bli problemet, eftersom jag inte skulle drömma om att skälla ut någon, om jag nu skulle ringt ;)
 
Sv: Utesluten från kalas

Haha...just DET skulle nog inte bli problemet, eftersom jag inte skulle drömma om att skälla ut någon, om jag nu skulle ringt ;)

Intressant att jag inte kan få ett enkelt svar på min fråga?

Varför inte ringa?

Jag har FULL förståelse för både barnets och förälderns reaktion men hellre än att klaga på Internet som inte lär hjälpa KONKRET i denna fråga så är det väl bättre att försöka reda ut det med den som det gäller, eller?

OBS! Inget fel i att ventilera sak-frågan på Internet men som sagt: vi som läser kan ju inte ge svaret/ förklaringen. Den kan man bara få av den som det gäller!
 
Sv: Utesluten från kalas

Men kan du inte bara respektera att vi resonerar olika?
Du går på som om jag vore skyldig dig personligen en redogörelse för mina resonemang, varför?

Tråden skapades ur frustration och ilska, med syftet att få input och kanske nya synvinklar från andra - vilket jag också fick.
Hur jag sedan väljer att använda dessa är ju min sak.
(även om jag kan förstå att en del är nyfikna på att få veta 'hur det gick' ;))
 
Sv: Utesluten från kalas

Men usch! Vad gjorde ni istället den dagen då? Hade ni kalas en annan dag? Sicket trauma innan hon fick veta varför...:crazy:

Jag hade själv aldrig uteslutit en person om det inte varit just en "demolition type". Kanske hade även den bjudits om jag haft vuxen back-up och inte haft kalaset hemma utan i skolans matsal osv. som vi kan ha.

Nej vi hade inget kalas, hon ville inte, hon var nog rädd att det skulle hända igen:(
Jag ringde till grannen och förklarade läget så hon kom med sin lilla tjej (då ett år) med en fin present efter en stund så det blev lite kalas ändå. (tanken var att de skulle kommit senare på kvällen men jag bad att de skulle komma så fort de kunde, vilket de gjorde:bow:)

Jag ringde också den tjejen som var viktigast för min dotter då, men tyvärr kunde hon inte komma då men hon kom dagen efter, också med en fin present:love:

Men jag lärde mej att alltid skriva osa. efter det.

Året därpå kom alla och det hela var glömt som tur var.
 
Sv: Utesluten från kalas

*lite allmänt svar*
Jag är nog inte så intresserad av hur det gick sen.
Visst ville jag i samband med mitt första inlägg platta till föräldrarna till födelsedagsgossen.
Men tråden gav ju en inblick i mig själv, lite tankearbete, hur ska jag gå tillväga om detta skulle drabba mig och de mina.

Och nu är ju allt redan undanstöket, vad är då idén att ringa nu, efteråt.
 
Sv: Utesluten från kalas

Öhm var det inte kosmostanten som svarade tråden?
 
Sv: Utesluten från kalas

Öhm var det inte kosmostanten som svarade tråden?

öhm, nu förstår jag inte;)

Som jag skrev *allmänt svar*, det var en förlängning på mitt förra inlägg, en påstående till dressyrtjejen, men från början riktat till TS.
Alltså blev det ett allmänt svar, vilket jag lade till i efterhand när jag såg att det inte stämde ngt alls.

Så vad menade du att det var/är TS som svara tråden. Förstår inte.
 
Sv: Utesluten från kalas

Har last en bit men inte allt.
Dock kanner jag igen detta valdigt mycket nar det galler min yngre syster. Hon har alltid varit utanfor i skolan och mer eller mindre mobbats. Inte sa tydligt osm flera av er har beskriver med vald etc men den psykiska pressen hon fatt sta ut med ar alldeles tillrackligt!
Den person som var allra varst var och ar fortfarande en va vara narmsta grannar. Tjejen hangde alltid omkring garden (vi har hastar..) och sarskilt da vi fick fol var min syster valdigt "popular" efetr skoltid men sa fort de var i skolan behandlade de henne som skit.

I vilket fall hande det flertalet ganger att hon inte blev bjuden och senast (som hon berattade for mig om) da hon var 12 och alla tjejer i klassen utan syrran var bjuden hem till grannen pa kalas. Syster var sa ledsen att hon inte kunde dolja det alls och dagen slutade med att hon och jag tog hastarna och red pa faltet med utsikt fran kalasets koksfonster. Ridning ar nagot hon ar duktig pa och de imponerade flickorna angrade sig ssaaa mycket och fragade om hon ville komma over. (kalastjejen var dock bara sur att de andra flickorna hade insett vad hon forsokte gora.)

Finns sa mycket med min syster som jag blir upprord over men det borde nog bli en egen trad..
 
Sv: Utesluten från kalas

Visst ville jag i samband med mitt första inlägg platta till föräldrarna till födelsedagsgossen.
Men tråden gav ju en inblick i mig själv, lite tankearbete, hur ska jag gå tillväga om detta skulle drabba mig och de mina.
Och nu är ju allt redan undanstöket, vad är då idén att ringa nu, efteråt.

Ungefär så går mina tankar också.

Ämnet väcker uppenbarligen starka känslor...det är tydligen rätt många som fått uppleva att vara utesluten, antingen från sin egen barndom eller via barnen.
Sorgligt förvisso...men man får försöka omvända det till livsvisdom o erfarenhet, och åtminstone bli noga med att inte i tanklöshet göra samma sak själv.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 117
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp