Utesluten från kalas

Sv: Utesluten från kalas

Jag förstår att du är upprörd, men det finns säkert en anledning. Givetvis måste du ringa och fråga vad detta handlar om.
Jag var själv i valet och kvalet hur jag skulle göra när min 6-åring skulle ha kalas senast. Skrev en tråd här om detta och fick en hel del olika sätt att se på saken. Problemet var att en pojke i klassen alltid är elak mot min dotter och att hon är rädd för honom. Hon ville inte ha något kalas alls om han skulle komma. Nu löste det sig med att jag fick veta att pojken är mkt allergisk. Vi skulle ha kalaset på ridskolan, så det var riskfritt att bjuda honom. Han skulle ändå inte kunna komma.:devil:
Säkert ligger det någonting bakom det här som du inte fått veta. Alla barn är taskiga emot sina kamrater någon gång, dom förstår ju inte alltid att dom är taskiga.
Men jag tycker att det är dåligt at du inte fått veta det om det nu är något sådant som ligger bakom.
 
Sv: Utesluten från kalas

Nej, jag tycker inte heller att man bjuder alla utom en. Men sen tänker jag på födelsedagsbarnet. Tänk om det är så att han inte VILL ha med den uteslutna pojken. Att han blåvägrar! Vad gör man som förälder då? Säger att - Du måste ha med den pojken, annars blir det inget kalas. Vet inte vad som är värst. Att vara den som inte blir bjuden, eller att ha kalas och vara tvingad att ha med nån man inte vill ha med. Bara en fundering... :confused:

Ingen vuxen hade velat bjuda någon man tycker illa om eller till och med är rädd för på sitt kalas. Därför har vi ingen rätt att tvinga barnen heller.
Men jag tycker det är självklart att man ringer upp föräldrarna till den som inte blir bjuden och förklarar vad det beror på. Det bör man göra när det blir en allvarlig konflikt mellan barnen oavsett om det är kalas på gång eller inte.
 
Sv: Utesluten från kalas

Men jag tycker det är självklart att man ringer upp föräldrarna till den som inte blir bjuden och förklarar vad det beror på. Det bör man göra när det blir en allvarlig konflikt mellan barnen oavsett om det är kalas på gång eller inte.

Detta måste jag spåna vidare på. ;) Dock var det inget kalas i sikte och detta gällde lite äldre barn. Min pojk hade hamnat i konflikt med annan ett år äldre pojke. Min blev rädd, väldigt rädd och jag ringde upp den andre föräldren och förklarade läget.
Svar:-Jaha, vad ska jag göra. Det får du ta med skolan.
Visst var det på skoltid, men är man som förälder såå ointresserad av sitt barn eller hade föräldern gett upp? Med ett antal år kvar i grundskolan bävar jag för högstadiet, där min pojk alltid kommer gå i klassen under. :crazy:
 
Sv: Utesluten från kalas

Det är ju alltid svårt vilka som ska komma eller inte, i barnes skola så har det varit förbjudet att dela ut inbjudnngs kort i skola om man inte bjuder ALLA i klassen/gruppen. Endel i barnens klass har enbart bjudit tjejer el killar några har bjudit alla( mina har alltid bjudit alla då de inte vill vara "taskiga".

Skulle ALDRIG som förälder tillåtit att mina barn inte bjudit en el två i klassen/gruppen.

Man får ju faktiskt som förälder ställa lite krav på, barnet hur skulle h¤n ha kännt sig om h¤n inte blivit bjuden.
 
Sv: Utesluten från kalas

Detta måste jag spåna vidare på. ;) Dock var det inget kalas i sikte och detta gällde lite äldre barn. Min pojk hade hamnat i konflikt med annan ett år äldre pojke. Min blev rädd, väldigt rädd och jag ringde upp den andre föräldren och förklarade läget.
Svar:-Jaha, vad ska jag göra. Det får du ta med skolan.
Visst var det på skoltid, men är man som förälder såå ointresserad av sitt barn eller hade föräldern gett upp? Med ett antal år kvar i grundskolan bävar jag för högstadiet, där min pojk alltid kommer gå i klassen under. :crazy:


Typiskt endel föräldrar.

De tycker att Skolan ska uppfostra våra barn. Nej varje förälder måste ta ansvar för sitt eget barn. Sen klagar "vi" på skolan att de inte hinner med.


Hoppas att det löste sig för din son, Kram
 
Sv: Utesluten från kalas

Hoppas att det löste sig för din son, Kram


Nej det har inte löst sig för sonen. Enligt mobbningsgruppen på skolan är det synd om den andre pojken för han har sina problem.
Sedan att min son är tvungen att ge upp sin lek för att traska över till en annan del av skolgården (detta är tydligen en överenskommelse mellan sonen och "gruppen") när den andre kommer, sonen klipper sig snaggat pga luggning och vågar inte cykla till skolan. Plus lite annat smått. Detta hör inte till tråden, men när det gavs en öppning pyser det liksom ut. Jag går väldigt mkt och tänker på detta och det ska snart ventileras på möte i skolan.

Tack för tanken. :love:
 
Sv: Utesluten från kalas

Nej det har inte löst sig för sonen. Enligt mobbningsgruppen på skolan är det synd om den andre pojken för han har sina problem.
Sedan att min son är tvungen att ge upp sin lek för att traska över till en annan del av skolgården (detta är tydligen en överenskommelse mellan sonen och "gruppen") när den andre kommer, sonen klipper sig snaggat pga luggning och vågar inte cykla till skolan. Plus lite annat smått. Detta hör inte till tråden, men när det gavs en öppning pyser det liksom ut. Jag går väldigt mkt och tänker på detta och det ska snart ventileras på möte i skolan.

Tack för tanken. :love:

gaah vad arg jag blir! VARFÖR tar de inte tag i problemet??! :devil::devil: ventileras? det behövs ageras, från skolpersonalen, NU! annars kommer jag o biter alla idioter i benet!! :mad:
 
Sv: Utesluten från kalas

Skulle ALDRIG som förälder tillåtit att mina barn inte bjudit en el två i klassen/gruppen.

Inte ens om det var någon som ständigt slog ditt barn, hade sönder dess saker, sa taskiga saker, fyllde skolväskan med lera och var allmänt vidrig?
 
Sv: Utesluten från kalas

Inte ens om det var någon som ständigt slog ditt barn, hade sönder dess saker, sa taskiga saker, fyllde skolväskan med lera och var allmänt vidrig?

det hade jag inte tillåtit överhuvudtaget! hade inte lärarna gjort nåt hade jag tagit tag i saken själv :mad: stackars de barn som dagligen blir utsatt för sånt här skit :cry:
 
Sv: Utesluten från kalas

Detta måste jag spåna vidare på. ;) Dock var det inget kalas i sikte och detta gällde lite äldre barn. Min pojk hade hamnat i konflikt med annan ett år äldre pojke. Min blev rädd, väldigt rädd och jag ringde upp den andre föräldren och förklarade läget.
Svar:-Jaha, vad ska jag göra. Det får du ta med skolan.
Visst var det på skoltid, men är man som förälder såå ointresserad av sitt barn eller hade föräldern gett upp? Med ett antal år kvar i grundskolan bävar jag för högstadiet, där min pojk alltid kommer gå i klassen under. :crazy:

I det läget får man väl prata med barnet i fråga istället. Förhoppningsvis går barnet hem och berättar om samtalet och så ringer föräldrarna upp och undrar vad fan man håller på med. Vipps så fick man sin diskussion till slut.
Det gäller att överlista dom.:devil:
 
Sv: Utesluten från kalas

I det läget får man väl prata med barnet i fråga istället. Förhoppningsvis går barnet hem och berättar om samtalet och så ringer föräldrarna upp och undrar vad fan man håller på med. Vipps så fick man sin diskussion till slut.
Det gäller att överlista dom.:devil:

:bow::bow::bow:
 
Sv: Utesluten från kalas

det hade jag inte tillåtit överhuvudtaget! hade inte lärarna gjort nåt hade jag tagit tag i saken själv :mad: stackars de barn som dagligen blir utsatt för sånt här skit :cry:

Det är bara det att vissa barn skiter fullkomligt i vad du tillåter.:cry:
Vi försökte ta tag i det i fyra år utan resultat. Vi flyttade till slut, det bästa vi någonsin gjort.
Men jag hade inte kunnat tvinga min son att bjuda sin plågoande på kalas, då hade jag varit en väldigt elak mamma.
 
Sv: Utesluten från kalas

skulle inte heller bjudit den personen, o den personen borde väl förstå att han inte blir bjuden för att han är elak? (nån form av samvete o förstånd borde de allt ha i den åldern, eller? om inte annat borde väl hans föräldrar ha det, o kanske faktiskt tar tag i saken! :cool:
 
Sv: Utesluten från kalas

Föräldrarna var av den typen som Mizz beskriver.
Det är troligt att ungen begrep varför han inte blev bjuden, men det blev ju också en anledning till avv vara mer elak.
Nu är dessa pojlar 17 år. Min mår jättebra och har gott om vänner, flickvän och är en i gänget. Flytten var som sagt det bästa vi gjort. Vi borde dock gjort det tidigare, men vi trodde det skulle gå att lösa.
Hur det gått för plågoanden har jag ingen aning om.
 
Sv: Utesluten från kalas

...att man gör ett mindre kalas och verkligen bara bjuder de som barnet leker med.
Kalaset där Demolatorbarnet inte var bjudet var ett blandat kalas med släktingar, grannar och andra vänner.
Det hade inte fungerat.

Jag lovar att det inte alltid handlar om demolition-kids from hell, .

Det är bara sådana barn som jag undviker.
Samt de som på skoltid misshandlar mina barn.
De behöver inte heller komma.
 
Sv: Utesluten från kalas

åh... jag har "varit din son" en gång när jag gick i lågstadiet.. :( det gör ont i hjärtat när jag tänker på det.
det var en tjej i klassen som skulle ha kalas, dessutom bodde hon bara ett stenkast ifrån mig så när alla barnen klev av bussen så sprang de. de skulle springa ifrån mig och när jag också sprang så frågade kalastjejen varför jag sprang, jag var ju inte bjuden!

usch, jag hatar barn när jag tänker på hur elaka dom kan vara.. men egentligen är de ju oftast en spegelbild av föräldrarna och deras värderingar..
 
Sv: Utesluten från kalas

åh... jag har "varit din son" en gång när jag gick i lågstadiet.. :( det gör ont i hjärtat när jag tänker på det.
det var en tjej i klassen som skulle ha kalas, dessutom bodde hon bara ett stenkast ifrån mig så när alla barnen klev av bussen så sprang de. de skulle springa ifrån mig och när jag också sprang så frågade kalastjejen varför jag sprang, jag var ju inte bjuden!

usch, jag hatar barn när jag tänker på hur elaka dom kan vara.. men egentligen är de ju oftast en spegelbild av föräldrarna och deras värderingar..

Jag tror att det här är den vanligaste varianten. Inte alls sådana barn som är elaka mot födelsedagsbarnet eller som förstör inredningen. Utselutningar på det här viset drabbar vanliga, normalt snälla barn som av någon anledning bara inte passar den som fyller år.
Det mest intelligenta en förälder kan göra är att aldrig någonsin, oavsett anledning, bjuda nästan hela klassen. Alla eller bara några få, så bidrar man inte till att skapa dålig karma i världen eller ledsna små pojkar eller flickor som inte fattar varför de valts bort.
 
Sv: Utesluten från kalas

*har bara läst första inlägget*

På vårt dagis får man inte bjuda andra barn på kalas via dagis pga att någon kan bli ledsen om den inte blir bjuden. De är 17 barn totalt, så alla brukar inte bli bjudna. En tjej har inte blivit bjuden på en del kalas, dels är hon lite jobbig, dels har hon själv inte haft kalas för andra. Vet inte om det ska spela någon roll men hon får ju tyvärr veta ändå att det varit kalas även fast inbjudningskorten kommer hem. Tråkigt att de gjorde så, tycker du ska ringa och fråga varför.
 
Sv: Utesluten från kalas

En tjej har inte blivit bjuden på en del kalas, dels är hon lite jobbig, dels har hon själv inte haft kalas för andra.

Det där är ju en lite intressant anledning att inte bli bjuden. Jag hoppas att de andra föräldrarna har bemödat sig om att ta reda på ifall det är så att flickan och hennes föräldrar är extremt snåla och flickan är jobbig med flit innan de har valt bort henne.

Annars ligger det ju nära till hands att gissa att föräldrarna inte har råd/möjlighet att ordna kalas, och att det kanske finns anledningar till att tjejen är jobbig. Och då skulle man ju som altruistisk förälder kunna bjuda in tjejen ändå, och kanske förstärka upp vuxensidan lite grann på kalaset.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 199
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 977
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 944
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 164
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp