Utetäcken, tips till lösdriftshäst

Corax

Trådstartare
De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo Master)halvhals.
Förra året halvklipptes hon och gick oftast med två täcken om det inte var jättekallt, dels det ovan och sedan ett Bucas 50g halstäcke över.
Blev det kallare så bytte jag det undre till ett tjockare innetäcke.
Samtidigt som det var praktiskt att kunna anpassa helt till vädret genom att bara ändra ett täcke och hon inte fick pälsskav någonstans så skavdes nedre delen av manen av (klassiskt vid halstäcken)och känslan var att täckena blev väldigt tunga på hästen.
Djuret i fråga är en piplisa och hon Måste ha täcken som sitter perfekt. Bucas-täckena är ok men ligger så tight i lansvecket på henne. Men det är också enda täcket hon kan ha utan bogveck utan att sura ihop totalt.
Nu har jag inte provat Horsewear de senaste åren men det populära Amigo/Horsewear innetäcket sa hon blankt Nej till och samma med ett äldre Horsewear fodrat regntäcke. Så jag vågar inte prova...

Hon drar 145 i stl och är en rätt normalt byggd (mot det något grövre hållet i bål/hals)kropp.

Jag skulle absolut kunna köpa och prova valfritt täcke men vad är bättre än att ha en hint om vad som borde kunna funka genom Buke? :)
Dessutom tycker jag det är så tråkigt att köpa ett dyrt täcke för att sedan behöva sälja det vidare och fortfarande behöva ett nytt täcke.

Vattentätheten är Jätteviktig (Bucas-täcket har varit exemplariskt!!)men jag skulle gärna slippa manskav och att ha flera täcken.
Jag har funderat lite på WeatherBeeta, ett nytt Bucas (och behöva dras med tight över lansveck), Shires eller kanske till och med Horsewear.
Vad är era erfarenheter?
Vad har ni på era pipiga hästar??
 
Om du har dåliga erfarenheter av Horseware och inte är toppennöjd med bucas så hade jag provat ett från weatherbeeta.

Jag upplever att dubbla täcken ökar risken för tryck och skav markant även om de båda täckena passar fint enskilt. Därför har min häst alltid bara ett täcke på sig.

Min egen älskar Rambo wug. Han har ett rambo original 100 g större delen av året och ett rambo wug 250 g vari-layer när det blir riktigt kallt. Men han är inte särskilt kinkig heller, dock skav känslig. Originalet skaver lite på manen så i år är jag väldigt sugen på ett 100 g Rhino wug :p
 
Jag vill absolut inte ha dubbla täcken, speciellt inte när de har dem 24/7, precis som du tycker jag det blir tungt och det känns som att risken för att de åker på snedden ökar.

Jag kör i stort sett enbart med Shires täcken på mina hästar, som också går på lösdrift. Min favorit är deras halvhalstäcken, men det blir lite manskav, speciellt min ena häst som har sämre halsansättning förlorar lite man, men det är enbart kosmentiskt så jag har slutat bry mig. Jag köper deras dyraste täcken, med 1680 Deniers yttertyg så håller de i många år.
 
Jag vill absolut inte ha dubbla täcken, speciellt inte när de har dem 24/7, precis som du tycker jag det blir tungt och det känns som att risken för att de åker på snedden ökar.

Jag kör i stort sett enbart med Shires täcken på mina hästar, som också går på lösdrift. Min favorit är deras halvhalstäcken, men det blir lite manskav, speciellt min ena häst som har sämre halsansättning förlorar lite man, men det är enbart kosmentiskt så jag har slutat bry mig. Jag köper deras dyraste täcken, med 1680 Deniers yttertyg så håller de i många år.
+ @Ace
Hur upplever ni vattentätheten (pelarna)på era täcken? Har ni tvättat dem och hur håller de tätt efter det i så fall?
 
+ @Ace
Hur upplever ni vattentätheten (pelarna)på era täcken? Har ni tvättat dem och hur håller de tätt efter det i så fall?
De håller 100% tätt, det är därför jag håller mig till dem:)
Jag tvättar inte mina täcken i maskin så ofta, för att det försämrar vattentätheten, men senast jag gjorde det sprayade jag med inpregnering för säkerhets skull och de har hållit tätt hela vintern utan bekymmer.
 
+ @Ace
Hur upplever ni vattentätheten (pelarna)på era täcken? Har ni tvättat dem och hur håller de tätt efter det i så fall?

Mina täcken håller tätt och andas fint. Stooor skillnad mot de från Börjes som pålle hade första året.
När täcket är lerigt spolar jag av det med slangen och hårt tryck. Några stallkompisar sade "så kan man ju inte göra, då blir det genomblött och torkar inte"... mitt täcke blir bara blött på utsidan och torkar nästan helt medan jag rider.. .

Jag har precis tvättat mitt rambo original för första gången efter två år och inte använt det efter det.
 
Vad har man mest användning för? 100, 200 eller mer?
I vintras gick hon ju med 150g i form av dubbla täcken och det räckte så länge det var 'normal vinter' á -5. Då var hon som sagt halvklippt. Men jag kan tänka mig att det isolerade bättre än ett enda täcke i samma tjocklek?
 
De håller 100% tätt, det är därför jag håller mig till dem:)
Jag tvättar inte mina täcken i maskin så ofta, för att det försämrar vattentätheten, men senast jag gjorde det sprayade jag med inpregnering för säkerhets skull och de har hållit tätt hela vintern utan bekymmer.

Även om det regnat/snöat ett helt dygn?
 
Vad har man mest användning för? 100, 200 eller mer?
I vintras gick hon ju med 150g i form av dubbla täcken och det räckte så länge det var 'normal vinter' á -5. Då var hon som sagt halvklippt. Men jag kan tänka mig att det isolerade bättre än ett enda täcke i samma tjocklek?
Jag tänker tvärtom, att tyngden från det "extra" ytttertyget trycker ihop vadden i det första täcket så att den totala mängden luft blir mindre än i ett täcke med 150 gram. Men jag vet förstås inte säkert.

Jag hade bara användning för mitt 250 gram de två veckor som det var närmare - 20. Min häst är oklippt och hellre för kall än för varm men har ingen björnpäls och är ganska tunn. Men det är ju väldigt individuellt. Det enda jag är helt övertygad om är att helt ofodrat täcke är onödigt, om det regnar mycket och är kallt är det skönt med isoleringen, om 100 gram blir för varmt kan han vara naken.
 
Jag tycker att det allra bästa är att ha ett (flera) stalltäcke som har glatt tyg på både in- och utsidan, med ett ofodrat täcke över det. Vinsten är att det är enkelt att variera hur varmt det blir, bara att byta innertäcke. det viktigaste är nästa att det är så mycket enklare att tvätta ett innertäcke, man behöver inte tänka på att tvätta bort någon impregnering eller så, utan kan hålla täcket hyfsat rent.
Jag körde på Rambo wug på min extremt skavkänsliga häst på lösdriften, och ett passande stalltäcke under det.
 
Min häst är inte heller nå förtjust alls i Amigos Stalltäcken!! Det är så stor skillnad på storlekarna. 145 blir alldeles för stort åt alla håll. 140 är det som att det krympt åt alla håll och är Mer anpassat till en ponny. Det är lagom i längden, men kort på sidorna och trångt i bogen. Hon får skav direkt av båda storlekarna. Jämfört med bucas strl 140 som sitter perfekt på henne.

Utetäckena upplever jag har lite annorlunda passform. Storlek 145 är rymligt men sitter bra och skaver inte. Dock blir de tjockare täckena (350g) lite för korta, hur de nu kan bli så. 100, 200g sitter bra.
Wug blir lite tightare i bogen.
Weatherbeeta är värt att testa, kanontäcken.
Shires är bra men tunga och ganska rymliga.

Jag är rädd att du måste prova.. Så tråkigt och dyrt när man har en känslig häst.
Så tror jag också att du ska satsa på ett täcke istället för dubbla, de sitter bättre och blir luftigare. Har du inte mer än -5 behövs ju inte speciellt många att växla mellan. Blir det kallare en period kan man lägga stalltäcke under.

Lycka till!
 
Min häst är inte heller nå förtjust alls i Amigos Stalltäcken!! Det är så stor skillnad på storlekarna. 145 blir alldeles för stort åt alla håll. 140 är det som att det krympt åt alla håll och är Mer anpassat till en ponny. Det är lagom i längden, men kort på sidorna och trångt i bogen. Hon får skav direkt av båda storlekarna. Jämfört med bucas strl 140 som sitter perfekt på henne.

Utetäckena upplever jag har lite annorlunda passform. Storlek 145 är rymligt men sitter bra och skaver inte. Dock blir de tjockare täckena (350g) lite för korta, hur de nu kan bli så. 100, 200g sitter bra.
Wug blir lite tightare i bogen.
Weatherbeeta är värt att testa, kanontäcken.
Shires är bra men tunga och ganska rymliga.

Jag är rädd att du måste prova.. Så tråkigt och dyrt när man har en känslig häst.
Så tror jag också att du ska satsa på ett täcke istället för dubbla, de sitter bättre och blir luftigare. Har du inte mer än -5 behövs ju inte speciellt många att växla mellan. Blir det kallare en period kan man lägga stalltäcke under.

Lycka till!

Tack!
Ja jag tror att det blir ett Weatherbeeta. Funkar det inte så får jag prova vidare. Och det funkade ju ändå bra i vintras, fler täcken till trots så jag är inte 'strandsatt' om det blir knas.
Så hon har ju flera tunnare täcken som funkar.
Som 'värst' har vi väl ner till -20 men jag tycker nederbörd och blåst är värst att värja hästen mot.
 
Tack!
Ja jag tror att det blir ett Weatherbeeta. Funkar det inte så får jag prova vidare. Och det funkade ju ändå bra i vintras, fler täcken till trots så jag är inte 'strandsatt' om det blir knas.
Så hon har ju flera tunnare täcken som funkar.
Som 'värst' har vi väl ner till -20 men jag tycker nederbörd och blåst är värst att värja hästen mot.
Här har vi som tur är inte så blåsigt. Men med helklippt häst en dag ute i -20 så märks det direkt i ridningen om hon haft för lite täcke. Min går med dubbla, men står inne på natten med bara stalltäcke.
 
X föredrar Horsewear alla dagar och jag älskar liner-systemet (lätt att tvätta!).

Men i övrigt har Börjes Himalaya suttit himla fint på mina och det håller tätt riktigt bra och det tjockaste täcket är inte så farligt tungt.
 
Jag har mina på lösdrift och brukar halvklippa dom.
Har frusna fullblod men behöver sällan ha mer än 2-250g fyllning och det är även dom täckena som används mest.
Höst och vår används fleecefodrade eller 100g täcken.
Vid extremt oväder används 400g täcken.

På min 'grova' tjej passar Bucas Smartex, HW Rambo och Weatherbeeta täcken bra och på 'sparrisen' har jag bara hittat HW Rhino som ligger bra.
Ingen av mina hästar passar i Amigotäckena.
 
Jag har mina på lösdrift och brukar halvklippa dom.
Har frusna fullblod men behöver sällan ha mer än 2-250g fyllning och det är även dom täckena som används mest.
Höst och vår används fleecefodrade eller 100g täcken.
Vid extremt oväder används 400g täcken.

På min 'grova' tjej passar Bucas Smartex, HW Rambo och Weatherbeeta täcken bra och på 'sparrisen' har jag bara hittat HW Rhino som ligger bra.
Ingen av mina hästar passar i Amigotäckena.
*tar sista och uppdaterar lite*

Jag hade ju bestämt mig för att prova Weatherbeeta men tyckte det var så svårt att hitta åf och att kunna se modellerna.
Så idag beställde jag ett Shires med fast hals (Highlander á 200g)då det verkade som att det (enligt eget luskande på webb)håller vätan bättre än WB? Så vi får väl se vad som kommer hem och om hästen godkänner det.
Jag är lite tveksam på om hon kommer att ha kvar någon man i vår med denna fasta hals men det är värt att prova.
 
*tar sista och uppdaterar lite*

Jag hade ju bestämt mig för att prova Weatherbeeta men tyckte det var så svårt att hitta åf och att kunna se modellerna.
Så idag beställde jag ett Shires med fast hals (Highlander á 200g)då det verkade som att det (enligt eget luskande på webb)håller vätan bättre än WB? Så vi får väl se vad som kommer hem och om hästen godkänner det.
Jag är lite tveksam på om hon kommer att ha kvar någon man i vår med denna fasta hals men det är värt att prova.
Highlander är inte lika bra som Typhoon, så jag hade hellre satsat på det sistnämnda. Ingen av mina Typhoon har läckt, jag är nog uppe i täcke nr 8 eller nåt sånt av samma modell.
 
Highlander är inte lika bra som Typhoon, så jag hade hellre satsat på det sistnämnda. Ingen av mina Typhoon har läckt, jag är nog uppe i täcke nr 8 eller nåt sånt av samma modell.
Jag kunde inte hitta något Typhoon med 200g så då fick det bli Highlander i stället. Jag vill inte 'basta' ihjäl djuret. :D Vet du om det ens finns?
 
Jag kunde inte hitta något Typhoon med 200g så då fick det bli Highlander i stället. Jag vill inte 'basta' ihjäl djuret. :D Vet du om det ens finns?
De finns i 100, 300 och 400 gram. Jag kör 100 gram i stort sett hela hösten och våren, tills det blir minusgrader hela dygnet, då byter jag till 300 gram.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 466
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 788
Senast: gylle
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 766
Senast: veronican
·
Utrustning Jag har stora problem med att den häst som min häst går i hagen tillsammans med är fullständigt hopplös på att dra i grimmor och täcken...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp