utlandsemester med små barn

Sv: utlandsemester med små barn

Gud så kul med backpacking med barn! När jag får barn vill jag lätt köra tågluff i Europa med det. Jag får väl hoppas på ett resvänligt barn helt enkelt ;)

Eller hur, jag vill visa hela världen ( bara för att jag själv vill se så mycket :D ). Min unge verkar väldigt lika mig så jag kan nog se fram emot många resor i framtiden ..

I övrigt håller jag med Petruska, barn finns ju i hela världen så jag tror många gärna krånglar till resorna i onödan. Jag ser fram emot att resa med vår dotter, barn är sådana bra isbrytare och små äventyrare :)

Vi ska åka till Thailand med vår 4 månaders bebis om 2 veckor. Hon har redan flugit 4 gånger och jag är inte så rädd för den långa resan, som dessutom är över natten. Däremot vet jag inte hur jag ska få med mig allt? Får nog fuskpacka i vagnen. :)

Hm varför skulle du inte det eller är det någon form av specialpackning ? =)

Annars är det väl inte så mycket man behöver ha med sig till Thailand ?

I övrigt håller jag med Petruska, barn finns ju i hela världen så jag tror många gärna krånglar till resorna i onödan.
Kanske det. Jag skrev mest som jag gjorde för att ingen skulle komma och bara "öh du, har du barn eller? annars har du ju ingen aniiiing om ifall att det kommer gå att resa med ungen eller inte :grin:" ;)

Eller hur, jag vill visa hela världen ( bara för att jag själv vill se så mycket :D)
Underbart!

Haha nej det var inte menat till dig utan bara generellt svar i tråden att jag höll med Petruska och att föräldrar rent generellt krånglar till det i onödan kanske..

Hm varför skulle du inte det eller är det någon form av specialpackning ? =)

Annars är det väl inte så mycket man behöver ha med sig till Thailand ?

Hon ammar inte utan får ersättning på tetra. Så nu är det hårdträning på pulver ersättning. Annars blir hela packningen bara tetra ersättning. Ha ha ha....

Oj jesus, enbart tetraersättning?

Tips ( eftersom du bor i Sthlm ) är att prova med HIPP´s ersättning. Min dotter åt också ersättning och hon fixade övergång mellan Tetra ( nestle ) och Hipps pulver, men ville absolut inte ha nestles pulver eller sempers.

Aha, sorry, är lite seg idag.

*knapp*

Vi väntar vår första i början av mars, och sambons mamma som fyller 60 i juli önskar sig att familjen (svärmor+sambo, jag+sambo+4-5 mån bebis, sambons syster+man+14-15 mån bebis) åker på solsemester, medelhavet eller kanarieöarna.
Är det en jättedålig idé?
Jag känner mest att värmen kanske bli tuff, utöver att vi har noll erfarenhet av att vara småbarnsföräldrar med allt vad det innebär...

Tips, att-tänka-på osv önskas!!

Dålig och dålig, beror ju på vad ni räknar med =)

Min dotters föddes i mars och den sommaren befann vi oss i skuggan mest hela tiden, men hon var ju väldigt flyttbar iom att hon låg i sin vagn och verkligen stormtrivdes från dag 1.

Ni kanske inte kan fläka på stranden som alla andra, utan vara i skuggan och vara ute på kvällarna.

Jag känner mest att värmen kanske bli tuff, utöver att vi har noll erfarenhet av att vara småbarnsföräldrar med allt vad det innebär...

Jag tycker värmen är annorlunda utomlands.

Blir det 30 grader här hemma är det väldigt jobbigt, men 30 grader i medelhavet känns inte alls lika varm. Har väl med luftfuktigheten att göra kanske?

Vi firade en jul på gran canaria, jag höll på å frysa arslet av mig :o

Jag ser fram emot att resa med vår dotter, barn är sådana bra isbrytare och små äventyrare :)

Det är över 1 år sen vi var på kreta och Rasmus pratar fortfarande om det :)

I helgen var mina föräldrar här och visade bilder och filmer från Aruba. Rasmus satt som klistrad och sa att han också ville åka dit. De visade massa djur han tyckte var jättehäftiga men bäst av allt var nog när morfar klättrade upp i palmer och plockade kokosnötter :D

Vi var på kreta med dottern när hon var 11 månader. Det var jättebra.
Vi hade inte all-inclusiv och till nästa resa i framtiden kommer vi nog välja det. Det är smidigt när man har barn och slippa leta resturanger och det tar tid innan man får maten osv... Även om det är bra mycket trevligare för oss vuxna att gå på resturang än äta hotellets mat sådär.

Jag har aldrig rest när jag var liten mer än inom norden och har faktiskt saknat det. Så jag hoppas vi kommer ha möjlighet att kunna resa mer med våra barn. Mycket för att jag vill se världen :D
Dock vet jag inte om jag vill åka jättelångt nu när vi har så småbarn pga restiden. Annars vore ju Thailand och området däromkring himla härligt att besöka.

Jag har rest hyfsat mycket ensam med ett barn under hela barndomen (från några månaders ålder) med färja, flyg och tåg. Aldrig charter eftersom de oftast går till så konstiga ställen. Vi reste mest till städer av varierad storlek. Det jag undvek var bilresor, mest för att jag själv hatade att åka bil som barn.

Det jobbiga med flyg är att de kan få väldigt ont i öronen, om de har trånga hörselgångar, vilket många barn har, eller om de är lite förkylda.

För övrigt fattar jag inte riktigt frågan? Det finns ju barn i hela världen, så varför skulle man inte kunna resa överallt?

Problemet med blöjor har jag aldrig tänkt på, men varför skulle det inte finnas i tex Istanbul? Jag minns inte, men jag måste ha köpt dem lite varstans, för jag kan inte ha burit dem med mig.

Jag hade rest mer innan jag var femton än jag gjort sedan dess. Främst inom europa med bil men även sådant som tågluff till tjeckoslovakiken och ungern, Polen och även en långresa på flera månader till och runt Turkiet. Det finns blöjor i Turkiet, även långt ifrån turistställen. Om inte alla barn dött ut där de senaste 20 åren. Min yngsta bror var väl runt5 -6 månader när vi påbörjade resan och den andra var väl drygt 1½ år eller så.
Det är bara att gå till en matbutik. I värsta fall lyfter man upp ungen, pekar på blöjan, formar en kartong med händerna och rycker uppgivet på axlarna så kommer någon att peka er i rätt riktning.

Det togs nog väldigt lite "barnhänsyn" på våra resor, vi hängde nog mest med. Har aldrig någonsin bott på ett "familjehotell" med barnpool och sådant. Har knappt bott på ett hotell med högre standard än "vandrarhem" över huvud taget.
Men det fungerade ändå.

Senast ändrad:

kl.
nu har vi äntligen bestämt oss för att det blir europaresa. thailand får vänta till barnen är större:)

men vi funderade lite på just vädret, runt medelhavet, brukar det vara behagligast värme i maj eller september? vi vill undvika värsta värmeböljorna så gott det går och njuta av svensk sommar oxå:)

Maj skulle jag säga, i september kan det vara riktigt hett ( beroende på vart ni skall åka givetvis ).

Vi har vart till kreta i juni-juli. ASVARMT. Men också i september, superhärligt för både sonen och mig som gravid.

Jag är också sugen på att åka kring Maj, men det jag funderar på då är om vattnet hunnit bli varmt?

jo vi vet att det kan vara ganska äckligt varmt i september oxå om man har "otur" men det är sista veckan i september vi funderar på eller i början på oktober innan värmen försvinner och då brukar de inte vara den där torra stekande värmen, men ändå varmt..

kl

Sambon och jag pratade lite om semester i sommar, vi vill aka till sol och bad.
Det vi funderade pa är hur man tar sig runt, bilbarnstolar känns inte som taxi erbjuder och aka buss känns inte sa lockande med tva sma. Ta med sig och släppa runt pa bilstol verkar inte sa smidigt.

Hur tänker ni runt det?

Jag har rest en hel del ensam med ett litet barn, och vi har åkt buss och lokaltåg. Jag fattar inte varför det inte skulle funka för er?

Mycket sällan har vi åkt taxi, men det har ju hänt. Jag hade inte släpat runt på en bilstol, har aldrig ens tänkt tanken. I enstaka länder kan det finnas ett särskilt säte för barnen i taxin, och i övriga länder finns det ju inte alltid säkerhetsbälte ens. Om jag anser att det ska åkas taxi, så åker jag med den säkerhetsnivå som det aktuella landets taxibilar erbjuder. Jag såg ingen annan vettig lösning (att avstå resor var inte aktuellt) och hade jag bott i det aktuella landet hade den säkerhetsnivån ju varit det normala för mig, tänker jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 238
Senast: Bubble
·
Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Hej! Är ny här så har jag lagt tråden fel så flytta den gärna :) Det är så att jag och min man väntar tvillingar nu den närmsta tiden... 2
Svar
21
· Visningar
5 361
Anläggning Hittade ingen tråd om detta (eller snarare hade ingen aning om vad jag skulle söka på) Det är så att jag sen en tid tillbaka har två... 2
Svar
36
· Visningar
5 128
Senast: Svartfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linda ben
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur