Bukefalos 28 år!

Utmaning: november = billig månad

Sv: Utmaning: november = billig månad

Kl
Jag hoppar på billiga december! Jag har levt över mina tillgångar några månader så nu måste jag skärpa mig :yuck: ska bara fixa några julklappar, annars har jag köpstopp :)
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Här går det planenligt, men det suger att såväl läkemedels- som vårdfrikortet just gått ut. Samtidigt! Och så är det CSN-månad. Morr.

El räknar jag till boendekostnaden. ALLT övrigt ska egentligen rymmas inom de 3000:- som är vad jag har kvar efter att boendet är betalt. Får se hur det går, kanske är detta en sådan månad då bufferten måste släppa till...

"Inköp" hittills denna månad:
Läkemedel, 223:-+135:-
Läkarbesök, 200:-+200:-+700:-
Mat, 46:-
--------
669:-+835:-

Kommande räkningar denna månad:
CSN, 1690:-
Telefoni, omkring 150:-
Bredband, 199:-
--------
2049:-

Kvar för resten av månaden: 282:--835:-. Toppen.:p

Jag har nu lagt ytterligare 700:- på vård. Svider, men det innebär att jag har uppnått ett nytt frikort. Tyvärr även ny medicin, vilket innebär ytterligare 135:- på läkemedel.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag brände "bara" 190 spänn när jag var iväg på kurs. :D

Och då köpte jag lunch, ett par tofflor, en ny hårborste för min låg hemma + månadens godisbomb! En drickyoghurt till mellanmål, en chokladkaka (mörk/chili) och en megapåse med Riesenkola!

Sen så har jag så klart tankat och passade på att spola av bilen i en automattvätt i går så det finns väl inte många kronor kvar på kontot nu!
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Månaden är ju snart slut, om den börjar om för dig nästa vecka vill säga.

kl

Min novembermånad tog slut i måndags så nu är det billiga december för mig som gäller.
Har fått hem första matkassen, hade hovslagaren igår och idag ska jag handla hem lite frukostmat.
Imorgon åker jag och lämnar in min sadel för bomändring men dom pengarna är undanlagda sen förrförra månaden.
På fredag blir det ullared då sonen fyller år om typ två veckor så ska handla lite presenter, och hästprylar för pengar jag hade sen innan.
Ska strax iväg till tandläkaren så det blir en till utgift där men den går på ett annat konto som mannen har hand om, han själv ska dit imorgon med.
Får in lite extra pengar denna månaden då jag varit föräldrarledig några dagar i början på månaden, dom lägger jag undan till julklappar :)
Ska dessutom fortsätta vara föräldraledig i 1 1/2 månad till nu då det snart är jullov för sonen och då passar jag på att plocka dagar för snart brinner dom inne då vi bara får utnyttja dom i ett år till. Har 156 dagar kvar så tror ändå inte vi kan plocka alla.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

För att vara en billig månad tråd ,så bränner vi ovanligt mycket pengar för att inte tala om alla ursäkter i form av,sprade pengar,går utanför budgett,eller min ursäkt sålde på tradera så då kan man köpa mer.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Men det kan ju vara nyttigt att få reda på? :)

Jag har väl mer än anat att det är så, men blundat REJÄLT :cautious: Men men, bra att jag vet eftersom jag med största sannolikhet får kicken vid nyår.

Idag fick jag hem värdecheckar på 700 från Arla foods sen jag varit med i en tävling. Inte alls dumt :D
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Fast var är dom ovanliga kostnaderna?

Det är ju så det blir. Som exempel så går man till tandläkaren ibland, köper presenter till dom som fyller år, tankar bilen när man behöver, köper det man behöver till sina djur, ibland måste barnen eller en själv få nya kläder.

Saken är bara den att kostnaderna sprids ut över hela året och då känns det som att man spenderar pengar hela tiden. Man kanske köper kläderna i januari, en present i februari, går till tandläkaren i mars, gör en liten extra tripp med bilen och tankar lite mer i april, ännu en fyller år och då blir det en ny present maj. Och så håller det på.

Hålla igen för mig är att fika mindre på stan, undvika att köpa utemat, inga onödiga lyxprylar, inte köpa massa nya kläder och skor varje månad.
Sen hur andra tänker vet jag inte.
Men det normala "slösandet" kommer stanna kvar vare sig man vill eller inte. Eller så får man hoppa över tandläkaren och aldrig köpa nya kläder.

Mina utanför budgetkostnader är planerade sen innan. Bara sparade till rätt tillfälle att använda dom. Julklappspengar började jag lägga undan i augusti - men det är nu jag köper julklapparna. Så för mig blir det inte utanför budgeten. Det beror ju på hur man lagt upp det för sig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag har i alla fall sålt begagnade saker idag för 500:- (En gåstol och ett par skor). Samt löst in lotter a 220 kronor. Köpte dock en Harry Boy a 100 kronor och bjöd mamma på fika (132 kronor)
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Va kul med försäljningen :)
Borde själv sätta ut på tradera snart igen. Sålde en sak förra månaden men dom pengarna öronmärktes till ett annat inköp precis som planerat. En in = en ut.

Min man ville köpa en trisslott så lär bjuda honom på det. Typ hans månadsnöje. Han har ingen hobby så 30 kr kan han ju få spendera på sig själv. Min häst kostar bra mycket mer varje månad.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Jag ska också sätta ut på Tradera. Har även lyckats denna vecka att få två påsar snöskum från Haribo och Smartson Testpilot på GoGreens gröna ärter. Gratis är gott!
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Gratis är aldrig fel.

Lyckades minska lite kostnader häromdagen. Min hovslagare behagade att inte dyka upp förra veckan så fick ringa ut en ny som var ute igår. Han var 110 kr billigare så där sparade jag lite pengar, och på längre sikt med eftersom jag fortsätter anlita honom. Det blir några kr på ett år.

Ska även skaffa ett nytt abonnemang på min telefon så fort det dyker upp ett som passar. Vill ha samma operatör men det finns inga bättre än det jag har nu. Men dom har ju erbjudanden ibland. Kanske dyker upp något till julen när alla ska köpa på mellandagsrean för att få sålt telefonerna.
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Har skummat igenom tråden då jag tyckte att det hade försvunnit så sjukt mycket pengar just den här månaden. Så jag gick in på internetbanken och kollade igenom alla betalningar (drar mer än 90% på kortet). Insåg att det egentligen mest var otur att många stora kostnader kom på samma gång...

Slutbetalning på bilen -5000
Anmälan oringen + vinterlöpkläder -2800
Kvartalsbetalningen på tv/internet -1287

Det blev mer än jag tänkte som försvann där... Men det var ju bara för att jag inte hade koll...
Sen har jag köpt en dunvinterjacka som jag motiverar med att förra riktigt varma vinterjackan är 6+ år och dessutom ärvd från lillebror. Så då passade jag på när Stadium har 500kr rabatt om man lämnar in en gammal jacka till ändamål för fattiga :)
Det kan jag tipsa om att göra innan söndag om ni vill få en värdecheck på 500kr. Borde rimligen även gälla urvuxna barnjackor för er som har barn! Fast jackan man sen köper måste kosta minst 999kr så det går inte köpa en ny barnjacka gratis...

Men i december så får det bli sparsammare, vi ska en weekend till London, men förutom den helgen (där jag egentligen inte har tänkt köpa något särskilt, utom julklapp till sambo, god mat och inträde till upplevelser) så tänkte jag undvika att lägga pengar på saker åt mig själv. Känns som att jag har allt jag behöver för vintern nu, skön känsla!
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

*kl*

Mitt kylskåp ekar tomt.. Men festen föregående helg var riktigt lyckad :) vi har levt på resterna sen dess. Idag blev det köttbullar ur frysen och potatis från helgen. Så nu börjar även frysen vara tom. På måndag är det dags för löning och även om vi inte är helt barskrapade så ska det bli skönt med lite påfyllning, även om det är dags för bilskatt, besiktning, försäkringar och allt annat som har en tendens att äta upp pengar snabbare än attan.

Har fortsatt jobba på och imorgon ska jag göra månadens nionde 11 timmarspass följt av två till i helgen, så det blir extra pengar till jul. Nu känns det som läge att fortsätta hålla in lite och börja lägga undan pengar till en utlandsresa, sambon fick en grundbugdet i födelsedagspresent, jag var dock snålare och gav honom bra hörlurar och ett datorspel, inte så spännande men han får nog något finare i julklapp istället. B

lir alltid så trött om vintrarna samtidigt som vi har lågsäsong på jobbet så man kan unna sig lite ledighet, kanske skulle kunna komma iväg till våren i Spanien någon vecka.

Fast vänta, nu är jag där igen och spånar på olika sätt att göra av med pengar?
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Fast det är ju inte konstigt att du drömmer dig bort till varmare länder! Det gör jag med! ;)
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

Här går det över förväntan trots en hel del oväntade utgifter (dumma bil, och ännu dummare bilverkstad som lyckades göra bilen sämre innan den blev bättre...). Jag har pengar kvar, det brukar jag aldrig ha såhär dags i månaden! Även om det bara är 200 kr, som kommer försvinna på en träning imorgon. Dessutom hovslagare på lördag, men det har jag pengar undanlagda till. Så förhoppningsvis går den här månaden plus/minus noll trots bilskrälle.

Jag planerar också billig december. Behöver få ihop pengar till ett sadelbyte och hästeländet behöver en ny garderob :crazy:
 
Sv: Utmaning: november = billig månad

kl

Lämnade in sadeln för bomändring idag. 1500 kr som var sparade till det sen innan.
Å så behövde kaninerna mat men nu klarar dom sig en månad.

Himla bra det med matkassen. Vi har gjort 2 av 5 rätter och båda gångerna har vi fått lunch till oss vuxna dagen efter (sonen äter i skolan, och tösen 3 dagar i veckan på dagis) så det blir mindre matkostnad där för behöver ju inte handla hem så mycket mat.

Imorgon är det ullared och presenter och julklappar som gäller. Samt hästprylar för mina födelsedagspengar.
Ska försöka undvika att köpa annat men verkligen måste ha en ny väckarklocka. Min gick sönder för nån vecka sen tyvärr.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp