Utnyttjad av sambo, vakuumet efteråt, hur gör man nu?

Mittens

Trådstartare
Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det :heart

Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så har jag rejäla problem med min samborelation. Vi har känt varandra i 11 år och varit ett par i 6 av dem.
Kan inte fatta att jag skriver det här men here goes. För två månader sedan ungefär så visade det sig att min sambo använt mina händer för att tillfredsställa sig själv när jag sover. Han har också tagit på min kropp medan han tillfredsställt sig själv.
Jag vaknade på morgonen med lite klet i ena handen och efter jag tvättat mig (min hjärna brann) så frågade jag helt enkelt sambon rakt ut om han använder mig för att tillfredsställa sig själv när jag sover. Varpå han såklart blir superchockad men svarar ja. Jag frågade hur länge det pågått och hur ofta och han har först svårt att svara så jag blir förbannad och kräver svar och får till slut till svar att det hänt någon gång i veckan i minst fyra års tid. O_o:turd:

Fyra jävla års tid. Det är med andra ord över 200 gånger. Jag klarar knappt att greppa det.

Detta kom både som en chock för mig och inte. Jag vet att jag tidigare ibland vaknat nattetid och tyckt något känts off men somnat om. Tänkt "det kan väl inte vara så att" miljoner gånger men slagit det ifrån mig. Tänkt att vem vet, kletet kanske kommer från att jag tagit på mig själv i sömnen eller nåt. Haft perioder under de här åren då det känns som jag sovit dåligt, vilket jag nu insett inte är så konstigt. Vår relation är ju hyfsat okej (eller snarare var hyfsat okej) med tanke på svårigheterna vi gått igenom. Jag är kroniskt sjuk och mår sådär, han kan inte visa känslor och lägger ingen energi på relationen bl.a. Vi har haft ett extra jobbigt år men tagit oss igenom det och hade precis börjat flyta igen. Vårt sexliv har väl varit sådär (jag vill inte ligga om jag inte känner mig sedd, hörd och har teamkänsla i relationen och han har inte gett mig det och han har dessutom prioriterat annat än sex när det väl varit tillfälle) så sexet har varit rätt sporadiskt. Och så har jag ju haft ont p.g.a. sjukdom. Men detta har hållit på sedan innan jag blev sjuk så jag kan ju "tyvärr" inte skylla på det heller.

Min första reaktion efter allt detta var bara chock. Tomhet. Sedan googlade jag för jag var bara tvungen att veta om sånt här är vanligt. Och hur gör man nu, överdriver jag? Jag kände mig smutsig, skämdes för honom och mig själv, kände mig löjlig (det är ju ändå jag och inte någon annan han tar på osvosvosv) samtidigt som mitt inre bara skrek att jag vill bestämma själv över min kropp. Såhär håller ju riktiga svin på. Vad är det för skit-jag känner mig som en osäker tonåring-ut ur vårt hus-varför gjorde du såhär mot oss, stormade runt i mig en halv dag innan jag orkade ta upp det igen.

Det är ordentligt genompratat nu. Eller så genompratat det går med en snubbe som har ett skal hårt som granit. Förr var skalet av starkaste pansar, det är efter år av försiktigt lockande, lirkande och stöttande jag kommit genom det. Och han är jättefin, han är en godhjärtad person och har massa fina egenskaper, det är mycket därför jag kämpat så för detta förhållandet genom åren och lagt ner min själ i relationen.
Mycket för att jag verkligen kände att han är så trygg. Han skulle aldrig göra mig illa. Han respekterar mig tyckte jag.

Och nu det här. Det var visst inte som jag trodde :(
Och när jag tänker tillbaka på vår relation så har jag verkligen ansträngt mig för att vara på gott humör fast jag är helt slut och det känns som jag inte fått sova. Har gått hos psykolog en gång/vecka, varit sambons psykolog, roddat och planerat och kämpat för relationen och hemmet osv. Jag har känt en sån tacksamhet för att han varit med mig på sjukan och stannat kvar hos mig trots att jag är sjuk. Skuldkänslor för att jag och min sjukdom gjort att hans liv inte blev som han trodde. Jag har sänkt mina "krav" på relationen så mycket eftersom han ju ställt upp på mig och jag känt att jag stått i tacksamhetsskuld. Min psykolog sa att jag skulle tänka en och två gånger innan jag lämnar en partner som sjuk eftersom det inte är säkert att någon annan vill leva med en sjuk person vilket såklart har spätt på känslan av att min sambo är så snäll som är ihop med mig. Men jag är ju bara sjuk, ingen grönsak. Jag är full av liv och har bra och dåliga dagar precis som alla andra.

Jag har för övrigt till och med varit noga med att se till att iaf han är något sånär tillfredsställd sexuellt också eftersom jag ju inte klarar sex alls i perioder och jag velat att han ska må bra.
Och så har han hållit på såhär hela tiden. Utnyttjat.
Jag känner mig så jävla dum. Så otroligt naiv. :(

forts i nästa inlägg..
 
Forts.
Mitt uppe i det när det precis kommit fram så kände jag bara att jag fortfarande tycker så mycket om honom, att vi måste fixa detta, och att det kändes som att han har djupare problem (det vet jag att han har) som han trycker undan som manifesteras såhär. Jag sa att jag inte vet om vi kan rädda förhållandet och att det kommer krävas enormt mycket tid och engagemang från hans sida. Han får gå i terapi och ta tag i sig själv om det ens ska finnas en chans. Och genom handling visa för mig att jag kan lita på honom igen, om jag någonsin kommer kunna göra det.

Och sedan dess så sitter jag här i någon slags limbo. Han går i terapi som går långsamt om ens framåt alls och med en dålig terapeut som han är missnöjd med men han orkar inte kontakta andra trots att jag ordnat fram kontaktuppgifterna. Hör honom ofta säga saker i stil med "nu känns det ju så mycket bättre mellan oss" trots att han VET att jag inte känner av det. Eller jag har iaf sagt det. Har varit så otroligt tydlig med allt. Talat om allt jag tänkt. Så trött på att tala om vad jag känner och tänker för honom så jag vill spy.
Däremot vet jag att en stor stress släppt för honom nu när han har någon utomstående att prata med OCH hans stora hemlighet har kommit ut. Han är lättad såklart.

Vi kom överens om (när det precis hade hänt) att nu är det slut med att göra det han gör bäst och sopa saker under mattan och låtsas som att problem inte finns. För att klara detta måste vi möta och lyfta problemen och prata om detta öppet och ofta. Mycket p.g.a. att jag känner någon slags skam och det ska inte behöva vara så. Jag skulle må bra om vi lyfte det ibland. Och då även han så jag slipper dra hela relationslasset som vanligt för nu är det "slut med det" som jag så tydligt sa. Och kände.
Det behövde liksom inte ens vara något annat än att han kan fråga mig hur jag mår kring oss, hur jag känner mig, vad jag tänker på osv. Sådana där enkla frågor. Som gör att jag vet att han bryr sig. Så lätt hade det varit för honom, han hade kunnat repetera en fras jag redan formulerat åt honom faktiskt och det hade funkat.

Och nu sitter jag här. Två månader senare och han har lyft det noll gånger :turd::(
Trots flera långa snack där jag lyft det och sagt att han MÅSTE ta upp det annars funkar det inte. Då går vi skilda vägar. Vi har till och med pratat om vad vi gör om det tar slut, hur vi reder upp vardagen, hus, djur osv.
Jag fattar ju att han skäms men eftersom jag fortfarande sitter här så vet han ju hur mycket jag är villig att kämpa för relationen och jag trodde på något vis att han skulle sätta förhållandet före sig själv nu när det blev sånt allvar. Han går hos sin terapeut (hittills varit där tre gånger) och jag väntar på att det magiskt inte ska göra ont längre en dag.
Men det är ju helt vansinnigt jobbigt att vänta såhär och inte veta ens vad man egentligen väntar på. Tar det ett år det jag väntar på? Fem år?


I början var det sjukt jobbigt att sova i samma säng men jag fick någon slags upp i sadeln igen-grej och tänkte att ska detta gå att rädda så får jag fan kasta hjärtat före. Nu har det normaliserats och känns helt okej. Men jag vill helst inte bli kramad, inte hållen runt, inte bli pussad på och han vill sånt mer än någonsin. Jag känner hur hela jag stelnar till vid kontakt och jag blir helt passiv.
Ibland låter jag mig bli pussad på (alltså typ hejdå-puss) fast jag inte vill men samtidigt vill testa om det känns annorlunda den här gången. För jag hoppas det ska normaliseras det med, eller nåt. Låter ju helt knäppt när jag skriver det såhär. Men så är det. O_o

Egentligen är jag en väldigt fysisk person. Kramig och gosig, lägger handen på axeln om jag stöter i någon i mataffären och säger förlåt osv. Men inte nu längre. Känner mig som ett skrämt djur. Och jag bygger murar kring mig för att skydda mig, både fysiskt och psykiskt. Det känns för jävligt för egentligen har jag så otroligt mycket att ge. Och vill ge.

Jag har satt upp som små deadlines jag ska klara mig till under dessa två månader. Typ till hans första terapisession. Sedan tills han kommit tillbaka från något han varit iväg på. Sedan tills det gått en månad. Sedan tills jag varit på det där läkarbesöket. Tills det djuret är friskt. Tills det gått två månader. Till vår sexårsdag (som han för övrigt glömde trots påminnelse). Och så fortsätter jag.

Jag är så splittrad. Jag är glad och stolt över honom att han gått till terapeuten. Det trodde jag faktiskt aldrig.
Men samtidigt känner en stor del av mig ett enda stort mörker kring hur han kunde göra såhär mot oss. Mot mig. Jag är rädd att jag aldrig kommer kunna lita på honom igen.
Och att han inte gör som vi sagt utan bara lullar på och skiter i allt gör mig så ont. Det visar ju bara hur lite han värdesätter vår relation.
Jag trodde att tiden skulle ge mig svar på vad jag vill men jag är bara mer förvirrad. En del av mig önskar att jag hade kastat ut honom direkt. En del vill lappa och laga och är envis. Så nu sitter jag här och grinar ögonen ur mig av sorg och ilska när han inte är hemma och har någon slags fasad annars. En fasad jag är alldeles för duktig på som sjuk dessutom. Upprepar envist "Allt är okej" för mig själv tills det står mig upp i halsen.

Men nej, allt är inte okej. Och samtidigt orkar jag inte riktigt ta tag i det. Det blir för jobbigt. Och så får jag dåligt samvete gentemot mig själv, jag är ju en vuxen kvinna. Jag är ju för sjutton snart 30. Jag vet ju mitt värde. Jag vet att jag inte ska behöva må såhär. Men här sitter jag.

Och alla dessa frågor som snurrar i mitt huvud.
Hur sjutton vet man egentligen var ens gräns går?
Hur länge kan man vara i limbo?
Ska det behöva kännas såhär i en relation när inget är mitt fel?
Varför gjorde han såhär?
Klarar jag mig själv om vi går isär?
Jag har ju bara sjukpenning, har jag ens råd att bo kvar?
Vart ska han ta vägen?
Kommer jag någonsin kunna lita på någon igen?

Usch, att skriva detta var otroligt smärtsamt. Men det känns skönt att ha fått skriva av sig. Tack till er som orkade läsa hela vägen.
Om någon varit med om något liknande eller har tankar kring allt så blir jag evigt tacksam om ni delar med er.
 
Det första jag tänkte på (utöver vilket pucko till sambo han verkar vara) är att din psykolog verkar ge konstiga råd. Ska du vara kvar i en relation för att du är sjuk och därför kan ha svårt att träffa nån ny? Det kanske tom är bättre vara själv än att vara med nån man känner att man inte kan lita på.
 
Det kanske tom är bättre vara själv än att vara med nån man känner att man inte kan lita på.

Ja men lite så.
Han sa en hel del sånt här konstigt. Jag känner dock att jag tror att jag fortfarande har med mig hans ord i bakhuvudet där någonstans, förmodligen för att de sved. Jag önskade att jag hade sagt vad jag kände och fräst ur mig någonting i stil med "vem har sagt någonting om att jag ens vill träffa andra" men istället var jag tyst och försökte hålla ihop. Jag går inte hos honom längre ska jag tillägga.
 
Frågan är också: går han till psykolog för att han vill ändra sig eller för att du vill att han går dit? Om han inte vill ändra sig så kommer han inte göra det, då kommer han bara som bäst att tycka "ja det här var ju bra" så länge han är där, sedan återgå till hans normalläge när han slutat gå dit.

Håller med de som skrev att din psykolog verkar vara.. mindre bra, och att det säkert är lättare att leva ensam än med en sådan där partner som du har nu. Skitsamma om du inte kan bo kvar, om det blir jobbigt ett tag osv. Många lever på sjukpenning, inte i lyxbostäder men i en bostad som förhoppningsvis är trygg och ens egna space. Har du det, då blir det ju också lättare att jobba på att få allt annat att fungera.
 
Vad jobbigt du verkar ha det! Jag hoppas du dumpar honom fortare än kvickt och lever ett bra liv som du förtjänar!
 
Och alla dessa frågor som snurrar i mitt huvud.

Hur sjutton vet man egentligen var ens gräns går?
Hur länge kan man vara i limbo?
Ska det behöva kännas såhär i en relation när inget är mitt fel?
Varför gjorde han såhär?
Klarar jag mig själv om vi går isär?
Jag har ju bara sjukpenning, har jag ens råd att bo kvar?
Vart ska han ta vägen?
Kommer jag någonsin kunna lita på någon igen?

1) Den gränsen har han passerat med råge flera gånger om.
2) Det ska man inte vara öht i ett förhållande.
3) Nej.
4) För att han är en respektlös idiot.
5) Ja.
6) Kanske inte, men det finns fler ställen att bo på.
7) Hans problem, inte ditt.
8) Ja, men knappast på nuvarande.
 
För mig låter det oehört obehagligt. Din sambo använder dig för sitt sexliv, utan att din sexualitet är berörd. Ungefär som att använda sig av porr, prostituerade eller för all del av sexleksaker för självtillfredsställelse. Men att leva med en annan människa ska inte vara som att titta på porr, gå till prostituerade eller använda sig av sexleksaker.

För egen del har jag mycket svårt att se hur jag skulle kunna ta mig igenom allt prat som den situationen skullle kräva, för att till sist landa i något bra med samma person. Jag tror inte heller att jag hade velat det. Jag hade bara velat få vara ifred. Nu.
 
@Mittens - många skriver väldigt kloka saker.

Jag lämnade min man för tiotalet år sedan. Han betedde sig också som en lobotomerad idiot när det gällde känslor. Ville sällan prata - eller sa; visst prata du, nu lyssnar jag. Vad HAN kunde tilföra uppenbarades aldrig. Med allt i backspegeln, och sedan länge genomältat för min del så har jag kommit fram till att just min make inte kunde bättre än sådär.

Det gick inte att mäta honom med andra personer eftersom han är han. Hans familj har aldrig talat om känslor, hans mor var bekymrad över sin yngsta son och sin make som bäda har och hade nära till känslor. Han hade inga kunskaper om sig själv.

Jag fick iväg oss bägge till familjerådgivning. När rådgivaren frågade honom om saker sa han "jag vet inte". Han visste ingenting. och jag tror att det var så det var. Han kände inget, eller snarare hans känslor pendlade mellan glad, arg eller sakastisk. Det var de verktyg han fått med sig från barndomen och han kunde intellektuellt begripa mer, men hade inte tilllgång till det.

TS man försöker förnuftsmässigt men klarar inte att göra det eftersom verktygen inte finns. Han kan inte bättre än sådär.
Det är vad jag tror.
 
Men herregud vad du har slitit! Du verkar ju ha arbetat för båda på relationen, medan han inte gör ett skit. Ja, han går till terapeut, men det verkar vara allt han gör.

En person kan inte driva tvås relation.

Och din psykolog verkar för övrigt inte klok.

Ja slitit är nog precis rätt ord. Och ja, terapeuten är det han gör. Och så försöker han underlätta vardagen för mig så mycket han kan eftersom jag berättat för honom hur uttröttande det är att gå runt och grubbla och vara ledsen. Och visst, det är ju fint. Men det är ju för sent för det.
 
@Mittens - många skriver väldigt kloka saker.

Jag lämnade min man för tiotalet år sedan. Han betedde sig också som en lobotomerad idiot när det gällde känslor. Ville sällan prata - eller sa; visst prata du, nu lyssnar jag. Vad HAN kunde tilföra uppenbarades aldrig. Med allt i backspegeln, och sedan länge genomältat för min del så har jag kommit fram till att just min make inte kunde bättre än sådär.

Det gick inte att mäta honom med andra personer eftersom han är han. Hans familj har aldrig talat om känslor, hans mor var bekymrad över sin yngsta son och sin make som bäda har och hade nära till känslor. Han hade inga kunskaper om sig själv.

Jag fick iväg oss bägge till familjerådgivning. När rådgivaren frågade honom om saker sa han "jag vet inte". Han visste ingenting. och jag tror att det var så det var. Han kände inget, eller snarare hans känslor pendlade mellan glad, arg eller sakastisk. Det var de verktyg han fått med sig från barndomen och han kunde intellektuellt begripa mer, men hade inte tilllgång till det.

TS man försöker förnuftsmässigt men klarar inte att göra det eftersom verktygen inte finns. Han kan inte bättre än sådär.
Det är vad jag tror.
Fast finns intresset så kan man lära sig. Det är jag ett levande bevis på. Verktygen är inte borta för alltid bara för att man inte lärde sig innan en viss ålder. Visst får man kämpa mycket mer om man inte lärde sig som barn men självklart går det om man verkligen vill. Jag tycker att din förklaring bara ursäktar svinigt beteende och det tycker jag faktiskt inte är okej alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 610
Senast: Tofs
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 582
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 529
Senast: Imna
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 570
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp