Utsatt och maktlös?

millen

Trådstartare
Påväg till, på och påväg hem från gymmet blev jag idag flera gånger tutad på, vinkad på och utstirrad av folk jag inte har en aning om vilka de är. Och ska man vara helt ärlig, om det stod mellan mig och gymbiffen som tar 100kg i bänkpress så har jag väldigt liten chans, trots att jag inte är den minsta av människor.

Idag är ingen "speciell" dag, utan jag går runt i sort sett varje dag och känner mig så otroligt utsatt för mäns vilja. Nu säger jag inte att alla män ser en som ett våldtäkts- eller mordoffer, men jag vet ju inte vilka som är "the good guys", så att säga, därför blir man på sin vakt mot de flesta.

Det jag undrar är, vad kan man göra för att känna sig mer säker? Pepparsprej har jag för mig inte är så lagligt(?), och jag tränar regelbundet både kondition och styrka. Har ni några tips? :)
 
Träning i självförsvar?
Någon form av defensiv kampsport?

Tror tyvärr att många saker (larm, pepparsprej etc) invaggar i en falsk säkerhet. Det hjälper ju liksom inte att ha med sig något om man inte enkelt kan få tag på det om något händer.
 
Jag tror också att du skulle behöva bli starkare mentalt.
Sen kan du ju gå en kurs i självförsvar/kampsporta eller vad som helst som gör att du har bättre kroppskontroll.
 
Är också rädd när jag är ute och går själv. Har stött på vissa otrevligare typer. Tränar och håller mig i form vilket stärker mig eftersom jag inbillar mig att jag kan springa ifrån eventuell fara. Sysslar också med styrketräning och boxning. Har tidigare tränat kampsport och självförsvar vilket stärker ens självkänsla. Pepparspray får man nog inte ha på sig, dock är överfallsspray okej. Vill man finns ju även överfallslarm som tjuter oerhört högt då det utlöses, väldigt smidigt och bra. Finns även andra typer av saker som man kan hänga i sin nyckelknippa och som kan användas. Vet dock inte om allt är lagligt att ha på sig, men det får man kolla upp. Annars tror jag att om man känner sig osäker och rädd, så ska man försöka gå där det är belyst, finns hus/folk i närheten, kanske tala om för någon att nu går jag hemifrån och ha mobilen tillgänglig. Känns det alltför läskigt kan man ringa någon och småprata med, medan man går hem. Brukar lugna ner en rätt mycket. På vissa orter har de även trygghetstelefon.
 
Trana pa att springa darifran. Det ar det enda vi kan gora. I en narkamp har vi ingen chans tyvarr.

Annars ar det val bara saker vi kan gora allmant for att uppmarksamma samhallet pa att det inte ar ok att ofreda folk sadar.
 
Jag försöker alltid, om jag hinner reagera innan de försvunnit igen, att väldigt tydligt visa att deras beteende inte är ok - jag är så jäkla trött på cat-calling att jag räcker finger/skriker något obscent.
Så länge svinen sitter i bil känns detta som en ok lösning - tyvärr är det ju inte något man vågar om man möter någon på trottearen, ifall de ger sig på en fysiskt, men jag finner det iaf. väldigt tillfredsställande för tutande män etc.
 
Trana pa att springa darifran. Det ar det enda vi kan gora. I en narkamp har vi ingen chans tyvarr.
Fast jo, oavsett hur liten man är så har man en chans om man lär sig självförsvar. Dock kanske inte det lättaste men visst har man en god chans även i närkamp ifall man vet vad man gör. Och dessutom om man blir överfallen så är det svårt att springa därifrån utan att komma loss först.
 
  • Gilla
Reactions: WS6
Alltså egentligen har jag inget bra svar alls men varje gång jag läser såna här trådar knyter det sig i magen. Det borde inte behövas tips på vilken fysisk träning som fungerar eller vilka medel som är bra att ha till hands för att känna sig säker ute.

Jag blir bara så arg (på samhället, på våldtäktsmän, på människor som inte respekterar andra människor)!

Dessutom tänker jag alltid på den här låten.
 

Liknande trådar

Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 865
Senast: monster1
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 915
Senast: LelleLilla
·
Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: nexxa
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 270
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp