Det här till exempel. Det är ingen fakta, det är inget hon faktiskt vet. Det är hennes egen värdering av en vilt främmande människa baserat på en enda kommentar om utseende där hon pådyvlar honom åsikter och egenskaper som inte är så himla trevliga faktiskt och troligtvis inte ens sanna, men det är alltså helt okej :confused:

"en pappa som lär sin dotter att en kvinnas värde definieras av hennes utseende. Att det inte spelar någon roll hur rolig, driven, smart eller kompetent hon är, för om hon inte kan behaga är det andra inget värt.

Det handlar inte om att jag är en bra eller dålig programledare. Eftersom han finner mitt utseende avvikande så bör jag inte synas, punkt slut
."

Det där går under kategorin hittepå i min värld, för hon har givetvis inte någon som helst aning om hur den mannen tycker och tänker eller hur han uppfostrar sina barn. Hon vet ingenting annat än att han inte tycker att hon är snygg och på det enbart bestämmer hon hur han är som pappa, hur han värderar människor. Helknäppt!
 
jag har personligen svårt att förstå hur man kan koppla ihop människor på sånt sätt. Jag ser inte att utseendet säger något om hur en person är. Är en person korkad så är den ju det av andra anledningar än utseendet.

Precis så.
 
Det här till exempel. Det är ingen fakta, det är inget hon faktiskt vet. Det är hennes egen värdering av en vilt främmande människa baserat på en enda kommentar om utseende där hon pådyvlar honom åsikter och egenskaper som inte är så himla trevliga faktiskt och troligtvis inte ens sanna, men det är alltså helt okej :confused:

"en pappa som lär sin dotter att en kvinnas värde definieras av hennes utseende. Att det inte spelar någon roll hur rolig, driven, smart eller kompetent hon är, för om hon inte kan behaga är det andra inget värt.

Det handlar inte om att jag är en bra eller dålig programledare. Eftersom han finner mitt utseende avvikande så bör jag inte synas, punkt slut
."

Det där går under kategorin hittepå i min värld, för hon har givetvis inte någon som helst aning om hur den mannen tycker och tänker eller hur han uppfostrar sina barn. Hon vet ingenting annat än att han inte tycker att hon är snygg och på det enbart bestämmer hon hur han är som pappa, hur han värderar människor. Helknäppt!
Men just det tänkte jag också på. Barnet sa bara att hennes pappa tyckte att hon var ful, inte att hon inte skulle vara programledare eller att hon inte dög. Han sa ju inte heller att kvinnor ska se ut på ett visst sätt för att duga eller att de ska behaga andra, han sa bara att hon var ful. I hans värld kanske hon bara var just ful, som en tavla som han inte gillade utseendet på. Det är ju egentligen inget som säger att han inte säger samma saker om män.
 
Men just det tänkte jag också på. Barnet sa bara att hennes pappa tyckte att hon var ful, inte att hon inte skulle vara programledare eller att hon inte dög. Han sa ju inte heller att kvinnor ska se ut på ett visst sätt för att duga eller att de ska behaga andra, han sa bara att hon var ful. I hans värld kanske hon bara var just ful, som en tavla som han inte gillade utseendet på. Det är ju egentligen inget som säger att han inte säger samma saker om män.

Precis, om jag tycker att någon är ful så tycker jag just att den är ful. Inte att den är korkad, oduglig och borde gömmas undan för omvärlden. Likväl som om jag tycker att någon är snygg så innebär inte det att jag tycker den människan per automatik är smart, rolig och så.

Jag kan också tycka att en volvo 740 är något av det absolut fulaste som finns i bilväg, men det säger noll och inget om vad jag tycker om bilens egenskaper. Det är bara konstateranden och inget mer, ingen underliggande värdering om innehållet och kanske är den mannen likadan och om så, förtjänar han då att tillskrivas dessa åsikter, dessa värderingar?
 
Precis, om jag tycker att någon är ful så tycker jag just att den är ful. Inte att den är korkad, oduglig och borde gömmas undan för omvärlden. Likväl som om jag tycker att någon är snygg så innebär inte det att jag tycker den människan per automatik är smart, rolig och så.

Jag kan också tycka att en volvo 740 är något av det absolut fulaste som finns i bilväg, men det säger noll och inget om vad jag tycker om bilens egenskaper. Det är bara konstateranden och inget mer, ingen underliggande värdering om innehållet och kanske är den mannen likadan och om så, förtjänar han då att tillskrivas dessa åsikter, dessa värderingar?
Nej, jag tycker inte att han förtjänar det. Jag tror dock att det på något vis ligger i tiden att reagera så stort delvis för att han är just man och att han uttryckte sig så. Dra igång på stora växlarna för att en MAN uttrycker något sådant, för då måste han ju bara ha de åsikterna hon hävdade.

Sedan har hon alldeles säkert fått höra både det ena och det andra om sitt utseende och säkert också sin begåvning kopplat till just det och jag förstår hennes reaktion fullt och hur hon känner när hon ännu en gång får höra något sådant. Jag har också fått höra mängder med gånger om hur ful jag är och liknande och visst tusan påverkar det en som person många gånger. Men som sagt känns det som om hennes tunga bagage gör sig påmind på ett sätt som att hon tar mer åt sig än vad som är menat. Jag tycker nästan att det är HON som lägger värderingar i utseendet.
 
Jag kan reta mig på vad andra människor gör eller tycker, men av någon anledning är jag helt ointresserad av hur folk ser ut. Så till den grad att jag har svårt att beskriva folks utseende, eller känna igen någon på en beskrivning. Skulle inte kunna beskriva en gärningsman.

Du kanske har prosopagnosia, eller "face recognition impairment". Jag fick veta att jag led av prosopagnosia for nagra ar sedan. Familj och vanner (och jag sjalv) har skrattat at mina beskrivningar av nara vanner och slakt i aratal ... vad jag inte insag var att det har ett namn och kan vara sa allvarligt att det ar en ett 'impairment' i sig sjalv.

http://prosopagnosiaresearch.org/index/information
 
Nej, jag tycker inte att han förtjänar det. Jag tror dock att det på något vis ligger i tiden att reagera så stort delvis för att han är just man och att han uttryckte sig så. Dra igång på stora växlarna för att en MAN uttrycker något sådant, för då måste han ju bara ha de åsikterna hon hävdade.

Jag har faktiskt aldrig dragit någon parallell från kommentarer om mitt utseende till min personlighet. Om någon tycker att jag är ful så har jag aldrig tänkt att den personen också då tycker att jag är oduglig och korkad, lika lite som jag inbillar mig att de som tycker jag ser bra ut per automatik också då tycker att jag är smart och bra i övrigt.

Visst är det trevligt att få komplimanger, men om det är pga utseende, egenskaper eller att man är duktig på något är lite egalt för min del. Likaväl som det inte är roligt att få kritik oavsett det är om utseende, egenskaper eller något man gjort, men sånt är livet liksom och jag är inte direkt den som lägger ner en massa möda på att "rasa" eller reagera väldigt utåt och stort för att inte alla älskar mig, hur jag ser ut, hur jag är som person. Orka ödsla energi på sånt liksom.

Jag vet vem jag är utifrån och in och är trygg i den jag är, vet mitt värde som människa och kanske är det just den grundtryggheten som avspeglar sig i hur jag tycker och tänker om sånt här, hur jag analyserar saker och ting, hur jag väljer mina "strider", vad och vilka som är värda att lägga energi på.
 
Jag har faktiskt aldrig dragit någon parallell från kommentarer om mitt utseende till min personlighet. Om någon tycker att jag är ful så har jag aldrig tänkt att den personen också då tycker att jag är oduglig och korkad, lika lite som jag inbillar mig att de som tycker jag ser bra ut per automatik också då tycker att jag är smart och bra i övrigt.

Visst är det trevligt att få komplimanger, men om det är pga utseende, egenskaper eller att man är duktig på något är lite egalt för min del. Likaväl som det inte är roligt att få kritik oavsett det är om utseende, egenskaper eller något man gjort, men sånt är livet liksom och jag är inte direkt den som lägger ner en massa möda på att "rasa" eller reagera väldigt utåt och stort för att inte alla älskar mig, hur jag ser ut, hur jag är som person. Orka ödsla energi på sånt liksom.

Jag vet vem jag är utifrån och in och är trygg i den jag är, vet mitt värde som människa och kanske är det just den grundtryggheten som avspeglar sig i hur jag tycker och tänker om sånt här, hur jag analyserar saker och ting, hur jag väljer mina "strider", vad och vilka som är värda att lägga energi på.
Jag har ju själv fått höra att jag inte bara är ful utan även korkad och dum i huvudet och mindre värd. Det har kanske även hon fått höra som barn och ungdom, det vet jag inte, men mig har det ju påverkat. Samtidigt kan jag inte säga att de som anser att jag är ful (i dag) samtidigt anser att jag är korkad, det tror jag inte, men jag känner mig mindre värd på något vis, när jag får höra att jag är ful, för det var så det var menat när jag var barn/tonåring/ung vuxen. Det var ju ett sätt att nedvärdera mig, att säga så om mig.

Eftersom hon reagerade så starkt och verkar ha ett bagage i det "ämnet" (kommer inte på ett bättre ord just nu) så tror jag inte att hon riktigt är trygg med varken sig själv eller vet vem hon är.

Hur har du fått din grundtrygghet och hur gör man för att få den om man själv inte har den?

Jag vet inte själv egentligen, men det är nog svårare att få kritik om ens utseende än hur man är och ens egenskaper, är det inte så? Ett utseende kan man ju inte påverka (jo, kanske genom operation och liknande) medan egenskaper är påverkningsbara och går att förändra. Att jag har stora läppar och stor näsa kan jag ju inte ändra på och då är kritik på den punkten känsligt.
 
Hur har du fått din grundtrygghet och hur gör man för att få den om man själv inte har den?

Jag har också fått höra att jag är ful, fet, dum och korkad under mitt liv, men de som behandlat mig så har aldrig fått mig att på riktigt tro att det varit en sanning, för den där totalt grundmurade tryggheten i mig själv, mitt egenvärde har jag alltid haft sen jag var lill-liten, så den är nog är ett resultat av både genetik och uppväxtmiljö.

Sen har ju livet, vad jag varit med om i fråga om både gott och ont också format mig mycket såklart och även om den inte alltid varit lika konstant, lika framträdande och stark, så har den där kärnan alltid funnits där innerst inne, så det är en svår fråga för mig att besvara faktiskt.
 
Tja, vad kan man säga...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17464871.ab

Inte är den vacker...

Det finns både människor och djur som är fula.
Spädbarn reagerar på vackra ansikten = symmetriska ansikten.

Vi vill alla vara så vackra det bara är möjligt, vi gör alla vårt bästa för att snygga till oss något så när på morgonen.
Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Nu syns det bara mer iom sociala medier.

Däremot är det ju naturligtvis inte accepterat att försöka kränka annan person för utseende eller härkomst.
 
Tja, vad kan man säga...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17464871.ab

Inte är den vacker...

Det finns både människor och djur som är fula.
Spädbarn reagerar på vackra ansikten = symmetriska ansikten.

Vi vill alla vara så vackra det bara är möjligt, vi gör alla vårt bästa för att snygga till oss något så när på morgonen.
Det har alltid varit så och kommer alltid att vara så. Nu syns det bara mer iom sociala medier.

Däremot är det ju naturligtvis inte accepterat att försöka kränka annan person för utseende eller härkomst.

Haha.. jag tyckte den var rätt cool.. Ser lite ut som en tecknad figur på film..
 
JAg började fundera på denna tråden på lunchen. Det jag funderar på är att jag har också blivit kallad ful, fel etc. Och varför känns det värre att bli kallad för det än andra saker? Eller det kanske bara är jag som känner så?
Om någon kallar mig för korkad tar jag inte åt mig alls. Så är det då att utseendet är känsligare för mig ( och säkert vissa andra) än vad folk tänker om min intelligens?
 
Eftersom hon reagerade så starkt och verkar ha ett bagage i det "ämnet" (kommer inte på ett bättre ord just nu) så tror jag inte att hon riktigt är trygg med varken sig själv eller vet vem hon är.
Kan man inte reagera starkt på omgivningens nedvärderande om man är trygg i sig själv och "vet vem man är"? Jag tar självklart illa vid mig när en okänd person kommenterar mitt utseende, särskilt om det är negativt. Inte fanken är det jag som behöver jobba på något. Det är inte jag som är ohyfsad.

Det handlar inte om "buhu jag är ful" utan om "fy fan att människor beter sig så".
 
Jag tar självklart illa vid mig när en okänd person kommenterar mitt utseende
Nej förresten, jag tar inte alltid illa vid mig. Det händer att folk kommenterar mitt utseende på jättegulliga sätt som jag bara blir glad av! Men ofta när någon luftar en, i deras ögon, positiv kommentar så är det inte så uppskattat som de kanske trodde.
 
JAg började fundera på denna tråden på lunchen. Det jag funderar på är att jag har också blivit kallad ful, fel etc. Och varför känns det värre att bli kallad för det än andra saker? Eller det kanske bara är jag som känner så?
Om någon kallar mig för korkad tar jag inte åt mig alls. Så är det då att utseendet är känsligare för mig ( och säkert vissa andra) än vad folk tänker om min intelligens?
Jag tror att det är helt individuellt.
Alla har sina saker som man är mer känslig för, medan andra inte bryr sig alls om just den grejen. Jag vet ingenting om ditt bagage, precis som du inte vet någonting om mitt. Därför, om vi skulle träffas IRL, skulle en 'pik' som du levererar till mig kan ta mycket hårdare än vad du avsett - och omvänt precis tvärt om.
 
Först: Har inte hunnit läsa allt än.

Hur tänker ni om de kommentarer vi vuxna (inte alla då...) fäller om andra människor? Vad snappar barnen upp av det och hur påverkar det?

Tänkte på det senast när jag och två av kusinbarnen var hos grannarna och tittade på Idol:
-Vad har hon på sig? Hon ser ju ut som en kille...
-Hur ser hon ut i håret? Hon skulle passa mycket bättre i ljust hår.
osv
 
Men ofta när någon luftar en, i deras ögon, positiv kommentar så är det inte så uppskattat som de kanske trodde.

Ju mer jag tänker på det, desto färre kommentarer om utseende över huvud taget vill jag ha. Jag känner mig snärjd och trängd av de s k positiva kommentarerna. Om det inte sägs av rätt personer, vill säga.
 
JAg började fundera på denna tråden på lunchen. Det jag funderar på är att jag har också blivit kallad ful, fel etc. Och varför känns det värre att bli kallad för det än andra saker? Eller det kanske bara är jag som känner så?
Om någon kallar mig för korkad tar jag inte åt mig alls. Så är det då att utseendet är känsligare för mig ( och säkert vissa andra) än vad folk tänker om min intelligens?

Om du ser det omvänt - skulle du bli gladast om någon sa att du var snygg eller smart/rolig/valfri inre egenskap? Jag känner inte heller att yttre bekräftelse är något viktigt eller ens önskvärt i vissa lägen, men inre dito lapar jag nog gärna i mig när som helst. Så på det hållet är utseendet definitivt en mindre känslig fråga, åtminstone i min värld.

Jag tror möjligen att "du/han/hon är korkad" är en mer devalverad fras, helt enkelt för att idiot och liknande tillmälen har blivit allmänna skällsord, oftast utan djupare mening. Att ge sig på någons utseende på ett negativt sätt känns inte lika vanligt, och därför kanske det också uppfattas hårdare och mer personligt riktat. Hade någon sagt att jag var ointelligent eller empatilös eller något och lyckats få det att framgå att det verkligen framgick att det låg tyngd och eftertryck bakom orden, så nog hade jag blivit minst lika sårad av det som om någon skulle kommentera mitt yttre på ett negativt sätt.
 
Senast ändrad:
Ju mer jag tänker på det, desto färre kommentarer om utseende över huvud taget vill jag ha. Jag känner mig snärjd och trängd av de s k positiva kommentarerna. Om det inte sägs av rätt personer, vill säga.
Det är sant, egentligen skulle man inte behöva bedöma en annan person öht.

När mina barn va små, gick dom på Montessori förskola.
Lärarna där, sa aldrig till barnen att dom har ritat en "fin" teckning eller att dom varit duktiga.
Om man säger att teckningen är fin, så betyder det att teckningen nästa gång kanske inte håller måttet, för lärarens/förälderns bedömning..

Det är inte upp till någon annan att avgöra om en persons utseende (eller prestation) håller måttet.
Det är vad vi ska lära våra barn. Alla är olika och alla är duktiga och fina på sitt sätt.
 
Fast vad som är vackert och snyggt är ju så olika för alla.
Har funderat en hel del på det då jag har ett enormt dåligt självförtroende och känner aldrig att jag duger.
Människor som jag gillar och lär känna och tycker om blir enormt vackra i mina ögon. Inte säkert att jag tyckt att dom varit något speciellt i början.
Medans någon jag träffat och tyckte var väldigt snygg kan bli väldigt oattraktiv om jag inte kommer att gilla sättet....

Så det snygga och vackra sitter inte utan på utan inne i själen.

Fast sen så kan jag ju inte påstå att om jag är singel går ut och spanar och tänker att den där var riktigt oattraktiv för mig så han är säkert väldigt trevlig.... Utan i det läget spelar ju utseendet stor roll i början.
Sen är det ju så smart att den som jag tycker är så otroligt vacker inte vara det för någon annan....
Så vad som är vackert finns det nog inget svar på utan är ju olika för oss alla ;)
Om jag tänker efter så har jag inte en enda ful vän utan alla är väldigt vackra för mig både på insidan och utsidan :love:
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 766
Senast: Ramona
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 554
Senast: cirkus
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 587
Senast: Anna
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 077
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp