Utställning

Cilva

Trådstartare
Uppfödaren till den ena av våra hundar var idag förbi här när vi inte var hemma. Han ringde senare för att prata lite och sa bla att han trodde att hunden skulle kunna lyckas på utställning. Hunden var ute i hundgården så han kunde titta på den ändå.

Jag har aldrig ställt ut en hund och sist farsan gjorde det var för ungefär hundra år sedan så jag undrar lite över hur man går till väga. Han är heller inte så intresserad eftersom han inte tror att den skulle lyckas på jaktprov och då är det ingen större "idé" att ställa ut den heller.

Men jag tycker att det skulle kunna vara kul att prova. Och vem vet, han kanske skärper till sig när det gäller jakten oxå.

Så till frågorna. Behöver jag vara medlem någonstans för att kunna vara med på utställning? Hunden är iaf registrerad. Hur får jag reda på var och när det är utställningar? Hur går det till? Nåt annat att tänka på?

Vore hemskt tacksam om nån ville svara.
 
För att ställa på skk:s utställningar måste du var medlem där. När och var de är hittar du på www.skk.se där kan du även läsa lite om hur det går till. För att ställa på rasklubbens utställningar (rasspecialer) gäller också medlemskap. :

Vill du veta mer eller har speciella frågor hör gärna av dig. :)

Lycka till!
 
Tack dör ditt svar. Ska genast kolla SKKs sida.

Har SKK utställningar där alla raser är välkomna och rasklubbarna egna?

Hur går en utställning rent praktiskt till?
 
SKK:s utställningar är öppna för alla raser och rasklubbarna har för den egna rasen.

För att få bäst insikt i hur en utställning går till bör man besöka några sådana och gärna i sällskap med en erfaren person.
 
På skk:s utställningar är alla i Sverige godkända raser välkomna. På rasklubbarnas gäller ju ras eller grupp...tex Vinthundklubben anordnar utställningar för alla vinthundsraser.


http://www.hundsport.se/ring_rapport/sa_gar_det_till_utst_start.html
finns en ganska utförlig beskrivning om hur det går till.


Sen är det ju en hel vetenskap om hur du visar just din hund och ras på bästa sätt. ;)
Många tror att det bara är att knalla in i ringen men det ligger massa hård träning bakom om man skall göra det på bästa sätt. Så många små, små detaljer att kunna, som att aldrig stå mellan domaren och hunden, avståndet till domarbordet så domaren kan se din hund i bästa vinkel, få fram rätt uttryck hos hunden, vinklarna rätt och i vilken takt som just din hund visas snyggast.... och en massa mer.
Sen är det ju olika hur domaren vill att du skall springa med din hund.
Om du har möjlighet att gå på ringträning så rekomenderar jag det verkligen. Både för din och hunden skull. Vet inte var du bor men i Stockholm finns suverän möjlighet att träna varje vecka för en mycket duktig instruktör. Att ställa på inofficiella utställningar är ett annat bra sätt att få träning och vana. Där får man mycket hjälp av ringsekreteraren om hur man skall göra.
Att besöka utställningar och se själv är ju bra men det är ju bra att kunna lite innan också så man inte är helt ny.


Så är det ju det här med bedömningsordningen. Mycket stod på länken ovan men kanske inte allt.

Tikar och haner bedöms separat.

Först bedöms klasserna. Sen görs en bedömning av de som gått vidare inom varje klass (fått ck).

Därefter blir det BIR/BIM mellan bästa tik och bästa hane. BIR = Bäst i Rasen blir den som vinner och den andre/a blir Bäst i Motsatt Kön.

På rasspecialer är allt klart här då det ju bara är den rasen.

På rasspecialer inom gruppen (alla vinthundar tex) går vinnare i varje klass vidare till BIS-final i sin klass.

Om det är en utställning för alla raser går BIR-vinnande vidare till BIG-final. Så gör även Veteranvinnaren.

Därefter går BIG-vinnarna vidare till BIS-final.

Lite krångligt men hoppas du förstod annars får du fråga igen :)

Mycket att tänka på men det faller snart på plats :D
 
Tack för ditt fina svar. Det var en del som föll på plats. Och länken verkar bra, ska kolla mer ingående på den.

Har ingen aning om det ordnas sådana träningar här. Tror inte att det finns så många här som ställer ut sin hund att träningar ordnas. Fast jag har för mig att nån i jaktlaget brukar ställa ut så jag kanske kan få några tips där.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har ju en isländsk fårhund som är lite drygt ett år gammal. Tanken med honom var ju att ha honom som det han är - gårdshund...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: yennork
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 442
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 721
Senast: Enya
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 067
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp