Utställning

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Olinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 044
O

Olinda

Jag hittade denna annons och undrar om katter utan stamtavla kan användas för utställning?
och är inte priset väldigt högt för en blandraskatt?

LÅNGHÅRIG UNGHONA!

Mycket vacker hona. Sköldpaddsfärgad och vit, mycket fint tecknad med 4 vita tassar och vitt på bröstet. Kelig och social. Har perser långt tillbaka villket gör att hon har ett fint temperament och mjuk päls. Gärna till utställnings intresserad.

Pris: 2000:-

Sv: Utställning

Olinda skrev:
Jag hittade denna annons och undrar om katter utan stamtavla kan användas för utställning?

LÅNGHÅRIG UNGHONA!

Mycket vacker hona. Sköldpaddsfärgad och vit, mycket fint tecknad med 4 vita tassar och vitt på bröstet. Kelig och social. Har perser långt tillbaka villket gör att hon har ett fint temperament och mjuk päls. Gärna till utställnings intresserad.

Jo, man kan ställa ut huskatter, det går bra, såvida de är kastrerade.
Men jag håller med om att 2000:- är lite väl dyrt för en oregistrerad katt. Enda undantaget skulle väl kunna vara om katten redan är utställd mycket med bra meriter, det skulle förmodligen höja priset, såvida det är någon utställningsintresserad som vill köpa.
Men så uppfattade jag inte denna annons.

Olinda skrev:

LÅNGHÅRIG UNGHONA!

Priset kan tyckas ligga lite väl högt, men är det en kastrerad, ID-märkt, vaccinerad och allmänt väl omhändertagen katt ser jag inget fel i att ta bra betalt. Jag ser hellre att man tar "för mycket" betalt än för lite.

Sol skrev:
Priset kan tyckas ligga lite väl högt, men är det en kastrerad, ID-märkt, vaccinerad och allmänt väl omhändertagen katt ser jag inget fel i att ta bra betalt. Jag ser hellre att man tar "för mycket" betalt än för lite.

Resten av katterna på samma sida kostar 100:- och jag är 99,9% säker på att de möjligen avmaskade och inget av det det övriga du räknade upp (jo de är nog omhändertagna väl, som de flesta "stallkatter" är...)

En kattungen som säljs i vettigt skick (dvs vaccinerad, id-märkt och besiktigad) har kostat runt tusenlappen i vet.kostnader. Är den dessutom kastrerad kan man räkna med ett par hundralappar till uppåt tusenlappen till i kostnader, och det är väl rimligt att köparen ska betala. Många säljer "vackra huskatter" dyrt med argument som "halvperser", "halvskogis" och andra argument baserade på enbart utseende, inte på uppväxtmiljö och omsorg. Riktigt kasst, framförallt eftersom många köper sin "oreggade skogis" och tror att det skulle vara helt ok att ställa ut den som skogkatt, och att det är en "äkta raskatt" de köpt.

Det är ungefär lika troligt som att alla de svårklasshästar som är på annons verkligen skulle ta sig någonstans. I vissa fall är det säljarens okunskap och optimism, ofta rent lurendrejeri..

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
9 390
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Idag är det 4 år sen min Fia fick hjälp över regnbågsbron. Här är hennes och min historia. Hösten 1997 fick jag för mig att jag...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: MissFideli
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 860
Senast: Elina8
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 715
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Nya/återkommande bak-hältor