Bukefalos 28 år!

Vaccinationer, inte så ofarliga?

Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Du får väl läsa lite bättre vad jag skrev innan du kallar mig naiv. Man kan hjälpa människor att klara av sjukdomar bättre genom att hjälpa deras eget immunförsvar. Vacciner håller ju inte barn friska.

Hur hjälper man deras eget immunförsvar då? Förutom att ge barnen bra mat, se till att de sover bra och rör på sig? Jo, genom att aktiveras deras immunförsvar. Immunförsvaret måste aktiveras, utsättas för smittämnen så att antikroppar bildas och det sker inte spontant av att barnen tas bra omhand utan det vill till att barnet utsätts för smittämnen. Poängen med vaccin är att ge barnet en minivariant av den sjukdom man vaccinerar mot så att antikroppar redan finns hos barnet om det stöter på det riktiga smittämnet någon gång i sitt liv.

Vaccinationer hjälper barnen om de utsätts för smittämnet. Vaccin hjälper immunförsvaret, förbereder det för krig om man så vill.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Utan att kolla på några länkar

Ett enda barn som blivit autistiskt bevisar ingenting.
Det bevisar inte heller att det specifika barnets autism beror på vaccinet, utan endast att man kunnat se det efter att barnet vaccinerats.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag antar att du lyssnade på allt?
Det sägs att det är en möjlighet att vaccinet triggat men troligvis inte är den enda orsaken utan det är en kombination av flera saker. Vad jag förstår inte så vanligt heller.
Har man innan någon form av svaghet så kan saker och ting gå fel på även vanliga saker som man kan smittas av.
Frågan är om någon har denna svaghet som tösen hade och fått mässlingen i sig i stället. Jag har svårt att tro att hon skulle överleva.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jättehemskt.. :( !

Det trista är ju att man inte får hjälp eller kan diskutera dessa frågor med sjukvården f´ör enligt dem så "finns ingen forskning som tyder på att dessa händelser har med vaccinet att göra". Det var inte det jag frågade....

Jag kommer vara mycket försiktig med vacciner, garanterat inte fler åt gången och inte de som är "onödiga".... Vaccinerar inte migsjälv heller för influensa osv..

På jobbet är vi 4 pers som jobbar ihop, 2 vaccinerade sig och två inte(influensavaccin). Två fick nfluensan och två inte... vilka som fick influensan? De två som vaccinerat sig... den ena vart sämre direkt efter sprutan och vart långsamt dåligare och dåligare, låg hemma i influensan efter ca tv åveckor. Sjukvården svarar att "det finns inget som tyder på att han vart dålig av vaccinationen..." Nä.. och inget som tyder på att han inte vart det heller...
Sådana svar inger inget förtroende, det är rätt frustrerande för jag vill kunna lita på sjukvården, men det gör jag inte..! :(
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Det är ju inte så lätt för sjukvården, när föräldrar frågar 'får mitt barn autism nu av den här sprutan?'. Det enda de kan svara är ju ren fakta - att forskningen INTE stöder teorin om att sprutorna kan ge autism. Vad vill du ha för svar? Vad är det du ställer för frågor? Frågar du om riskerna, svarar de med den fakta de har. Varför litar du inte på dem för det?

Sjukvården kan såklart ha fel, det visar historien, men de svarar baserat på de fakta som de har idag. De är inga orakel. De vet vad vaccinationerna skyddar mot, och de vet vilka risker (biverkningar) som faktiskt finns dokumenterade , och det tycker jag de informerar om. Vad är det du saknar?

Och de vacciner som vi ger våra små är ju inte onödiga, om man ser till allvarligheten hos sjukdomarna. Och influensa vaccinerar jag mig inte heller mot, men om jag är väldigt dålig/gammal så jag inte överlever influensan kanske jag skulle ta sprutan, för att alternativet är värre.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Vaccinering är att "ge" sjukdomen i en mildare form. Antingen genom att döda/försvaga patogenen eller genom att ta delar av patogenen eller toxinet.
Influensavaccin brukar ge influensasympton. Problemen med infuluensa vaccin är att det måste komma ett nytt varje år och det innom en viss tid. Jag ser ingen anledning att vaccinera sig mot influensa om man är ung och frisk i övrigt.
När det gäller vaccinen vi ger till barn så har sjukdomarna antingen hög dödlighet eller så kan de ger följdsjukdommar. Mässlingen är extremt smittsamt och kan orsaka hjärnhinneinflammation. Hjärnhinneinflammation kan leda till hjärnskador, hörselnedsättning, autism, och i värsta fall döden.
Om vi slutar vaccinera våra barn så tror jag att risken större att fler barn blir autistiska, men framför allt så kommer fler barn dö.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Vaccinerar och det är punkt bara!
Vaccinationet är ett skydd. Nu finns det ytterligare ett vaccin att välja till i samband med de vanliga sprutorna mot hjärnhinneinflammation osv. Då tösens mormor har haft det och jag blir ofta förkyld och drar på mig ena influensan efter den andra. Så var det inga frågetecken gällande andra sprutan, som visserligen kostar en del. Men bättre ett ordentligt skydd än inget alls. Speciellt som lilltösen blev förkyld så pass tidigt också, då var sista sprutan en självklarhet. Hon ska snart ha igen.
På små barn ges de i rumpan eller låret!
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?


Det är lustigt så mycket allvarligare en sjukdom har blivit på några årtionden. När jag var barn ansågs mässlingen som en av de vanliga barnsjukdomarna som barnen skulle gå igenom för att sen vara immuna resten av livet.
Likadant med påssjuka, röda hund och vattkoppor. Alla barn fick dom sjukdomarna, var hemma från skolan ett tag, kom sen tillbaka och allt var bra igen.

Det sades ju att dessa sjukdomar var lindrigare om man fick dom som barn, däremot kan dom ha värre följder för vuxna som insjuknar.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

...Mässlingen härjar? Hela 25 insjuknade under 2008...
Mässlingen kan i västa fall leda till döden i ca 1 fall av 1000 insjuknade.....

Om man skräms av den statistiken borde man vara räddare för vaccineringen än sjukdommen i sig.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Det är lustigt så mycket allvarligare en sjukdom har blivit på några årtionden. När jag var barn ansågs mässlingen som en av de vanliga barnsjukdomarna som barnen skulle gå igenom för att sen vara immuna resten av livet.
Likadant med påssjuka, röda hund och vattkoppor. Alla barn fick dom sjukdomarna, var hemma från skolan ett tag, kom sen tillbaka och allt var bra igen.

Det sades ju att dessa sjukdomar var lindrigare om man fick dom som barn, däremot kan dom ha värre följder för vuxna som insjuknar.

Sjukdomarna har inte blivit allvarligare men idag vet vi antagligen mer om dem. Tex. vad för permanenta skador de kan ställa till med. Påssjuka är visserligen farligast för vuxna, men det gör inte sjukdomen ofarlig för barn. När det gäller mässlingen drabbas 1 av 1000 smittade barn av allvarlig hjärnhinneinflammation och 1 av 1000 dör till följd av någon annan komplikation. Sedan orsakar mässlingen ofta hälsoproblem som kanske inte är livshotande men orsakar ack så mycket lidande och ibland lång sjukhusvistelse (tex. lunginflammation).

Ingen smitta jag skulle vilja utsätta mitt barn för.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

...Mässlingen härjar? Hela 25 insjuknade under 2008...
Mässlingen kan i västa fall leda till döden i ca 1 fall av 1000 insjuknade.....

Om man skräms av den statistiken borde man vara räddare för vaccineringen än sjukdommen i sig.

Hur många dör av vaccinet?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Att inte fler än 25 insjuknat beror förmodligen på att så många är vaccinerade och att vaccinet är effektivt.

En sjukdom som kan ge så svåra komplikationer att man dör av den är värd att vaccinera mot.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Hur hänger det ihop, sjukdomarna har inte blivit allvarligare men nu vet man mer om dom, därför dör så många och det är så viktigt att vaccinera :confused:

När jag var barn fanns inte dessa vacciner och alla fick sjukdomarna. Om det sen tillstötte komplikationer hos några kan ju ha berott på det allmänna hälsotillståndet hos barnet när den fick sjukdomen. Så är det ju med alla sjukdomar, ingen sjukdom är ju ofarlig för är man redan nedsatt så kan vilken sjukdom som helst få allvarliga komplikationer och leda till döden. Därför litar jag inte så mycket på statistiken om dödligheten. Särskilt inte när den ges ut av dom som tillverkar och säljer vaccinen.

Jag och mina syskon är inte vaccinerade mot någon sjukdom, vi har haft alla dessa barnsjukdomar utan komplikationer. Våra barn är inte vaccinerade mot något, de har också haft barnsjukdomarna utan komplikationer.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Personligen chansar jag inte med ex polio. Min barndomskompis mamma satt i rullstol pga polio vilket inte är en helt ovanlig komplikation som jag förstått det.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Nej. Jag har fått stelkrampsspruta ett par gånger när jag har skadat mig, men det är allt.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Om alla struntar i att vaccinera, sprids sjukdomarna mer, och då kommer det nog bli fler än 25 per år som insjuknar ... man hör ju att man inte behöver vaccinera för sjukdomarna är ju utrotade nu, typ.

Och man skall inte stirra sig blind på antalet som dör, men många får faktiskt hjärnskador etc som påföljd av sjukdomen.

Och att ingen dog eller blev skadad innan man började vaccinera är väl ändå lögn...

1971 började vaccinationerna i Sverige. Innan dess insjuknade 80-90 000 barn per år. Av dem måste ca 900 barn vårdas på sjukhus och många fick bestående hjärnskador. På senare år har det varit mässlingsutbrott i bl.a. Holland och på Irland år 2000. Av totalt 3 500 som fick sjukdomen då fick fyra barn hjärninflammation och fem dog. (från http://www.9manader.nu/efter/barnsjukdo/masslingen)

Jag skulle inte kalla den ofarlig barnsjukdom som alla bör gå igenom. Dessutom orsakar den väl precis som röda hund missfall hos gravida om jag inte missminner mig?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 741
Senast: lundborg
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 931
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp