Bukefalos 28 år!

Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag betalar ca 450 för botvacc-tetanus-influensa vaccin i ett och samma besök iallafall och har gjort senaste åren , brukar vaccinera på
Klinik i sambandet annat . Jag räknade att ca hälften dvs ett par lappar är botvacc delen .

Fuskigt! Jag betalar 1120kr/häst för samma sak och då har jag pallrat mig iväg till kliniken så ingen utkörningsavg eller så.

Till TS:

Jag vaccinerar båda mina hästar mot hästinfluensa, stelkramp och botulism.
Generellt fodrar jag bara med hö, men isomras var det ett galet dåligt höår för oss så för att fodret ska räcka hela vintern är vi tvungna att fodra med hösilage nu över vintern.
Då var det faktiskt väldigt skönt att hästarna redan var vaccinerade och klara.
Dessutom kan de ju få botulism av andra saker än just plastat grovfoder.
Jag skulle inte kunna förlåta mig om mina älsklingar skulle dö av botulism för att jag varit snål och inte vaccinerat.
Så när jag ändå grundvaccinerat kan jag likagärna fortsätta.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Fuskigt! Jag betalar 1120kr/häst för samma sak och då har jag pallrat mig iväg till kliniken så ingen utkörningsavg eller så.

Till TS:

Jag vaccinerar båda mina hästar mot hästinfluensa, stelkramp och botulism.
Generellt fodrar jag bara med hö, men isomras var det ett galet dåligt höår för oss så för att fodret ska räcka hela vintern är vi tvungna att fodra med hösilage nu över vintern.
Då var det faktiskt väldigt skönt att hästarna redan var vaccinerade och klara.
Dessutom kan de ju få botulism av andra saker än just plastat grovfoder.
Jag skulle inte kunna förlåta mig om mina älsklingar skulle dö av botulism för att jag varit snål och inte vaccinerat.
Så när jag ändå grundvaccinerat kan jag likagärna fortsätta.

Oj. Det betalade min kompis per häst i höstas när DV kom ut till hennes hästar (2st). Dock ingen stelkramp denna gången.

Rättning: 1400 per häst utan stelkramp var det tydligen.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jamen DV kostar multum
. Utkörningsavgift, inställelse avgift osv .

Håller med pulkaskurk i övrigt . Det handlar om hundralappar på ett år . Om man har många hästar däremot så självklart blir det en
Kostnad att risk beräkna på ett annat sätt !

Personligen Om man har en enda häst och den blivit grundvaccinerad mot Botulism redan så är det enormt onödigt att sabba det för att man vill spara några hundra på ett år .
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jo just det. Det var därför jag tyckte det var dyrt med 1120 per häst när man gjorde det på kliniken.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

kl

Med tanke på vad ett vanligt hästtäcke kostar så kan ju inte kostnaden för vaccinen vara speciellt avgörande.

Om man har felaktig kunskap eller går på övertygelse att vaccinering är onödig må så vara däremot..

Blir lika förvånad varje gång det dyker upp botulismtrådar..
Felaktigheter kontra fakta..gång på gång på gång på gång..
I minst 12 år på raken. :crazy:

Är det över huvud taget ens någon idé att diskutera botulism?

Speciellt med tanke att få ens verkar bry sig om att SVA ändå borde vara en säker källa...

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Håller också med till fullo. Om man generellt inte vaccinerar sina hästar så kan jag kanske förstå det men om dom ändå får A2 varje år vad spelar det då för roll. A2 är ju dessutom mer diskutabelt om det gör någon nytta eller inte.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Men vet du inte att SVA konspirerar mot alla hästägarna i Sverige och far med lögner och dessutom mörklägger hemska sanningar?
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

kl.

Jag betalar vad det kostar, jag har skaffat häst och det är mitt ansvar att hon håller sig frisk, då får man hosta upp vaccinationskostnaden. Det får kosta 2 tusenlappar om det vill. Sista vacc. gick på ca 1200 har jag för mig, influensa och botulism.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vilken övertygelse är det? Att det är sån liten risk att de får botulism eller att det är risk för biverkningar? Vaccinerar ni inte alls eller är det bara inte mot botulism? Skulle vara intressant att veta :)

För mig i alla fall är det en liten försäkring för att minimera risken av ett plågsamt insjuknande.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Efter att ha blivit avrådd av två veterinärer (mörkertal gällande biverkningar av vaccinet) och mycket god kännedom om foderproducenten och dennes produkt och framställning har vi valt att avstå.

Om man känner skräck inför botulism bör man vaccinera oavsett foder, jag vill minnas att Tyskland hade ett stort botulismfall (många hästar drabbades och dog) via ett parti pellets som innehöll botulinumbakterier. De fall jag känner till i närområdet är hästar som insjuknat och dött p g a att de betat på torrlagda strandängar (hela flocken dog).

Jag har fodrat med hösilage sedan i alla fall 15 år tillbaka, och känner ingen som helst osäkerhet inför att avstå från att vaccinera. Jag tror mer på nogrannhet och eftertanke när man väljer foder och betesmarker.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vi har inte avstått p g a kostnad, utan p g a övertygelse.

Samma här.
Till och med ett av sveriges största stuterier, med hundratal ston, avstår stelkrampsvaccin.
På frågan varför, så var svaret "vi har under alla år aldrig nånsin varken haft eller sett en häst med stelkramp."
Dessutom, stelkramp är inte smittsamt.
Däremot vaccinerar dom mot abortvirus, som är betydligt större problem.

Ju äldre jag blir, ju mer misstänksam blir jag mot att använda massa saker på slentrian.

Sen läste jag nån blogg (?) om att antalet hästar inom travet som "dödsstörtar" har ökat markant efter att det blev obligatorisk vaccinering mot influensa för några år sen.
Sant eller inte, men det kanske kan vara nåt att fundera vidare på?
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Visst är det väldigt lustigt att det alltid är på någon blogg, eller någon veterinär sa, "hemliga biverkningar" eller andra skumma diffusa källor. Någon sa (gärna då någon stor ej namngiven person inom branschen (som tex en av de största). Men aldrig att det är någon exakt namngiven källa som går att kontrollera.

De gånger det har varit verkliga problem, som tex svininfluensavaccinet, så har det fort dykt upp studier som går att verifiera och upprepa.

Fattar inte att folk så lätt går på alla dessa konspirationsteorier.

Att inte vaccinera mot stelkramp är bara rent ut sagt korkat.

Det intressanta är att vaccin mot abortvirus är ett utav dom vaccin som har sämst verkningsgrad. Stelkramp tex är så gott som 100%.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag också hört att det är att strö pengar i sjön och att det inte direkt skulle hjälpa.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Om du inte litar på mig, och menar att jag bara hittar på så är stuteriet Alebäck.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

KL Jag vaccinerar inte själv däremot reagerar jag mot alla osakliga argument mot vaccinering.
Jag har hösilage med ts från 50% o uppåt.
Sen har jag lite funderingar om förekomsten av botulinumsporer. Jag kan tänka mig att det är lite som stelkramp, förekomsten är kopplad till gammal kulturbygd. Där jag bodde tidigare, västerbottens inland förekom inte stelkramp, där jag bor nu, västernorrlands kustland, ses enstaka fall.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Och uppenbarligen förekommer inte stelkrampbakterien i de områden som Alebäck har sina hästar.
Varför ska man då häva i hästarna massa vaccin?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 658
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 261
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 341
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp