Bukefalos 28 år!

Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Genom att ha öron. Om de under alla år de haft hundratals hästar på sina marker vare sig vaccinerat mot stelkramp eller haft nåt stelkrampsfall så kan det ju vara så?

För övrigt förstår jag att det handlar om frågor om man skriver ETT utropstecken. Så slit inte på tangenterna för min skull. ;)
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*kl*

Med tanke på hur känsliga just hästar är för stelkramp skulle jag inte välja bort det vaccintet. Det är väl dessutom ett av de absolut billigaste vaccinen som finns. Inget ont om stuteriet, men förstår inte hur de tänker i det fallet. Men visst alt är ju en cost benefit fråga och har man många hästar kostar vaccinen också mer såklart ;)

Abortvirus är inget kul om man får problem med det, men där finns det studier som visar att vaccinet troligen har en delvis abortskyddande effekt men det är fortfarande inte tillräckligt effektivt för att man ska kunna stoppa cirkuleringen av viruset och föl från vaccinerade ston har hittats smittade så tidigt som 22 dagar gamla..
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Ja det kan vara så. De flesta hästar som gått på deras marker är inte deras o säkert till stor del åtminstone grundvaccinerade.
Om de säljer föl o unghästar utan grundvaccination är det enligt min mening ansvarslöst.
Att deras marker som ligger i en av landets äldsta kulturbygder skulle vara fria från stelkrampsporer är helt osannolikt.
Utropstecken är raka, frågetecken krokiga, tangentbord är billiga!
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

JAG lägger mig inte i om folk vaccinerar eller inte.
Men blir lite trött när det hintas om att folk är snåla om man inte vaccinerar.
Det kan ligga andra, fullt normala tankar bakom att man inte vaccinerar.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Oj, menade såklart frågetecken.

Tja, de kanske ändrat nu, när det är influensavaccinkrav inom travet?
Här vaccinerar vi upp alla unghästar med grundvaccin stelkramp/influensa efter att det kravet kom.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag lägger mig inte heller i, gentemot kund ger jag fakta o sedan är det deras val. När det gäller stelkramp säger jag att det är väldigt viktigt.
När det gäller denna o andra liknande trådar reagerar jag på alla myter o direkt okunniga argument mot vaccination.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Då vaccinerade jag de som ägaren ville ha det på.
Nu vaccinerar jag vare sig de vill eller inte. ;) Alla verkar nöjda.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Fast det lär säkerligen vara en kostnadsfråga och riskbedömning utifrån det som inte har att göra med att stelkramp inte existerar på markerna .
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Kan ju nämna att västra götaland toppar statistiken när det gäller stelkramp på människa.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*kl*

Om man inte vaccinerar mot botulism för att risken att få det är så liten så köper jag det. För det är helt sant. Men om man börjar hänvisa till odokumenterade skumma biverkningar eller andra konstiga skumma anledningar så blir jag irriterad. Man skall inte hålla på och sprida myter pga sin egen okunskap.

Botulism och stelkramp orsakas av en bakterie. Detta gör att vaccinering mot dessa är oftast väldigt effektivt då bakterier är stabila i sin uppbyggnad.

Abortvirus och A2 är virus. Dessa ändrar karaktär och är svårare att få ett fullgott skydd mot. Tex A2 skall man väl egentligen vaccinera två gånger per år för att få ett riktigt ordentligt skydd mot.

Stelkramp finns mycket mindre idag och en anledning till det är att vi faktiskt är bättre på att ta hand om sår än vad vi var förr. Under första världskriget var det många hästar och människor som strök med pga stelkramp. Då var det rostig taggtråd runt skyttegravarna som många gånger var den stora boven. Små och djupa sår som var svåra att hålla rena och som kunde ge stelkrampsbakterien en bra syrefattig miljö att trivas i. Att man idag inte längre använder taggtråd till häst kan vara en bidragande orsak till att stelkramp inte är så vanligt längre (bortsett från vaccinering).

Många säger att A2 är onödigt att vaccinera mot för det är ju bara en vanlig förkylning. Men jag kommer ihåg hur A2 kunde slå ut hela travbanor med hundratals hästar. En del hästar tom dog av biverkningarna från A2. Däremot om man har en egen gård och hästarna väldigt sällan åker därifrån och nya hästar sällan kommer dit så kanske det är en onödig vaccination.

Sen är det ju så att vaccination kostar pengar. Har man många hästar så kanske man rent ekonomiskt kan kalkylera med en del hästförluster innan det ekonomiskt går med förlust.

Däremot tycker jag att det är förkastligt att sälja en häst som inte har påbörjad eller slutförd vaccination mot stelkramp (beror ju på ålder på hästen). Jag tycker det är oprofessionellt. Men det är mitt eget tyckande.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*KL*

Jag hittade en intressant studie i ämnet, från 2011.

Jag har inte orkat läsa hela dock, men en av slutsatserna var att det var väldigt liten risk att drabbas: 0.03%.


länk

/Lavinia
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Botulism orsakas inte av en bakterie, sjukdomen orsakas av ett toxin som bakterien producerar.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Botulism orsakas inte av en bakterie, sjukdomen orsakas av ett toxin som bakterien producerar.

Eftersom jag ammar på nätterna så kan jag vara väldigt seg ibland med att fatta saker och ting så jag hoppas du har överseende med min fråga: Så fungerar ju stelkrampsbakterien också, dvs bildar toxin. Skulle det vara någon skillnad mot botulismbakterien eller är det bara en allmänt förtydligande? :confused: :o
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Skillnaden är att stelkrampsbakterien växer i vävnaden o producerar toxin som sedan sprids i kroppen. Detta gäller många bakerier som vi blir infekterade med. Den typen av botulism som vi mest diskuterar är egentligen en matförgiftning, bakterien växer o producerar toxin i fodret o hästen får i sig toxinet när den äter förorenat foder.
Det finns även andra varianter av botulism: Föl som får i sig bakterien via fodret o bakterien växer o producerar toxin i tarmen (shaker foals) den andra varianten är en sårinfektion med botulinum-bakterien precis som vid stelkramp . Bägge dessa är infektioner.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Ahh! Du menar så. Ja det är ju helt korrekt. Nu hänger jag med. Tack! Är som sagt lite mosig i huvudet (mer än vanligt alltså :D) pga sömnbrist.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Tycker inte heller det är okej att kalla en snål för att man inte vaccinerar.
Jag vaccinerade aldrig min katt. Min hund är bara vaccinerad mot valpsjuka och de första sprutorna som valp. Våra två andra hundar håller vi vaccinerade pga deras pass. Mina kaniner vaccinerad inte heller (ex gulsot).

Jag har ALDRIG tagit en vaccination. Det är sjukt överskattat. Jag menar nu de flesta nya så som gardasil som folk dött av! Eller svininfluensan den är väl den mest onödigaste som nästan alla blev sjuka av och vissa fick livshotande problem och t.o.m förlamade. Nej tack och jag är friskare än många andra precis som min familj och sambo som inte heller vaccinerats. Det är gratis men vi gör det ändå inte för jag tycker inte det behövs och därmed inte heller på djur om man inte åker runt och tävlar.
Jag vaccinerar dock min häst för han står med andra hästar i stallet som kan åka på tävlingar ibland. När jag hade eget stall med bara mina egna hästar vaccinerade jag inte då de bara stod hemma 2 km in i skogen utan andra djur.

Kommer ihåg när jag fick ett djup bitsår av en kanin (låter fjantigt men det var typ ett köttsår) och det första folk sa var "är du vaccinerad mot stelkramp?!" Och jag sa nej då blev de nästan livrädd. Åh du kan få stelkramp!! Jo visst du :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Stelkramp ska man absolut inte nonchalera! Det är fullständigt onödigt att utsätta sig för den risken, eller för den delen sina djur. Risken för stelkramp i relation till botulism ser jag inte ens som jämförbar.

Skulle aldrig drömma om att vara utan stelkrampsvaccin, varken vad gäller djur eller människor.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 631
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 300
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 307
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp