Bukefalos 28 år!

Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Till större delen rena dumheter som tex det om stelkramp!
Det finns en grupp aktivister som hävdar att allt beror på vaccinationer.
Dessutom kommer de med en massa ogrundade påståenden om ökningar av i stort sett alla sjukdomar o sen gör de en lika ogrundad koppling till vaccinationer!
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Till större delen rena dumheter som tex det om stelkramp!
Det finns en grupp aktivister som hävdar att allt beror på vaccinationer.
Dessutom kommer de med en massa ogrundade påståenden om ökningar av i stort sett alla sjukdomar o sen gör de en lika ogrundad koppling till vaccinationer!
PL

Aktivister eller inte.. En vaccination är något man bör fundrra på eftersom det är allmänt erkänt att vaccin inte bara är av godo utan att det finns en hel del som vi inte vet kring det och flera risker.

Vaccinerar hästarna för att få tävla, katterna för att ställa ut... men skulle aldrig vaccinera mig själv mer än när jag berkligen måste... :)
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

kl.

Avsnittet om rabies är riktigt otäck. Att rekommendera att låta bli rabiesvaccinen :o

Har själv tillbringat min uppväxt i rabies-land och blir orolig då jag läser om "dess" biverkningar.
Har sett rabies på nära håll.

Rabies-light skriver dom. Stämmer inte, i alla fall inte för vår del.

Den vaccin-infon florerar på Facebook och många läser och tror utan att ha bevis, och ordentliga källor.
Man hänvisar till XX-veterinär hit och xx-forskning dit men hur vet man att människorna är det dom försöker ge sken av att vara?

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag har läst hela artikeln!
Eftersom du tydligen sväljer dem med hull o hår förstår jag att du inte vill vaccinera.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Rent trams, rabiesvaccin är avdödat o kan inte ge sjukdomen.
Konstigt att inte rävstammen kraschat i de områden där man massvaccinerat med betesvaccin.
Har själv inte sett några biverkningar på rabiesvaccinerade hundar o jag har vaccinerat bra många genom åren.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Rent trams, rabiesvaccin är avdödat o kan inte ge sjukdomen.
Konstigt att inte rävstammen kraschat i de områden där man massvaccinerat med betesvaccin.
Har själv inte sett några biverkningar på rabiesvaccinerade hundar o jag har vaccinerat bra många genom åren.
PL

Den tanken slog mig också.
Är inte 100 procent säker ( rätta mig om det är fel land) men hade för mig att Finland la ut betesvaccin.
Problemet skulle väl ha blivit större om anti-vaccin människorna har rätt?

Det kanske är lätt att sitta i Sverige och säga att just rabiesvaccinen är värre än värst.
Man måste nog se med egna ögon hur ett rabiessmittat djur ser ut. Och hur det själv känns då man blivit biten av en sådan.

Kan inte sluta att bli orolig över om folk får för sig att sluta vaccinera mot sådan, riktigt otäck sjukdom :crazy:

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Till större delen rena dumheter som tex det om stelkramp!
Det finns en grupp aktivister som hävdar att allt beror på vaccinationer.
Dessutom kommer de med en massa ogrundade påståenden om ökningar av i stort sett alla sjukdomar o sen gör de en lika ogrundad koppling till vaccinationer!
PL

Hade en ivrig diskussion med min syster häromdagen ang just vaccin och antibiotika.

Finns det någon risk att alla dessa vaccin kan ge samma effekter som tex antibiotika?

Så som jag har läst så han många gamla sjukdomar kommit tillbaka igen även om man sett till att bef varit vaccinerat mot dem. Finns det risk för resistens genom vaccin? Hoppas du förstår vad jag menar?
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

KL

Nej tänk så mycket ont vaccin gjort för mänskligheten, utrotat smittkoppor, nästan utrotat polio etc. Utan dessa vaccin hade förstås alla mått SÅ mycket bättre.

Jag har två nära bekanta som haft polio och har inte förän nu insett att de klarat sig om de inte vaccinerats. Jag som varit naiv att tro att det var tvärtom! :angel:
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Allt handlar om BALANS! :)

Gör det verkligen?

Ska man åka eller bo i ett kolera-land så vaccinerar man sig.. Vi människor har ju den stora fördelen att tänka, sortera och besluta.

Vilket är värst?
Sjukdomen eller vaccinen?

En hund i rabiesland kan inte bestämma. Ägaren måste bestämma.
-Antingen blir du biten och då avlivas du om du inte dör på egen hand.
-Eller så vaccineras du..


Jag ser en väldig obalans i tänkandet :crazy:

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vaccinerade mot svininfluensan då för nåt år sedan..
Mot vanlig influensa? Nej.

Har en ganska bra motståndskraft mot virus..peppar peppar.

Men har exempelvis vaccinerat mot TBE, stelkramp.
I mina ungdomsdagar fick jag så mycket vaccin mot saker som folk knappt kan stava till här :D
(kanske därför som man aldrig är förkyld ;) )

Det handlar mer om risktagande. Är bonde så ja, jag har koll på stelkrampen.

Vi har haft ett botulismfall. Och vi vaccinerar mot sånt. Alla.
(sagt förut, styckar hellre ut en fölunge än får ett botulismfall till)

Influensa kan slå hårt på yngre individer. Vi vaccinerar då vi inte bor i ett vakuum. Unga individer som senare slussat ut på stora anläggningar.

Min familj har vaccinerat husdjuren mot rabies.. och det finns inte på kartan att låta bli.

Kattungen hemma är vaccinerad mot pest/snuva..skulle det vara fel? Är rädd om Lakris :)

Och vi använder även andra vacciner i förebyggande syfte trots att vi är helt medvetna om att dom ej är 100 procentiga.
Till exempel abortvirus. En säsong även rota.

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jamenn, där har du ju balansen som jag menade!! ;)


Att inte vaccinera alla mot allt som går helt blint, utan att väga för o emot, att veta att det kanske inte alltid är bäst att vaccinera.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jamenn, där har du ju balansen som jag menade!! ;)


Att inte vaccinera alla mot allt som går helt blint, utan att väga för o emot, att veta att det kanske inte alltid är bäst att vaccinera.

Du la ut anti vaccineringslänken..
Vad står där som är rätt :confused:
Då, bevisat med källor.

Ser ingen balans i det du delade med dig men jag kanske inte förstod vitsen..:D

Förklara gärna.
Du förstod säkert att jag fastnade för rabiesdelen.
Har du annan åsikt och i så fall hur tänker du då?


AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Att vaccinera är alltid en risk, man sprutar in något som vi inte vet riktigt hur dom långsiktiga konsekvenserna är. Precis som det stod så har vi i travet klarat oss mycket bra utan vaccin och har haft oförskämt friska hästar.

Så att vaccinera mot mer än man verkligen måste/behöver är något som både är onödigt och oansvarigt. Hoppas att du förstår mig nu :)
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Men vilket av vaccinationerna är då onödigt/oansvarigt? Enligt dig?


Exempelvis så kan man vaccinera mot ringorm.
Sånt har vi haft en sommar. Då på typ + 50 hästar :grin:

Ingen dog men vi fick jobba en del för att kunna leverera unghästarna smittfria.

(imaverol är väldigt dyrt i literflaska :D )

Men vi vaccinerar inte mot ringorm då vi själva inte anser att det är ett problem.
Och det vi såg på hästarna var att dom inte heller verkade lida av det.

Så enligt oss har vi då valt bort den vaccinen. Och förklarat varför.

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 631
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 301
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 307
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 804

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp