Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Förlåt att jag frågar men på vilket sätt skulle botulism vara ett känsligt ämne? :confused::confused:

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag tolkar det som att "känsligt" handlar om att hästägaren börjar grina när man pratar om den döda hästen.
Inte pga dödsorsaken.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Ja men så klart. Det har du ju givetvis rätt i.

Tänkte mer i banorna liknande då det blir smittor som kvarka eller virusabort. Då brukar det tystas ganska snabbt på flera ställen.

Så jag får be om ursäkt för att jag ställde en sån dum fråga :o

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Alltså inte själva botulismen utan det faktum att hennes älskade vän dog helt abrupt. I ett sådant läge är det inte särskilt finkänsligt att börja fråga ut precis vad som hände och vad veterinären hade sagt. Och allt eftersom tiden gick kändes det inte längre viktigt att fråga om några detaljer. Det var bara att acceptera att allt blev som det blev och en fin liten ponny försvann.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Det förstår jag fullt men det folk frågar om är ju legitimt var det verkligen konstaterad botulism ? Om inte blir det negativt att rapportera att det var det Liksom ...
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jo visst är det en legitim fråga, men jag vet som sagt inte svaret på den. För att vara helt ärlig hade jag ingen aning (innan jag läste i denna tråden) om all "logistik", eller vad man nu ska kalla det, omkring ett botulismfall.

Jag vet inte vilken veterinär det var, men förhoppningsvis är veterinärer i allmänhet tillräckligt vettiga för att inte ställa diagnos utifrån vad de tror, utan istället ställer en diagnos utifrån det de vet. Om det var en professionell veterinär borde väl denna ha vetat om rutinerna kring botulism och i sådana fall informerat ägaren till ponnyn om eventuell anmälan osv osv (min syster var alltså inte ägare, i det fallet hade jag ju givetvis vetat, men hon red bara ponnyn).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 462
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp