Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

För mig är det helt obegripligt att du faktiskt försökt varna mig för vaccinationer som sjukvården rekommenderar mot sjukdomar som med stor sannolikhet är snabbt dödliga i mitt nya liv utan mjälte.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Uppenbarligen så är det ju inte det! ;)

Hur menar du?

Jag tycker inte botulismvaccin är nödvändigt i min hästhållning, men det anser grannen att det är i hennes. Hon vaccinerar därför.

Men inte skulle varken grannen eller jag vaccinera mot gröna grodor, det anser vi bägge vara helt onödigt.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

*kl*

Igår ökade statistiken med Botulismfall :(

Min vänninans jättefina sto som dessutom var högdräktig avled i just detta. Fruktasnvärt för alla drabbad inkl stoet och hennes ofödda föl
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Kan man vara helt säker på att det är botulism så fort?
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Fy vad tråkigt men nyfiken som man är vet man från vad (grovfoder, skit i hagen eller kraften).

Mest nyfiken då jag har valt att inte vaccinera då jag ger hö och inte inplastat.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Fy vad tråkigt men nyfiken som man är vet man från vad (grovfoder, skit i hagen eller kraften).

Mest nyfiken då jag har valt att inte vaccinera då jag ger hö och inte inplastat.

Den fick hösilage på lösdrift där även två andra hästar går. Vet inte hur det är med dem men hoppas innerligt att allt är ok
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Kan man vara helt säker på att det är botulism så fort?

Ja enligt djursjukhuset i Helsingborg där hästen stod. Provsvaret kom inte förens på förmiddagen dagen efter att hästen kom in.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Dödsfall av Gardacil? Nästan alla blev sjuka av vaccin mot svininfluensa?
Fakta tack!
Du påstår diverse saker utan belägg. Tur att vi andra vaccinerar oss, då blir risken för att du skall sjuk mindre.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Jag bryr mig inte om det är 70 hästar i ett stall som inte är vaccinerat och äter hösilage. Jag tänker mer på MIN häst och MITT samvete. Sen är det upp till var och en hur man gör. Se det som att kasta pengar i sjön eller ell, jag har gjort vad jag kan. Min fundering var mer OM det verkligen var sant att vaccinet inte hjälpte.

Hur som så fick min kuse första sprutan i måndags. 1400 kr för influensa och botulism. Halva priset om jag hade åkt in med honom. Men kan man inte transportera hästen själv så kan man inte. Kommande år ska vi nog åka in och fixa det.

Hade tänkt fråga veterinären om ryktet ang vaccinet men glömde helt bort det när jag såg vilken veterinär det var som kom.
Jag blev så full i skratt när hon sa att hon hoppades att min häst inte skulle kasta sig ner på golvet den här gången hon träffade honom. (Hon var ut till oss en natt för 4-5 veckor sedan när han hade kolik. När han fick brämsen på snoken kastade han sig handlöst ner på golvet :P). Han höll sig snällt på benen denna gång.
Jag har två ggr till på mig att fråga :P
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

knapp

När vi övergick till hösilage kändes det som en självklarhet att vaccinera. Som flera andra sagt, så skulle jag aldrig klara av de samvetskval som skulle följt om hästen dog i botulism om jag inte gjort allt jag kunnat för att förebygga det.

Förra året dog ungponnyn min syster hade haft hand om och precis ridit in i botulism. Det var ett hemskt sjukdomsförlopp! I efterhand visade det sig att hästarna kommit åt ensilaget som eg. var till kossorna/fåren. Inga andra blev sjuka. En fruktansvärd otur som orsakade mycket sorg.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

knapp

När vi övergick till hösilage kändes det som en självklarhet att vaccinera. Som flera andra sagt, så skulle jag aldrig klara av de samvetskval som skulle följt om hästen dog i botulism om jag inte gjort allt jag kunnat för att förebygga det.

Förra året dog ungponnyn min syster hade haft hand om och precis ridit in i botulism. Det var ett hemskt sjukdomsförlopp! I efterhand visade det sig att hästarna kommit åt ensilaget som eg. var till kossorna/fåren. Inga andra blev sjuka. En fruktansvärd otur som orsakade mycket sorg.

Konstaterades det att det var just botulism?

Hur tänkte man där? Kor och får kan också drabbas.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Mer om omständigheterna vet jag tyvärr inte, jag vet bara att hästarna får hö och de andra djuren får ett grövre, blötare silage. Om det var en gammal hög som ponnyn kom åt eller om djuren faktiskt fick ngt av det vet jag ej.

Ja, enligt veterinären var det botulism.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Mer om omständigheterna vet jag tyvärr inte, jag vet bara att hästarna får hö och de andra djuren får ett grövre, blötare silage. Om det var en gammal hög som ponnyn kom åt eller om djuren faktiskt fick ngt av det vet jag ej.

Ja, enligt veterinären var det botulism.

Men blev det verifierat? Man tar ju blod vid det akuta stadiet och sedan testar man det på möss, tar ett bra tag att få svaret.

Bara nyfiken då det är anmälningspliktigt
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vet som sagt inga mer detaljer tyvärr, eftersom jag själv inte var där då det hände. Har inte frågat mer ingående om saken eftersom det var ett känsligt ämne. en jag får verkligen hoppas att veterinären gav rätt information och agerade professionellt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 462
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp