Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Vidare utvecklar.

Kvarka har vi också haft.. för längesedan. Trolig smittoväg var en unghäst som kom utifrån för frysmärkning.

Det kan man väl inte svära sig blå på men alla våra var friska innan, vi har en ganska isolerad gård och den ungen sjuknade in bland dom första..men givetvis gissningar här.

Där fick vi också jobba. Men det var mycket mycket värre.

Där skulle jag kunna tänka mig att använda vaccin..som inte finns.

Men då vi inte kan bli helgarderade så valde vi plan b. Vi vill inte vara samlingsfålla för frysmärkningshästar som kommer utifrån.
Det får fixas av ST på annat sätt.
För det var inte värt jobbet som kom efteråt. Nä.

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Att vaccinera är alltid en risk, man sprutar in något som vi inte vet riktigt hur dom långsiktiga konsekvenserna är. Precis som det stod så har vi i travet klarat oss mycket bra utan vaccin och har haft oförskämt friska hästar.

Så att vaccinera mot mer än man verkligen måste/behöver är något som både är onödigt och oansvarigt. Hoppas att du förstår mig nu :)

De flesta vacciner har ett antal år på nacken så det där med långsiktiga konsekvenser köper jag inte helt.

Oavsett vaccinationsstatus så behöver hästen utsättas för smitta för att bli sjuk. Vaccinering är ju till för att dämpa sjukdom OM hästen utsätts för smittan, samt minska smittspridningen och därmed också de ekonomiska konsekvenserna.

Det kan gå långt tid mellan exempelvis influensa utbrotten i Sverige, men OM/NÄR viruset kommer så finns vaccineringen där för att minska smittspridningen och hjälpa hästarna. Är ju klart att så länge där inte finns en smitta så blir hästarna inte sjuka.

Sen att vaccinerna i några tillfällen skulle behöva uppdateras/optimeras, det är en annan sak. Själva idéen med vaccinering är fortfarande den samma!

Finns det någon risk att alla dessa vaccin kan ge samma effekter som tex antibiotika?

Så som jag har läst så han många gamla sjukdomar kommit tillbaka igen även om man sett till att bef varit vaccinerat mot dem. Finns det risk för resistens genom vaccin? Hoppas du förstår vad jag menar?

Rent principiellt - Nej. Vaccinering är ingen behandling som selekterar som antibiotika gör. Tanken med vaccinering är att det skal påverka hästens immunförsvar på samma sätt som om hästen blivit smittad på riktigt. Bara i en mindre mängd så att hästen inte blir sjuk av det. När sedan nästa smitta kommer är immunförsvaret beredd och kan känna igen smittan, reagera snabbare och därmed förhindra/mildra sjukdomen. Enkelt och kort förklarat.

Det som kan hända med t.ex. influensa är att det är ett virus som ändrar sig mycket. Därför det kommer ett nytt humant influensa vaccin varje år. Hästens influensa ändrar sig dock inte lika mycket som människans. Men en viss ändring sker och gamla ouppaterade vaccin kan innehålla ett "gammalt" virus och inte ge lika bra skydd som ett nytt uppdaterat. Dock ger de nästan alltid ett visst skydd och nedsätter mängden virus som hästen sprider vidare till sin omgivning.

Vilka sjukdomar tänker du på som har kommit igen??
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Där finns ett vaccin mot kvarka i vissa länder i Europa. Det var indraget 2007-2010 pga stabilitetsproblem men återinfördes i vissa länder 2010. Dock skal det ges var tredje månad för att upprätthålla effekten och där är rapporter om hästar som har blivit sjuka även efter vaccinering. Så är inget vaccin jag personligen skulle rekommendera när det som du själv säger kan förebyggas ganska bra utan vaccinering, samt inte smittar via luften.
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Om du talar o balans hur kan du då lägga ut en sån idiotlänk?
Att sen påstå att jag förlorat förståndet för att jag reagerar på att någon hänvisat till en sån länk utan att reservera sig mot innehållet är väl att ta i.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Det finns nog ingen som rekommenderar allmän vaccination mot ringorm utan det ses mer som ett sätt att bryta smittspridningen på större anläggningar.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Allt beror väl på.

Har dock inget intresse att diskutera vad vaccinet mot svininfluensan var för rävgift :p

Men vilket av vaccinationerna är då onödigt/oansvarigt? Enligt dig?


Exempelvis så kan man vaccinera mot ringorm.
Sånt har vi haft en sommar. Då på typ + 50 hästar :grin:

Ingen dog men vi fick jobba en del för att kunna leverera unghästarna smittfria.

(imaverol är väldigt dyrt i literflaska :D )

Men vi vaccinerar inte mot ringorm då vi själva inte anser att det är ett problem.
Och det vi såg på hästarna var att dom inte heller verkade lida av det.

Så enligt oss har vi då valt bort den vaccinen. Och förklarat varför.

AM
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Hade en ivrig diskussion med min syster häromdagen ang just vaccin och antibiotika.

Finns det någon risk att alla dessa vaccin kan ge samma effekter som tex antibiotika?

Så som jag har läst så han många gamla sjukdomar kommit tillbaka igen även om man sett till att bef varit vaccinerat mot dem. Finns det risk för resistens genom vaccin? Hoppas du förstår vad jag menar?
Nej mikroorganismer blir inte resistenta mot vaccination.
Däremot kan vissa virus som tex influensavirus mutera väldigt snabbt, o därmed kräva nya vaccinstammar.
Vidare kan det vara väldigt svårt att på global nivå vaccinera bort en sjukdom, svårt att komma åt isolerade befolkningsfickor o sen finns det ju alltid gruppen som tror på myter som i länken ovan.
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Nafayettes inlägg var svar på DIN fråga.
Det är bara du som dragit fram svininfluensan o sen säger du på tal om ingenting att du inte vill diskutera den!
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Har jag aldrig tyckt.
Efter att jag helt nyligt blivit av med mjälten(mm) rekommenderar läkaren ett antal vaccinationer pga nedsatt immunförsvar. Tycker du att jag skall skita i det?
PL
 
Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!

Hade inga tarmproblem innan en akut grej, har det väl egentligen inte nu heller. Vad borde jag veta? Förklara för en stackars obildad!
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: Lilla vän
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 459
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 225
Senast: manda
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp