Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har de fortfarande BMI som riskgrupp för vaccination?
Inte BMI, men extrem fetma kan räknas om det har lett till problem med andning osv. Diabetes däremot räknas som riskgrupp vid prioritering av vaccination så det var nog det som gällde för @Petronilla :)
BMI 29 lär definitivt inte räknas som risk i vaccinationsfrågan.

"Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder)."
 
Inte BMI, men extrem fetma kan räknas om det har lett till problem med andning osv. Diabetes däremot räknas som riskgrupp vid prioritering av vaccination så det var nog det som gällde för @Petronilla :)
BMI 29 lär definitivt inte räknas som risk i vaccinationsfrågan.

"Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder)."
Jo det var det jag menade, de hade en BMI gräns, men har för mig de tog bort den från riskgrupperna tidigare, men då kanske jag missuppfattade det! Tänkte på att gränsen nog inte är vid 29, men minns inte vad den låg på då, 40?
 
Jo det var det jag menade, de hade en BMI gräns, men har för mig de tog bort den från riskgrupperna tidigare, men då kanske jag missuppfattade det! Tänkte på att gränsen nog inte är vid 29, men minns inte vad den låg på då, 40?
Jag fick pga diabetesen.
 
Jo det var det jag menade, de hade en BMI gräns, men har för mig de tog bort den från riskgrupperna tidigare, men då kanske jag missuppfattade det! Tänkte på att gränsen nog inte är vid 29, men minns inte vad den låg på då, 40?
Ja kan ha varit 40, jag minns inte heller riktigt.
 
De som fått vaccin i andra regioner är ungefär i min åder, några är nog rentav yngre. Men som jag tjatat om i andra trådar så verkar VGR vara ganska ensamma i att göra som de gjorde. Om man inte har turen att bli kallad av sjukhus, vilket jag inte vet om jag kommer att bli, så kommer de i riskgrupp under 59 vaccineras samtidigt som sin åldersgrupp i fas 4.
Jag ska få första vaccinationen imorgon på sjukhus. Tillhör också VGR så förhoppningsvis är det på gång för dig också. Jag fick ett sms i torsdags om tiden och kände mig tvungen att ringa dubbelkolla om det verkligen var korrekt då min vårdcentralsläkare menade att jag inte tillhör någon riskgrupp enligt de senaste rönen. Nu gör jag uppenbarligen det och dessutom måste vaccinationen ske på vaccinationsmottagning på sjukhus. Det verkar svänga väldigt fort vem som räknas som vad med riskgrupperna.
 
Jag ska få första vaccinationen imorgon på sjukhus. Tillhör också VGR så förhoppningsvis är det på gång för dig också. Jag fick ett sms i torsdags om tiden och kände mig tvungen att ringa dubbelkolla om det verkligen var korrekt då min vårdcentralsläkare menade att jag inte tillhör någon riskgrupp enligt de senaste rönen. Nu gör jag uppenbarligen det och dessutom måste vaccinationen ske på vaccinationsmottagning på sjukhus. Det verkar svänga väldigt fort vem som räknas som vad med riskgrupperna.
De har "smygstartat" fas 4 på sina ställen också, så det ser nog väldigt olika ut beroende på vart man befinner sig (igen, fast på annat vis då). Men det borde du förvisso inte höra till om du får vaccineras på sjukhus. Rörigt är det, men förhoppningsvis rör det på sig. Skönt att du fått tid iaf! :heart
 
De har "smygstartat" fas 4 på sina ställen också, så det ser nog väldigt olika ut beroende på vart man befinner sig (igen, fast på annat vis då). Men det borde du förvisso inte höra till om du får vaccineras på sjukhus. Rörigt är det, men förhoppningsvis rör det på sig. Skönt att du fått tid iaf! :heart
Verkligen jätterörigt! På min vårdcentral vaccineras de som är äldre än 55 år med sjukdom/tillstånd som innebär allvarlig risk för att bli allvarligt sjuk i covid nu medans de på sambons vårdcentral inte är där på länge än. I samma stad så det är verkligen jätteolika.

Nej nu verkar jag tillhöra "18-59 år med sjukdom/tillstånd som innebär riskökning", dvs. fas 3 och det borde ju du också höra till.

Tack! Ja! Jag blev så himla glad! Håller tummarna för att det plingar till hos dig med snart :) Jag har alltså inte fått någon kallelse på posten men posten är ju som de är som sköterskan sa när jag ringde för att dubbelkolla så att det inte bara hade blivit fel telefonnummer och påminnelsen egentligen var till någon annan.
 
Verkligen jätterörigt! På min vårdcentral vaccineras de som är äldre än 55 år med sjukdom/tillstånd som innebär allvarlig risk för att bli allvarligt sjuk i covid nu medans de på sambons vårdcentral inte är där på länge än. I samma stad så det är verkligen jätteolika.

Nej nu verkar jag tillhöra "18-59 år med sjukdom/tillstånd som innebär riskökning", dvs. fas 3 och det borde ju du också höra till.

Tack! Ja! Jag blev så himla glad! Håller tummarna för att det plingar till hos dig med snart :) Jag har alltså inte fått någon kallelse på posten men posten är ju som de är som sköterskan sa när jag ringde för att dubbelkolla så att det inte bara hade blivit fel telefonnummer och påminnelsen egentligen var till någon annan.
Efter att ha fått hjärtat i halsgropen när jag såg att jag hade ett brev från VGR (men det var förstås bara en tandläkartid... haha) så skrev jag ändå ett meddelande till mottagningen för att fråga hur det blir. Verkligen försökt att hålla nere kontakten till nödvändig nivå, med tanke på hur belastad jag vet att mottagningen är nu, så har lite dåligt samvete för att jag inte väntade på att bli kontaktad bara.
 
Hur lång tid efter har era biverkningar kommit?
Min anhörig fick biverkningar efter fem dagar, känns som lång tid men hon har inte fått tag på någon att fråga ännu.
Spruta ett.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
584
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 022
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 368
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp