Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Först tänkte jag ta Pfizer eftersom vi fick erbjudande om att ingå i forskning då. Och det tyckte jag lät coolt. Men sen blev jag tveksam just eftersom de inte vet så mycket om att blanda två sorter, och tänkte då att det skulle vara bättre att ta AZ för två doser av samma har de ju mer koll på. Sen velade jag fram och tillbaka i några dagar innan jag landade i att AZ kändes tryggast. :) Men det är svårt att välja, det var ju mycket enklare när det var sagt att dos 2 blev ett mRNA vaccin och inget annat. Gillar inte att välja själv.
Okej, ja jag har funderat på liknande sätt. Har varit inställd på att få en annan sort, och det har känts bra. Men när chefen berättade det här tänkte jag också på om det inte är bättre att få samma vaccin? Hade inte heller velat välja själv, men jag antar att de inte spelar sån stor roll? I så fall hade vi ju troligtvis inte fått välja.
 
Jag ska vaccineras nästa onsdag och är snäppet under 65, så jag hoppas ju på Pfizer. Astra tänker jag nog vägra ta, förmodligen idiotiskt men jag vill inte. Visst måste de väl ge alla under 65 annat?
 
Okej, ja jag har funderat på liknande sätt. Har varit inställd på att få en annan sort, och det har känts bra. Men när chefen berättade det här tänkte jag också på om det inte är bättre att få samma vaccin? Hade inte heller velat välja själv, men jag antar att de inte spelar sån stor roll? I så fall hade vi ju troligtvis inte fått välja.
Vi har precis APT där de som håller i den här vaccinstudien som jag skrev om tidigare berättar om den och då fick den ena av dom frågan om det skulle vara sämre att ta två olika, men då svarade han att det har man inte sett iallafall. :)
 
Okej, ja jag har funderat på liknande sätt. Har varit inställd på att få en annan sort, och det har känts bra. Men när chefen berättade det här tänkte jag också på om det inte är bättre att få samma vaccin? Hade inte heller velat välja själv, men jag antar att de inte spelar sån stor roll? I så fall hade vi ju troligtvis inte fått välja.
Om man tänker lite hur vacciner fungerar så finns det säkert både för- och nackdel med att ta olika vaccin. Jag tänker så här:
Första dosen gör att antikroppar börjar bildas, när man får andra dosen hjälper de första antikropparna till att ge ett ännu bättre immunsvar och immunitet.
Eftersom Astra Zenecas vaccin är ett vektorvaccin och Pfizer/BioNtec o Moderna är mRNA-vaccin, så ger de väl olika typer av antikroppar. Jag kan tänka mig att det blir som att två olika typer av soldater ska begränsa ett angrepp och det är förmodligen ingen nackdel. Men frågan är om det påverkar hur länge immuniteten finns kvar?
 
Om man tänker lite hur vacciner fungerar så finns det säkert både för- och nackdel med att ta olika vaccin. Jag tänker så här:
Första dosen gör att antikroppar börjar bildas, när man får andra dosen hjälper de första antikropparna till att ge ett ännu bättre immunsvar och immunitet.
Eftersom Astra Zenecas vaccin är ett vektorvaccin och Pfizer/BioNtec o Moderna är mRNA-vaccin, så ger de väl olika typer av antikroppar. Jag kan tänka mig att det blir som att två olika typer av soldater ska begränsa ett angrepp och det är förmodligen ingen nackdel. Men frågan är om det påverkar hur länge immuniteten finns kvar?
Okej, har inte haft koll på vad de är för olika sorters vacciner, men låter rimligt! Pratade lite med en kompis som är sjuksköterska och hon hade tagit en annan sort om hon varit i min sits, pga rekommendationerna är att inte ge AZ till personer under 65, så jag kanske lyssnar på henne :)
 
Okej, har inte haft koll på vad de är för olika sorters vacciner, men låter rimligt! Pratade lite med en kompis som är sjuksköterska och hon hade tagit en annan sort om hon varit i min sits, pga rekommendationerna är att inte ge AZ till personer under 65, så jag kanske lyssnar på henne :)
Om jag fattat rätt så är grundrekommendationen att ta ett annat, men det är öppet för att välja AZ om man vill. Ifall jag hade varit utan egen uppfattning i frågan hade jag kört på grundrekommendationen.
 
Jag har en vän som fick Astra som första. Hon vill ha Astra igen eftersom vaccinen funkar så olika och hon vill veta att hon är fullvaccinerad så hon inte står där halvvaccinerad senare. Vi pratade även om det här med ev långsiktiga biverkningar om man tar 2 olika vacciner och hur risken finns att man blir ansvarsmässigt kringskyfflad för att man inte vet vilket vaccin som gett biverkningen.
 
Om jag fattat rätt så är grundrekommendationen att ta ett annat, men det är öppet för att välja AZ om man vill. Ifall jag hade varit utan egen uppfattning i frågan hade jag kört på grundrekommendationen.
Ja det känns ju som att det är grundrekommendationerna som bör följas...
 
Jag har en vän som fick Astra som första. Hon vill ha Astra igen eftersom vaccinen funkar så olika och hon vill veta att hon är fullvaccinerad så hon inte står där halvvaccinerad senare. Vi pratade även om det här med ev långsiktiga biverkningar om man tar 2 olika vacciner och hur risken finns att man blir ansvarsmässigt kringskyfflad för att man inte vet vilket vaccin som gett biverkningen.
Okej! Ja det är en del att tänka på 🤔
 
De jag känner som står på samma medicinering har alla bokats in för vaccin, eller redan fått sin första dos. Men de bor såklart i andra regioner...
Det har inte med att ålder att göra också?
Iaf i min region tar de även personer i riskgrupp i åldersordning. Idag ska de tydligen öppna för personer i riskgrupp från 40 år. Innan var det 50 år och uppåt tror jag.
 
Det har inte med att ålder att göra också?
Iaf i min region tar de även personer i riskgrupp i åldersordning. Idag ska de tydligen öppna för personer i riskgrupp från 40 år. Innan var det 50 år och uppåt tror jag.
De som fått vaccin i andra regioner är ungefär i min åder, några är nog rentav yngre. Men som jag tjatat om i andra trådar så verkar VGR vara ganska ensamma i att göra som de gjorde. Om man inte har turen att bli kallad av sjukhus, vilket jag inte vet om jag kommer att bli, så kommer de i riskgrupp under 59 vaccineras samtidigt som sin åldersgrupp i fas 4.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: McFlurry
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
582
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 020
Senast: Magnum
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp