Vaccinering... *suck*

S

sagani

Hjälp!!! Vaccinering av katt.... Nu kan jag också sälla mig till de som lyckas fibbla bort allting... *suck* :crazy: Jag var helt övertygad om att vaccineringen inte var dags förrän i slutet på maj (vilket är nu!). Men tyvärr var det inte riktigt så... De blev vacc 19 April ifjol, så nu undrar jag om det är så jätteviktigt som det är på hästar, att det måste ske senast samma datum, eller om det inte måste vara precis då?? Kan inte hitta ngn info alls om det, så nu vänder jag mig till Er istället!! Snälla, hjälp!!! :crazy:
 
Nej, det är det inte. Ska du ställa ut är det 365+45 dagar som gäller, men enligt vet räcker vaccinationsskyddet i ca två år. :)
 
Jag hörde igår att SVERAK diskuterat (och klubbat en gång som jag fattade, men osäker på om beslutet är fattat eller om det bara är på förslag än) att from nästa år ska vaccinationskravet sänkas till att vaccinering VARTANNAT år är kravet för att få ställa ut. Detta efter någon studie som veterinärer gjort om att vi de facto övervaccinerar (vilket jag är beredd att skriva under på faktiskt).
 
Kattpest vaccinet skyddar i 2 år,
medans kattsnuvan inte ger fullgott
skydd i 2 år. Därför vaccinerar de
flesta varje år.
 
Enligt läkemedelsbolaget som tillverkar vaccinerna så ska man vaccinera varje år. (de borde ju veta tycker man)
Vaccination behöver inte ske exakt samma datum, några veckor hit eller dit brukar inte spela nån roll, men över en månad...hm....Hör med vet. om du kanske måste börja om på nytt.
 
Jo, och de flesta vet rekommenderar ju vacc varje år med. Och jag var som sagt inte där och hörde vad som eg sa på SVERAKS möte, det var uppfödaren till siameserna som nämnde det i en bisats när vi diskuterade annat.

Jag kommer nog iaf närmsta tiden fortsätta årsvaccinera iom att det är utekatter, ville se rönen få lite mer genomslagskraft förr. Hästarnas vacc-intervall är dock så att tillverkarens rek är MYCKET tätare än tävlingsrekommendationerna etc. Och rent generellt så tittar man på vacc av föll etc så vaccinerar du som tillverkarna tycker blir det en rejäl övervaccinering. Jag vill (pratar fortf föl, inte forskat tillr mycket i ämnet om katter) de ska få ett eget immunförsvar först.
 
Tack tack och åter tack!!!!! :bow: :bow:
Tack alla för att ni hjälpt mig, det var skönt att höra!! Nu slipper jag grunda dem igen. Ska till vet på måndag, vacc, tandsten och kastrera den lilla (som inte är så liten längre, snart 1½ år...)...
Men tack igen för alla svar!!!! :D :bow: :D :bow:
 
Vill inte göra detta till en hästdiskussion, men hade samma bekymmer med fölet hemma... men enligt vet så räckte det fullt ut att de skulle vacc en gång, vänta ca 4-6 veckor, vacc igen... o sen vänta ca 6 mån... sen e det bra... enl med.producenterna ska det vacc först en gång, sen senast efter 4 veckor, sen igen efter 3-4 mån tror jag det var... så det är garanterat överdosering av vacc där.... :mad: Men det är bra att veta, tur man har snäll vet! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 308
Senast: Intejag
·
Gravid - 1år Jag är nu gravid i vecka 19 och har fått problem med foglossning. Jag har ett ganska invecklat problem här men ska försöka bena ut så ni...
Svar
11
· Visningar
2 541
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 467
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 403
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp