Vackraste namnet?

Benedicte eller Dicte (till kvinna)

Madeleine (med lite franskt uttal)

Frederika (för att jag får positiva minnen)

Emmeline (p g a sin kändistatus)

Björnhild (fränt!)

Dis (fantasykänsla)

Har en bekant med tre tjejer som heter Astrid, Sigrid och Ingrid. Det tyckte jag var rätt ballt, och övertänkt. Överhuvudtaget är det roligt med gamla namn som kommer tillbaka.
 
Freja är nog favoriten. Min dotter är döpt till det. Näst efter är Viola och Hilda.

Killnamn är svårare. Mina grabbar heter Isaac och Adam, men det var för att det var det enda vi kunde enas om ;)

Förlåt en kanske dum fråga, men hur uttalar man Isaac? Jag menar, uttalar man två a på annat sätt? eller är det Isak som vanligt?
Jag har sett stavningen flera gånger, men aldrig stött på någon som hetat Isaac på riktigt.

* Jenny *
 
Evelyn och Adam tycker jag är fina :) Gillar även Gabriel och Arvid, (det sistnämnda verkar jag dock tämligen ensam om att tycka om :p)

Min mormor hette Eira, det är också väldigt fint!
 
Om jag hade fått en flicka så hade hon hetat Isolde eller Ofelia. Nu blev det en pojke som fick heta Hektor istället. Kanske inte direkt vackert men lite ovanligt och gammalt.

Andra namn som är fina är Fredrika, Pella, Sofia, Viktor, Nils och David. Men de är "upptagna" av personer jag känner för bra/är släkt med.
 
Evelyn och Adam tycker jag är fina :) Gillar även Gabriel och Arvid, (det sistnämnda verkar jag dock tämligen ensam om att tycka om :p)

Min mormor hette Eira, det är också väldigt fint!


Eira hette en av arbetarna som dödades vid skotten i Ådalen 1931. Eira, Evert, Erik, Sture och Viktor. Sitter hårt i minnet från skoltiden och efter Jan Hammarlunds vackra visa.
 

Liknande trådar

Kultur Jag försöker komma på namnet på en amerikansk skådespelare, men det kommer inte fram. Han var mest aktiv skulle gissa 90-talet...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: MML
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
593
Senast: gulakatten
·
Kultur Jag snubblade över det här namnet i ett sammanhang idag och insåg att det är en karaktär i något jag har läst, men trots funderande och...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp