Vackraste namnet?

Jag gillar Liv och Ella som flicknamn.
Pojknamn är svårare, men jag tycker Evert är fint.

Kommer inte på något mer just nu.
 
Jag gillar Liv och Ella som flicknamn.
Pojknamn är svårare, men jag tycker Evert är fint.

Kommer inte på något mer just nu.
Pojknamn är svårt. Har svårt för pojknamn där namnet även har annan betydelse. Tex. Stig, Axel, Sten, Bo osv.
 
Förlåt en kanske dum fråga, men hur uttalar man Isaac? Jag menar, uttalar man två a på annat sätt? eller är det Isak som vanligt?
Jag har sett stavningen flera gånger, men aldrig stött på någon som hetat Isaac på riktigt.

* Jenny *

Isaac är mer den amerikanska stavningen, och det är väl utefter hur det uttalas där. Ice-Ak. Men nej, vi uttalar det som det "görs" Isak. Bara att stavningen med två a och c är mer vacker.
 
Jag gillar Liv och Ella som flicknamn.
Pojknamn är svårare, men jag tycker Evert är fint.

Kommer inte på något mer just nu.
Evert hette en vidrig mellanstadielärare. Fruktansvärt hemskt namn :D

Jag tror inte att man kan bedöma namn objektivt eller på hur de "känns" .
De flesta av oss förknippar namn med personer. En fin människa har ett fint namn.

Gräsliga tant Solbritt får mig att tycka illa om namnet. Adolf heter få pga kopplingen till Hitler. Gertrud är en fantastisk kvinna här i grannskapet - vackert namn. Viktor kopplar till älskade farbror Vic. Fridolf kopplar till seriefiguren Lille Fridolf.

Olika generationer har olika kopplingar till namn. Många av de namn som finns hos unga flickor nu känns i min hjärna som jättekonstiga. Konstiga, eller hårt kopplade till kor, hundar eller katter. :p
 
Evert hette en vidrig mellanstadielärare. Fruktansvärt hemskt namn :D

Jag tror inte att man kan bedöma namn objektivt eller på hur de "känns" .
De flesta av oss förknippar namn med personer. En fin människa har ett fint namn.

Gräsliga tant Solbritt får mig att tycka illa om namnet. Adolf heter få pga kopplingen till Hitler. Gertrud är en fantastisk kvinna här i grannskapet - vackert namn. Viktor kopplar till älskade farbror Vic. Fridolf kopplar till seriefiguren Lille Fridolf.

Olika generationer har olika kopplingar till namn. Många av de namn som finns hos unga flickor nu känns i min hjärna som jättekonstiga. Konstiga, eller hårt kopplade till kor, hundar eller katter. :p
Jag tucker Adolf är riktigt fint namn, synd att det blev förstört.
 
Min morfars mamma hette Emmy och hennes systrar hette Jenny och Alma. Vackra namn :love:

Skulle jag fått tvillingpojkar idag så skulle dom fått heta Jerker och Erik :love:
 
Kom på flera namn. Min farmor hette Ellen, det tycker jag är väldigt fint (men det heter en av mina bästa vänners barn så det är också "upptaget").

Sedan gillar jag Amanda, mycket på grund av denna dikt av Stagnelius som vi fick lära oss i högstadiet.

I blomman, i solen
Amanda jag ser.
Kring jorden, kring polen
hon strålar, hon ler.
I rosornas anda,
i vårvindens pust,
i druvornas must
jag känner Amanda.

När gullharpan klingar,
när västan sig rör
med susande vingar,
Amanda jag hör.
Allt, ängel, bestrålar
din himlagestalt,
lik Skaparn i allt
din gudom sig målar.

Se, själarna ila,
vid dödsängelns bud,
till gyllene vila
i famnen av Gud.
Se, flodarna hasta
med skummande fart.
I havet de snart
sig dånande kasta.

Men aldrig min trånad
till målet skall nå.
Blek, suckande, hånad,
jag enslig skall gå,
skall evigt, gudinna
lik stjärnan dig se,
högt över mig le
och aldrig dig hinna.
 
Eileen är ett namn jag har haft som favorit sen jag gick i högstadiet och vi fick läsa en kort novell om nån irländsk tjej som hette Eileen, utöver det så är jag förtjust i Alice även om det är så tråkigt att det är så vanligt, så tycker jag att mina mellannamn är fina, Rose och Saga

Killnamn tycker jag är svårare, är väldigt förtjust i namnet Nathaniel
 
Pojknamn är svårt. Har svårt för pojknamn där namnet även har annan betydelse. Tex. Stig, Axel, Sten, Bo osv.


Emmet och Elliot tycker jag är tjusiga namn. Gabriel (utan religiösa undertoner). Alvar och Valter (lite mjukare), Valdemar (pampigt), och Benjamin.

Omges av ganska många Anton och Simon, också fina mansnamn.
 

Liknande trådar

Kultur Jag försöker komma på namnet på en amerikansk skådespelare, men det kommer inte fram. Han var mest aktiv skulle gissa 90-talet...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: MML
·
Fritid Bokade flygbiljetter till Kenya via KLM:s hemsida häromdagen. Min resekompis har en accent både i sitt för och efternamn, men bokningen...
Svar
9
· Visningar
592
Senast: gulakatten
·
Kultur Jag snubblade över det här namnet i ett sammanhang idag och insåg att det är en karaktär i något jag har läst, men trots funderande och...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp