Bukefalos 28 år!

Vad är det som är så provocerande med hästar?

Jeps

Trådstartare
Börjar läsa en tråd på fb om att plocka upp hästbajs. Läser sen en artikel om en tjej som ramlade av efter att hästen blivit skrämd av en bil.
Som ett brev på posten kommer kommentarerna om att hästen gör sig bäst på mackan, ska hålla sig från vägen osv. Vad är det som gör att allt som har med hästar att göra provocerar så? Bara att se vad som kom fram efter både RGB och Peder vann jerringpriset.
Är det en kvinnofråga eller något annat?
 
Hästar förknippas starkt med styrka, makt, och därför kan det mycket väl vara provocerande när det även anses vara en kvinnosport i mångas ögon, trots att det ´är fler (gissningsvis) tävlingsryttare av manligt kön. Kvinnor har liksom inte där att göra, dom ska sättas på plats, tryckas och tystas ned.
 
Håller med om att det varit många konstiga, tråkiga och allvarliga hästnyheter det senaste.

Ang säkerhet i trafiken borde det ingå ett stort avsnitt om hästar körkortsutbildningen. Och jag kan tycka att det borde skrivas mer om problemen i media, inte bara när det har hänt en olycka utan mer förebyggande.

Jag tror också att en del onödiga kommentarer om häst på mackan osv sägs av okunskap, det man inte kan något om eller kanske känner rädsla för slår man ifrån sig istället för att prata vettigt om. Men det finns nog väldigt många anledningar såsom både makt och kvinnofråga.

Väldigt synd att man inte kan respektera olika sporter/hobbyer. Jag tycker inte om fotboll, men tycker det är en bra sport och att andra kan finna det intressant.
 
Börjar läsa en tråd på fb om att plocka upp hästbajs. Läser sen en artikel om en tjej som ramlade av efter att hästen blivit skrämd av en bil.
Som ett brev på posten kommer kommentarerna om att hästen gör sig bäst på mackan, ska hålla sig från vägen osv. Vad är det som gör att allt som har med hästar att göra provocerar så? Bara att se vad som kom fram efter både RGB och Peder vann jerringpriset.
Är det en kvinnofråga eller något annat?
Allt som är typiskt anses väl vara töntigt.
Det där låter som samma kommentarer man redan fick i lågstadiet
 
Ja sport och fysisk aktivitet anses av många vara något manligt. Hästar är tjejigt och då töntigt. Men samtidigt vet jag att tjejer som håller på med hockey och fotboll får skit ibland också dvs de är manhaftiga etc
Så sportens värld är enligt mig något av det mest ojämställda som finns.
Samtidigt är det ingen som kallar Stina Nilsson eller Charlotte Kalla för manhaftiga.
Fotboll och hockey är väl mer traditionelkt nanligt territorium.
Tror mer och mer på att det handlar om att hästsport är något som är kvinnodominerat icg gemene man har ingen kunskap om sporten. Dessutom tror jag många är rädda för hästar och då är det lätt att ta till diverse härskartekniker för att trycka ner.
 
Samtidigt är det ingen som kallar Stina Nilsson eller Charlotte Kalla för manhaftiga.
Fotboll och hockey är väl mer traditionelkt nanligt territorium.
Tror mer och mer på att det handlar om att hästsport är något som är kvinnodominerat icg gemene man har ingen kunskap om sporten. Dessutom tror jag många är rädda för hästar och då är det lätt att ta till diverse härskartekniker för att trycka ner.
Vissa sporter såsom friidrott och skidor tror jag anses "neutrala"
 
Samtidigt är det ingen som kallar Stina Nilsson eller Charlotte Kalla för manhaftiga.
Fotboll och hockey är väl mer traditionelkt nanligt territorium.
Tror mer och mer på att det handlar om att hästsport är något som är kvinnodominerat icg gemene man har ingen kunskap om sporten. Dessutom tror jag många är rädda för hästar och då är det lätt att ta till diverse härskartekniker för att trycka ner.

Jag tror du har en poäng där. Okunskap, rädsla och en nedlåtande syn på kvinnor och sånt som är kvinnodominerat ligger nog till stor del bakom det.
 
Jag förstår nog inte det heller... Körde idag på en väldigt smal väg, a la asfalterad grusväg. Kom ikapp en cyklist. Människan cyklade snabbt och hyfsat långt ut på vägen. För mig kändes det betydligt farligare att köra om honom än ett hästekipage, som förmodligen hade stannat vid sidan av vägen. Jag upplever också EPA-traktorer och mopeder som trafikfaror, eftersom de befinner sig ute på de större vägarna trots att de inte "flyter med" övrig trafik. Men ändå är det hästar i trafiken som folk irriterar sig på....
 
De flesta såna tråkkommentarer som jag sett kommer från unga killar. Allt från 12 till 30. Sen verkar folk (i alla fall i min omgivning) faktiskt mogna lite. De som är kvar i det där "inte leka med maten" som på högstadiet verkar vara kvar i den ålderskategorin hela livet med samma värderingar och åsikter som då. :meh:

Att folk stör sig på hästskit i villaområden (som jag tror att det handlade om i den aktuella nyheten?) kan jag faktiskt förstå. Jag försöker alltid hoppa av och sparka bort skiten om jag är ute på mer civiliserade vägar, och skulle aldrig ens överväga att rida i ett villaområde.
 
Jag förenklar det så kraftigt att jag skyller på kvinnohatet. Ridsport är kvinnligt kodat och är fullt av starka, självständiga kvinnor som inte pasar in i mallen för den passiva lätthanterliga kvinnan. Tro fan att patriarkatet hatar oss. Vi utmanar allt de står för och det tar sig uttryck i all idioti en läser i kommentarsfälten (oftast skrivet av mycket kränkta män).
 
Jag förenklar det så kraftigt att jag skyller på kvinnohatet. Ridsport är kvinnligt kodat och är fullt av starka, självständiga kvinnor som inte pasar in i mallen för den passiva lätthanterliga kvinnan. Tro fan att patriarkatet hatar oss. Vi utmanar allt de står för och det tar sig uttryck i all idioti en läser i kommentarsfälten (oftast skrivet av mycket kränkta män).

:bow::bow::bow:

Dessutom: En "tjejsport" är inte lika mycket värd som riktig sport (trots att vår sport är långt ifrån jämställd). Det ser man ju överallt i andra sporter där det finns damlag och herrlag.

Det går ju igen i politiken också. På min ridklubb finns varken omklädningsrum eller dusch eller ens låsbara skåp. Trots att det är en kommunal anläggning. Vilken traditionell manssport hade fått stå ut med det i min kommun? (Svar: ingen)
 
Börjar läsa en tråd på fb om att plocka upp hästbajs. Läser sen en artikel om en tjej som ramlade av efter att hästen blivit skrämd av en bil.
Som ett brev på posten kommer kommentarerna om att hästen gör sig bäst på mackan, ska hålla sig från vägen osv. Vad är det som gör att allt som har med hästar att göra provocerar så? Bara att se vad som kom fram efter både RGB och Peder vann jerringpriset.
Är det en kvinnofråga eller något annat?

Jag har också grubblat över det och även jag har kommit fram att det har något med manliga och kvinnliga roller att göra. Kvinnor fäller sällan såna kommentarer...det verkar mest vara män som känner ett behov av att dissa ridsporten och hästar. Tror inte att de skulle gjort det om sporten fortfarande dominerats av manliga officerare som red i uniform. Då hade det varit tufft och häftligt - nu är det bara fjantigt. Massa småtjejer o tanter som gullar med hästar, o ursch o fy tar plats på vägarna o gnäller om man blåser förbi i sin Audi i 100 knyck.
Typ.

Vänta ni bara tills det blir en "tjejgrej" att köra EPA-traktor, då kommer vi att få höra på gnäll över hur dom stör trafken.
 
Jag tror att det handlar om rädsla i kombination med kvinnohat. Många är rädda för hästar och männen vet inte hur de ska förhålla sig till att de är rädda för något som anses typiskt kvinnligt.
 
Jag tror som många andra att det handlar om rädsla och kanske lite avundsjuka. Unga tjejer som hanterar ett djur på 5-600 hundra kilo många gånger till synes utan ansträngning.

Fast det är ändå lite märkligt att hästsporten anses vara kvinnodominerad för fortfarande så är det mest män på den högsta nivån och tittar man på trav och galoppsporten så är nog andelen män ännu större :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 510
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp