Bukefalos 28 år!

Vad är det som är så provocerande med hästar?

Fast det är ändå lite märkligt att hästsporten anses vara kvinnodominerad för fortfarande så är det mest män på den högsta nivån och tittar man på trav och galoppsporten så är nog andelen män ännu större :confused:
Jo, sant... men likväl, på valfri ridklubb, valfri tävling (dressyr/hoppning) och i valfritt stall går det nog åtminstone 50 ridande kvinnor på varje ridande man. I valfri hästsportbutik är 98-100% av kläd- och utrustningssortimentet för kvinnor. Här på Buke är mitt intryck att det går minst 50 kvinnor på varje man, ffa i de rent hästinriktade forumdelarna. Så i det stora hela tror jag inte det är kontroversiellt att säga att ridsport generellt är kvinnodominerad.
 
Sen tror jag vissa tycker om att retas. Träffade på en man i 40-årsåldern som tycker det är roligt att skriva negativt om hästar och hundar för då blir folk provocerade. Han menade att hästmänniskor lätt blir provocerade och tog som exempel "Hästar finns inte, hästar är en frukt" den grejen som cirkulerade för kanske fyra år sedan. ?
Jag sa att om folk blir provocerade det kanske också handlar om att det är för att det är tröttsamt och att folk har fått höra det förut.
 
Jag tror som många andra att det handlar om rädsla och kanske lite avundsjuka. Unga tjejer som hanterar ett djur på 5-600 hundra kilo många gånger till synes utan ansträngning.

Fast det är ändå lite märkligt att hästsporten anses vara kvinnodominerad för fortfarande så är det mest män på den högsta nivån och tittar man på trav och galoppsporten så är nog andelen män ännu större :confused:
Om man tar statistik så ser man att det är fler kvinnor än män som helhet inom sporten. Tex Ridsportförbundets medlemmar är majoriteten kvinnor.
 
Någon slags snålhet och ovilja att "dela med sig" av vägarna? Att vi har rätt att rida på vägarna räknas liksom inte eftersom vi upplevs som ivägen då man måste (eller ja, bör iaf) sakta ner och ge plats åt hästekipage? Det som förvånar mig mest är att de är så korkade att de inte fattar hur livsfarligt det är inte bara för ryttare och häst utan även för dem själva att passera en häst i hög fart eller för nära. Senast jag red ut blev min häst så skrämd av en motocross (vilka det är olagligt att farmföra både på vägarna och i skogen) att jag fick hoppa av och leda henne hem och hade fullt sjå att hålla henne, hon for omkring som ett popcorn i tygeländan och snurrade ut i vägen flera gånger. Givetvis kommer en bil i hög fart genom en kurva och passerade utan att sakta ner alls. Han var nog inte ens en dm från att köra in i rumpan på hästen. Tur i oturen kom en kvinna i bilen bakom och såg allt, hon ställde sin bil i vägkanten och hjälpte mig att leda hästen sista biten hem. Det var i oktober och jag inte vågat rida längs vägarna sedan dess, det var verkligen hemsk för i någon sekund trodde jag verkligen att hästen skulle bli påkörd. Hade han kört in i hästen i den farten hade hon nog åkt rakt genom vindrutan och mosat föraren. Hur kan man inte fatta det?
 
Jag förenklar det så kraftigt att jag skyller på kvinnohatet. Ridsport är kvinnligt kodat och är fullt av starka, självständiga kvinnor som inte pasar in i mallen för den passiva lätthanterliga kvinnan. Tro fan att patriarkatet hatar oss. Vi utmanar allt de står för och det tar sig uttryck i all idioti en läser i kommentarsfälten (oftast skrivet av mycket kränkta män).

Amen to that, du tog orden ur min mun. Det handlar om att hästar och ridning är kvinnligt kodat och att det är accepterat att hata kvinnor. Det är socialt accepterat att uttrycka sig nedvärderande om kvinnor och tjejer och det som anses som en typisk kvinnlig sysselsättning behöver man inte ta på allvar.
Lägg till att de flesta män inte är hästvana och egentligen tycker att hästar är rätt läskiga men att erkänna det skulle vara väldigt förnedrande.
Dessutom är män vana vid alltid ha rätt (även när de inte har det) och är inte vana att bli ifrågasatta. De anser t ex att vägarna är till för dem och deras bilar, inte för ryttare och hästar, vilket ju inte är helt sant men de är så vana vid att alltid ha rätt, har företräde och att deras behov är viktigare är andras (som att få köra så fort de vill och inte behöva ta hänsyn till jobbiga ryttare) att de inte ser detta beteende själva.
 
Sen tror jag vissa tycker om att retas. Träffade på en man i 40-årsåldern som tycker det är roligt att skriva negativt om hästar och hundar för då blir folk provocerade. Han menade att hästmänniskor lätt blir provocerade och tog som exempel "Hästar finns inte, hästar är en frukt" den grejen som cirkulerade för kanske fyra år sedan. ?
Jag sa att om folk blir provocerade det kanske också handlar om att det är för att det är tröttsamt och att folk har fått höra det förut.

Antagligen blir så provocerade för att vi är trötta på att bli förlöjligade och inte bli tagna på allvar, detta skitsnack har ridtjejer fått stå ut med sedan vi var små. Vi börjar nog bli lite trötta på det helt enkelt. Tvivlar på att fotbollskillar hade pallat med samma hånfulla ton som hästtjejer får tåla (och fotbollstjejer, för de kan man ju inte ta på allvar heller). När det gäller trafikvett så är det ännu mer provocerande då det handlar om min och min hästs säkerhet, att vi ska behöva vara rädda på vägarna för att bilister (99 % manliga) hävdar sin rätt att få bruka vägen som det passar dem före min rätt att få rida/leda/köra min häst säkert. Har till och med läst diskussioner där män med orimlig säkerhet hävdat att hästar inte får vistas på vägarna, att det oftast är hästekipagets fel (tvärtom som vi ju vet) och att det var fullt rimligt att alla skulle äga en transport så vi kunde transportera hästen till skogen. De är alltid lika tvärsäkra, det kvittar vad man säger eller vilka bevis och källor man kan hänvisa till, de har rätt och vi har fel. Mainsplaining på högsta nivå.
 
Sen tror jag vissa tycker om att retas. Träffade på en man i 40-årsåldern som tycker det är roligt att skriva negativt om hästar och hundar för då blir folk provocerade. Han menade att hästmänniskor lätt blir provocerade och tog som exempel "Hästar finns inte, hästar är en frukt" den grejen som cirkulerade för kanske fyra år sedan. ?
Jag sa att om folk blir provocerade det kanske också handlar om att det är för att det är tröttsamt och att folk har fått höra det förut.
De gillar att retas och har lärt sig sedan barnsben att det är ok att retas om hästar och kvinnor. Det är helt enkelt inte bara tillåtet utan också roligt att säga -leka med maten osv. Så de gör sig lustiga och tror att det är roligt, om inte för offret så för grabbarna och kvinnorna runtom. Dessutom borde flickor över 13 förstå att de ska sluta "pyssla med ponnies" och istället sköta om en pojkväns alla behov som mogna tonårstjejer ska. Att sköta en häst är ju ändå en förberedelse för att sedan sköta om en man.

Grannen är sådan, han verkar inte ha fattat helt enkelt. Han kan säga saker som (till min 7 åriga son) -jaha ska du gå hem och sätta på dig spetsklänning och rosetter nu! -han säger det i en ton som tydligt visar att han vet att en manlig 7 åring aldrig skulle göra något så dumt men borde känna sig ansatt och ledsen över att någon antyder det. (sonen blir jättearg, hans son blir jättearg, både för att retas och för att det inte borde kännas retsamt gissar jag.)

Och han förstår inte vad det är han säger, han tycker han lär "grabbar" att "tåla lite" och att han är rolig som retas.

Han förstår inte och kan inte förstå att vad han säger är: Flickor är fåniga, allt flickor har på sig är fånigt, allt flickor gör är fånigt, nu säger jag att du är fånig, eftersom jag säger att du kommer/vill klä dig som en korkad, fånig flicka. Detta är lustigt och retsamt eftersom vi alla här vet (inklusive din mamma och min fru) att flickor är fåniga och att du inte vill vara som en fånig flicka. Era mammor är fåniga och min fru är löjlig! (men jag står ut med henne eftersom jag vill ligga och ha hushållet skött). Men detta sitter så djupt i mig, att jag inte ens vet att jag tänker så varje dag. Så jag märker inte vad jag säger. Att flickor är fåniga är lika självklart som att äpplen faller nedåt.

Min sjuåring förstår vad han säger, hans sjuåring förstår vad han säger. Jag berättar för pappan vad han säger (-det är inte ok att säga att vissa barn är fåniga och deras preferenser löjliga). Men han saknar förmåga att förstå det. När hans sjuåring blir 40 så kommer han inte längre att förstå vad pappan sa, för han har vant sig, utan snarare säga det själv. Om ingen berättar för honom att de också hörde det pappan egentligen sa.

Samma pappa skulle säga till en tös, ska du gå hem och leka med maten nu, din ponny passar bättre på en macka.

Han vill att barnet flicka eller pojke ska bli arg och ledsen, för det är roligt och lustigt. Han är man och de är bara barn och kvinnor. De retas kanske även med jobbarkompisar om att de är som värdelösa kvinnor, och det är lustigt, men jobbarkompisarna är män och skrattar och ger en tillbaka, för de är (hetero) män och vet att de har sitt på det torra. Inte värdelösa kvinnor o flickor eller pojkar som ska härdas.
 
Senast ändrad:
Sen tror jag vissa tycker om att retas. Träffade på en man i 40-årsåldern som tycker det är roligt att skriva negativt om hästar och hundar för då blir folk provocerade. Han menade att hästmänniskor lätt blir provocerade och tog som exempel "Hästar finns inte, hästar är en frukt" den grejen som cirkulerade för kanske fyra år sedan. ?
Jag sa att om folk blir provocerade det kanske också handlar om att det är för att det är tröttsamt och att folk har fått höra det förut.
Jo de gillar att retas med alla, män med, men det slår hårdare på kvinnor, flickor och pojkar eftersom dessa är mindre säkra i sin manlighet. För retandet hamnar ju ganska ofta just kring graden av manlighet hos individen som blir retad. Kvinnor, flickor och pojkar har ju naturligt lite lägre grad av skäggväxt och blir hårdare träffade och mer ledsna.

Manlige retsamme mannen, kanske tänker på det, eller är helt clueless (som min granne).
 
Senast ändrad:
De gillar att retas och har lärt sig sedan barnsben att det är ok att retas om hästar och kvinnor. Det är helt enkelt inte bara tillåtet utan också roligt att säga -leka med maten osv. Så de gör sig lustiga och tror att det är roligt, om inte för offret så för grabbarna och kvinnorna runtom. Dessutom borde flickor över 13 förstå att de ska sluta "pyssla med ponnies" och istället sköta om en pojkväns alla behov som mogna tonårstjejer ska. Att sköta en häst är ju ändå en förberedelse för att sedan sköta om en man.

Grannen är sådan, han verkar inte ha fattat helt enkelt. Han kan säga saker som (till min 7 åriga son) -jaha ska du gå hem och sätta på dig spetsklänning och rosetter nu! -han säger det i en ton som tydligt visar att han vet att en manlig 7 åring aldrig skulle göra något så dumt men borde känna sig ansatt och ledsen över att någon antyder det. (sonen blir jättearg, hans son blir jättearg, både för att retas och för att det inte borde kännas retsamt gissar jag.)

Och han förstår inte vad det är han säger, han tycker han lär "grabbar" att "tåla lite" och att han är rolig som retas.

Han förstår inte och kan inte förstå att vad han säger är: Flickor är fåniga, allt flickor har på sig är fånigt, allt flickor gör är fånigt, nu säger jag att du är fånig, eftersom jag säger att du kommer/vill klä dig som en korkad, fånig flicka. Detta är lustigt och retsamt eftersom vi alla här vet (inklusive din mamma och min fru) att flickor är fåniga och att du inte vill vara som en fånig flicka. Era mammor är fåniga och min fru är löjlig! (men jag står ut med henne eftersom jag vill ligga och ha hushållet skött). Men detta sitter så djupt i mig, att jag inte ens vet att jag tänker så varje dag. Så jag märker inte vad jag säger. Att flickor är fåniga är lika självklart som att äpplen faller nedåt.

Min sjuåring förstår vad han säger, hans sjuåring förstår vad han säger. Jag berättar för pappan vad han säger (-det är inte ok att säga att vissa barn är fåniga och deras preferenser löjliga). Men han saknar förmåga att förstå det. När hans sjuåring blir 40 så kommer han inte längre att förstå vad pappan sa, för han har vant sig, utan snarare säga det själv. Om ingen berättar för honom att de också hörde det pappan egentligen sa.

Samma pappa skulle säga till en tös, ska du gå hem och leka med maten nu, din ponny passar bättre på en macka.

Han vill att barnet flicka eller pojke ska bli arg och ledsen, för det är roligt och lustigt. Han är man och de är bara barn och kvinnor. De retas kanske även med jobbarkompisar om att de är som värdelösa kvinnor, och det är lustigt, men jobbarkompisarna är män och skrattar och ger en tillbaka, för de är (hetero) män och vet att de har sitt på det torra. Inte värdelösa kvinnor o flickor eller pojkar som ska härdas.

Känner igen typen. Gissar att han refererar till sin fru som "regeringen" också?
 
En kul grej när dom tjatar om häst som hamburgare och korv med mera, är att faktiskt nämna att man äter hästkött. Då brukar dom bli så chockade så dom tappar ordet och står där som fån :devil: Sen brukar det vara slutdiskuterat. Speciellt om man säger att man tycker det är riktigt gott :up: Dom förväntar sig att man ska bli förbannad eller börja lipa precis som när man var liten :banghead:
 
Jag förenklar det så kraftigt att jag skyller på kvinnohatet. Ridsport är kvinnligt kodat och är fullt av starka, självständiga kvinnor som inte pasar in i mallen för den passiva lätthanterliga kvinnan. Tro fan att patriarkatet hatar oss. Vi utmanar allt de står för och det tar sig uttryck i all idioti en läser i kommentarsfälten (oftast skrivet av mycket kränkta män).
Dessutom var det alltid ok att driva med hästtjejerna på det sättet i skolan, jag vet aldrig att någon blev tillrättavisad. Istället fick hästtjejerna höra att lite får ni väl tåla, de retas bara, var inte så snarstucken osv. Dvs vuxenvärlden tog deras parti.
 
Dessutom var det alltid ok att driva med hästtjejerna på det sättet i skolan, jag vet aldrig att någon blev tillrättavisad. Istället fick hästtjejerna höra att lite får ni väl tåla, de retas bara, var inte så snarstucken osv. Dvs vuxenvärlden tog deras parti.

Japp, samma fenomen som att säga att "han tycker bara om dig" när killar drar flickor i håret, det är liksom helt ok att pojkar beter sig illa, för pojkar är ju som dom är och flickorna får lära sig att anpassa sig. Att kanske istället för att lära flickor att hålla sig undan osv lära pojkarna att uppföra sig kanske skulle vara en bra idé?
Det värsta jag hört var från en kollega vars väninnas dotter skulle vara ledig från skolan för att åka på ngn större tävling. När hon gick fram till läraren på lektionen för att fråga om vad hon skulle ta med sig för uppgifter så säger (den manliga) läraren högt så alla hör: "När ska du sluta med den där bögsporten egentligen?" Är det konstigt att killarna sedan tror det är ok att reta tjejerna för att de rider? För att inte tala om hur kränkande det är för homosexuella?
 
Japp, samma fenomen som att säga att "han tycker bara om dig" när killar drar flickor i håret, det är liksom helt ok att pojkar beter sig illa, för pojkar är ju som dom är och flickorna får lära sig att anpassa sig. Att kanske istället för att lära flickor att hålla sig undan osv lära pojkarna att uppföra sig kanske skulle vara en bra idé?
Det värsta jag hört var från en kollega vars väninnas dotter skulle vara ledig från skolan för att åka på ngn större tävling. När hon gick fram till läraren på lektionen för att fråga om vad hon skulle ta med sig för uppgifter så säger (den manliga) läraren högt så alla hör: "När ska du sluta med den där bögsporten egentligen?" Är det konstigt att killarna sedan tror det är ok att reta tjejerna för att de rider? För att inte tala om hur kränkande det är för homosexuella?
Hoppas han anmäldes.
 
Dessutom var det alltid ok att driva med hästtjejerna på det sättet i skolan, jag vet aldrig att någon blev tillrättavisad. Istället fick hästtjejerna höra att lite får ni väl tåla, de retas bara, var inte så snarstucken osv. Dvs vuxenvärlden tog deras parti.

Gud ja. MEN. När de stackars pojkarna som rider utsätts för EXAKT samma DÅ jävlar i min låda är det ramaskri. Det är något jag verkligen blir helt knäpp på hur det ska klemas med de pojkar som börjar rida. Visst de får det ofta tufft i skolan-men det är inte tuffare än för tjejerna!
 
Gud ja. MEN. När de stackars pojkarna som rider utsätts för EXAKT samma DÅ jävlar i min låda är det ramaskri. Det är något jag verkligen blir helt knäpp på hur det ska klemas med de pojkar som börjar rida. Visst de får det ofta tufft i skolan-men det är inte tuffare än för tjejerna!

Spot on! Tror detta följer med upp hela livet. Finns inget så kränkt och förnedrad som en vit, heterosexuell man som blir ifrågasatt. De har liksom växt upp med att de har rätt, de får göra som de vill, det som de säger är viktigast och ingen ifrågasätter för de är samhällets norm. Inte för att någon ska behöva bli mobbad överhuvudtaget men av ngn anledning är det ok att tjejer får ta lite skit men när pojkar får ta samma skit för samma sak då är det jättesynd om dem. Det finns så många exempel på sånt här så man
blir helt matt ju mer man tänker på det...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 289
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 512
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 577
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp