Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Okej att jag förstår det är dyrt för försäkringsbolagen med veterinärvårdsförsäkringar. Men seriöst - vad är det som händer med hundförsäkringspremierna? De skenar ju okontrollerat, och man kan ju inte bara byta bolag heller liksom..

Pappa ringde mig för någon vecka sedan och undrade vad jag betalade i försäkring för hunden (vilket jag pratade bort, han skulle få en hjärtinfarkt). Han hade då fått sitt försäkringsbrev från Agria och de hade höjt premien med 25%.

Idag fick jag mitt försäkringsbrev för Viktor. I IF. 12 886 kr per år innan rabatt, 10 306 kr efter maximal rabatt (eftersom jag har många försäkringar i IF).

Nu är smärtgränsen nådd för mig, det är inte rimligt att betala de summorna, jag kan ju krasst sett köpa en ny hund per år och då fyra år har jag betalat vad försäkringen täcker i vetvård för ett år (40 000 kr).
Har en veterinärextra, 40 000 kr i vetvård/år, 7000 kr i livförsäkring - så det är ju inte så att han är försäkrad enligt sin vikt i guld eller så. Jag lär ha fått ett litet premiepåslag för att han var skadad förra året, å andra sidan stod han med rejäl skadefrihetsbonus förra året och jag gjorde en tråd då med då priset ändå var 9800 kr (innan rabatt).

Jag frågade IF förra året varför och de mumlade bara om hund av brukshundsras, ute i skog och mark mer, mer skador och svårare skador. De gav exemplet att när en stor hund springer in i en pinne blir det stora skador jmf med om en liten hund springer in i en pinne. Sure, men hur ofta sprintar hundarna in i pinnar så de behöver söka veterinärvård? Och hur ofta får inte småhundar ögonskador eller svåra skärskador (som på en stor hund blir en tasskada). Så det verkade inte som att f-bolaget hade någon förklaring mer än "den allmänna prisutvecklingen".

Hästen är försäkrad för 100 000 kr/år i vetvård, 20 000 kr i liv och kostar en bråkdel. Den står inte i IF, men vi kan ta den IF-försäkrade hästen som står i 6000 kr i liv, 100 000kr i vetvård och kostar under 2000 kr per år. HUR kan en häst vara sjukt mycket billigare än en hund att försäkra, när både beloppen och risken för veterinärbesök är mindre?
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Klinikerna höjer priserna= försäkringspremien ökar.
Ska ha att göra med att ett stort bolag har köpt sig majoritet på vaterinärkliniker
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det måste väl ändå vara rasbundet?

Jag har min hund försäkrad i Agria. 50 000 i vettvård. Någon extraförsäkring på det också (tror jag). Jag brukar i alla fall ha stora och dyra försäkringar som täcker mycket. Tror jag betalar ca 5000 kr/år. Jag har en dalmatiner.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Men herre gud vad dyrt! Jag betalar drygt 2000 kr per hund på min försäkring. Två i Sveland och en i Agria.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Herregud!

Jag har 6 hundar försäkrade hos Agria, renrasigt och blandraser. Alla har 50' i veterinärvård. Liv mellan 9'-17'. Samtliga har medicintillägget och användbarhetsförsäkring. De renrasiga aveltillägget. Lägsta självrisken.

Betalar strax över 12' om året!
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det måste väl ändå vara rasbundet?

Jag har min hund försäkrad i Agria. 50 000 i vettvård. Någon extraförsäkring på det också (tror jag). Jag brukar i alla fall ha stora och dyra försäkringar som täcker mycket. Tror jag betalar ca 5000 kr/år. Jag har en dalmatiner.

Visst är det rasbundet, eller rasgruppsbundet. De har ju olika rasgrupper där de placerar raserna efter risk, och risken är beräknad på kostnad och statistik. Rasgrupper används inom hästförsäkringar etc med.
Dalmatiner är i näst högsta rasgruppen hos Agria (där ligger de flesta raser). Jag har riesen, som ligger i högsta rasgruppen, både hos Agria och IF.
Men det förklarar ändå inte varför premierna skenar så ohejdat, speciellt om man jämför med vad det kostar att försäkra hästar - vilket borde vara ett betydligt riskablare och sämre åtagande för bolaget och riskerar att kosta betydligt mer än en hund.

Intressant nog så får jag ett betydligt lägre pris när jag räknar på webben, oklart varför.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det var väldans, jag tyckte det var dyrt med vår stora hund. Han kostade 600:- per månad, 7000:- i liv och 50 000:- i vetvård.
Ruben, liten blandras kostar 140:- per månad, 1000:- i liv och 50 000:- i vetvård.
Ture, petit brabancon kostar 158:- per månad med 7000:- i liv och 50 000:- i vetvård.

Samtliga i Folksam.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Klinikerna höjer priserna= försäkringspremien ökar.
Ska ha att göra med att ett stort bolag har köpt sig majoritet på vaterinärkliniker

Fast jag förstår ändå inte hur hund kan vara så j*vla dyrt jämfört med häst?
Även häst delas ju in i rasgrupper och det går ju inte jämföra mellan raserna kors och tvärs där (alltså en häst som är i en låg rasgrupp med en hund i en hög rasgrupp).

Men om man struntar i rasgrupperingen och bara kikar på risken allmänt. En häst som är liv- och användbarhetsförsäkrad för 20 000 kr. Med en veterinärvårdsersättning på 100 000 kr per år. Det riskerar att kosta försäkringsbolaget 120 000 kr på ett år. Eller för den delen 100 000 kr ett år och 100 000 kr år två..

Medan min hund, han riskerar att som allra mest kosta dem 47 000 kr per år (40 000 kr vetvård och 7 000 kr i liv). Eller 40 000 kr ett år och 40 000 kr år två.

Men det de riskerar att betala ut på ETT år för hästen, det skulle ta nästan TRE år med "maximal otur och maximalt uttag" på hund. Ändå kostar hunden mycket mer än hästen. Och mest troligt kommer hästskrället behöva mer veterinärvård än hunden under sitt liv. Jag får helt enkelt inte ihop det - hur kan de hålla hästpremierna där de är, när hundförsäkringarna skenar så?

För hur mycket än veterinärvårdsklinikerna tar betalt, så blir de ju aldrig tvugna att betala mer än de förbundit sig, i hundens fall 40 000 kr per år?


Bara på skoj kollade jag vad det skulle kosta att liv och användbarhetsförsäkra ett eng fbl (högsta rasgruppen), med 20 k i liv och 100 000 kr i veterinärvård. Mitt pris 520 kr per månad.
Hunden, 7 k i liv och 40 000 kr i veterinärvård, 880 kr per månad.
Det är DET jag inte begriper?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Satan, vad dyra IF är!

Har visserligen inte hunden kvar nu, men hade under fjoråret 5 år gammal dobermannhane försäkrad till 40 000 vet-vård och 42 000 liv(tjänstehund), och betalde "bara" 7800 om året. Tror visserligen det var med 10% rabatt, för att flera försäkringar var hos dom.

Folksam har dessutom om jag inte minns fel som enda bolag bara kravet på att hunden ska ha varit försäkrad sedan innan 16 veckor, men att det inte behöver vara hos dom för en heltäckande försäkring.

/Camilla
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Oj så dyrt! Lika dyrt som hästförsäkring!

Jag har också brukshund, försäkrad i agria. Betalar mindre för henne än för min ridgeback.
Minns inte exakt men tror vi ligger kring 3000 kr per hund och år.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Satan, vad dyra IF är!

Har visserligen inte hunden kvar nu, men hade under fjoråret 5 år gammal dobermannhane försäkrad till 40 000 vet-vård och 42 000 liv(tjänstehund), och betalde "bara" 7800 om året. Tror visserligen det var med 10% rabatt, för att flera försäkringar var hos dom.

Folksam har dessutom om jag inte minns fel som enda bolag bara kravet på att hunden ska ha varit försäkrad sedan innan 16 veckor, men att det inte behöver vara hos dom för en heltäckande försäkring.

/Camilla

IF var inte billigast ens när jag tecknade, men det var en skillnad som motsvarade det bättre skyddet man hade då. Men nu så ja, svindyrt. Räknar jag på nätet ska Agria ha 5500 kr för motsvarande försäkring, dvs under halva priset.

Men jag "sitter ju fast" med IF i princip, byta bolag skulle ge ganska omfattande reservationer =/
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Ja säger bara det att IF gör så! Vi bytte snabbt som attan bort IF som bolag för bilen eftersom de tokhöjde den med! Det verkar vara en IF grej. Har folksam till både den svenskfödda oplaceringen som haft den från valp hos första ägaren och på den utlandsfödda omplaceringen som kom som 1 åring. Försäkringen täcker allt på honom med utöver tandtproblem eftersom han hade tandsten, men tandproblem täcker inte försäkringen ändå. Betalar 356 kr för båda hundarna i månaden. Har aldrig krånglat med direktreglering heller tom på jourtid så direktreglerar de och gör en efterfaktura om det inte stämde till 100 % men har aldrig behövt betala extra!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det låter våldsamt dyrt! Mina hundar är försäkrade upp över öronen (dvs alla tilläggsförsäkringar som är möjliga), jag har ett högre livvärde än vad du har (över 10 000 per hund) och jag betalar ungefär lika mycket för 2 hundar… Har Agria till mina som är av brukshundras.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag har ju IF på nästan allt. De är sällan billigast, men de har bra skydd och är föredömligt okomplicerade och trevliga att ha att göra med. Inte sådär sjukt dyra på någonting annat (än ivf. Har bil, hus, häst, hund och mig själv där).

Det är ju dock inte bara hos IF hundförsäkringarna har gått kraftigt upp. Pappa har som sagt Agria på sin riesen, och den försäkringen har mer än dubblats i premie på 4 år, även om den är hälften av vad min är. Prisutvecklingen är ungefär detsamma som IFs, det bara startar på olika summor så att säga.

Men bilen, huset etc där kan man ju "protestera" genom att byta bolag. Med djur är det en helt annan femma :S Och jag sitter ju om jag vill ha försäkring och heltäckande/så heltäckande det går "fast" med IF. Jag har tre val, endera hosta upp och betala vad de begär, byta bolag och få ett markant sämre skydd som då blir jävligt dyrt just för det täcker mindre (iom reservationer), eller ha oförsäkrat. Det gör det "extra surt".
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag tycker att du ska ringa runt till olika försäkringsbolag och höra vad de tar! Jag tog mig samman för ett par år sedan och fixade mina försäkringar och det visade sig att det var billigast att använda olika försäkringabolag till alltihopa...
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

*kl*

Låter hutlöst dyrt.

Jag har tre hundar med maximal försäkring vad gäller vet vård, rehab, mediciner, olycksfall, användbarhet och livvärde och betalar tot 4500:-/år för alla tre.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag tycker att du ska ringa runt till olika försäkringsbolag och höra vad de tar! Jag tog mig samman för ett par år sedan och fixade mina försäkringar och det visade sig att det var billigast att använda olika försäkringabolag till alltihopa...

Jag har givetvis kollat så :) Dock har jag inte alltid valt billigast. I vissa fall har jag valt ett alt som är lite dyrare för jag velat ha det bättre skyddet. Eller som med huset, där valde jag att ha kvar i IF fast annat bolag var lite billigare. Men katten tex står i agria, då jag inte vill ha Ifs självrisk på en katt.

Men beroende på vad det är för försäkring etc så kan jag välja betala mer för ett bättre skydd, och jag ÄR beredd att betala extra för IFs enkla, trevliga skadehantering tex. Men inge om de ska vara ohemult mycket dyrare. Men med djur sitter man ju fast på ett annat vis än en bil tex

Men hunden sitter jag ju fast med så att säga
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

En tanke om varför hund blir så mycket dyrare än häst att försäkra. Jag är väldigt dåligt insatt i hästvärlden så rätta mig gärna om jag har helt fel.
Min uppfattning är iaf att inom hästvärlden är man fortfarande ganska snabbt med att avliva vid stora skador (benbrott, trafikolyckor...) medan man på hundar numera opererar i princip allt och försöker rädda hundars liv in absurdum. Denna trend med att operera och behandla mer leder till ökade kostnader för försäkringsbolagen.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Hade jag varit du så hade jag bytt bolag och samtidigt börjat lägga undan de pengarna jag sparade på att nuta bolag. Krånglar bolagt om något händer så finns ju pengar att ta av från de man lagt undan. Hellre det än att skänka bort över 10 000 kronor/år.

Jag har optimal till min hund och betalar ca 2000 kr för veterinärvårdsförsäkringen. Vet inte vad riesen kostar där, men när jag kollade upp boxer som borde ligga högre så var priset runt 4000 kr/år har jag för mig. De har bra villkor och självriskperioden är ett år, vilket jag tycker är mer värt än fast självrisk. När jag kollade runt för att försäkra hunden så var optimal mer än 1000 kr billigare än ex agria, men till samma villkor ...

Jag har använt den en hel del både till hunden och katten och de har aldrig krånglat. Inte ens den gången jag fick åka in på jourtid och operera kattungen dagen efter jag tecknade försäkringen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

En tanke om varför hund blir så mycket dyrare än häst att försäkra. Jag är väldigt dåligt insatt i hästvärlden så rätta mig gärna om jag har helt fel.
Min uppfattning är iaf att inom hästvärlden är man fortfarande ganska snabbt med att avliva vid stora skador (benbrott, trafikolyckor...) medan man på hundar numera opererar i princip allt och försöker rädda hundars liv in absurdum. Denna trend med att operera och behandla mer leder till ökade kostnader för försäkringsbolagen.

Jo kostnaderna för vetvård har ju ökat för både häst och hund. Samtidigt så drar ju hästar sammanlagt lätt iväg stora summor vid hältutredningar osv som sammanlagt blir mer än hund?

För hundförsäkr ersätter ju sällan mer än 50 000 per år och då i utökad. Medan häst i utökad ligger på det dubbla. Och få hundar måste ju opereras varje år? Däremot tex hundar med atopisk allergi kan nog bli väldigt kostsamma gör bolaget?

Men det känns som risken en häst blir halt eller får kolik och tusenlapparna flyger är större än att en hund upprepat kostar massor? Och som sagt svårt förstå hur hästarnas högre skydd kan kosta mindre? Att ett hälften så högt tak kan ha en så mycket högre premie?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
921
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: Viva
·
Katthälsa Vet att jag funderat varje gång jag fått försäkringsbrevet men nu passar jag på att fråga: Varför är egentligen siames så dyra att...
Svar
14
· Visningar
1 952
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 286
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp