Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Pappas höjdes 25%, också det Agria.

Därför rubriken, det är ju inte bara IF som höjer utan hundförsäkringspremierna överlag tycks skena.

Fast frågan är om det verkligen är försäkringsbolagen överlag, eller IF och Agria som allmänt brukar vara de som kommer upp vid prishöjningsdiskussioner eller försämring av villkoren?

/Camilla
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Tittar jag hemma runt mej tycker jag att det inte alls är konstigt då jag hör om gris skadade hundar var och varannan vecka.

Sist när jag var hos vet frågade jag hur ofta dom får in hundar med gris skador vilket var minst 1 i veckan och det innan jakt med löshund börjar för året.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

*KL*
Jag tycker faktiskt att försäkringsbolagen skulle bli lite mer restriktiva med vad de betalar ut, eller i alla fall kolla upp saker och ting lite bättre.
Min ena hund hade ett främmande föremål i magen, utreddes med röntgen hos vår vanliga vet men de hade varit tvungna att öppna henne för att få ut grejen så vi fick en remiss till Blå Stjärnan för gastroskopi. De gjorde om röngen + ultraljud+ att de lade in henne i ett dygn trots att de när jag ringde inte hade några hundar på kö (för givetvis fattar jag också att en påkörd hund går före min som är stabil med en bit grillkol i magen).
Agria kunde ju ifrågasatt det hela även om jag förstås är glad att de ersatte alltihop.

Samma sak med två andra hundar, den ena rände jag med på tre olika kliniker där varje klinik gjorde en ny utredning, visserligen hade veterinärerna hänvisat vidare till varandra men det visste ju inte Agria som glatt betalade.
Det gjorde de även med Skroffan som först utreddes på längden och tvären innan vi fick en remiss till Blå Stjärnan som körde om en hel del av undersökningarna. De kunde som sagt ifrågasatt det hela och inte bara glatt spottat ut 10 000-tals kronor.
Jag är som sagt självklart glad över att de betalat men ja, de kunde vara mer kritiska.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Fast frågan är om det verkligen är försäkringsbolagen överlag, eller IF och Agria som allmänt brukar vara de som kommer upp vid prishöjningsdiskussioner eller försämring av villkoren?

/Camilla

Bra fråga, men använder jag räkna ut pris-tjänsterna på nätet ligger för min hund de flesta bolag på samma prisnivå som Agria. Så endera låg de högt innan, eller så har de med höjt? Men nästan alltid när man diskuterar försäkringar så intar ju Agria en särställning eftersom de har så många kunder - så svårt veta vad som är "just dem" och vad som bara är många reaktioner pga många kunder.

Men förutom IF som kraftigt avviker uppåt och Dina som ligger en tusenlapp lägre än de flesta andra,, så tycks prisbilden vara ganska enhetlig om jag jämför pris för min hund på olika sidor
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag ringde dem när försäkringspapperna kom. Rispan hade då varit läkt utan problem i flera veckor. Det är reservation mot bitskador på honom p g a detta. Det är därför jag menar att det gäller att veta vems hunden är om han skulle bli biten. Jag hade ingen aning om att det kunde bli reservation på det när jag försäkrade in honom. Om inte uppfödaren hade sagt något hade jag dessutom varit lyckligt ovetande eftersom det inte syntes/syns något där rispan var.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag ringde dem när försäkringspapperna kom. Rispan hade då varit läkt utan problem i flera veckor. Det är reservation mot bitskador på honom p g a detta. Det är därför jag menar att det gäller att veta vems hunden är om han skulle bli biten. Jag hade ingen aning om att det kunde bli reservation på det när jag försäkrade in honom. Om inte uppfödaren hade sagt något hade jag dessutom varit lyckligt ovetande eftersom det inte syntes/syns något där rispan var.

Är det Agria ?

Agria har blivit bedrövliga på att sätta undantag på minsta lilla grej som hunden fått ersättning för.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Är det Agria ?

Agria har blivit bedrövliga på att sätta undantag på minsta lilla grej som hunden fått ersättning för.

Det måste ju beror lite på vad man har för grundförsäkring? Jag försäkrade våran så mycket man kunde, han har sedan dess hunnit med operation av lös benbit, skadad klo och skräp i ögat och jag har ingen reservation alls på något än så länge?
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det måste ju beror lite på vad man har för grundförsäkring? Jag försäkrade våran så mycket man kunde, han har sedan dess hunnit med operation av lös benbit, skadad klo och skräp i ögat och jag har ingen reservation alls på något än så länge?

Du skulle nog märka av det om du höjer livvärdet, för det är då man ser på försäkringspappret om dom gjort en reservation. Gör du ingen ändring, så märker du inget när det gäller reservationer.

Min ena fick en muskelsmäll och röntgades för säkerhets skull. Fanns inget fel, mer är en öm muskel som läkte inom en vecka, men när jag hörde livvärdet så sattes genast en reservation på just det. Så skulle hunden få ont på just det stället och får avlivas (troligtvis oavsett orsak), så får jag alltså ut det försäkringsbelopp som var före höjningen och inte det jag faktiskt betalar för. Hänger du med :) Så är Aria hopplösa numera och sätter reservationer för nästan allting.

Nu har jag ju inte Agria längre, så jag slipper få en massa smånoteringar för minsta sak ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Aha jag gick ut med ett högt livvärde, och användbarhets försäkrad osv i och med att vi har en jakthund. Jag ser ingen anledning till att höja livvärdet, veterinär delen är den som kostar för oss, köpa en ny hund är den billiga delen i hundägandet... ;)
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Aha jag gick ut med ett högt livvärde, och användbarhets försäkrad osv i och med att vi har en jakthund. Jag ser ingen anledning till att höja livvärdet, veterinär delen är den som kostar för oss, köpa en ny hund är den billiga delen i hundägandet... ;)

Jag höjde ju efterhand eftersom Agria stod vid ringside och typ hoppade på mig om höjning för båda hundarna ;)
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det måste ju beror lite på vad man har för grundförsäkring? Jag försäkrade våran så mycket man kunde, han har sedan dess hunnit med operation av lös benbit, skadad klo och skräp i ögat och jag har ingen reservation alls på något än så länge?

Det är inte förrän du ÄNDRAR i försäkringen till det bättre, eller byter bolag, som du får reservationer. Men ändra, utöka vetvården, höj livvärdet, byt bolag - då kommer du få reservationer för det där som du utnyttjat försäkringen till.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag var med om samma sak med IF, höjning med nästan 1500 nu på ett bräde. Jag blev tokarg och ringde upp, då drogs ökningen bort, ursäkten var också där nåt svajj med bonussystemet.

För övrigt är jag löjligt nöjd med IF. Jag har också nästan allt försäkrat där och har aldrig någonsin haft problem att få ut full ersättning. Snabb och trevlig kundtjänst har de dessutom. Hästen står i Agria, jävla skitförsäkring rent ut, trots A1 och en premie på 7000/år fick jag tillbaka 5000 på en faktura på 17000 förra hösten. Verkligen ett hån, diagnos foderstrupsförstoppning med lunginflammation som sekundär påföljd.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Jag var med om samma sak med IF, höjning med nästan 1500 nu på ett bräde. Jag blev tokarg och ringde upp, då drogs ökningen bort, ursäkten var också där nåt svajj med bonussystemet.

För övrigt är jag löjligt nöjd med IF. Jag har också nästan allt försäkrat där och har aldrig någonsin haft problem att få ut full ersättning. Snabb och trevlig kundtjänst har de dessutom. Hästen står i Agria, jävla skitförsäkring rent ut, trots A1 och en premie på 7000/år fick jag tillbaka 5000 på en faktura på 17000 förra hösten. Verkligen ett hån, diagnos foderstrupsförstoppning med lunginflammation som sekundär påföljd.

Jag ifrågasatte ju redan förra året vad i hela friden de gjort då det blev rejäl höjning där med, så slog de av 900 kr pang poff. Det hjälper ju visst upp min situation, men det hjälper inte riktigt upp min misstänksamhet mot problemet..

Jag har ju nästan allt annat i IF med, och supernöjd av precis samma anledning som dig. Men finns ju ändå en gräns för hur mkt jag tycker är värt att betala
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Håller med, klart det finns en gräns. Dock vet jag inte vad jag skulle gå över till i nuläget. Jag har lusläst villkor och de flesta bolagen går bort pga dålig deal.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Japp, agria. Jag försäkrade in honom med valpvärde 12000,- o vetvård 25000,- som var det enda värdet då för 4½ år sen. Senare är livvärdet höjt efterhand p g a meriter till 21000,-.

Sen har agria en stor fördel. De sänker inte vetvården så även min gamle har kvar sina 25000,- i vetvård. Sen gör man väl inga stora operationer på en 13½ år gammal hund. Men bryter han benet kan det vara bra att få ut vad det kostar o en ögonskada är inte billig den heller. Lätt hänt med gammal hund som far runt som en unghund, han har fortfarande massor med överskottsenergi.

Jag har för mig att konsumentverket gjorde något slags kontroll av djur/hundförsäkringar förra året. Bolagen hade alldeles för olika regler. Någon som har sett resultatet på det? Länk?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Pratat med IF nu. Handläggaren utbrast "nämen, oj.. " när hon kikade i datorn på försäkringen. Tyckte att hon skulle ta upp det där med sin chef, för det var ju "olyckligt" och inte "riktigt hållbart" när det blev sådär. Riesen är i högsta rasgruppen, och dyra. Sen varför IF har högre än andra det går ju att diskutera. Men det som "extra" ställt till det för Viktor är deras bonusberäkning. De ger ju bonus för skadefria år och påslag vid skadeuttag. Helt i sin ordning sådant tycker jag. Men sen de ändrat beräkningssättet för det så kan det - insåg de med Viktor - slå väldigt snett. Enligt den trevliga damen.

När försäkringen tecknas hamnar de i bonusklass 10, som OM jag fattade rätt är +- noll, dvs varken bonus eller påslag. Hursom, vid skada lägger de på. Förr la de på och drog av lika, dvs ett år med skada gav + xx procent, ett år utan skada gav -xx%. Numera så ett år utan skada minus 10%, ett år med skada påslag som beror helt på skadeuttag osv.

Viktor utnyttjade sin försäkring upprepade gånger första året pga sin allergiutredning. Då åkte premien upp en hel del på grund av upprepade skadeuttag. Sen följde skadefria år som han fick bonus för, och kom ner till "startnivån". Tog alltså tre år att nå startnivån. Han har inte haft någon bonus, men minskat påslaget. Så kom magomvridningen och PANG åkte han upp igen tre klasser. Som handläggaren sa "Han kommer ju aldrig hinna få någon bonus (på grundpriset), och det är ju inte riktigt rättvist då han faktiskt verkar vara en frisk hund och sällan har utnyttjat försäkringen. Men när han har det har han gjort det ordentligt och blivit rejäla påslag".

Jag har flyttat ner honom i en mer basic hundförsäkring nu, som täcker 25 000 kr i vetvård per år, inte innehåller några "tillägg" (ingen medicin på recept, rehab, avlivning etc). 6561 kr/år (detta efter 20% stamkundsrabatt dragits av). Så fortfarande dyrt, men mer överkomligt än att betala 10 306 kr. Och hellre 6500 kr/år för noll reservationer och ett grundskydd, än 5500 kr/år i annat bolag och en uppsjö reservationer.

Menar du på allvar att IF höjer premien när man utnyttjar försäkringen? O_o
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det finns ett problem med alternativet med. Att skriva en ospecifik diagnoskod, t ex vid allergi skulle "klåda UNS" kunna vara en tänkbar. (UNS = utan närmare specificering). Men då kan bolagen börja krångla för det. Kanske inte just med klåda, men det finns ju många andra.

Djursjukhuset jag använder skriver aldrig specificerad diagnoskod innan diagnos, vid misstanke om något används "symptom på..." eller "... UNS". Vilket mer än en gång gett ett tjurigt försäkringsbolag, eller ett bolag som inte ersatt visa undersökningar eftersom de inte ser relevansen mellan en viss undersökning och det luddiga diagnosen.

Men jag håller helt med dig om att det är ett problem, som borde lösas.

Nu går jag lite OT, men det ovan nämnda är något som både stör och bekymrar mig en aning. Veterinärerna använder sig ju av diagnoskoder och då kan det ibland bli fel eftersom man då väljer det som ligger närmast till hands att välja. Kanske det var så i ditt fall?

En veterinär misstänkte t.ex. att min äldsta hund hade allergi. Jag kände mig tveksam till misstanken och det visade sig sedan att hon inte alls var allergisk. När hon utreddes så användes dock diagnoskoden för allergi och det framgick inte att det handlade om misstankar som sedan visade sig vara felaktiga. Det hela gjorde att jag inte vågade nyttja försäkringen utan betalade det hela ur egen ficka. Det var visserligen mitt eget val, men det kändes ändå trist att förlora flera tusenlappar pga klantig användning av diagnoskoderna.

Jag får uppfattningen om att det här är något som inte diskuteras, men som borde diskuteras. Felaktig användning av diagnoskoder är problematiskt av två skäl: (1) det drabbar den enskilda hundägaren som får svårare att byta försäkringsbolag pg.a. risken för reservationer på felaktiga grunder, samt (2) att det bidrar till felaktig statistik vad gäller förekomst av olika sjukdomar hos olika hundraser.

Lustigt. Min klinik brukar nog använda väldigt ospecifika koder och agria bråkar aldrig. De har till och med ersatt när veterinären sagt att "det här ersätter de nog inte, men vi kan ju prova".
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Det är inte förrän du ÄNDRAR i försäkringen till det bättre, eller byter bolag, som du får reservationer. Men ändra, utöka vetvården, höj livvärdet, byt bolag - då kommer du få reservationer för det där som du utnyttjat försäkringen till.

Det är inte bara det man utnyttjat försäkringen till. De har rätt att kolla hundens journaler och titta vad man varit hos vet för.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Bonusen försvinner ju när man utnyttjar försäkringen, så har Agria också det.
 
Sv: Vad är det som händer med hundförsäkringspremierna egentligen?

Bonusen försvinner ju när man utnyttjar försäkringen, så har Agria också det.

Ja fast på TS lät det som att de faktiskt plussade på premie när man utnyttjat försäkringen, och redan är på "grundnivå"?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Hundhälsa Tror jag startade samma tråd förra året men nu har jag fått årets försäkringsbrev och det landar på 14.400 kr. Det är mycket pengar...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: Viva
·
Katthälsa Vet att jag funderat varje gång jag fått försäkringsbrevet men nu passar jag på att fråga: Varför är egentligen siames så dyra att...
Svar
14
· Visningar
1 953
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Jag fick precis faktura på Svanssons försäkring vilket fick mig att fundera på om det verkligen är värt att ha en äldre hund försäkrad...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 289
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp